Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1694 ggr
[Thiah]
7/4/17, 8:02 AM

Vi som väntar smått Juni/juli #3

Ni kanske hinner fylla en tråd till? 😎

Gamla hittar ni här

Annons:
Lilolizeit
7/4/17, 8:04 AM
#1

Tack fluffis! Ja nu får hon faktiskt ta att titta ut..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
7/4/17, 8:07 AM
#2

#1 hur långt över är det nu? Hon kommer bo där tills hon blir 18 😃

Lilolizeit
7/4/17, 8:12 AM
#3

Haha ja de känns så! Tror det är +8 eller +9, försöker att låtsas som inget, så har inte stenkoll. Haha Jag tror hon växt fast i mig.. ska som sagt till bm samt ul idag.. får se vad planen är..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fien
7/4/17, 9:39 AM
#4

Hoppas allt går bra idag! Vilken tid ska du dit?

[Thiah]
7/4/17, 9:44 AM
#5

#3 haha ja hon har byggt bo helt klart. ;)

Lilolizeit
7/4/17, 10:07 AM
#6

#4 Tack! Har tid hos bm kl 11:30 och för ul kl 12:00. #5 haha på ul ser dom bara ett stort nest

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
fluffis
7/4/17, 11:54 AM
#7

Hehe, hon kanske redan har napp och snuttefilt därinne :) Hoppas det går bra nu!

Lilolizeit
7/4/17, 12:23 PM
#8

Nu är jag hemma.. tid för igångsättning måndag 10/7 kl 07:30. Nå max 6 dagar kvar.. skönt med ett datum även om jag såklart hoppas de sätter igång av sig själv.. fick iaf en liten genomgång om hur dom gör när det är igångsättning. Ultraljudet visade bra mängd fostervatten och bra flöde i navelsträngen. Allt fullt normalt. Bm som gjorde ultraljudet sa att dom kollar efter små barn och konstaterade att dottern inte var av den mindre sorten.. jahapp, haha.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fien
7/4/17, 12:47 PM
#9

Nedräkning på riktigt nu då! Tänk så olika det kan vara ändå, en alldeles för tidigt och en "alldeles för sent" (om man själv får bestämma i alla fall). Båda mina är ju födda vid bf, första på +2 och andra på -2…. Hoppas också att det drar igång för dig innan den 10, framförallt om bebis är lite större också.

Lilolizeit
7/4/17, 12:53 PM
#10

Ja, de känns ju ändå okej, Max 6 dagar innan de drar igång.. :) Ja precis, inget lagom här inte.. :P

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
7/4/17, 1:13 PM
#11

#6 säger ju det. Hon har säkert byggt en koja :)

[Smulan_88]
7/4/17, 7:28 PM
#12

#10 det är säkert för att vi alla satt och höll tummarna att hon skulle vänta några veckor till, där i april/maj ;) Håller nu tummarna att bebis snart vill titta ut för dig!!! :)

Lilolizeit
7/4/17, 7:34 PM
#13

#12 Haha ja, det kanske blev överdos av tummhållning ;) Tack smulan!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lilolizeit
7/4/17, 9:26 PM
#14

Började sippra vatten (tror jag) nu vid 20:30. har en del onda sammandragningar nu. Promenerad :D ner till förlossningen, ctg nu och ska bli undersökt efter det för att se vad som händer. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fien
7/4/17, 9:41 PM
#15

Ååå hoppas det blir bebis inatt!

[Thiah]
7/4/17, 9:48 PM
#16

#14 nåja! Kojan kanske inte är så mysig trots allt!! Heja heja lillfisan och kom ut

MikaelaS_
7/4/17, 10:43 PM
#17

Åh vad spännande :D Längtar som en tok tills det är min tur att sitta där och känna efter :)

LillaFrun81
7/4/17, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Grattis fien & muminmamman!! Vår lille sötkorv Kileon är redan 3v idag :-) på måndag har vi nästa bvc tid & då hoppas vi att han passerat födelsevikten. Igår på kontrollen mätte han knappt 50cm & 3300g. Stl.44 har han fortfarande plats att växa i.

LillaFrun81
7/4/17, 11:17 PM
#19

Så spännande Lilolizeit snart är hon här!!

Alexzandra630
7/4/17, 11:48 PM
#20

#14 Hoppas du fick stanna kvar på förlossningen!

Annons:
[Smulan_88]
7/5/17, 12:30 AM
#21

Jag håller tummarna att hon är här nu eller snart iaf Lilo!! Heja heja!! ❤

Lilolizeit
7/5/17, 10:53 AM
#22

Blev hemskickad från förlossningen efter konstaterad vattenavgång och efter som jag ändå bor så nära. Kl 23:00 var jag hemma. Gjorde mig i ordning för att vila/sova, med redan kl 23:15 hade jag regelbundna sammandragningar och kl 00:00, var dom konstanta. Min sambo ringde förlossningen och jag smsade min pappa som fick vara med sonen. Vi som bor 50meter från förlossningen fick ta bilen för jag kunde inte gå. När jag kommer in var jag öppen nästan 9cm, så där gick det undan.. 03:20 sätter krystvärkarns igång och 04:01 är hon ute. 51cm lång och 4090gram vägde hon. :) Förlossningen gick bra, klarade mig bra på lustgas fram tills krystvärkarna och sedan utan. Tänk att min envisa tjej äntligen är ute! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MikaelaS_
7/5/17, 11:02 AM
#23

Åh grattis!! Vilken skillnad det måste vara att få en bebis på 4kg och en på mindre än 2. Minns att när vi fick David så var det bara ner, klämma ut honom och sen hem igen. Med Wilmer blev det snitt, vi blev liggandes ett par dagar, och sen blev det täta sjukhusbesök i sex veckors tid. Så när David kom och vi bara åkte hem kändes det som att vi snodde honom.

[Smulan_88]
7/5/17, 11:12 AM
#24

Stort GRATTIS Lilolizeit!!!

fluffis
7/5/17, 11:12 AM
#25

Åhh grattis Lilo! Det gick undan. Kändes förlossningen bra? Du måste tycka att hon känns gigantisk? :) Prematurkläderna lär inte behöva användas, hihi.

Fien
7/5/17, 12:33 PM
#26

Ååå äntligen! Hon kanske hörde om det planerade igångsättningen och bestämde sig för att komma ut på egen hand! Stort grattis och skönt att allt gått så bra!

RoxannaS
7/5/17, 12:41 PM
#27

Men oj! Vilken vändning det blev! Grattis! 😃


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Muminmamman3
7/5/17, 2:25 PM
#28

Stort grattis lilolizeit! Äntligen :-)

Alexzandra630
7/5/17, 2:41 PM
#29

Stort grattis Lilo!

Pontiac57
7/5/17, 2:45 PM
#30

Grattis! Spännande att du fick gå hela tiden ut och komma igång naturligt :)

soundtrack
7/5/17, 3:02 PM
#31

Grattis Lilo!

LillaFrun81
7/5/17, 3:06 PM
#32

Grattis Lilo :-)

[Thiah]
7/5/17, 3:56 PM
#33

#23 hahahaha Grattis Lilo!!

Madde
7/5/17, 8:59 PM
#34

#23: Stort grattis. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Lilolizeit
7/5/17, 9:25 PM
#35

Tack allihopa! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Alexzandra630
7/5/17, 9:31 PM
#36

Min lille knodd har visst mjölkallergi. En vecka utan mjölk och jag har en ny bäbis. Tog 12 timmar och sen började han ändras.

jackiejohn
7/5/17, 10:00 PM
#37

Grattis Lilolizeit! :)

Lilolizeit
7/9/17, 4:32 PM
#38

Hur har alla mammor det? Jag mår oväntat bra efter förlossningen, såklart lite öm, men annars pigg i kroppen igen. Så skönt :) Vi gick hem från BB dagen efter hon kom och varit åter på 72-timmars kollen igår. Då hade hon nästan kommit upp i födelsevikt igen. Hon sover hela dagarna och är vaken hela nätterna. Hon har ett lite för litet grepp vid amning så jag har blödande bröstvårtor och en extrem smärta, purelan och amningsnapp är det som gäller nu. Storebror tycker det är kul med lillasyster, klappar på henne och vinkar. Han blir dock väldigt orolig när hon gråter. Tycker så synd om honom då..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Alexzandra630
7/9/17, 5:17 PM
#39

#38 Skönt att du är pigg efter förlossningen! Amningsnapp är bäst. Hade det de första dagarna när O hade svårt att hitta och ta bröstet. Han tyckte mest maten kunde rinna ner i munnen på honom. Efter några dagar med napp funkade amningen klockrent även utan. O blir en månad på tisdag. Det är helt sjukt hur tiden går! Vi har haft det jobbigt med mjölkallergin men nu börjar det ordna upp sig. Han har äntligen börjat gå upp i vikt och förra veckan passerade han födelsevikten. Annars är han världens snällaste bäbis och att vara mamma är helt fantastiskt! Jag är hyfsat pigg, har mått lite sämre några dagar nu men försöker ta det lugnt. För en månad sen klarade jag inte att gå 100 m. Nu är jag ute på promenader på dryga 4 km utan problem. Har tappat 15/17 kg.

Fien
7/9/17, 5:43 PM
#40

Här mår jag också oväntat bra! Känns som att jag återhämtade mig snabbare den här gången och vi gör utflykter och myser med lillasyster redan. Vi har en 8 dagars gammal bebis som sover en hel del. Jag har nästan tappat alla mina gravidkilon (9 av 12 kg) redan, har ett par kg kvar men de åker nog när jag börjar ta dagliga promenader. :) Purelan var min räddning också, att de ska göra så ont att få igång amningen!

Lilolizeit
7/15/17, 12:45 PM
#41

Va skönt att börja få upp lite flås igen alexzandra! Å vad härligt att ni redan är av med gravidkilona nästan! Grattis! :) Hoppas jag följer er där ;) haha Såren på bröstvårtorna har nästan läkt.. kan amma från ena utan amningsnapp nu iaf.. vi har dock problemet att hon inte går upp i vikt.. :( på en vecka har hon minskat, inte mycket men hon borde gå upp.. 5/7 föddes: 4090gram 6/7: 3900gram 8/7: 4045gram 12/7: 4030gram 14/7: 4010gram Dom vill att vi ska börja ge ersättning 3ggr om dagen om hon inte gått upp i vikt tills på måndag.. känns sådär.. ska pumpa å ge på flaska efter amning 2-3ggr om dagen tror jag för att se om de hjälper.,

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
HMC
7/15/17, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#42

Såå så längesen jag var här inne nu insåg jag precis. Vad kul med alla bebisar som tittat ut. Grattis! Och välkomna till världen småhjärtan! 😍 

Själv fick vi vårt underverk den 13 juni kl 20.13 efter en ganska lång  och jobbig förlossning. BF-11 kom Joseph på, vägde 3550g och var 52cm lång. Alltså 2500g tyngre än storebror Alexander och 11cm längre 😃 

Aldrig trodde vi att vi skulle få gå en hel graviditet. Men det fick vi. Är så glad för det! ❤️ 

Ville bara sätta en liten tass här igen och visa vår lilla nykomling. Hoppas ni alla mår bra!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Fien
7/15/17, 8:55 PM
#43

#41 inte roligt om inte amningen kommit igång ju. Men testa att pumpa låter som en bra ide, det stimulerar ju också att mjölken kommer igång. Är hon inte missnöjd om hon inte får i sig mat? Jag gav några ml ersättning efter hennes amningsmaraton på flera timmar ett par gånger under första dagarna och då blev hon mycket nöjdare. Det kändes också lugnare för mig att veta att hon var mätt och nöjd och sen kom mjölken så nu ammar jag bara. #42 stort grattis till er lilla prins, han är superfin!

Lilolizeit
7/15/17, 9:50 PM
#44

#43 nej de känns riktigt jobbigt faktiskt.. hon är inte direkt missnöjd, inte mer än att hon vill amma mycket! Pumpade efter amning och fick ut 50-70ml, hon fick i sig nästan allt och har sovit i snart 3 timmar.. antar att hon åt proppmätt. Köper ersättning i morgon om de här inte håller.. vill så gärna amma, och fick ja igång det sist så måste de väl gå igen.. hoppas hoppas.. #42 stort grattis till lilla killen :) Nästan som min dotter, 12cm längre än storebror och ca 2,3kg tyngre, :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fien
7/15/17, 10:08 PM
#45

#44 håller tummarna för att det kommer igång nu i helgen. Låter ju som att hon fått i sig mat om hon sover i tre timmar ja :). Och fick du ut så mycket efter amning så borde där ju finnas mjölk tycker jag.

Lojs
7/15/17, 10:31 PM
#46

#41 Har du testat att fråga i facebookgruppen "Amningshjälpens slutna grupp", där finns jättebra folk med bra svar på verkligen alla sorters amningsfrågor. =) 
Det är bra att undvika flaska om du vill fortsätta amma, det finns annars alltid en risk för "tuttförvirring" och att bebis helt plötsligt bara vill ha flaska. Alternativ kan vara så kallat tillmatsningsset eller att koppmatning, det riskerar inte att störa amningen på samma sätt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Smulan_88]
7/15/17, 11:17 PM
#47

#44 om du vill hålla uppe amningen undvik ersättning, för varje mål ersättning du erbjuder, så minskar mjölkproduktionen OM du inte stimulerar och pumpar. Då är det bättre att pumpa efter varje tillfälle du ammat, alternativt emellan amningstillfällena. (För att öka produktionen) eller idogt kämpa på. Sen om hon sover mer än tre timmar i sträck så får du väcka henne för att amma. Just för att hon ska gå upp som hon ska i vikt. Jag har själv en som gärna sover, så henne får vi väcka. Nyfödda brukar man kunna ge både i flaska och amma, men de kan liksom de kan få favoritbröst även få "fel" favorit och välja bort bröstet. Heja heja!! Det är inte lätt att amma och ha fungerande amning. Kram kram

Lilolizeit
7/15/17, 11:36 PM
#48

#45 tänker också det. :) Jo mjölk verkar det finnas men kanske inte super mycket kraft att suga ut den. BVC sköterskan gissade att hon ammar/snuttar så mycket att hon gör av med mer energi än hon får i sig.. #46 har inte kollat den gruppen. Skaffade Facebook här om dagen först :) kan ta en titt där. Har koll på de där med s.k tuttförvirring också, men har ändå givit på flaska 2ggr, då det verkar vara väldigt liten risk trots allt. Peppar peppar Min son har både sondmatas, koppmatats, använt calmaflaska och vanlig men ammades ändå till nästan 18 månader, :) hoppas att de ska funka igen och att flaskorna är mycket tillfälliga :) #47 det är därför jag vill undvika ersättning och valt att pumpa istället. :) Hon har sovit som längst 3 1/2 timme en gång och det fick hon gott göra, annars sover hon inte mer än ca 45 min i sträck.. ja att det kan vara kämpigt har jag fått erfara en gång tidigare men det slutade bra, trodde därför att det skulle gå så lätt den här gången efter som att allt gick som det skulle med förlossning osv, men icke.. Tack för alla råd

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Alexzandra630
7/17/17, 1:55 PM
#49

Jag har också problem med amningen. Har gett tillägg ända sen han föddes. Han ville ju inte ta bröstet de första dagarna. Nu ger jag 60 ml ersättning (ibland tar han 20 ml, ibland hela flaskan) 3-4 gånger per dag efter amningen. Han blir inte nöjd. Skriker och bråkar vid bröstet. När jag pumpar efter amningen kommer det inte ens 10 ml. Vet inte vad jag ska göra för att öka produktionen.

Lojs
7/17/17, 2:01 PM
#50

#49 Amma ofta, ofta för att öka produktionen, så ofta det går typ. Mycket strul vid brösten kan ha att göra med att bebis försöker beställa mer mat, då blir de ofta väldigt oroliga vid bröstet (eller skitjobbiga kanske rättare sagt ;) )
Hur mycket du släpper till pumpen har inget alls att göra med hur mycket mat bebis får i sig, man släpper oftast inte lika mycket till pump, vissa inget alls, eller minimala mängder. 
Om han får i sig tillräckligt vet du bäst genom att det blir ordentligt med kissblöjor varje dag.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lilolizeit
7/17/17, 2:08 PM
#51

#49 för att jag skulle få igång ordentligt med mjölk m första barnet (prematur) så var jag tvungen att pumpa efter varje amning -var 3e timma dygnet runt. Sen får man komma ihåg att dricka mycket vatten också. Fick tips från neonatalen att öl (alkoholfri eller lättöl) skulle öka mjölkproduktionen och även "amningsteer". Jag drack gladeligen några alkoholfria öl och smakade på teet, om något hjälpte vet jag dock inte :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
7/17/17, 2:10 PM
#52

#51 värre tips än öl och tee finns ju 🤪

Lilolizeit
7/17/17, 2:13 PM
#53

#52 haha! Teet var vidrigt, tror de som skulle vara bra i det var anis..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
7/17/17, 2:17 PM
#54

#53 men där har du ju din förklaring. Anis är ju apäckligt 😃

Lilolizeit
7/17/17, 5:55 PM
#55

Hurra! Hon har gått upp 165gram sen i fredags. Fortsätter pumpa å ge 2-3ggr om dagen, sen ska jag tillbaka till BVC på fredag.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Fien
7/17/17, 9:59 PM
#56

Åå hurra! 165 gram på den tiden är ju superbra!

Lilolizeit
7/17/17, 10:31 PM
#57

Ja visst är det :) Så skönt att det äntligen vände och att jah fick göra på mitt sätt. :) Växt 1 1/2cm också sen hon föddes.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Alexzandra630
7/18/17, 8:09 AM
#58

#50 Hur ska jag göra när han inte blir mätt och blir arg av den anledningen? Jag ammar minst en gång i timmen på em (han ligger i princip vid bröstet från 16-23) och tillslut blir han så frustrerad att han vägrar ta bröstet men är ändå hungrig. Då har jag gett ersättning.

Fien
7/18/17, 9:03 AM
#59

#58 jag hade också gett ersättning i ett sådant läge. Mjölken har ju lägre fettsammansättning på kvällen så därför kan de äta mer, de blir liksom inte lika mätta då. Att amma mellan 16-23 låter tufft! Jag hade så med första tjejen när hon var några månader, då gav vi också ersättning på kvällen. Man ska orka vara mamma också. Jag kommer göra likadant den här gången om jag märker att hon inte är mätt. Hellre ett mätt och glatt barn än alternativet

Lojs
7/18/17, 1:22 PM
#60

#58 Ersättning är jobbigare för magen att processa än bröstmjölk, därför upplevs bebisen som nöjdare av ersättning än av bröstmjölk och därför är det lätt att tolka det som att den inte får nog med mjölk, när det egentligen ofta är att bebis får lite "matkoma" av ersättningen. Att amma en gång i timmen även dygnet runt är (tyvärr) inte alls ovanligt, särskilt de första 3 månaderna till och från. Snarare så att det är vanligt att bebis vill ligga och snutta konstant, många mammor kan inte lägga bort bebisen över huvud taget i början. 
De första tre månaderna är lite som den "fjärde trimestern" och bebis vill helst vara nära (och gärna då snutta om den ammas) precis hela tiden. 

Väldigt vanligt att just kvällarna strular för övrigt, man har tydligen högre hormonnivåer då och det är den perfekta tiden för bebis att beställa högre mjölkproduktion. Vill du öka produktionen så hade jag testat att få till amning ännu oftare än en gång i timmen (jag inser precis hur skitjobbigt det låter).
Risken med att ge ersättning i den situationen är ju att man inte får till den ökningen som bebis kanske jobbar för. 

Jag vet inte hur gammal din bebis är, men de har olika ökningsperioder och utvecklingsperioder då amningen brukar strula extra mycket, här finns en liten lista på de perioderna, sedan går ju inte alla bebisar exakt på rätt vecka, men det är på ett ungefär. 
https://hippiemamman.wordpress.com/2012/11/13/liten-kalender-for-bebisarsmabarn/

Risken generellt med att ge ersättning är ju att bebis lär sig att den kan få flaska istället för bröstet och det är lättare att dricka ur flaska. Men det är ju upp till varje mamma hur man vill göra. För många funkar det att ge en viss del ersättning, för andra funkar det ett tag, sedan vill bebis inte amma längre, för vissa räcker det med en eller två gånger med flaska sedan vill bebis inte ha bröst. Det är så extremt olika från bebis till bebis så man får ju välja lite själv hur mycket man står ut med mentalt och hur viktig amningen är för en personligen. Det är i vilket fall en bra att ge ersättningen med kopp, tillmatningsset eller medicinspruta istället för flaska om man verkligen vill ge amningen en chans. =)

Jag är långt ifrån expert, har bara ammat ett barn, det är bara att jag läser så himla mycket i Amningshjälpens slutna grupp på facebook, den gruppen är fantastisk!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: