Väntar barn

BF Augusti 2017 #7

2017-08-12 06:34 #0 av: Thiah

Ni hinner säkert fylla upp en tråd till Cool

Här är den gamla

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-08-12 06:48 #1 av: mikkan01

Lyckats sova mig igenom halva natten, vaknade vid 5 av riktigt äckliga värkar som knappt gick att andas igenom men nu har dom avtagit, blivit "snällare" och oregelbundna. Ska snart börja röra oss inåt, hoppas på bebis idag!! :)

~mikkan
Medarbetare på Hår iFokus.

Anmäl
2017-08-12 09:46 #2 av: Hills

Åh hoppas!

Anmäl
2017-08-12 10:55 #3 av: Nalaa

Åh, vad spännande! Stort lycka till:-D

Anmäl
2017-08-12 12:43 #4 av: Kijsen

Igår kl 17.57 kom vår lille gosse i raketfart ut i världen!
Åkte in till förlossningen kl 13 pga misstänkt vattenavgång som var svår att konstatera och värkar var 10 min. Efter läkarens undersökning sattes allt igång och vips var jag öppen 6 cm kl 17.00, 17.37 började krysvärkarna och 17.57 var han ute.
Helt galet så snabbt det gick.

Anmäl
2017-08-12 12:57 #5 av: Djurälskaren87

Grattis till er som fått!

Jag ska få igångsättning den 15/8 och har då gått över 15 dagar. Värsta jag upplevt mentalt och fysiskt men nu är de bara några få dagar kvar!

Anmäl
2017-08-12 14:03 #6 av: Pontiac57

Oj va bebisar som vill komma ut nu!

Grattis! :)

Anmäl
2017-08-12 14:07 #7 av: Nalaa

Grattis:-D

Anmäl
2017-08-12 14:20 #8 av: Marre_88

#1 Hoppas att din bebis behagar att titta ut idag :)

Och stort grattis till er lilla kille #4 :) Skönt att allt gick bra. Var de ert första barn eller har ni fler barn sen tidigare? Kom han för tidigt eller hann du gå över ett par dagar?

#5 Jag hoppas att du slipper vänta tills den 15:e och att han själv väljer att titta ut inom 3 dagar :) Här i Norrbotten verkar man få gå över upp till 18-19 dagar innan man sätts igång så jag hoppas verkligen att han väljer att titta ut själv haha. Man har räknat ner dagarna nog så länge redan nu tycker jag, och då har jag ändå 16 dagar kvar till BF :P

Anmäl
2017-08-12 14:24 #9 av: Marre_88

16 dagar kvar till BF och sängen står bäddad och klar och bara väntar på vår lilla stjärna <3 Känns helt ofattbart att de kan hända när som helst nu! Skrämmande, men vi längtar och är så förväntansfull.

Anmäl
2017-08-12 14:40 #10 av: Nalaa

Vi ska göra i ordning säng och babyskydd och bredda vagnen (Bugaboo Donkey Duo) så liggdelen är på plats när vi kommer hem från semestern om en vecka...

Anmäl
2017-08-12 15:34 #11 av: Kijsen

#8 tack så mycket! vårt första :) han kom i v. 39+2. Nu har vi precis landat hemma, vilken omställning.

Anmäl
2017-08-12 15:55 #12 av: Thiah

#4 oj det var verkligen raketfart! Grattis till er

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-08-13 06:48 #13 av: Kijsen

#12 det kan man verkligen säga haha

Tack för alla gratulationer ! Och hoppas ni som väntar snart får era små :)

Anmäl
2017-08-13 18:41 #14 av: mikkan01

Igår den 12e 19.08 föddes vår lilla kille. 51cm lång och 3.5kg :) Det var både det läskigaste och häftigaste jag varit med om. Aldrig haft så ont i hela mitt liv men det var värt det i slutändan. Så kär i vår pojke.

Grattis Kijsen till er lilla! :)

~mikkan

Anmäl
2017-08-13 19:20 #15 av: Marre_88

#14 Stort grattis till er :)

Gud vad man blir avundsjuk nu när alla bebisar börjar titta ut ;)

Hur många är det som har fått nu? Flicka eller pojke och visste ni könet?
Och hur många är det som är kvar och väntar på sin bebis? :)

Anmäl
2017-08-13 20:55 #16 av: Djurälskaren87

15# väntat snart 14 dagar över tiden. På tisdag blir det igångsättning pga öberburenhet var beräknad 31/7.

Anmäl
2017-08-13 21:03 #17 av: Djurälskaren87

14# stort grattis

Anmäl
2017-08-13 21:12 #18 av: Kijsen

#14 stort grattis! Säger precis som du, läskigaste och häftigaste, nu två dagar efteråt känner jag absolut ingenting mer än lite när jag hostar, nästan helt glömt. Kroppen är sjukt fantastisk !

Anmäl
2017-08-13 23:24 #19 av: Pontiac57

#14 grattis!

Skapligt avis jag med! Men imorrn är det exakt 1 v kvar till bf. Ska in till förlossningen för ctg och tul. Ev ställningstagande för igångsättning men det återstår att se :)

Anmäl
2017-08-14 00:35 #20 av: Ceet

#15 Jag har 17 dagar kvar till Bf. Känns skönt med lite tid kvar men nu har en helt ny typ av värk börjat i ryggen.

Läser med spänning om hur det går för er andra!

Anmäl
2017-08-14 10:02 #21 av: SFalkbring

Grattis till er som fått nu! Härligt att allt gått bra och sjukt spännande :D

Fortfarande inget här.  Men det trycker och spänner mer och mer, har lite "mens-känning" idag (jag brukar inte få mensvärk, men nu känns det som det brukar innan mens) så hoppas det är ett bra tecken. Har bestämt mig för att vara med i studien, så hoppas på att hamna i den tidigare gruppen, vilket ger igångsättning på onsdag eller möjligen torsdag.

Anmäl
2017-08-14 13:36 #22 av: Hills

Grattis Mikkan01! 10 dgr kvar till bf här. Har åkt på en förkylning i samband med att tvååringen börjat förskolan och energin var på botten hela helgen och är fortf. rätt låg. Hoppas det dröjer ytterligare ngn dag innan bebisen kommer så jag hinner vila upp mig (och göra klart den långa att-göra-innan-bebisen-kommer-listan).

Anmäl
2017-08-14 16:22 #23 av: Hills

8 var det visst bara..

Anmäl
2017-08-14 22:53 #24 av: Pontiac57

Fått tid för "igångsättning" på bf 21/8. Nervöst minst sagt då det med för stor sannolikhet slutar med snitt.. Dom ville reta igång det idag men tappen va omogen och gelen som dom kan sätta på är det inte tal om då jag är snittad innan så då ville dom boka in ett snitt nu i veckan.. Det sa jag blankt nej till så nu ska vi avvakta en vecka och hoppas på att tappen mognar annars gick dom motvilligt med på att prova ballong så jag hoppas det kommer gå! Livrädd för att det ska bli snitt igen

Anmäl
2017-08-15 01:38 #25 av: mikkan01

Tack för alla gratulationer!
Himla omställning att bli mamma, känner mig som en levande mat- och bajs/spytorkmaskin haha. Minns heller inte senast man var vaken till halv 2 då jag under graviditeten var en zombie. ;)

~mikkan

Anmäl
2017-08-15 13:16 #26 av: Kijsen

Verkligen en omställning, känner mig fruktansvärt låg imellanåt och vill bara att vi alla ska komma in i rutin..
har dessutom tappat aptiten och mår illa av tanken på mat.
Någon som har tips ? när brukar det kännas bättre? :/

Anmäl
2017-08-15 20:33 #27 av: Hills

#26 Tror inte det finns ngt universalt svar på det tyvärr. Tredagarsbluesen drabbar nog de flesta mer eller mindre. Jag kommer själv ihåg hur jag satt och grinade och kände mig helt eländig en natt när barnet gnällde och jag var helt slutkörd med ömmande bröstvårtor. Men det var det jag hade och sen släppte det. Sedan finns det ju de som behöver mer tid till att känna att allting är på plats såpass att de känner sig fullt ut bekväma i föräldraskapet. Speciellt jobbigt är det ju i början när barnet inte har ngn känsla för om det är natt eller dag...

Anmäl
2017-08-15 20:45 #28 av: mikkan01

Har också lite svårt att få in någon rutin. Gissar på att det är rätt vanligt... känner mig knappt som en mamma heller, mina föräldrar är typ här konstant och "avlastar" men det blir mer att jag inte får lära känna min son för det enda jag gör är att mata sen ska han till någon annans famn så jag ska hinna göra andra grejer.... förstår ju att dom är glada över att ha fått ett till barnbarn men lite jobbigt är det. Går inte att prata med dom om det heller då min mamma skulle ta det fel och antagligen bli ledsen så jag får hoppas att besöken blir mindre snart. ;P

~mikkan

Anmäl
2017-08-15 22:04 #29 av: Ceciliaolucifer

#26 Det är normalt att känna sig låg! Så mkt hormoner i din kropp just nu. Det kommer att landa med tiden. Jag grät i 6 mån efter att sonen föddes, 70% av gångerna visste jag inte varför. Det kommer att bli bättre :)

Anmäl
2017-08-15 22:17 #30 av: Kijsen

#27 vad skönt att det "bara" var såpass ändå..
#28 exakt så har vi också haft det, fast med svärföräldrarna! Så jag känner igen det där, idag var väl egentligen den första dagen utan besök.. absolut skönt med svärföräldrar som vill komma och hjälpa till, så man ska väl inte klaga egentligen. Är enormt tacksam att deras stöd finns, dessutom bara två min ifrån.

#29 Det ska bli himla skönt när allt har landat. Hade inte en susning att det skulle kännas såhär, detta avskräcker ju mer än själva förlossningen.. :p

Efter en lång dusch och tårar så kände jag mig för stunden mycket bättre idag.. fram tills nu ikväll då jag bröt ihop igen. Denna gången framför sambon (vilket jag aldrig gör, hatar att gråta inför andra). Tacka Gud för att han är förstående och genast tröstade mig och så pratade vi en stund. Herregud vilken berg och dalbana..

Anmäl
2017-08-16 08:48 #31 av: Ceciliaolucifer

#30 Tänk dig alla hormoner kroppen laddat med under graviditeten som nu försvunnit i och med förlossningen. Utöver det ska kroppen komma igång med amning och ha ork trots sömnbrist att ta hand om den lille :)

Anmäl
2017-08-16 10:05 #32 av: Kijsen

#30 absolut, så är det. Bara att kämpa på, det går över förhoppningsvis !

Anmäl
2017-08-16 12:16 #33 av: Nalaa

Undrar hur det går för Djurälskaren:-)

Anmäl
2017-08-17 18:51 #34 av: Kijsen

Hur mår ni tjejer?

Jag har och har haft en tuff start på denna mamma-karriären med en form av förlossningsdepression. Har tagit upp kontakt med BVC som jag haft telefonkontakt med i två dagar nu. Imorgon ska vi träffas och har min ångest inte avtagit så ska jag få remiss till samtal med psykolog.
Inte trodde jag att man skulle må såhär av något som ska ge så mycket kärlek.. helt fruktansvärt!

Anmäl
2017-08-17 19:00 #35 av: Ceciliaolucifer

#34 Har bara ett gott tips på vägen och det är att du ska tillåta dig att vara ledsen och må dåligt. Det har inget med ditt barn och göra. Det kommer tillslut att kännas bättre.

Ta all hjälp du kan få!

Anmäl
2017-08-17 19:14 #36 av: Djurälskaren87

Igår den 16/8 föddes vår son och förlossningen var fruktansvärd och slutade med alutsnitt. Trots allt mår vi bra.

Vår son väger 4410 och är 54 cm. Igår efter snittet kände jag mig tom. Kände panik men idag mår jag bättre och har ammat honom och Förösker lära känns honom :)

Anmäl
2017-08-17 19:18 #37 av: Kijsen

#35 Tack <3 kände det rätt snabbt att jag ville ta upp en kontakt med BVC, vilket dom tyckte var jättebra och det har känts jättebra. Sambon är en klippa i hela detta och stöttar på alla sätt han kan.
Detta är så vanligt men det är så få som pratar om det, så jag vill bara påminna om att det är okej att må dåligt, så ni som känner er låga, tveka inte att ta kontakt och få hjälp!!

Anmäl
2017-08-17 23:16 #38 av: Pontiac57

#36 grattis! Trist att det slutade med snitt men der är ert bra alternativ när det inte riktigt går som det ska.

Hoppas du "piggnar" på dig snart kijsen. Jag hade det jobbigt psykiskt till och från efter sonens fl men får man rätt stöd så går det som tur är oftast över

Anmäl
2017-08-18 00:34 #39 av: Kijsen

#38 tack, det hoppas jag med! I sinom tid så kommer även min mammatid <3

Anmäl
2017-08-18 16:50 #40 av: Lojs

Vår bebis är 3 veckor idag.

Allt går fint, men hon vill sällan sova någon annanstans än i famnen, så det blir inte mycket tid till forum eller Facebook.

Promenader och så går dock fint, hon sover som en sten i vår bärsele, vi hade till och med en dag på Liseberg i veckan så att åttaårige sonen fick göra något kul innan skolan börjar.

Så jag sitter här med Netflix, HBO och Viaplay och njuter av bebistiden. ;)

Hon äter duktigt och har blivit riktigt rund och go, hade gått upp över 500g på en

dryg vecka senaste vägningen. Hon har fått sitt namn med, hon heter Ella. :)

På bilden myser hon med pappa. Han kommer inte ha någon känsel kvar i skägget till slut, lillan älskar att dra hårt i skägget. ;)

Jag lade upp bilden från telefonen, det är därför den hamnar på snedden, inte mycket tid till att sitta och lägga över bilder till datorn. ;)

//Louise

Anmäl
2017-08-19 00:39 #43 av: Marre_88

Så himla fin hon är er lilla Ella och jätte fint namn har hon fått också :)

Gud vad jag längtar efter vår lilla bebis. 10 dagar kvar till BF och jag är SÅ LESS!!! Jag har haft kraftigare "mensvärk" de senaste 5 dagarna nu och tror att jag dessutom hade förvärkar i onsdags kväll. Idag har jag så fruktansvärt ont i svanskotan så jag kan knappt gå, ångrar verkligen att jag var så envis med att dammsuga idag. Less på denna värk, tunga mage, känns som den ska spricka. Less på täppt näsa hela tiden, att måste kissa typ en gång i timmen, aldrig hitta en skön ställning oavsett hur jag sitter eller ligger, de är olidligt och äckligt varmt, måste gå upp och kissa två ggr under natten sen ca 2,5 vecka tillbaka, vaknar flera ggr under natten antingen för att jag måste vända på mig vilket är as tungt och jobbigt, för att ta nässpray eller för att de är så varmt att svetten rinner mellan tuttarna. Halsbrännan har i och för sig blivit lindrigare men foglossningen är lika jobbig. Jag är nervös för förlossningen men jag är ännu mer less på graviditeten så nu får vår son MER än gärna komma :)

Anmäl
2017-08-19 09:42 #44 av: Pontiac57

2 dagar kvar till bf och det är med skräckblandad förtjusning. Jag har också fått problem att hitta en skön ställning och ligamentsmärtorna när man vänder sig i sängen är inte nådiga.

På måndag ska dom troligtvis prova sätta bardkateter/ballong så jag hoppas det funkar :) men bebis ligger vidöpper istället för i kronbjudning (precis som storebror) så jag hoppas det går smidigt ändå :)

Anmäl
2017-08-19 10:29 #45 av: mikkan01

#36 Stort grattis!
#34 Hoppas allt ordnar sig snart, låt det ta den tid du behöver så får du nog precis som du säger din mammatid snart ❤
#40 Vilken fin liten tjej och vad mycket hår hon har!!

Här funkar allt fint. Vår lilla kille hade gått upp 200 gram på 4 dagar när vi var på återbesök och kollade hörseln :)
Börjar dock bli lite orolig att jag inte producerar tillräckligt med mjölk i högra bröstet. Vänstra är typ dubbelt så stort haha. Tycker ju amningen är så mysigt så jag hoppas att allt rullar på ändå. Någon som varit med om samma sak? går det att få igång det igen? tycker att han suger sämre på det bröstet och ger upp snabbare...

Här är vår lilla skrutt, han har ännu inget namn, lika svårt fortfarande. Ikväll blir han en vecka gammal. Galet :)

~mikkan

Anmäl
2017-08-19 10:53 #46 av: liljegren

Lillebror kom igår, 13 dagar före BF. Jag var helt övertygad om att jag skulle gå över tiden den här gången med, men lillebror hade bråttom ut. Han kom med bara lustgas och det var ju en upplevelse i sig.

Anmäl
2017-08-19 20:16 #47 av: PerhapsimAnna

Här kom lillebror i tisdags den 15/8, 23:32 i v40+5! En lagom stor kille på 4350g och 53,5cm :D Allt gick bra och livet som tvåbarnsförälder är spännande och prövande men storasyster älskar sin lillebror än så länge så det känns skönt!

Mjölken tog 3 dagar att rinna till och nu ser jag ut som dolly parton, haha! Så jag är rätt glad att han vaknar varannan timme just nu och vill äta som en häst men fy mina bröstvårtor är sååå ömma, eftersom brösten är just nu överfulla får han inget riktigt gräpp mer än bröstvårtan så de 4-6 första sugtagen gör så ont att jag vill gråta men så fort mjölken runnit till så går det utan smärta :)

Stort GRATTIS till er andra som fått era små godingar Hjärta

Anmäl
2017-08-20 00:20 #48 av: Djurälskaren87

Mitt allt! Vi har dock inget namn ännu

Anmäl
2017-08-20 00:54 #49 av: Kijsen

Grattis allihopa till era guldklimpar!

Anmäl
2017-08-20 17:46 #50 av: Marre_88

#48 Grattis till er fina kille. Han är bedårande! Längtar tills vi får träffa och se vår lilla kille. 8 dagar kvar till BF!

Anmäl
2017-08-20 19:21 #51 av: mikkan01

Massa grattis till er båda #46 och #47 :)
#50 Snart är väntan över för dig med!

~mikkan

Anmäl
2017-08-20 22:05 #52 av: PerhapsimAnna

Kunde inte lägga till denna bilden i mitt andra inlägg så lägger in den här :) En lite bättre bild :D Tack så jättemycket!

#48 Grattis till din jättefina skatt Hjärta

Anmäl
2017-08-20 22:45 #53 av: Pontiac57

Grattis till alla bebisar :)
#47 visst fick du dottern innan bf? Har ett svagt minne att hon kom några dagar efter sonen

Anmäl
2017-08-21 09:09 #54 av: Nalaa

Grattis till era söta bebisar:-)

Imorgon väntar läkarbesök och planering på Aurora. Jag hoppas att vi får gå till förlossningsavdelningen och titta.

Vi har gjort i ordning spjälsängen till bebisen, bäddat och gjort mysigt. Dottern sover i en vanlig säng nu och det har gått jättebra, till och med vid nattningen så ligger hon kvar och är nöjd! Vi ska försöka sälja singelvagnen och bli av med de grejerna, vi använder bara dubbelvagnen nu. Vi ska möblera lite här hemma för att få spjälsängen på rätt plats. Det är lite småplock kvar alltså:-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.