Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 12424 ggr
[Thiah]
8/12/17, 6:34 AM

BF Augusti 2017 #7

Ni hinner säkert fylla upp en tråd till 😎

Här är den gamla

Annons:
mikkan01
8/12/17, 6:48 AM
#1

Lyckats sova mig igenom halva natten, vaknade vid 5 av riktigt äckliga värkar som knappt gick att andas igenom men nu har dom avtagit, blivit "snällare" och oregelbundna. Ska snart börja röra oss inåt, hoppas på bebis idag!! :)

~mikkan

Hills
8/12/17, 9:46 AM
#2

Åh hoppas!

[Nalaa]
8/12/17, 10:55 AM
#3

Åh, vad spännande! Stort lycka till:-D

[Kijsen]
8/12/17, 12:43 PM
#4

Igår kl 17.57 kom vår lille gosse i raketfart ut i världen! Åkte in till förlossningen kl 13 pga misstänkt vattenavgång som var svår att konstatera och värkar var 10 min. Efter läkarens undersökning sattes allt igång och vips var jag öppen 6 cm kl 17.00, 17.37 började krysvärkarna och 17.57 var han ute. Helt galet så snabbt det gick.

Djurälskaren87
8/12/17, 12:57 PM
#5

Grattis till er som fått! Jag ska få igångsättning den 15/8 och har då gått över 15 dagar. Värsta jag upplevt mentalt och fysiskt men nu är de bara några få dagar kvar!

Pontiac57
8/12/17, 2:03 PM
#6

Oj va bebisar som vill komma ut nu! Grattis! :)

Annons:
[Nalaa]
8/12/17, 2:07 PM
#7

Grattis:-D

Marre_88
8/12/17, 2:20 PM
#8

#1 Hoppas att din bebis behagar att titta ut idag :) Och stort grattis till er lilla kille #4 :) Skönt att allt gick bra. Var de ert första barn eller har ni fler barn sen tidigare? Kom han för tidigt eller hann du gå över ett par dagar? #5 Jag hoppas att du slipper vänta tills den 15:e och att han själv väljer att titta ut inom 3 dagar :) Här i Norrbotten verkar man få gå över upp till 18-19 dagar innan man sätts igång så jag hoppas verkligen att han väljer att titta ut själv haha. Man har räknat ner dagarna nog så länge redan nu tycker jag, och då har jag ändå 16 dagar kvar till BF :P

Marre_88
8/12/17, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

16 dagar kvar till BF och sängen står bäddad och klar och bara väntar på vår lilla stjärna <3 Känns helt ofattbart att de kan hända när som helst nu! Skrämmande, men vi längtar och är så förväntansfull.

[Nalaa]
8/12/17, 2:40 PM
#10

Vi ska göra i ordning säng och babyskydd och bredda vagnen (Bugaboo Donkey Duo) så liggdelen är på plats när vi kommer hem från semestern om en vecka…

[Kijsen]
8/12/17, 3:34 PM
#11

#8 tack så mycket! vårt första :) han kom i v. 39+2. Nu har vi precis landat hemma, vilken omställning.

[Thiah]
8/12/17, 3:55 PM
#12

#4 oj det var verkligen raketfart! Grattis till er

[Kijsen]
8/13/17, 6:48 AM
#13

#12 det kan man verkligen säga haha Tack för alla gratulationer ! Och hoppas ni som väntar snart får era små :)

Annons:
mikkan01
8/13/17, 6:41 PM
#14

Igår den 12e 19.08 föddes vår lilla kille. 51cm lång och 3.5kg :) Det var både det läskigaste och häftigaste jag varit med om. Aldrig haft så ont i hela mitt liv men det var värt det i slutändan. Så kär i vår pojke. Grattis Kijsen till er lilla! :)

~mikkan

Marre_88
8/13/17, 7:20 PM
#15

#14 Stort grattis till er :) Gud vad man blir avundsjuk nu när alla bebisar börjar titta ut ;) Hur många är det som har fått nu? Flicka eller pojke och visste ni könet? Och hur många är det som är kvar och väntar på sin bebis? :)

Djurälskaren87
8/13/17, 8:55 PM
#16

15# väntat snart 14 dagar över tiden. På tisdag blir det igångsättning pga öberburenhet var beräknad 31/7.

Djurälskaren87
8/13/17, 9:03 PM
#17

14# stort grattis

[Kijsen]
8/13/17, 9:12 PM
#18

#14 stort grattis! Säger precis som du, läskigaste och häftigaste, nu två dagar efteråt känner jag absolut ingenting mer än lite när jag hostar, nästan helt glömt. Kroppen är sjukt fantastisk !

Pontiac57
8/13/17, 11:24 PM
#19

#14 grattis! Skapligt avis jag med! Men imorrn är det exakt 1 v kvar till bf. Ska in till förlossningen för ctg och tul. Ev ställningstagande för igångsättning men det återstår att se :)

Ceet
8/14/17, 12:35 AM
#20

#15 Jag har 17 dagar kvar till Bf. Känns skönt med lite tid kvar men nu har en helt ny typ av värk börjat i ryggen. Läser med spänning om hur det går för er andra!

Annons:
SFalkbring
8/14/17, 10:02 AM
#21

Grattis till er som fått nu! Härligt att allt gått bra och sjukt spännande :D

Fortfarande inget här.  Men det trycker och spänner mer och mer, har lite "mens-känning" idag (jag brukar inte få mensvärk, men nu känns det som det brukar innan mens) så hoppas det är ett bra tecken. Har bestämt mig för att vara med i studien, så hoppas på att hamna i den tidigare gruppen, vilket ger igångsättning på onsdag eller möjligen torsdag.

Hills
8/14/17, 1:36 PM
#22

Grattis Mikkan01! 10 dgr kvar till bf här. Har åkt på en förkylning i samband med att tvååringen börjat förskolan och energin var på botten hela helgen och är fortf. rätt låg. Hoppas det dröjer ytterligare ngn dag innan bebisen kommer så jag hinner vila upp mig (och göra klart den långa att-göra-innan-bebisen-kommer-listan).

Hills
8/14/17, 4:22 PM
#23

8 var det visst bara..

Pontiac57
8/14/17, 10:53 PM
#24

Fått tid för "igångsättning" på bf 21/8. Nervöst minst sagt då det med för stor sannolikhet slutar med snitt.. Dom ville reta igång det idag men tappen va omogen och gelen som dom kan sätta på är det inte tal om då jag är snittad innan så då ville dom boka in ett snitt nu i veckan.. Det sa jag blankt nej till så nu ska vi avvakta en vecka och hoppas på att tappen mognar annars gick dom motvilligt med på att prova ballong så jag hoppas det kommer gå! Livrädd för att det ska bli snitt igen

mikkan01
8/15/17, 1:38 AM
#25

Tack för alla gratulationer! Himla omställning att bli mamma, känner mig som en levande mat- och bajs/spytorkmaskin haha. Minns heller inte senast man var vaken till halv 2 då jag under graviditeten var en zombie. ;)

~mikkan

[Kijsen]
8/15/17, 1:16 PM
#26

Verkligen en omställning, känner mig fruktansvärt låg imellanåt och vill bara att vi alla ska komma in i rutin.. har dessutom tappat aptiten och mår illa av tanken på mat. Någon som har tips ? när brukar det kännas bättre? :/

Hills
8/15/17, 8:33 PM
#27

#26 Tror inte det finns ngt universalt svar på det tyvärr. Tredagarsbluesen drabbar nog de flesta mer eller mindre. Jag kommer själv ihåg hur jag satt och grinade och kände mig helt eländig en natt när barnet gnällde och jag var helt slutkörd med ömmande bröstvårtor. Men det var det jag hade och sen släppte det. Sedan finns det ju de som behöver mer tid till att känna att allting är på plats såpass att de känner sig fullt ut bekväma i föräldraskapet. Speciellt jobbigt är det ju i början när barnet inte har ngn känsla för om det är natt eller dag…

Annons:
mikkan01
8/15/17, 8:45 PM
#28

Har också lite svårt att få in någon rutin. Gissar på att det är rätt vanligt… känner mig knappt som en mamma heller, mina föräldrar är typ här konstant och "avlastar" men det blir mer att jag inte får lära känna min son för det enda jag gör är att mata sen ska han till någon annans famn så jag ska hinna göra andra grejer…. förstår ju att dom är glada över att ha fått ett till barnbarn men lite jobbigt är det. Går inte att prata med dom om det heller då min mamma skulle ta det fel och antagligen bli ledsen så jag får hoppas att besöken blir mindre snart. ;P

~mikkan

Ceciliaolucifer
8/15/17, 10:04 PM
#29

#26 Det är normalt att känna sig låg! Så mkt hormoner i din kropp just nu. Det kommer att landa med tiden. Jag grät i 6 mån efter att sonen föddes, 70% av gångerna visste jag inte varför. Det kommer att bli bättre :)

[Kijsen]
8/15/17, 10:17 PM
#30

#27 vad skönt att det "bara" var såpass ändå.. #28 exakt så har vi också haft det, fast med svärföräldrarna! Så jag känner igen det där, idag var väl egentligen den första dagen utan besök.. absolut skönt med svärföräldrar som vill komma och hjälpa till, så man ska väl inte klaga egentligen. Är enormt tacksam att deras stöd finns, dessutom bara två min ifrån. #29 Det ska bli himla skönt när allt har landat. Hade inte en susning att det skulle kännas såhär, detta avskräcker ju mer än själva förlossningen.. :p Efter en lång dusch och tårar så kände jag mig för stunden mycket bättre idag.. fram tills nu ikväll då jag bröt ihop igen. Denna gången framför sambon (vilket jag aldrig gör, hatar att gråta inför andra). Tacka Gud för att han är förstående och genast tröstade mig och så pratade vi en stund. Herregud vilken berg och dalbana..

Ceciliaolucifer
8/16/17, 8:48 AM
#31

#30 Tänk dig alla hormoner kroppen laddat med under graviditeten som nu försvunnit i och med förlossningen. Utöver det ska kroppen komma igång med amning och ha ork trots sömnbrist att ta hand om den lille :)

[Kijsen]
8/16/17, 10:05 AM
#32

#30 absolut, så är det. Bara att kämpa på, det går över förhoppningsvis !

[Nalaa]
8/16/17, 12:16 PM
#33

Undrar hur det går för Djurälskaren:-)

[Kijsen]
8/17/17, 6:51 PM
#34

Hur mår ni tjejer? Jag har och har haft en tuff start på denna mamma-karriären med en form av förlossningsdepression. Har tagit upp kontakt med BVC som jag haft telefonkontakt med i två dagar nu. Imorgon ska vi träffas och har min ångest inte avtagit så ska jag få remiss till samtal med psykolog. Inte trodde jag att man skulle må såhär av något som ska ge så mycket kärlek.. helt fruktansvärt!

Annons:
Ceciliaolucifer
8/17/17, 7:00 PM
#35

#34 Har bara ett gott tips på vägen och det är att du ska tillåta dig att vara ledsen och må dåligt. Det har inget med ditt barn och göra. Det kommer tillslut att kännas bättre. Ta all hjälp du kan få!

Djurälskaren87
8/17/17, 7:14 PM
#36

Igår den 16/8 föddes vår son och förlossningen var fruktansvärd och slutade med alutsnitt. Trots allt mår vi bra. Vår son väger 4410 och är 54 cm. Igår efter snittet kände jag mig tom. Kände panik men idag mår jag bättre och har ammat honom och Förösker lära känns honom :)

[Kijsen]
8/17/17, 7:18 PM
#37

#35 Tack <3 kände det rätt snabbt att jag ville ta upp en kontakt med BVC, vilket dom tyckte var jättebra och det har känts jättebra. Sambon är en klippa i hela detta och stöttar på alla sätt han kan. Detta är så vanligt men det är så få som pratar om det, så jag vill bara påminna om att det är okej att må dåligt, så ni som känner er låga, tveka inte att ta kontakt och få hjälp!!

Pontiac57
8/17/17, 11:16 PM
#38

#36 grattis! Trist att det slutade med snitt men der är ert bra alternativ när det inte riktigt går som det ska. Hoppas du "piggnar" på dig snart kijsen. Jag hade det jobbigt psykiskt till och från efter sonens fl men får man rätt stöd så går det som tur är oftast över

[Kijsen]
8/18/17, 12:34 AM
#39

#38 tack, det hoppas jag med! I sinom tid så kommer även min mammatid <3

Lojs
8/18/17, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Vår bebis är 3 veckor idag.

Allt går fint, men hon vill sällan sova någon annanstans än i famnen, så det blir inte mycket tid till forum eller Facebook.

Promenader och så går dock fint, hon sover som en sten i vår bärsele, vi hade till och med en dag på Liseberg i veckan så att åttaårige sonen fick göra något kul innan skolan börjar.

 Så jag sitter här med Netflix, HBO och Viaplay och njuter av bebistiden. ;)

 Hon äter duktigt och har blivit riktigt rund och go, hade gått upp över 500g på en

dryg vecka senaste vägningen. Hon har fått sitt namn med, hon heter Ella. :)

På bilden myser hon med pappa. Han kommer inte ha någon känsel kvar i skägget till slut, lillan älskar att dra hårt i skägget. ;)

Jag lade upp bilden från telefonen, det är därför den hamnar på snedden, inte mycket tid till att sitta och lägga över bilder till datorn. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Marre_88
8/19/17, 12:39 AM
#43

Så himla fin hon är er lilla Ella och jätte fint namn har hon fått också :) Gud vad jag längtar efter vår lilla bebis. 10 dagar kvar till BF och jag är SÅ LESS!!! Jag har haft kraftigare "mensvärk" de senaste 5 dagarna nu och tror att jag dessutom hade förvärkar i onsdags kväll. Idag har jag så fruktansvärt ont i svanskotan så jag kan knappt gå, ångrar verkligen att jag var så envis med att dammsuga idag. Less på denna värk, tunga mage, känns som den ska spricka. Less på täppt näsa hela tiden, att måste kissa typ en gång i timmen, aldrig hitta en skön ställning oavsett hur jag sitter eller ligger, de är olidligt och äckligt varmt, måste gå upp och kissa två ggr under natten sen ca 2,5 vecka tillbaka, vaknar flera ggr under natten antingen för att jag måste vända på mig vilket är as tungt och jobbigt, för att ta nässpray eller för att de är så varmt att svetten rinner mellan tuttarna. Halsbrännan har i och för sig blivit lindrigare men foglossningen är lika jobbig. Jag är nervös för förlossningen men jag är ännu mer less på graviditeten så nu får vår son MER än gärna komma :)

Pontiac57
8/19/17, 9:42 AM
#44

2 dagar kvar till bf och det är med skräckblandad förtjusning. Jag har också fått problem att hitta en skön ställning och ligamentsmärtorna när man vänder sig i sängen är inte nådiga. På måndag ska dom troligtvis prova sätta bardkateter/ballong så jag hoppas det funkar :) men bebis ligger vidöpper istället för i kronbjudning (precis som storebror) så jag hoppas det går smidigt ändå :)

mikkan01
8/19/17, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#36 Stort grattis! #34 Hoppas allt ordnar sig snart, låt det ta den tid du behöver så får du nog precis som du säger din mammatid snart ❤ #40 Vilken fin liten tjej och vad mycket hår hon har!! Här funkar allt fint. Vår lilla kille hade gått upp 200 gram på 4 dagar när vi var på återbesök och kollade hörseln :) Börjar dock bli lite orolig att jag inte producerar tillräckligt med mjölk i högra bröstet. Vänstra är typ dubbelt så stort haha. Tycker ju amningen är så mysigt så jag hoppas att allt rullar på ändå. Någon som varit med om samma sak? går det att få igång det igen? tycker att han suger sämre på det bröstet och ger upp snabbare… Här är vår lilla skrutt, han har ännu inget namn, lika svårt fortfarande. Ikväll blir han en vecka gammal. Galet :)

~mikkan

liljegren
8/19/17, 10:53 AM
#46

Lillebror kom igår, 13 dagar före BF. Jag var helt övertygad om att jag skulle gå över tiden den här gången med, men lillebror hade bråttom ut. Han kom med bara lustgas och det var ju en upplevelse i sig.

PerhapsimAnna
8/19/17, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Här kom lillebror i tisdags den 15/8, 23:32 i v40+5! En lagom stor kille på 4350g och 53,5cm :D Allt gick bra och livet som tvåbarnsförälder är spännande och prövande men storasyster älskar sin lillebror än så länge så det känns skönt!

Mjölken tog 3 dagar att rinna till och nu ser jag ut som dolly parton, haha! Så jag är rätt glad att han vaknar varannan timme just nu och vill äta som en häst men fy mina bröstvårtor är sååå ömma, eftersom brösten är just nu överfulla får han inget riktigt gräpp mer än bröstvårtan så de 4-6 första sugtagen gör så ont att jag vill gråta men så fort mjölken runnit till så går det utan smärta :)

Stort GRATTIS till er andra som fått era små godingar ❤️

Djurälskaren87
8/20/17, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Mitt allt! Vi har dock inget namn ännu

Annons:
[Kijsen]
8/20/17, 12:54 AM
#49

Grattis allihopa till era guldklimpar!

Marre_88
8/20/17, 5:46 PM
#50

#48 Grattis till er fina kille. Han är bedårande! Längtar tills vi får träffa och se vår lilla kille. 8 dagar kvar till BF!

mikkan01
8/20/17, 7:21 PM
#51

Massa grattis till er båda #46 och #47 :) #50 Snart är väntan över för dig med!

~mikkan

PerhapsimAnna
8/20/17, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Kunde inte lägga till denna bilden i mitt andra inlägg så lägger in den här :) En lite bättre bild :D Tack så jättemycket!

#48 Grattis till din jättefina skatt ❤️

Pontiac57
8/20/17, 10:45 PM
#53

Grattis till alla bebisar :) #47 visst fick du dottern innan bf? Har ett svagt minne att hon kom några dagar efter sonen

[Nalaa]
8/21/17, 9:09 AM
#54

Grattis till era söta bebisar:-) Imorgon väntar läkarbesök och planering på Aurora. Jag hoppas att vi får gå till förlossningsavdelningen och titta. Vi har gjort i ordning spjälsängen till bebisen, bäddat och gjort mysigt. Dottern sover i en vanlig säng nu och det har gått jättebra, till och med vid nattningen så ligger hon kvar och är nöjd! Vi ska försöka sälja singelvagnen och bli av med de grejerna, vi använder bara dubbelvagnen nu. Vi ska möblera lite här hemma för att få spjälsängen på rätt plats. Det är lite småplock kvar alltså:-)

Ceet
8/21/17, 12:20 PM
#55

Åh så fina bebisar! Blir väldigt verkligt att få se hur det är "på andra sidan". Jag har 10 dagar till Bf idag. Har börjat få ont i rygg/höfter/bäcken under sammandragningar, kommer speciellt på kvällen/natten så behöver alvedon för att få sova. Min BM tror att det är på g men jag känner inte att det är sånt allvar än. Hur lång tid har det tagit för er fån att det börjar smärta så det är svårt att stå till bebis?

Annons:
Pontiac57
8/21/17, 4:37 PM
#56

Va in till förlossningen idag där dom gjorde en hinnsvepning. Har inte haft några känningar av det förutom att slemproppen släppt men hoppas att det kan komma igång under natten. Kommer det inte igång provar dom ev ballong imorrn :)

[Nalaa]
8/21/17, 7:38 PM
#57

Vad spännande:-D Lycka till!

MikaelaS_
8/21/17, 8:29 PM
#58

Så spännande med alla förlossningar och nya bebisar, grattis allihop!

Hills
8/21/17, 10:15 PM
#59

BF i morgon. Kroppen beter sig inte som sist, då hade jag absolut inga känningar förrän det var dags (bf+11) med tydliga värkar som byggdes upp och mattades av. Denna gången har jag till och från haft kraftig mensliknande värk som inte vill släppa på 10-15 min. Har haft det i ngr dagar. Sitter med tensappataten nu efter att det kommit en sådan värk i två större omgångar. Vid första började det vattnas i munnen och jag var tvungen att sätta mig ner och djupandas för att inte spy. Ngn som känner igen sig i just dessa ryggsmärtor?

PerhapsimAnna
8/22/17, 11:17 AM
#60

#53 Stämmer, Ida kom i v 38+4 och jag hade förväntat mig att sonen skulle vilja titta ut någonstans där också men icke, vilken besvikelse och ångest jag levde med i några dagar tills jag fick intala mig själv att han kommer när han kommer och sista datumet skulle bli 24/8. Han kom 15/8 i v40+5 och var mer än välkommen! :)

[Nalaa]
8/22/17, 8:34 PM
#61

Är så varm hela tiden! Har börjat äta en massa is. Äter så att munnen domnar och jag typ börjar läspa för att tungan är utom kontroll:-p

Ceet
8/23/17, 11:55 AM
#62

#61 det där har jag hört från andra! Galen craving och stackare som är så varm. Hur mår ni? Några som tror sig ha bebis på gång? Här har smärtorna försvunnit igen och känns bara som att liten vill bryta sig ut genom ljumsken ett par ggr/dygn :)

Annons:
[Nalaa]
8/23/17, 12:01 PM
#63

Den här galna lilla ungen försöker bryta sig ut rätt igenom magen:-p Förvärkar har börjar mer ofta, ett par gånger per dag minst. Mår illa och har molvärk. Var på ultraljud igår och såg att bebisen vänt sig från säte till huvudet neråt men inte fixerad. Tror den har väbt sig tillbaka till säte nu, i så fall blir det kejsarsnitt. Men vi får se nästa vecka på ultraljudet:-)

Ceet
8/23/17, 3:20 PM
#64

#63 Hahaha, en livlig rackare! Hur länge håller dina förverkar i sig? När hade du Bf? Strulig med bebis som snurrar från säte och med huvudet ner. Skulle väl vara skönt om bebis ville bestämma sig? Min har legat med huvudet ner länge nu. Hickan känns på vänster sida där hen har ryggen och så ett gäng fötter i höger sida som sprattlar :D

[Nalaa]
8/23/17, 3:44 PM
#65

Ja, en riktig liten vilding:-p Vi vet inte när de sätter igång det, det beror på bebisen storlek. Dottern vägde över 4700 gram så de har satt gränsen på 4000 gram nu, så vi vet att bebisen inte ska bli större än så i alla fall. Är det en stor bebis blir det kanske igångsättning redan nästa vecka:-) Sjukt spännande! När har du BF? Förvärkarna håller i sig i allt mellan två minuter till 30 sekunder:-p Ibland kommer de ofta och ibland ett par gånger per dag. Hur är det för dig?

[Nalaa]
8/23/17, 3:44 PM
#66

Är det bara vi två kvar nu eller?:-p

Ceet
8/23/17, 7:27 PM
#67

Ja just det, minns nu att du skrev om att ditt första barn var stor i början av alla trådar om augustibebisar :) Spännande att det kan bli redan i nästa vecka. Skönt att de håller koll på er! Hur stor var bebisen senast ni kollade? Jag har fått veta att min förmodligen är lite liten. Jag har Bf 31/8, så om en vecka. Men tänker att alla extra dagar kan vara bra om bebis är liten, så länge den fortfarande är livad! Har haft två förvärkar (om jag förstått det rätt) idag. Som kraftigare sammandragningar plus att jag inte kan röra mig. Gör riktigt ont i ländryggen och som skarp menssmärta i magen. Håller i sig ett par minuter. Tråkigt att ha ont såklart men ändå fint att det går framåt… får se vad jag säger om hen är fortfarande är kvar om 3 veckor… hehehe. Verkar bara vara du och jag just nu. Har för mig att någon hade Bf den 28-29 också. Kanske är den bebisen på g redan? Nu blir det soffläge resten av kvällen!

[Nalaa]
8/23/17, 8:15 PM
#68

Hur liten är din? Vi fick inte veta det när vi gjorde ultraljudet, det var så mycket annat vi frågade om men tydligen såg det bra ut i alla fall:-) Det är mycket soffläge för min del nu:-p Och mycket choklad… Om jag skulle ta och be maken om en Marabou kanske:-D

Ceet
8/23/17, 8:50 PM
#69

Vid ul i vecka 33 var den -24% men sedan verkar den har växt på sig. Dock så verkar SF-måttet inte stämma helt enligt bm. Så de har förberett mig på en bebis på Max 3 kg. Allt som inte är normalt oroar tyvärr… Och en extremt orolig pappa till barnet har jag också. Men försöker förbereda mig så gott det går och räknar med att gå över tiden. Har fått en ny (bättre) bm nu de sista gångerna så känner mig väl omhändertagen :) Jo, soffläget är nog snart set enda läget :D Jag bunkrar med digestivekex och hinkar vatten. Mmmmm…

Annons:
[Smulan_88]
8/23/17, 10:09 PM
#70

#69 om bebisen är "ovanligt liten" och ligger på minuskurva, ligg på och tjata för igångsättning! Du ska absolut INTE gå över tiden. Att bebisen inte ökar ordentligt i vikt i magen är ett tecken på att moderkakan inte ger bebisen tillräckligt med näring. Och då brukar bebisarna allt som oftast må bäst på utsidan av magen av förklarliga skäl. Dom växer i regel inte till sig för att de är kvar på insidan, utan snarare tvärt om.

Marre_88
8/24/17, 12:27 AM
#71

Jag är fortfarande kvar, har BF den 28:e så 5 dagar kvar :) Inga känningar av någon bebis ännu. Hade besök hos barnmorskan idag och sf måttet hade tydligen skjutit iväg sedan senaste besöket så jag ska på en extra koll om en vecka för att se hur det ser ut då. De kan bero på att två olika barnmorskor har mätt olika eller att min ordinarie BM mätte tokigt idag. Men eftersom att jag i v.28 fick diagnos graviditetsdiabetes så kan de även bero på att han har vuxit för fort på 2 veckor. Tydligen kan de bero på att man har för mkt fostervatten också har jag läst. Mitt sf mått ligger precis under gränsen på normalkurvan och om de ligger över om en vecka så blir jag skickad till specialmödravården för ett tillväxtultraljud för att se vad det beror på. Men jag känner mig lite orolig och funderar på att ringa förlossningen imorgon och se om jag kan få göra ett ultraljud redan nu. Känns som att min barnmorska tar allt lite för lätt ibland men jag kanske har fel? Om jag har fått diagnos graviditetsdiabetes så bör de väl kollas lite mer noggrant? Har inte fått gå på nå extra kontroller heller förutom tillväxtultraljuden i v.32 och 36 och de ska man väl få göra? Jag menar mkt kan ju hända på en vecka! Hur vet vi att han inte har växt för fort på 2 veckor? Och om man då ska vänta en vecka till..

[Nalaa]
8/24/17, 9:26 AM
#72

Min barnmorska är kanonbra, hon säger att vi ska ta revansch och gå igenom det här tillsammans, alla tre. Hon är så himla gullig. Det är ju viktigt att man känner sig trygg med sin bm! Vad jobbigt att det är på det hållet också, allt oroar som du skriver. Men det kommer gå bra - ställ dock frågan till bm om igångsättning och säg att du oroar dig att bebisen inte växer till sig och kommer må dåligt den sista tiden. Neonatalvården i Sverige är ju jättebra så det kommer gå fint oavsett:-)

Hills
8/24/17, 10:32 AM
#73

Jag är också kvar, bf +2 idag. #71 om du känner dig orolig tycker jag att du ska be om ultraljud redan nu även om jag inte tror det är ngn fara. Men att gå och oroa sig mer än vad man kanske gör normalt i slutet av en graviditet tycker jag att du ska försöka undvika för din egen skull. Mitt sf hade också stigit ordentligt idag men det är 3 olika bm som mätt mig under sommaren - dock har jag inte graviditetsdiabetes. Annars känns bäckenet ganska mört nu och trycket nedåt gör det obekvämt att gå på toan.

[Nalaa]
8/24/17, 10:45 AM
#74

Det är inte lätt att hitta en bekväm ställning när man ska vila. Lugga på mage eller rygg är ju en omöjlighet alltså är det sidorna kvar som alternativ, känns som att jag har fått liggsår:-p Magen känns tung men jag kan ändå inte ha en kudde eller något under den som stöd, då mår jag illa av trycket. Illamåendet kommer oftare nu och jag kräks nog ett par gånger i veckan. Längtar till bebisen har kommit ut, tror att allting kommer kännas lättare den här gången. Man måste ju vidhålls vardagen och rutinerna för dotterns skull så det ska bli jättespännande att komma in i nya livet:-)

Ceet
8/24/17, 12:04 PM
#75

Tack för era kommentarer. Bebis är inte ovanligt liten, bara förmodat mindre (-14% tror jag på sista TUL) men de har varit väldigt noga med att säga att de mått de tar både SF och på TUL är väldigt grova och flödet från navelsträngen har sett bra ut hela tiden. Ska träffa BM igen på måndag och ska nog höra om de kan kolla igen bara för att vara på den säkra sidan! #71 Visste väl att det var en som väntade den 28:e. Vad kul att höra från dig! Alltid värt att fråga om extra ul om du är orolig. Som andra skriver här så är det ju inte bra att gå att oroa sig sista tiden! #74 Håller med om att det är svårt att hitta sköna ställningar. Börjar få ont i höfter och axel av allt liggande på sidan! Har varit på badhuset två gånger denna vecka och flutit/småsimmat i en bassäng med 33 grader. Helt ljuuuuuvligt och kroppen känns så lätt och skön. Och så blir jag så skönt trött efteråt. Vad tråkigt att kräkas, är det för att du har ont eller för att det trycker på magsäcken? Håll ut! Inte långt kvar nu :)

[Nalaa]
8/24/17, 1:43 PM
#76

Jag vet inte varför jag mår illa men trycker på gör det ju, sen blir det oftast att jag mår illa efter maten så det finns väl inte jättemycket plats heller. Jag tror nog att bebisen är ganska liten ändå, den snurrar runt för fullt där inne och det är inte buffar utan fortfarande riktigt stora rörelser och snurrningar:-p Sen låg vi ju på gränsen till den undre kurvan på SF-mätningen senast. Tänker man så att det är en liten bebis kanske de låter mig gå tiden ut eller gå över tiden med?! Det hoppas jag inte men vi får se vad de säger på ul på tisdag:-)

Annons:
Pontiac57
8/24/17, 2:01 PM
#77

Igår fick vi äntligen våran älskade dotter! Efter att ha haft ballong 22 h och efter det värkdropp först 5 h men dom fick stoppa upp värkarna då bebis började må dåligt och fick vila i 2 h och sen nytt värkdropp i 4 h slutade det med akutsnitt. Ut kom en frisk bebis på 2278 g och 45 cm på bf+2. Riktigt mör efter 36 h med värkar och snitt på de hehe

Ceet
8/24/17, 2:35 PM
#78

#77 Grattis! Vilken pers ni tagit er igenom!

mikkan01
8/24/17, 2:38 PM
#79

#77 Stort grattis till er dotter :) Liten bebis, men visst hade ni fått en liten tidigare också?

~mikkan

Djurälskaren87
8/24/17, 2:57 PM
#80

77# stort stort grattis! Låter som min förlossning!

[Nalaa]
8/24/17, 4:14 PM
#81

Stort grattis:-D

Hills
8/25/17, 8:44 AM
#82

#77 vilken pärs! Men grattis!

Pontiac57
8/25/17, 8:59 AM
#83

Tack för alka grattisar :) #79 yes storebror va också liten men lite större, han vägde 2400g och 47 cm på bf :) #80 ja jag läste om den nu! Usch men det va ju bra att du öppnade dig iaf, jag kom inte längre än 4 cm trots bra värkar haha

Annons:
Marre_88
8/28/17, 12:56 PM
#84

Ni som fått era små efterlängtade underverk. Vad hade ni för tecken innan förlossningen startade? Hur hade ni det med bajseriet? Jag har BF idag och igår kväll när jag kom hem från en grillkväll med vänner så helt utan förvarning bajsade jag nästan på mig haha. Ursäkta infon! Jag har varit extremt hård i magen sen jag började äta järntabletter och fick utskrivet movicol för att överhuvudtaget kunna bajsa och för att kunna öka dosen till två tabletter idag. Jag har druckit en dos varje dag och kunnat bajsa än om det vart väldigt trögt och segt. Men igår kväll tömde jag i stort sett tarmarna totalt, extrem diarré och de bara rann ur mig som vatten. Idag har jag bajsat två ggr på 3-3,5 timme, dock ingen diarré. Men nyss när jag va på toa så reagerade jag på färgen. Järntabletterna har ju gjort avföringen nästan svart men nu var de liksom normal färg. Har läst att de kan va ett tecken på att förlossningen är runt hörnet och har läst att de gått allt ifrån några timmar till ett par få dagar tills andras förlossningar har startat. Därför tänkte jag höra med er som fått era bebisar om de är något ni upplevt och hur pass nära inpå ni sedan fött ert barn :) Jag hoppas att det är på gång och kanske får vi träffa bebis redan inatt/imorgon :D

[Nalaa]
8/28/17, 1:37 PM
#85

Har tyvärr ingen erfarenhet av det då dotterns förlossning sattes igång men jag är också nyfiken på svaret:-)

jackiejohn
8/28/17, 1:59 PM
#86

Väldig vanligt att man kroppen gör en tarmtömning när det är på gång. Jag hade så med min yngsta, men min slempropp gick i samma veva och sen dröjde de inte länge innan värkarna var igång detta var på kvällen och på morgonen är hon född 😜

liljegren
8/28/17, 2:23 PM
#87

Min mage satte ordentlig fart nån dag innan/tidigare samma dag med bägge barnen. Slemproppen var inget jag märkte av och vattnet gick inne på förlossningen med båda då jag inte fixade att vara hemma så länge.. (med andra barnet var det nog tur, för han var ute 13 min efter att vattnet gått)

mikkan01
8/28/17, 2:47 PM
#88

Har också hört att det kan vara på g om magen blir sämre. Jag var dock dålig i magen till och från i 3 veckor innan min lilla tittade ut. :)

~mikkan

Marre_88
8/29/17, 12:59 AM
#89

Det måste ju vara nånting på g, för nu har jag bajsat 4 ggr idag och de har aldrig hänt under hela graviditeten. Dock ingen diarré idag! Både igår och idag så har de vid ett par tillfällen varit små klumpiga flytningar också när jag vart på toa, så kan ju hända att de är delar av slemproppen som lossnar till och från. Tycker magen haft konstig form idag också och upplever nästan att han rört på sig och legat på ett annorlunda sätt. Var trött vid lunch men resten av dagen har jag som nästan känt mig lite energisk och harmonisk :P Känt kraftigare "mensvärk" och vart illamående till och från hela dagen. Fruktansvärt ont i fogarna idag också. Jag tycker det är lite fascinerande att de kan komma mjölk ur tuttarna så ibland brukar jag testa och få fram något men jag får som "mjölka" fram det innan de kommer något litet. Idag testade jag innan jag skulle ta ett bad och jag hann bara dra med fingrarna bak och fram en gång så kom det en stor droppe ur tissen. Sen har jag inte haft ömma bröst överhuvudtaget under hela graviditeten men idag ömmar de. Så jag hoppas verkligen att det blir någon bebis imorgon :)

[Nalaa]
8/29/17, 6:34 AM
#90

Håller tummarna:-) Här är det lugnt, visst har jag mensvärk och förvärkar men de håller inte i sig utan avtar efter ett tag…

Annons:
Hills
8/29/17, 12:12 PM
#91

Bf+7 idag och börjar bli ganska tråkigt att gå hemma. Har ofta molande värk på kvällarna och bebis trycker på nedåt. Hur går det för dig Marre_88, blir det ngn bebis?

Ceet
8/29/17, 2:51 PM
#92

Är också nyfiken på hur det går för Marre_88!? Jag har Bf på torsdag. Får värkar när jag går/står upp men de avtar i smärta och intensitet när jag vilar och hittar en skön ställning (inte det lättaste). När jag inte känner värkar har jag ett konstant molande i ländrygg och höfter. Lite kass i magen med. Undrar om det börjar närma sig? Eller så blir det två veckor till med samma status :D Var hos bm igår och magen har växt på fint. Till och med ikapp och förbi sin egen kurva, heja bebis!!! Hur går det för dig Naala, visst skulle du på UL idag?

[Nalaa]
8/29/17, 3:33 PM
#93

Ja, idag var vi på ultraljud och läkarbesök. Allt såg bra ut, bebisen är inte så stor som jag först trodde utan normalstor:-) Först tänkte läkaren se om vi skulle köra igång det idag men sen bestämde hon att det bästa ju vore om det sätter igång av sig själv, så hon retade det där nere (är det livmodertappen kanske?) och så får vi se om det kommer igång. Annars har vi fått en tid för igpngsättning om 13 dagar! Känns galet att det ska gå så långt men eftersom bebisen inte var så stor så vill de att den ska växa till sig där inne:-) Har haft förvärkar idag så vi får se om de leder till något eller inte:-)

Marre_88
8/29/17, 4:33 PM
#94

Ingen bebis ännu men magen känns som tung, hård och spänd när jag står upp/går. Inatt kändes det som ilningar i livmodertappen samtidigt som det tryckte neråt längst ner i magen, kändes nästan som att någon slet i tappen som i ett försök att dra ut den haha. Så kanske har eller håller han på att fixera sig och att de snart är dags :) Brösten är ömma och känsliga, så pass att mina händer eller armar inte kan ligga hud mot hud på bröstvårtorna. Då känns de obehagligt. Jag har tid hos barnmorskan imorgon kl 14 för en extra kontroll, hon ska kontroll mäta sf-måttet för att se så att de inte stigit över normalgränsen eftersom att de i onsdags förra veckan hade skjutit iväg högt och låg precis under gränsen. Men jag hoppas ju att bebis bestämmer sig för att komma ikväll/natt/imorgon ;)

Ceet
8/29/17, 5:42 PM
#95

Naala och Marre! Vad spännande hörni! Låter ju som att det kan börja hända bebis på riktigt för oss alla tre snart. Heja, heja och ta hand om er. Lycka till!

[Nalaa]
8/29/17, 6:44 PM
#96

Hihi, lycka till du med:-D Ja, det är jättespännande! Hur som helst så närmar det ju sig för oss alla tre i alla fall:-D

Hills
8/29/17, 7:38 PM
#97

Fyra ;P

Annons:
Ceet
8/29/17, 8:41 PM
#98

Just det, 4 kvar! Skyller på den sega gravidhjärnan. Bara jag som är hungrig heeela tiden? Två timmar efter en bmaseportion känner jag mig utsvulten!

[Nalaa]
8/30/17, 6:49 AM
#99

Fyra:-D Ingen bebis än, kommer säkert sluta med igångsättning (jag räknar med det för att inte bli besviken på att inte få en bebis innan dess):-)

Hills
8/30/17, 12:39 PM
#100

#98 låter som mig fast då jag inte är gravid. Nu känner jag inte hunger från magen utan måste snarare ha ett jämnt inflöde pga låg energinivå. Dricker däremot kopiöst mycket tycker jag. 8 dgr över tiden nu och jäklar vad segt tiden går. Vännerna jobbar och på em är jag för trött för att ta mig loss för att träffa ngn, känns som jag lever i en introvert bubbla. Vad gör ni om dagarna?

Ceet
8/30/17, 1:04 PM
#101

Nu är det inte många knop alltså. Har dock turen att ha både min man och min bästa vän som är lediga. Och denna vecka har även mamma semester. Så just nu storstäder alla huset och jag ger order från soffan :) Vad jag annars gör om dagarna? Tja.. Brukar ha någon som kommer förbi med fika och tar mig gärna en biltur. Men har inte orkat gå de senaste dagarna in och ur bil får bli en bonus. Så läser mest bok, stickar eller klämmer en dokumentär, tar ett bad. Sen ser alla dagar likadana ut känns det som… Tycker ändå det är lite skönt måste jag sägs då livet varit väldigt upp och ner för mig under graviditeten. Nu börjar allt stilla sig och jag blir redo. Drömde för överigt att bebis kom med hjälp av kejsarsnitt inatt, så både kroppen och hjärnan gör sig redo!

[Nalaa]
8/30/17, 1:21 PM
#102

Åh, det låter ju jätteskönt! Passa på att njuta av att FÅ och KUNNA ligga ner och vila! Jag håller på med inskolning på dagis, dottern sover illa om nätterna (vaknar ungefär fyra gånger i timmen från klockan 23 till 05 när det är uppstigning). Jag svettas av minsta rörelse och jag sitter inte still på heeela dagen. Det är fullt upp med att se efter en liten tjej på ett och ett halvt år. Hon öppnade ett paket tops igår och spred ut dem över hela lägenheten, häller ut hundens vattenskål och blaskar sig dyngblöt, öppnar varenda skåp och låda hon kommer åt för att bara dra ut allt innehåll (allt från sorterade papper till bestick, krukor, pasta och hundsaker). Att få sitta på toaletten är ju helt fantastiskt, den lilla stunden får man i alla fall sitta ner. Dock hinner ju busungen med extra bus då att reda ut när man är klar. Fötterna dunkar men det är bara till att jaga barnet, klä på henne kläder, gå ner för trappan, ta på ytterkläder, ner för trappan, hämta vagnen, glömt hunden och får gå upp igen, kommer ner, känner bajslukt, upp igen, byta blöjan, ner igen och ut på promenad… Phu… Jag längtar efter att maken kommer hem, varje dag, så igår när han skulle iväg med en kompis och fiska blev jag skitsur. Då fick jag ta matning, bad och läggning själv också… Sen undrade han varför jag var sur! Tja… Jag orkar bara inte förklara, jag bara är det!

[Nalaa]
8/30/17, 1:21 PM
#103

Oj, jag freakade visst ur lite grann där:-p

Ceet
8/30/17, 2:54 PM
#104

#103 Hahaha! Bara att gnälla av dig! Tycker det låter riktigt kämpigt! Jag hade inte klarat av att ens plocka upp en tops från golvet :D men har övat upp tårna nu så jag kan greppa lite större saker! Svårt också att se mig hålla styr på ett barn när kroppen är så här tung. Hoppas du får lite vila och bli ompysslad snart, det är du supervärd. Och fiska kan man göra varje dag resten av livet, här har jakt fått komma i andra hand nu när det kan ske när som helst. Men det tog ett antal omgångar ordentligt snack innan det bet, hehehe!

Annons:
[Nalaa]
8/30/17, 9:36 PM
#105

Varit på förlossningen men är hemma nu igen, är helt slut så förklarar imorgon men ingen bebis på väg än i alla fall:-p

Ceet
8/30/17, 9:39 PM
#106

Oj! Hoppas allt är väl med dig Naala. Sov gott!

Ceet
8/30/17, 9:40 PM
#107

*Nalaa

Hills
8/30/17, 9:44 PM
#108

#102 He he, låter ju som en härlig nedvarvning inför barn nummer 2. Har lite liknande men ngt äldre barn så det går ändå att resonera till viss del med henne. Hundens vatten håller hon sig undan även om en och annan bit från hundmaten slinker ner. Min 2- åring älskar tack och lov sin förskola men där får hon bara vara 3*5 timmar i veckan så mån och fre är det vi två hela dagen, är ganska så slut efter dessa dagar. Nu på kvällen blev jag klok på varför jag kände mig extra seg tidigare idag med: sambons förkylning har förts över till mig. Tack och bock för den.. har tryckt i mig alvedon och ligger och snorar framför tv:n med förkylningsvärk i kroppen.

Hills
8/31/17, 11:36 AM
#109

Alltså nu är det nog på g här! Kände av lite molvärk innan jag gick iväg med tvååringen till förskolan. Fram och tillbaka till förskolan tar det en timme plus att jag stannade till vid affären och köpte frallor. När jag kom hem började jag klocka molvärken som jag nu anade var värkar. 1 var 5:e minut. Dock är de inte särskilt starka ännu och tens-apparaten gör dem snarare mer obekväma än att den hjälper. Sambon är iaf informerad. Han är lärare en halvtimme från där vi bor så jag kände jag behövde få hem honom innan det blir stressigt.

Ceet
8/31/17, 12:05 PM
#110

#109 Vad spännande! Lycka till och ta hand om er allihop. Hoppas hoppas det är på g.

[Nalaa]
8/31/17, 12:31 PM
#111

Vad spännande:-D Hoppas det är på gång nu och att allt går smidigt och bra:-D Jo, allt är bra med mig. Igår eftermiddag hade jag värkar var tionde minut som höll i sig i en och halv timme. De kom inte oftare men sen blev det plötsligt blött i trosorna, eftersom jag har hört att det kan vara risk för infektion om vattnet sipprar så tänkte jag att jag ringer in till förlossningen och frågar. De tyckte att det var bäst att kolla upp eftersom det ändå var en liten pöl i trosan:-p Men det fanns gott om vatten kvar framför bebisens huvud och så länge vattnet kom i samband med värkar var det ingen fara eller risk för infektion. Eftersom värkarna avtog åkte vi hem, helt slut efter en intensiv dag med inskolning, ingen vila eftersom en hantverkare kom och väckte lilltjejen efter bara en kort stunds sömn, besök hos kusinerna med lek och stim, matlagning, duschning och restaurangbesök med lilltjejen ochmaken. När vi kom hem sa vi "Nu slänger vi oss i soffan och slappar resten av kvällen" men då blev det blött och kvällen planerades om till ett besök på förlossningen:-p

Annons:
Ceet
8/31/17, 1:02 PM
#112

#111 Oj vilken vändning kvällen fick för er. Hoppas du har möjlighet att ta det lite lugnare!

Marre_88
8/31/17, 4:16 PM
#113

Här är det nog också nånting på gång. Jag vaknade idag vid halv 11 och kände lite kraftigare molande värk. När vi sedan satt och fikade jag och min sambo som har sen semester så kom de allt oftare och kändes mer intensiva. Gick och duschade efter vi fikat och tog även två alvedon vid 12. Har klockat de senaste 11 värkarna som kommer med 5 till ca 7,5 minuters mellanrum har varat i 33-51 sekunder. Så nu hoppas jag att de kommer att komma tätare och vara längre så de förhoppningsvis blir bebis ikväll/inatt eller imorgon bitti :) Så man inte måste gå med värkar i flera dagar. När jag var på toa när jag vaknade såg jag dessutom delar av slemproppen, de gick som inte att gå miste på då det var som geléaktig äggvita med lite blodstrimmor i. Inte jätte mkt men litegrann.

Pontiac57
8/31/17, 4:26 PM
#114

Åh va roligt att det händer grejer för er tjejer! Hoppas era bebisar tittar ut och att det går bra :)

Hills
8/31/17, 7:51 PM
#115

Inne på förlossningen nu och har fått epidural. Jag fick inte det sist bl a på grund av hög belastning på förlossningen men nu jäklar och vilken fantastisk grej det är!!

[Nalaa]
8/31/17, 9:18 PM
#116

Heja! Heja:-D

mikkan01
8/31/17, 10:17 PM
#117

Blir det två augustibebisar till? ;) Hoppas allt går bra för er båda! :)

~mikkan

Marre_88
8/31/17, 10:39 PM
#118

För mig blir det nog ett september barn. Värkarna kommer fortfarande med 6-7 minuters mellanrum, dock så varar de längre och gör SÅ mycket ondare. Jag har haft värkar sen vid 11 idag, började klocka vid kl 15 så jag börjar bli lite less. Kan de inte bara komma tätare så man kan åka in och få föda ut de här barnet och få de överstökat haha.

Annons:
[Nalaa]
9/1/17, 7:28 AM
#119

Ja, tänk - september:-) Jag tänker likadant, nu har vi bara en veckas inskolning kvar på dagis men med lämning på tisdag, så då går det ju bra att bebisen kommer. Vad säger du, bebisen, ska vi säga tisdag?

Hills
9/1/17, 7:22 PM
#120

I går kl 21 kom lillbebben. Som sist gick öppningsskedet väldigt snabbt på slutet. Fick njuta av epiduralen i mindre än en timme (var öppen 6 cm då den sattes) innan krystvärkarna satte igång och jäklar vilken kraft de har. Kroppen tar över allt och det gäller att hänga på. Allt gick iaf bra. Han vägde 4300 (1 kg mer än storasyster) och både jag och han mår bra. Behövde heller inte sys denna gången trots större bebis (!!)

Djurälskaren87
9/1/17, 7:28 PM
#121

120# stort grattis till pojken

Ceet
9/1/17, 8:01 PM
#122

#120 Vad härligt att höra att allt gått bra! Stort grattis! Då blev den en sista augustibebis ändå :) Bf +1 idag för mig. Snark. Galet ont i snippan av foglossning/fixering nu. Hur mår ni andra som är kvar?

[Nalaa]
9/1/17, 8:45 PM
#123

Grattis:-D Härlugt att höra att det gick bra! Jag mår bra men börjar bli väldigt trött…

Pontiac57
9/1/17, 11:40 PM
#124

Grattis till bebis! Skönt med en smidig förlossning 😊

[Kijsen]
9/1/17, 11:49 PM
#125

Stort grattis till er som fått :) hoppas ni som är kvar får era små snart <3 Hur mår ni tjejer?

Annons:
Marre_88
9/2/17, 2:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

I fredags den 1 september, BF+3 bestämde sig vår kille att komma ut (tydligen i raketfart). Öppningsskedet gick väldigt fort och smärtsamt men ut kom han tillslut. Född kl 05.25 efter att ha haft värkar i 18,5 timme. Latensfasen startade ca kl 11 på torsdagen med värkar som kom och gick allt mellan 2,5-10 minuters mellanrum. Kl 1 på torsdag natt åkte vi in till förlossningen då jag inte längre klarade av att härda ut värkarna, väl inne efter ctg kontrollen var jag öppen 4 cm. Sen gick de undan, fast de för mig kändes som en evighet. Ca 4 timmar från att vi kom in så var han ute, normalt sett öppnar man sig med 1 cm i timmen men inte vi ;) Eftersom att allt gick för fort hängde inte kroppen med eller hann återhämta/förbereda sig mellan värkarna. Jag hade inga krafter kvar när det var dags att börja krysta men 40 min senare kom han ändå äntligen ut och den känslan var underbar, vilken lättnad. Jag skakade av smärta under hela förlossningen och en lång stund efter. De blev tvungna att klippa mig 4 cm också för att jag höll på brista, så man är väldigt öm nu med alla stygnen. 3790 gram ren kärlek och 50 cm perfektion. Idag har han sovit hela dagen och knappt ätit något då han förmodligen svalt fostervatten och varit lite illamående. Vi har försökt vila och sova så gått det går, men de är inte de lättaste när man så fort man somnat vaknar med världens ryck och "oroar" sig över bebisen hela tiden :P Detta är utan tvekan de värsta jag någonsin har gjort, men samtidigt de absolut bästa. Jag trodde seriöst jag skulle dö under utdrivningsfasen. Den smärtan går knappt att tala om, men de sägs ju att man glömmer :)

mikkan01
9/2/17, 3:50 AM
#127

Grattis till er båda! Verkar gått snabbt för er båda två :) #126 Stämmer nog att man glömmer rätt snabbt. Jag hade en komplikationsfri förlossning men sa ändå "aldrig igen" pga hur sjukt det kändes under utdrivningsfasen och min barnmorska sa "ähh jodå vi ses nog snart igen". Nu typ 3 veckor efter har jag glömt hur det kändes och tänker "så farligt var det inte" och överväger en till haha. Himla söt han är :)

~mikkan

Ceet
9/2/17, 10:42 AM
#128

#126 Tack för att du delar med dig av hur det gick! Och massor med grattis till lilla knytet. Ni som fått, berätta gärna hur ni har det i bebisbubblan. Väntan är ju seg så vill gärna höra era erfarenheter från andra sidan!

[Nalaa]
9/2/17, 1:23 PM
#129

Efter min dotters förlossning sa jag redan efter ett par timmar att jag såg fram emot nästa förlossning. Och då blev det komplikationer ändå… Men som sagt, den smärtan går ju över och kärleken till sitt barn är starkare än allt annat:-)

[Nalaa]
9/2/17, 2:07 PM
#130

Kikat i förlossningsväskan, det är en hel del som skulle packas i egentligen. Varför tar jag inte tag i det?! Jag har tänkt på det i två månader! Den behöver kompletteras med en hel del och jag har skrivit upp allt. Varför gör jag inte det nu istället för att sitta här?! (Dottern sover så jag passar på att slappa lite… Det är anledningen!)…

RoxannaS
9/2/17, 2:27 PM
#131

#130 Allt jag packade kändes typ onödigt, sprang i deras rockar med deras trosor och bindor, enda jag behövde var tjocka varma strumpor, man frös ihjäl om fötterna efteråt. HAHA. Sen bara typ mjukisbyxor + tröja till mig och kläder till bebis för hemresan. Så jag tror man släpar omkring mer än nödvändigt egentligen. Sen beror de lite på hur långt ni har hem?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mikkan01
9/2/17, 2:28 PM
#132

#130 Känner igen det där ;) hade stoppat i en tandkräm i min förlossningsväska… den låg där i typ 2 månader alldeles ensam. Resten packades i ren stress när mitt vatten gick haha. Bebis blev 3 veckor idag och han börjar söka mer och mer kontakt. Känns så roligt att allt är framsteg och man tycker att han är så himla duktig på allt. Speciellt på att skrika ;P tror det är magen som krånglar så jag ska testa byta bort mjölkprotein. Livet som mamma är helt fantastiskt i alla fall. Förstår inte hur jag kunde oroa mig så mycket innan att jag kanske inte var redo. På väg in till förlossningen frågade jag till och med sambon om vi fortfarande kunde ångra oss, ifall vi skulle adoptera bort och bara vara ensamma i resten av våra liv. Paniken som talade ;P Idag känns vår pojke så självklar :) Tiden går allt för snabbt, snart är han 20 och har flyttat hemifrån om han ska växa i den här takten…

~mikkan

Annons:
Ceet
9/2/17, 3:49 PM
#133

Känner ingen mig med att få klart den där väskan… Men efter att ha drömt att barnet kom för nån vecka sedan fixade jag det sista! Nu är det bara någon enstaka grej som saknas men har skivit upp det på ett papper som ligger överst i väskan. Så får den som är här hos mig packa det sista! #131 Jag är nog en av dem som packat onödigt. Men vet inte hur länge vi kommer vara kvar och tänker att det kan vara skönt med egen pyamas, favoritkoftan och så. Så får vi se vad som används! Och så är jag lite nojig med mat, vill (alltid, även ickegravida) veta att jag kan äta när jag är hungrig så får vi se hur mycket som går åt! #132 Vad härligt att höra! Och att du tvivlade på "redo för barn". Låter som att mycket kommer att falla på plats när bebis väl är ute, även om allt kommer förändras. Låter som att ni har det fint tillsammans!

RoxannaS
9/2/17, 4:31 PM
#134

#133 Ja jag kan inte påstå att maten var någon höjdare där. Men jag har ju problem med mat i vanliga fall så 😐


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Nalaa]
9/2/17, 4:56 PM
#135

Vi blev kvar på Neonatal med dottern så vi fick skicka efter mer grejer när våra kläder tog slut. Schampo, balsam och tvål hade jag inte tagit med så det är ett måste den här gången:-p Åh, jag klarar verkligen inte av deras bindor, de gjorde ju jätteont och fastnade i stygnen och var så tjocka och stora att jag inte kunde hålla igen benen:-p Så bindor och egna trosor ska definitivt med:-)

[Smulan_88]
9/2/17, 8:24 PM
#136

#132 testa att byta IT D-vitamin dropparna som är oljelösliga till vattenbaserade. MÅNGA bebisar reagerar med magknip och koliksymptom på aco:s D-droppar

Pontiac57
9/2/17, 11:57 PM
#137

#126 grattis till jätte fin bebis! Här har aĺlt börjat flyta på, hon har börjat sova några timmar mellan matningarna på nätterna nu men vill ammas konstant dagtid haha. Hade en del problem med storebror (1.5år) första dagarna då det va mycke svartsjuka och sura miner för att jag inte får bära honom iom snittet. Men nu börjar man njuta mer :)

Ceet
9/3/17, 6:02 PM
#138

Nej. Nu har jag ont av allt. Sitta, ligga, stå. Tät in näsan. Hungrig. Men ganska glad. Fast bebis får gärna komma! Nu är det bara du och jag kvar va Nalaa? Hur mår du? Eller har jag missat någon (är lätt förvirrad, hela tiden tydligen).

mikkan01
9/3/17, 6:50 PM
#139

#136 Tänkte testa det, pratade med bvc sköterskan om det och hon menade att det inte alls beror på d dropparna men att många föräldrar tror det i alla fall… känns ju konstigt då det började i samband med att vi började med d vitaminet.

~mikkan

Annons:
oh-la
9/3/17, 7:50 PM
#140

#139, min bvc-sköterska bekräftade att de olhebaserade d-dropparna kunde ge problem och så att det var ganska vanligt. Står till och med på bipacksedeln om du kollar. Be att få vattenlösliga nästa gång du är där och testa. Att ta bort mjölkprotein är inte kul, jag gjorde det och kunde typ inte äta något… Det är ju inte bara laktos man ska undvika utan alla mjölkprodukter och alla produkter med mjölkprotein.

[Thiah]
9/3/17, 7:56 PM
#141

#139 här är en till som fått råd av vården att byta droppar. Så pröva det :)

Pontiac57
9/3/17, 8:12 PM
#142

Det är jätte vanligt att dom oljebaserade ger magont även om vissa bvcsköterskor viftar bort det. Men man kan också prova ge minifom eller sempers magdroppar innan man utesluter mjölkprotein. Minifom hjälper till att slå sönder dom stora gasbubblorna i tarmen så bebis lättare får ut det och magdropparna är probiotika=goda bakterier för tarmen :)

[Kijsen]
9/3/17, 8:34 PM
#143

Min bvc sköterska hade med sig båda sorterna av D-droppar på hembesöket så vi fick välja, hon sa även att dom flesta får ont i magen av de oljebaserade så det var ju rätt givet val för oss att ta dom vattenbaserade :)

[Nalaa]
9/3/17, 9:24 PM
#144

Ja, jag är kvar:-) Hoppas verkligen att det kommer igång snart! Kan inte göra någonting utan att det gör ont och dessutom svettas jag som bara den så jag duschar så ofta jag kan (om jag har tur att pressa in en dusch en gång om dagen är jag nöjd). Längtar efter att ha förlossningen bakom mig. Börjar bli nervös då man vet att det kan hända när som:-)

[Nalaa]
9/8/17, 7:53 AM
#145

Fortfarande ingen bebis här… Blir ju garanterat igångsättning på tisdag! Jag som hade hoppats på att det skulle komma igång av sig självt innan dess. Var dag är en kamp:-p Men, men! Snart så är han/hon här:-D

Pontiac57
9/8/17, 3:01 PM
#146

#145 när va det du hade bf? Håller tummarna att du får bebis snart :)

Annons:
[Nalaa]
9/8/17, 3:04 PM
#147

Igångsättning på tisdag 12/9 om bebis inte tittar ut av egen vilja innan:-) Tips på att fp det att komma igång?:-p Vet att det inte funkar men jag är villig att prova vad son helst:-p

Ceet
9/8/17, 5:16 PM
#148

I tisdags kom vår lilla skatt. Efter 6 h hemma med värkar åkte vi in. Då var jag öppen 7 cm. Han kom ut fyra timmar senare och är det finaste vi sett! Förvirrande och härligt är de första dygnen som mamma. Och smälter av när jag ser min man med honom. ❤️

[Thiah]
9/8/17, 5:35 PM
#149

Grattis Ceet

Hills
9/8/17, 7:08 PM
#150

Grattis!

Denna kommentar har tagits bort.
[Kijsen]
9/8/17, 8:58 PM
#152

#148 Grattis! Definitivt förvirrande, känner igen det där.

[Nalaa]
9/8/17, 9:33 PM
#153

Grattis! Vad härligt att det gick så fort också:-D

Annons:
Pontiac57
9/8/17, 11:11 PM
#154

Grattis :)

[Nalaa]
9/9/17, 9:15 AM
#155

Kvar till sist, precis som med dottern:-p Är väldigt trött, hängig, svullen, svettig (värmeutslag) och tråkig. Ser sjukt mycket fram emot tisdag när det blir igångsatt:-D

Ceet
9/9/17, 3:54 PM
#156

Tack för alla grattis! Kämpa på Nalaa - snart är du där! Håller tummarna för dig och lycka till!

Marre_88
9/11/17, 3:00 PM
#157

#148 Stort grattis till er lilla skatt. Måste säga att du är otrolig som kunde härda ut hemma tills du var öppen 7 cm innan ni åkte in. När jag åkte in så var jag öppen 4 cm och 4 timmar senare var vår bebis ute. Så min förlossning var väldigt snabb och intensiv och för att inte tala om smärtsam. Jag hade haft värkar i 13 timmar innan vi åkte in.

[Nalaa]
9/11/17, 8:37 PM
#158

Imorgon smäller det! Igångsättning klockan 8.00!!!

Djurälskaren87
9/11/17, 10:30 PM
#159

158 lycka till! Snart har du din bebis där

[Kijsen]
9/12/17, 2:55 PM
#160

#158 Hur har det gått? :)

Annons:
Marre_88
9/14/17, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

I söndags var vi och fotade vår lilla skatt, då 9 dagar gammal. Imorgon blir han 2 veckor! Vad fort tiden går.. Lilla älskade Milo, vad han förgyller våra dagar trots extrem trötthet <3 Hur går det för er andra? Vår lilla kille har bestämt sig för att de är okej att vara vaken mellan tolv och allt ifrån halv fyra till sex,sju på morgonen. Och så måste han ammas till sömns och ligga och krama om mitt bröst (jag liggammar på natten), flyttar man lite på honom så vaknar han direkt och så får man göra om samma procedur igen.

[Nalaa]
9/14/17, 7:31 PM
#162

Natten till onsdagen föddes vår andra lilla älskling! En pojke på 51 cm och drygt 4000 gram tittade ut efter bara tre timmar med kraftiga värkar. Jag hade extremt ont under en timmes tid, det var timmen innan epiduralen, därefter var det hanterbart och jag är så glad över hur förlossningen artade sig och för minnena jag fått. Han kom ut på bara ett par krystvärkar och skrek direkt, till vår lättnad. Han är alldeles underbar och vi älskar honom så mycket! Familjen är komplett nu, med storasyster och lillebror!

[Thiah]
9/14/17, 7:42 PM
#163

Grattis Nalaa :)

Pontiac57
9/14/17, 8:31 PM
#164

Grattis! Va roligt att du gissade rätt på kön ;)

Ceet
9/17/17, 1:50 PM
#165

Grattis Nalaa! ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
PerhapsimAnna
9/18/17, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

#161 Så söt han är!! 😍Denna otroliga trötthet! Våran son verkar tycka bättre om att få sova själv, det är ganska skönt då min dotter var som ett plåster på mig de första 10 månaderna. Dock är han rätt vaken om dagarna så det är svårt att få egentid med min dotter :( Han sover max 40 min sen vaken 1-3 timmar och så kan det hålla på fram till runt 18, då börjar han sova längre stunder men då sover även min dotter så det är lite trist men det ordnar säkert upp sig mer när han blir äldre :) Nu är våran busunge redan 5 veckor!

#162 Grattis Nalaa! ❤️

Annons:
Djurälskaren87
9/18/17, 11:03 AM
#168

Grattis till alla bebisar! Blev många pojkar. Har alla fått nu?:)

[Kijsen]
9/20/17, 12:14 PM
#169

Är det någon annan som fått ont i lederna efter förlossningen? Har fått så ont i mina knän när jag ska sätta mig ner, reser mig upp och går i trappor :/

[Nalaa]
9/20/17, 8:07 PM
#170

Ja, många pojkar! En här:-) Jag måste säga att jag hoppades på en flicka och trodde (herregud, att jag bara kunde tänka tanken) att jag skulle bli lite besviken om det blev en pojke. Ut kom bebisen, med snopp och allt, och var allt jag kunde drömma om. Helt perfekt, underbar och alldeles fantastisk. Att man bara kan älska sina barn såhär gränslöst mycket, jag blir alldeles överväldigad av kärlek när jag tänker på dem. Fina, älskade barn! Vi är perfekta, en liten fantastisk familj med storasyster och lillebror. Och jag kunde inte önskat mig en finare duo än de vi har<3

[Nalaa]
9/20/17, 8:10 PM
#171

Ammar folk? Shit vad ont det gjorde efter någon dag. Nu har det dock gått över, tack och lov. Jag grät när jag ammade för det gjorde så ont. Bröstvårtan sprack och det bara exploderade blod, blev orolig eftersom liten fick i sig blod så jag ringde BB men de lugnade mig och sa att det inte var någon fara:-) Och eftervärkarna, aouch! Har dock lugnat sig nu med:-) Effektiva värkar i tre timmar, varav en timme hanterbart utan smärtlindring (förrutom värme i duschen). Helt fantastisk förlossning:-D

Pontiac57
9/20/17, 10:25 PM
#172

Jag ammar! Hade dock samma problem med sår, fick det redan efter 1 dygn och trodde jag skulle dö efter 2 dygn haha! Började då med amningsnapp så tog en vecka innan det slutade göra ont. Våran lilla tös växer i raketfart! När vi skrevs ut från bb 25/8 va hon nrre på 2150g men är redan nu uppe över 3 kg! Så himla underbar tös :)

Djurälskaren87
9/21/17, 1:54 PM
#173

Jag ammar och de gjorde väldigt ont första dagarna. Men värt de nu i efterhand. Han ökar med 300 varje vecka ungefär. Tror äntligen mitt avslag är borta !

mikkan01
9/21/17, 2:49 PM
#174

Grattis till bebisarna :) Jag ammar och har inte haft några problem alls, bebis växer i en jäkla fart… kollade på bilder när han precis tittat ut och han är enorm nu ju haha. Böt till sempers d-droppar och har nu en väldigt glad bebis:) #173 Lyxigt! Mitt kommer och går… hållt på så i en månad nu.

~mikkan

Annons:
Ceet
9/21/17, 7:13 PM
#175

Jag ammar också. Hade problem med ena bröstet och grät och såg stjärnor av smärta. Men nu har det fungerat i en vecka så väldigt lättad! Dock läcker jag överallt och nästan hela tiden. Så trött på att gå runt och vara en sur disktrasa :) Jag får ont i magen, magknip, när jag är ute och går. Någon som känner igen sig i det? Min son vägde 2610 på BB och är nu uppe på över 3 kg. Så skönt att han växer på sig!

[Nalaa]
9/21/17, 8:53 PM
#176

Använder du fortfarande amningsnappen? Jag gör det och det funkar så bra, dock vet jag att vårdpersonal förespråkar all natural. Jag provade utan nappen idag och han får inte så bra grepp och så gör det ont också, jag vet att det är en träningssak, men jag har blivit lute bekväm (det är ju smidigare att inte behöva använda den men samtidigt så gör det ju ont att träna utan)!

Pontiac57
9/21/17, 10:04 PM
#177

Jag kör delvis amningsnappen av bekvämlighet hehe då hon blivit bekväm och krånglar en del annars. Hade det med sonen då han inte kunde få grepp så neo personalen gav oss den och det tog 7 v innan han va redo att sluta så känn ingen stress :) har man sår (det tar ju ofta ett tag innan det läker) och man får mindre ont med den så använd de anser jag. Däremot bör man va extra noga med att rapa då dom ofta får i sig mer luft :)

[Nalaa]
9/26/17, 12:48 PM
#178

Jag fick mjölkstockning i fredags men jag tror att det har gett med sig nu. Fy, jag hade 40 graders feber, rodnad på ena bröstet och fick inte ut en droppe när jag pumpade. Inte konstigt att lillkillen inte ville äta på den sidan, han kämpade och kämpade utan att det kom en droppe. Sedan i fredags har jag pumpat och ammat varannan timme dygnet runt för att få igång det igen, det kommer fortfarande inte lika mycket som på den friska sidan men jag hör hur han sväljer i alla fall. Han blir inte lika mätt och vill ha mat igen efter inte så länge men bara grejen att han sväljer betyder ju att det kommer lite! Jag pumpade senast igår, nu kör jag bara amning igen. Igår kväll när jag pumpade kom det 40 ml, innan i helgen kom det inte en droppe, sedan fick jag ut 5 ml och blev själaglad för varje droppe! Jag hoppas verkligen att det kommer igång ordentligt igen:-)

RoxannaS
9/26/17, 12:58 PM
#179

Tänk på att bebisen alltid får ut mer än vad du släpper till en pump. Så du behöver inte få ut något alls med en pump men bebisen kan äta ändå. :) så haka inte upp dig på den


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Nalaa]
9/26/17, 7:31 PM
#180

Jag försöker mata ofta på den sidan, han blir inte lika nöjd men nu verkar det som att han precis blev det:-D Han ligger och sover hör bredvid mig i soffan nu:-D Matkoma:-D

[Kijsen]
10/5/17, 11:19 PM
#181

Hallå! Varit tyst ett tag nu :) hur mår ni? Har ni kommit in i rutin? Hur ser era dagar ut?

Annons:
mikkan01
10/6/17, 9:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Här mår vi bra, lillen åkte på sin första förkylning nu i veckan, tänk att en vanlig förkylning gör en livrädd, det är typ som att man inte alls vet vad man gör när man själv blir förkyld;P verkar vara påväg bort nu så det är skönt :) Han blir 2 månader nästa vecka och väger snart 6kg, växer i en jäkla fart… och så har han fått ett namn förstås, Milton blev det :) Känns som att man varje dag blir mer mamma och inte bara mjölkbar och blöjbytare. Däremot har jag ledsnat lite på mammaledigheten, känner mig så jäkla ensam under dagarna. Milton har jag ju och vi går på lite promenader och så… men någon mammagrupp har dom inte fått till i kommunen jag bor i, öppna förskolan känns ännu lite tidigt? Dagarna går ju lite på repeat där största händelserna är typ att åka till BVC där man är i typ 5 minuter;P Har också undrat hur det går för er andra, speciellt för dig Kijsen, hur är det med dig nu? :) Här är vår stora kille

~mikkan

Pontiac57
10/6/17, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

Min lilla tös växer och utvecklas i en hislkelig takt! Så häftigt när man märker hur olika båda ungarna är. Nu är hon 6 v och 3.5 kg så hon växer betydligt fortare än storebror! Jag har tur att flera nära vänner fått barn inom loppet av några månader så man har flera att umgås med. Har haft fruktandvärt ont i snittet från och till (flera stygn gick upp och 2 växte inte bort som dom skulle) så man har väl inte orkar sig ut särskilt mycket tyvärr men det börjar bli bättre :)

[Kijsen]
10/6/17, 11:21 PM
#184

#182 Åh jag håller så med dig i det du skriver! Jag känner mig sååå ensam av att gå hemma.. behöver verkligen komma ut o få det sociala snart. Blir ju galen snart. Har inte fått höra något om mammagrupp än, men jag hoppas det blir någon här. Tror den kommer igång när bebisarna är runt 3-4 mån.. Annars går mina dagar också lite på repeat, med promenader om jag har tur med vädret. Fint av dig att du skänkt en tanke åt mig <3 Jag mår bättre nu, jag fick remiss till psykolog på föräldrahälsovården rätt snabbt och gick dit en gång i veckan i början, nu har det varit varannan. Dagsångesten gick över till kvällsångest för mig och det har suttit i rätt länge, men dom senaste två veckorna ungefär har den inte synts till. Pratade mycket med min mamma och ringde henne så fort jag kände att ångesten kom tillbaka och jag gick med i en grupp på Facebook om just förlossningsdepression där jag kunde läsa om andra som var i liknande situation och det fick mig att känna att jag inte var ensam. Det är ju så himla vanligt ändå att få en förlossningsdepression, men ingen som pratar om det, vilket är fruktansvärt. Man kan ju faktiskt inte hjälpa det! Hade jag inte tagit emot hjälp så pass tidigt som jag gjorde, så hade jag inte varit där jag är idag. #182 Åh vad roligt när flera runt omkring också fått barn samtidigt :) avis!! Förövrigt har jag nog fått det snällaste barnet (kanske ångrar mig om några år.. haha) och har sovit hela nätter sen han var 4-5v. Han är idag 8v! Han äter var 3-4h och är en så himla nöjd bebis överlag. Är såå tacksam! Speciellt med tanke på mitt mående.

[Kijsen]
10/6/17, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#185

Här är vår fina gosse Ilon, han växer så det knakar! Snart två månader, galet!

Djurälskaren87
10/8/17, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Min Matheo mår bra. Nöjd bebis överlag och vi har lärt känna varandra mer och mer under dessa 7 veckor. Hade problem med livmoderinfektion efter snittet men nu är jag äntligen friskförklarad. Matheo väger över 6 kg och är 59 cm lång så känns som en stor kille. Gick över 16 dagar men de känns som bortblåst direkt när han kom ut.

Marre_88
10/8/17, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Här mår vi också bra :) Milo är 5 veckor och väger 4 kg nu. Amningen funkar jätte bra och vi har sedan 2 veckor tillbaka ammat utan amningsnapp. Så himla skönt att slippa den! Han har även sen 3 veckor tillbaka börjat sova i sin egen säng och som jag har kämpat och vaggat i ca en timme från han har somnat för att han verkligen ska vara så insomnad som möjligt för att inte vakna 10-20 min senare. Tacka gudarna för Vyssan lull tassar! Men det går bättre och bättre och sen en vecka tillbaka har han oftast sovit i 5 timmar innan han vaknar och vill äta igen, då brukar han somna för natten vid 23-24 tiden. Han äter alltså vid den tiden, sen vid 4-5, vid 7 och vid 10-11 innan vi kliver upp för dagen. Så himla skönt! Så lite rutiner har man väl börjat få :) I övrigt är han så himla go och glad och är endast missnöjd och skriker om han är hungrig, vill ha en torr blöja eller behöver rapa/bajsa. Vi är så himla kära i honom! Och jag förundras över den kärleken som man kan känna till sitt barn, hur enormt stor den är. Jag älskar att vara mamma och jag älskar att få vara hemma med våran son.

Lojs
10/10/17, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

Så sällan jag har möjlighet att skriva här. Dottern vill enbart sova i famnen, så det är svårt att komma åt tangentbordet (just nu sover hon i makens famn). Så mitt liv består mycket av Netflix, HBOnordic, viaplay, dplay och hearthstone just nu. ;)
Och promenader, så himla skönt att foglossningen är borta och jag kan promenera igen!

Ella är nu 2 månader, går upp i vikt som en galning (helammas), väger nästan 7kg och är 62cm.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Pontiac57
10/10/17, 8:32 PM
#189

Va söta alla bebisar är! Och så roligt att det verkar gå så bra för alla :)

[Nalaa]
10/10/17, 10:13 PM
#190

Vilka sötnosar:-) Vi har verkligen kastats in i vardagen igen och lillkillen får hänga med. Han är en snäll bebis och ligger ganska mycket själv på eftermiddagarna när jag är hemma själv med honom och dottern. På förmiddagarna är dottern på dagis och då är det bebismys (och handling och tvättning och diskning och hundpromenad och djurvård och städning och allt annat man brhöver göra i vardagen):-p Tänk att det fick plats lika mycket kärlek till i mig! Jag älskar våra små barn över allt annat i hela världen! Tänk att vi fick en lika underbar unge till:-D Två helt perfekta små individer som är så underbara att jag bara smälter:-D Förresten, jag var ju så ledsen över att min man sa att om det blev en pojke så skulle vi ta hans pappas namn (min man sa det bara för att hans pappa själv påpekat det) i andranamn. Jag tycker inte om hans pappa, han är ingen bra förebild och har varit aggressiv och förtjänar helt enkelt inte att få ha sitt namn med i vår son. Som tur är valde min man till slut att ta sitt eget namn! Så sonen kommer att få ett eget tilltalsnamn, sin pappas namn, min pappas namn och vårt (snart) gemensamma efternamn (när Skatteverket har skickat papper på att namnbytet är klart efter vigseln så vi har samma efternamn):-)

[Kijsen]
10/11/17, 2:47 PM
#191

#190 Gud vad skönt att han ändrade sig och tog sitt eget namn! :) Minns att du berättade om detta tidigare och efter det som hänt hade jag definitivt inte velat döpa mitt barn efter honom !

[Nalaa]
10/12/17, 8:21 AM
#192

Nej, det känns superskönt! Gissa om jag var snabb på att fylla i papperna från Skatteverket om namnet så han inte skulle hinna ändra sig:-p

[Kijsen]
10/12/17, 6:12 PM
#193

#192 haha! Jag förstår det :D

mikkan01
10/13/17, 5:09 PM
#194

Himla söta bebisar :) #184 Vad skönt att du mår bättre och att du fått bra stöd i det hela, det finns ju dom som går och mår dåligt så himla länge. Hoppas det bara blir bättre och bättre :) Vi sitter här hemma och funderar på om vi ska gå på underbara barn mässan i helgen, hört så mycket bra om den så vi får se om vi kommer iväg:)

~mikkan

PerhapsimAnna
10/13/17, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#195

Här ser mina dagar ut ungefär exakt som dina Nalaa :P Mycket bebismys på förmiddagarna blandat med städ, disk, matlagning o tvätt :) Han är en snäll kille som snart blir 9 veckor. Tiden verkligen flyger iväg, särskillt när jag har två att ha hand om och en hund. 

Känns inte som jag hinner tänka så mycket på allt runt mig men på kvällen när båda har somnat så vill jag bara lägga mig under en filt och inte engagera mig överhuvudtaget haha! Stackars min sambo som vill kramas o pussas men jag är så mentalt utmattad att jag bara känner *LÅT MIG VARA*, fyy får sån ångest över just den biten men jag försöker verkligen ställa upp på massa kramar o pussar men känner verkligen hur jag blir nollställd pga allt stoj o ståhej om dagarna, särskilt när båda barnen skriker ikapp.

Första bilden är från igår då jag försökte fånga hans leende och den andra bilden är ett kollage från förlossningen :)

Annons:
PerhapsimAnna
10/13/17, 10:15 PM
#196

Såg nu att kollaget blev nästan delat på hälften :( Prutt!

[Nalaa]
10/14/17, 12:02 PM
#197

Vad fina bilder:-) Jag är väldigt trött, eftersom sonen och dottern liksom sover om varandra och turas om att skrika på nätterna och med matning två-tre gånger per natt för sonen plus tidig uppstigning varje dag så blir det inte mycket sömn. Jag tycker att det känns lättare att komma iväg hemifrån nu i alla fall, man har blivit van att klä på två barn och springa upp och ner för trappan flera gånger och dra 34 kilo tung vagn:-p Jag tror att vi måste få lite bättre vardagsrutiner dock, att vi till exempel plockar i ordning överallt på kvällarna så jag slipper lägga tid på det på dagarna så jag faktiskt kan vila lite! Hur har ni delat upp hushållsarbetet? Vem gör vad hemma? Våra stora "problem" är pappersåtervinningen och soporna:-p

Pontiac57
10/14/17, 10:28 PM
#198

Här hemma är det jag som lite motvilligt sköter iprincip allt i hemmet och med barnen och hundarna. Gubben jobbar så konstiga tider så det blir så dumt att han ska börja greja när han kommer hem. Sömnen här har det också varit lite dåligt med, dom vill aldrig vila samtidigt dagtid och nätterna ska lillan äta ganska länge hehe

[Kijsen]
10/14/17, 10:30 PM
#199

#197 Jag gör det mesta själv hemma, sambon hjälper till med disk och matinköp typ. Jag städar, tvättar och lagar mat. Sonen sover 22-06/07, äter, sen sover till 10-11. Så jag får rätt mycket sömn på nätterna att det går bra o göra saker på dagarna :) sen har han inga problem att ligga själv o roa sig i babygymet tex.

Denna kommentar har tagits bort.
[Nalaa]
10/15/17, 11:18 AM
#201

Min man har inte varit ensam med båda barnen så mycket, en timme på sin höjd när jag har promenerat med hundarna. Och detta har inträffat två gånger, annars går vi allihop eller tar ett barn var. Men nu tänkte jag att han ska få känna på hur det är att ha båda när man är själv, så jag ska börja träna! Den här veckan blir det bara ett pass för att prova på men sen tänkte jag kanske träna två kvällar i veckan, då ska jag pumpa så jag inte brhöver komma hem och mata:-p

mikkan01
10/15/17, 2:01 PM
#202

Här hemma är det jag som sköter all städning, tvätt osv. gubben kan tömma diskmaskinen någon gång ibland. Hade gått under om jag inte fått göra annat än att sitta med bebis i famnen, hur mycket jag än älskar min son så behöver jag lite pauser och då är det skönt att kunna dra ett varv med dammsugaren ;P Vi rustar upp våra hus också och det är sambon som gör det mesta där med så att han skulle komma hem efter jobbet, börja spika och sen städa eller laga mat känns lite väl mycket begärt ;P

~mikkan

Annons:
mikkan01
10/18/17, 2:03 PM
#203

Har alla bebisar fått namn än? Vi har 3 veckor kvar innan namnet måste vara inskickat och vi har bara bestämt ett förnamn än så länge, dock är det ett namn som min sida av familjen sätter sig emot…. trodde aldrig att folk skulle ha så mycket åsikter om MITT barn men tydligen. Dom vill inte alls kalla honom vid det namn vi gett honom utan har sina egna hittepå namn och detta får mig att tvivla lite på om vi faktiskt ska ge honom namnet Milton… vi tycker att det är jättefint men om folk inte ens vill kalla honom det? gahhh blir tokig ;P 3 veckor kvar så man blir ju stressad.

~mikkan

[Nalaa]
10/18/17, 2:29 PM
#204

De vänjer sig! Vi gick emot farmor och valde det namn vi tyckte:-D

Pontiac57
10/18/17, 10:43 PM
#205

Det där med namn alltså… med sonen fick vi skit pga mellan namnen och nu med dottern tycker alla att tilltalsnamnet är svårt att uttala, fult och allt vad dom nu gnällt på. Vi skickade in direkt då jag anser att andra inte har rätten att kommentera och lägga sig i så hon heter Chevelle :) Milton är ju jätte fint! Välj det ni vill ha, det är erat barn och ingen annan har rätten att hitta på namn till erat barn :)

[Kijsen]
10/19/17, 1:36 PM
#206

Milton är jättefint ! Inte alls påhittat, vad snackar dom för strunt :P ta det ni vill ha! Vi berättade inte för någon om vilket namn vi kommit fram till innan födsel. När han väl föddes och vi tyckte det passade bra så fick alla veta :) skickade in papperna redan andra veckan haha Blev en liten ILON Walt Simmons Andersson <3

Marre_88
10/20/17, 8:36 AM
#207

Milton är ju ett jätte fint namn. Bry er inte om vad andra tycker, det är ert barn och erat val att bestämma. De är konstigt det där med att folk tror att de har tillåtelse att bestämma hur en själv ska göra.. Vår son heter MILO Thorvald Marcus Carlsson. Milo betyder ju då som jag skrivit tidigare i år efterlängtad kärlek och det namnet har både min sambo och jag älskat under hela graviditeten. Jag ville bara inte bestämma förrän vi sett honom för att se om det ens såg ut som en Milo och om de skulle passa honom. Men det fanns inget annat, det var helt enkelt bara en Milo som tittade ut och kom upp på mitt bröst <3 Andranamnen har vi valt ett från min släkt och ett från min sambos. Thorvald är efter min älskade farfar som gick bort i cancer när jag var endast 6 år gammal. Marcus är efter min sambos systerson, som hon fick när hon var bara 14 år. Han betyder väldigt mycket för min sambo och de har en väldigt speciell relation. Tyvärr så har min sambo ingen kontakt med sin pappa då han inte bryr sig om sina barn, så jag kände att jag inte ville ”ge” honom det. Tyckte inte att han förtjänade att föra vidare sitt namn till vår son. Så då fick de bli Marcus efter sin stor kusin :)

[Nalaa]
10/22/17, 11:18 AM
#208

Chevelle är jättefint:-) Och Milton med! Namnen betyder så mycket, även om inga andra har rätt att vara med och bestämma så blir man ju lite ledsen och påverkad av att någon tycker illa om namnet på vårt älskade barn! Tycker faktiskt att de kan hålla käft och låta bli att lägga sig i:-p

Pontiac57
10/22/17, 10:29 PM
#209

Men det är ju tyvärr så att folk vill lägga sig i allt när det gäller barn :/ Fö går det jätte bra med våran lilla tös förutom hemskt magknip. Från att ha bajsat minst 5 ggr om dagen till att det går ganska mpnga dagar emellan. Det är ju ingen fara men hon får hemskt ont på kvällarna mellan 19-22 så man lider ju med stackarn

Annons:
mikkan01
10/23/17, 6:05 PM
#210

Ni har ju självklart rätt, det är bara lite svårt att vifta bort. Blir lite nedstämd varje gång jag träffar dom som har något emot namnet och försöker fundera ut något annat namn som hade passat honom och så ska det ju inte behöva vara, inte nu när vi redan bestämt oss :/

~mikkan

[Kijsen]
12/8/17, 11:41 PM
#211

Hur har det gått med namnen mikkan01? Blev det Milton? :) Hur har ni det mammor? Nu har det ju gått ett tag. Hur gör ni i jul? Delar ni upp firandet eller kör ni allt på samma dag? Och har ni planer för nyår? Ilon blir 4 månader på måndag och jag blir 27 imorgon, helt otroligt vad tiden går. :) Hoppas ni och era små mår bra! God jul och gott nytt år på er :)

mikkan01
12/11/17, 8:03 PM
#212

Det fick bli Milton, nu skulle ett annat namn inte ens vara att fundera på :) Julen blir så himla osmidig med skilda föräldrar på båda sidor så det blir väldigt hetsigt…. i framtiden får vi försöka vara värdar för julen men det är inget vi orkar nu, så slipper vi hetsa fram och tillbaka. Nyår blir nog rätt lugnt pga det, pappan är hemma så sällan så det blir mycket kvalitetstid :) Hur ska ni göra? Stort grattis i efterskott!

~mikkan

[Kijsen]
1/31/18, 10:26 PM
#213

#212 Gjorde ni helt rätt i, fint namn :) Vi var en dag hos min familj och en dag hos min sambos familj. Blir lättast så. Vi kör vartannat år om julaftonen :) Annars händer här inte mycket märker jag haha Tack så mycket <3

[Nalaa]
2/8/18, 8:48 PM
#214

Det var längesen jag kikade in här! Mår alla bra? Hur går det med era små?:-) Vår dotter älskar sin lillebror och allt går jättebra. Vi har till och med utökat familjen ytterligare men en liten valp. Valp är SÅ mycket jobbigare än bebis:-p Vår andra hund hatar honom så det är skällande här hemma hela tiden nu. Jag vill så hemskt gärna ha en tredje! Barn alltså, inte hund:-p Min man har gått från att säga NEJ till ”Kanske en sladdis i så fall” så det är ju på rätt väg:-p

Pontiac57
2/9/18, 10:45 PM
#215

Här funkar det kalas med lillan, hon växer och frodas och storebror och hon är så rara tillsammans Hon håller på att lära sig krypa nu och vill gärna stå upp ofta hehe Jag känner mig faktiskt färdig nu hehe även om jag gärna just vill va gravid så känns det som att mina två busungar räcker :)

Upp till toppen
Annons: