Annons:
Etikettallmänt
Läst 983 ggr
[Smulan_88]
2017-07-26 21:09

Sugen på en till?

Hur kommer det sig, att man ena stunden kan känna sig nöjd med det antal barn man har. För att utav någon konstig anledning få en tanke att man kanske, men bara kanske skulle kunna tänka sig en liten till? Jag tror ju inte att det blir några fler för egen del, och jag var helt säker fram till idag (?!?) att jag var nöjd med att ha tre vackra barn. Den yngsta är snart 3 månader, världens nöjdaste bebis. Har ilandsproblemet att jag måste väcka henne på nätterna iaf en gång, just för att inte mjölken ska minska. Hur som helst… jag ser fram emot att barnen växer upp, och den dagen småbarns åren är förbi (det är lite skönt när dom är självständiga i den mån att man slipper blöjbyten och kommunikationen funkar "prima" ;)) Men så idag va en höggravid väninna förbi… och konstigt nog flyger det fjärilar i livmodern och känslan om att få uppleva "det där en gång till", verkar glimta till lite i tankarna… Fler som känner som jag? Eller är det ett kvinnligt fenomen som man alltid kommer att känna och få leva med så fort man ser en gravidmagen eller liten bebis? "Längtan efter en till". P.s jag har tre barn och är (förmodligen) nöjd… dessutom fa förhandlingen med min man en "nummer tre". :*D

Annons:
Velinga1984
2017-07-26 22:52
#1

Jag har 3 barn, första född 2004 och sista född 2016. Jag ville bara ha ett barn och undvek folk med barn då jag tyckte att det var jobbigt när de hade flera. Sen ändrades mitt liv , och efter 3 år ihop med min sambo så föddes vårt första gemensamma barn. Nu har vi 2 gemensamma och jag skulle tänka mig fler om inte mina graviditeter och kejsarsnitt är så otroligt ångest och panikframkallande. Nu sist fick jag graviditetsdepression väldigt tidigt och det gick över först när sonen var runt 9 månader. Nej , utsätter inte mig själv för det igen. Inte heller min familj.

oh-la
2017-07-26 23:32
#2

Åh, jag har ju bara en, men jag längtar så efter ett syskon. Det är så jag skäms, men det jag gravida ute blir jag så avundsjuk och ledsen. Min man vill inte ha fler än en, och för mig är det en fruktansvärd sorg om jag inte skulle få vara med om det igen med graviditet och förlossning. Jag borde kanske vara tacksam. jag har i alla fall en perfekt liten dotter, men det är som du säger, livmodern bara skriker efter att få bära igen :P jag älskar att vara gravid och föda. Vilken grej!

Lojs
2017-07-27 11:35
#3

Jag tror det är en otroligt vanlig känsla! Det blir en sorg att känna att det kanske eller säkert inte blir några fler barn.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roxie
2017-07-27 14:15
#4

Vårt första barn är bara 3 månader men jag längtar redan efter att få bära ett syskon <3

// Sofia

jackiejohn
2017-07-27 21:27
#5

Mini är 7 månader idag och även om vi bestämt att det blir en trea så vill maken gärna vänta ett par år och inte ha lika tätt (2 år mellan barnen) men det skriker i livmodern efter att få bära på vårt tredje mirakel ;) Konstigt det där…haha!

Alexzandra630
2017-07-27 21:29
#6

Jag vill absolut inte har fler barn just nu. Lillfis är 1.5 månad och när jag ser/träffar gravida minns jag bara smärtan. Har allvarliga funderingar på sterilisering, sexlivet är katastrofalt nu för jag är livrädd att bli gravid. Så det kan vara precis tvärt om också ;-)

Annons:
Sarah
2017-07-27 22:59
#7

#6 att sexlivet är dåligt 6 veckor efter en förlossning är ju inte speciellt märkligt. Går upp och ner för mig, vi vill ha ett barn till, men jag velar mycket. Vill inte rubba den fina jämvikten vi har i livet nu, jag vill inte vara gravid igen och jag vill inte gå igenom en till förlossning, men ett barn kan jag tänka mig. Eller vill ha, eller kanske, eller.

MikaelaS_
2017-07-27 23:30
#8

Jag älskar att vara gravid, att få känna magen växa och den lilla sparka. Att föda är det häftigaste jag gjort. Så jag misstänker att jag även kommer vilja en fyra så småningom och man ska väl aldrig säga aldrig. Men denna gång får jag väl föra journal över bebistiden, för den är ärligt talat inte min favorittid och jag tvekar på att jag skulle orka en fjärde gång sen. Blir lite svettig av tanken på att fixa det en tredje gång nu, och vi har ändå haft relativt enkla spädbarnstider tycker jag. Men det är nog inbyggt hos många av oss det där..

[Thiah]
2017-07-28 07:03
#9

Efter denna gången blir det sterilisering vare sig jag vill eller inte. Kroppen kommer inte klara en gång till. Stör inte mig dock för jag vill inte har fler barn. Gillar inte att vara gravid, tycker mest allt är bökigt och vill bara att tiden ska gå denna gång. :P

Fien
2017-07-28 08:05
#10

Jag tillhör dem som inte gillar att vara gravid. Gillar inte alls att bli större och otymplig och inte kunna träna/röra mig som jag vill etc. Min andra graviditete var också jobbig i form v smärta, mycket förvärkar etc så varje dag hade jag nedräkning till att jag aldrig mer skulle vara gravid. :) Att föda är dock sjukt häftigt och något jag hade kunnat tänka mig att göra igen. Men jag är så nöjd med mina två fina barn så här blir inga fler. Är dock inte riktigt redo att sterilisera mig men kommer bli spiral efter återkontrollen för min del.

JossanH
2017-07-28 08:14
#11

Har ju också 3 och minst är 2,5 månad. Var helt säker på att vi inte skulle ha fler och det står jag ju fast vid. Jag är nöjd med familjen som den är. Och vill inte vara gravid en gång till. Och på förlossningen tänkte jag denna gång att "vad skönt! Det här ska jag aldrig mer behöva gå igenom" och nu sörjer jag det något enormt. Det gör ont men är så coolt att föda barn och den här nyakära känslan med den här lilla bebisen. Blir redan avundsjuk på andra som snart ska föda barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alexzandra630
2017-07-28 10:52
#12

#7 både fysiskt och psykiskt så har jag alla förutsättningar för att det ska funka. Det är bara det att jag är livrädd att bli gravid igen.

Surpan
2017-07-28 16:03
#13

Biologin är stark. :) Jag hatade att vara gravid och de första veckorna efter förlossningen hade jag svårt att Komma över min graviditet. Om någon pratade om graviditeter eller eventuella syskon så fick jag ångest. Nu känner jag att det blir som det blir, förhoppningsvis blir det syskon sen. Tanken på att bli gravid igen känns absurd, men ändå så sitter man där vissa dagar och säger till mannen att "ska vi inte ha nän till snart?". Han är inte så svårövertalad, han vill ha typ 5 barn. Så jag lär nog bli gravid igen tillslut. :)

/Surpan

Annons:
Baaazinga
2017-08-29 23:48
#14

Jag har två barn en född 2013 och den andra 2016🌸 Jag har haft tuffa graviditeter med både inlagd för kräkningar och illamående och båda barnen kolik. Sista hade kolik fram till 5 mån. Men är ju fantastiskt roligt, utmanande, häftigt, jobbigt med barn. En till är inget planerat för vår del och hade hoppas ta det samtalet några år framöver nu sitter jag är kanske gravid??? Och en 10 månaders hemma omg😅😅😅

[Smulan_88]
2017-08-30 12:28
#15

#14 spännande!! Ibland vill ödet annorlunda :)

Aristarcos
2017-08-30 13:28
#16

har nu 4 barn födda  -01, -03, -06 och -16 . de tre första var planerade, var lagom att ha 2 och 3 år emellan dem, sen fick vi oväntat en bonus… Det är härligt att vara gravid, en speciell känsla som är oss kvinnor förunnat.

Men inga fler för mig nu, jag hade redan egentligen enligt mig själv passerat bäst före dagen på den fronten, men det blev en -16 iallafall… Men det tog mycket mer fysiskt än de tidigare graviditeterna, nog på min ålder framförallt misstänker jag…

Våran lille plutt nu är verkligen en gåva, glad liten en, trots sina matallergier… så skulle jag inte önska bort honom <3 annorlunda få barn också när man redan har de äldre barnen… man kan få lite hjälp av dem när så behövs…

Upp till toppen
Annons: