Annons:
Etikettertipsråd
Läst 2368 ggr
[Nalaa]
2017-07-04 06:29

Bilsemester och gravid i vecka 33?

Hej! Vad tycker ni om det? Att resa i Europa med bil när man är gravid i vecka 33? Tips? Råd? Bör man ens göra det?

Annons:
Fien
2017-07-04 07:32
#1

Det beror väl helt på hur du mår. Min första graviditet hade jag inte tvekat, den hör gången hade jag inte ens tänkt tanken. Sen hade jag kollat upp allt med försäkringar osv. Tex gällde inte min gravidföräskring plus utomlands när vi var iväg i vecka 26. Och kanske valt lite vilka länder man åker till ifall förlossningen skulle dra igång…

Denna kommentar har tagits bort.
Lojs
2017-07-04 16:51
#3

Jag hade inte gjort det, jag hade varit rädd att förlossningen skulle starta i ett annat land och inte velat riskera det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jackiejohn
2017-07-04 19:01
#4

Jag personligen hade inte gjort det, men vad jag kan tänka mig är bra att kolla upp är försäkringar. Vad gäller och vad gäller, hur går man tillväga om förlossningen startar? Hur kommer man hem till Sverige igen med en prematur? Bebis kanske behöver hjälp med mat/värme/syresättning etc. Jag skulle aldrig gjort det med nu har jag en prematurfödsel i ryggsäcken också.

[Smulan_88]
2017-07-04 19:24
#5

Skulle det starta kan det bli en DYR historia!! Dessutom så är det ju inte bara att hoppa på ett plan och åka hem OM man skulle få mycket känningar och tecken på att det skulle kunna vara på G. Alla gör vi olika, men själv tycker jag att Sverige har tillräckligt att erbjuda och speciellt när man är höggravid/har liten bebis.

[Thiah]
2017-07-04 21:45
#6

Jag skulle nog hålla mig inom Sveriges gränser. Jag bor ju i Finland men är från Sverige så skulle kunna tänka mig att åka till Sverige men annars hålla mig hemmavid. Har en kompis som födde huxflux för tidigt i Spanien och det vill jag inte vara med om.

Annons:
MikaelaS_
2017-07-05 11:30
#7

Jag hade kunnat tänka mig kanske Danmark och Norge, men känns tryggast i Sverige. Åka längre hade jag inte gjort.

MikaelaS_
2017-07-05 11:31
#8

Fast att åka på bilsemester i sig hade jag gärna gjort, älskar det och vi ska iväg nu i augusti. Men då i Sverige.

SFalkbring
2017-07-05 11:42
#9

Personligen hade jag velat vara säker på att jag kan kommunicera tillräckligt bra med förlossningspersonalen (om det nu skulle komma till det), och jag vet att det är blandat hur bra engelska som pratas runt om i Europa. Har inte koll på dina språkkunskaper så talar bara för mig själv :) Men efter att ha bott 3 år i Bryssel vet jag att kommunikationen på andra språk än de officiella franska och/ eller flamländska (beroende på var man är) kan vara obefintlig, som ett exempel (jag talar inget av dem…).

Annars är väl bilsemester utmärkt så länge man inte har problem med att sitta i bilen längre sträckor och så :)

[Nalaa]
2017-07-05 20:05
#10

Jag tror inte att det kommer bli av tyvärr, maken känner sig mer tveksam än vad jag gör. Jag har inga problem med att sitta still eller åka bil länge, vi gjorde en liten resa för ett par veckor sedan och då körde vi fem timmar i sträck och det var inga problem:-) Min syster pratar italienska och det är dit vi ska i så fall, på vägen passerar vi ju naturligtvis Danmark, Tyskland och Österrike men min svåger pratar tyska och är dessutom sjuksköterska så han är ju lite insatt i språket och så. Så kommunikationen är jag inte orolig för:-) Hm, jag ska kolla upp lite mer vad som gäller i de olika länderna om det skulle sätta igång, alltså med försäkringar och kostnader och så! Det är mest det jag oroar mig… Vill liksom inte betala 100 000 för en förlossning som är "gratis" här hemma:-)

Sarah
2017-07-05 20:50
#11

Skulle jag aldrig göra. Inte bara för risken att behöva föda i ett anmat land, men också för att jag tyckte att det var fruktansvärt oskönt att åka bil i slutet av graviditeten. Inte kul att sitta så mycket.

Elsa
2017-07-06 05:43
#12

Nä jag skulle hoppa det, haha! Vågar knappt åka någonstans här hemma. Är i vecka 38 och vi åkte bara över dagen 30 mil bort (enkel resa), vi tog med väskan då ifall något skulle starta.

Har en kryssning vi tänkt göra men inte ens i vecka 30 vågade jag det.. nojig i onödan, men jaja ;)


SFalkbring
2017-07-06 09:33
#13

#10 Låter bra att språk är löst och du kollar upp försäkringar ordentligt :) Men ni ska såklart känna er bekväma bägge två så ni kan få en avkopplande semester. Hoppas den blir riktigt bra oavsett var ni väljer att spendera den!

Annons:
[Nalaa]
2017-07-06 20:38
#14

Ja, vi får se hur det blir men jag känner inga hinder för mig (fysiskt) att åka så länge. Det är bara om förlossningen skulle sätta igång som jag oroar mig över men vi får se, som sagt:-)

MonicaLagerquist
2017-07-07 08:03
#15
Kontrollera försäkringen

De flesta hemförsäkringar täcker inte sjukvårdskostnader i samband med graviditeten efter vecka 28. Om du föder för tidigt och barnet behöver vård utomlands eller transport hem kan du behöva betala kostnaderna själv.

Villkoren kan se olika ut hos olika försäkringsbolag. Du bör därför rådfråga ditt försäkringsbolag för att få reda på vad som gäller för de försäkringar du har. Du kan då själv avgöra om du behöver teckna en tilläggsförsäkring.

Stolt ägare till fem La permer

[Nalaa]
2017-07-07 11:58
#16

Det ska jag absolut göra:-) Det lutar nog åt att nog åt att vi stannar i Sverige men om spontaniteten får sig ett ryck så vill vi ju ha allt förberett:-)

Upp till toppen
Annons: