Annons:
Etikettallmänt
Läst 644 ggr
moanil
2017-07-24 18:18

Kejsarsnitt vid förlossningsrädsla?

Hej jag undrar om man har rätt att begära kejsarsnitt om man är rädd för förlossningen?

Jag VET att det finns psykologer och liknande att tala med gällande förlossningsrädsla men om det inte hjälper utan man fortfarande önskar kejsarsnitt får man det då eller kan de tvinga en till vaginal förlossning?.

Annons:
Ceciliaolucifer
2017-07-24 19:27
#1

Ingen kan tvinga dig till en vaginal förlossning! Men vissa landsting kräver samtal innan.

moanil
2017-07-24 19:45
#2

Tack

[Smulan_88]
2017-07-24 20:42
#3

#1 det finns ingen självklarhet för ett kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Man kan få det beviljat på pappret, MEN sätter förlossningen igång innan planerat snitt och förlossningspersonalen anser att det inte finns några risker för mor eller barn så kan man bli illa tvungen att ta det den vaginala vägen. Det är det många bråkar med sjukvården om, just kvinnans rätt att välja, men i dagens sjukvård är det inte ÄN självklart. Jag har två bekanta den ena hade fått snitt beviljat, kommer in pga att förlossningen spontant drar igång och känner sig lugn då hon blivit informerad om att hon minsan ska få sitt snitt. Men icke, tid och resurser saknas och trots hennes största skräck tvingas hon föda vaginalt. Min svägerska fick gå och våndas hela graviditeten och först i v.38+5 fick hon snittet beviljat, under kommande veckan (39+2). Så man ska inte tro att det är en lättvindig fight alla gånger, och man måste för allt i världen stå på sig!!

[Smulan_88]
2017-07-24 20:50
#4

Allt som oftast brukar man beviljas, men det är inte alltid så lättvindigt som man tror, är det jag menar för att förtydliga. Sen kan det säkert vara olika lätt i olika län, men de flesta län strävar efter en statistik med få snitt, och högt antal komplikationsfria vaginala förlossningar. Det förs statistik och ett snitt är dyrare, det kan vara en av orsakerna till att det kan vara svårare att få beviljat.

Alexzandra630
2017-07-24 21:09
#5

Sen är det ju faktiskt bättre både för mamma och barn att föda vaginalt. Om det är en komplikationsfri förlossning. Ligg på om samtal och begär hjälp. Och vill du verkligen inte föda vaginalt så stå på dig.

moanil
2017-07-24 21:44
#6

#3 Tack, bra att veta att det inte är helt säkert även om man blivit lovad.

Annons:
Sarah
2017-07-25 22:28
#7

Även om man är lovad så kan ju vad som helst hända. En kompis var lovad men sen kom ungen någon vecka innan planerat snitt, hemma i vardagsrummet. De hann inte ens till bb :p efteråt var hon väldigt nöjd med det.

Upp till toppen
Annons: