Annons:
Etiketthälsa
Läst 1731 ggr
The_pearl
2017-06-28 06:33

Gravidtillskott?

Min barnmorska sa att jag skulle äta Folsyra, eller gravidtillskott var nästan bättre då man fick i sig mer vitaminer. På burken som jag köpte står det 2 tabletter dagligen. För mig är det jätteotydligt. Ska jag äta 2 tabletter på en gång, eller ska jag äta en tex vid frukost o en vid kvällsmat? Det står verkligen ingenstans och jag har letat o googlat. Uska som jag är så är just dosering jätteviktigt. Har apotek hjärtats gravid kosttillskott. Någon som vet? :)

Annons:
Maria
2017-06-28 07:25
#1

Jag gissar att burken innehåller både mineraler och vitaminer.

Det finns både vattenlösliga och fettlösliga vitaminer så vissa lagras och vissa inte.

Jag tror inte det spelar någon större roll om du tar båda på en gång eller sprider ut det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2017-06-28 08:48
#2

Har svårt att se att vanliga vitaminer för så stor skillnad om du tar två på en gång eller en morgon och en kväll. Vilken sorts tablett har du? Sen är det så med folsyra att man borde börjs äta det innan man blir gravid så att depån är fylld. Men jag känner få som verkligen gör det.

jackiejohn
2017-06-28 09:25
#3

Ta båda på en gång eller en morgon och en kväll, det spelar ingen roll doseringen blir ju densamma oavsett. Jag tog 2st på morgonen med resterande tabletter jag åt.

fluffis
2017-06-28 09:34
#4

Jag tog en på morgonen och en på kvällen, med mat. Upptaget kan bli annorlunda beroende på vad man äter. Mjölkprodukter samarbetar inte så bra ihop med järn till exempel. Så äter man fil, yoggi eller dylikt till frukost så kan förhoppningsvis järnet få en bättre chans ihop med kvällsmaten istället.

[Kijsen]
2017-06-28 16:00
#5

Finns ju även gravidtillskott där du bara behöver äta 1 per dag också :) har funkat suveränt för mig under hela min graviditet. Apotekets gravid åt jag.

The_pearl
2017-06-28 17:01
#6

Ja det är både vitaminer o mineraler i! Köpte hjärtats multivitamin för gravida. Det här med att man skulle äta folsyra såg jag någon dag innan jag pratade med BM, när jag laddat hem gravidappen. Hade jag inte ens en aning om annars. Tänk så mycket man ska veta :D Blir nog att jag tar båda på morgonen, ihop med allt annat. Så det här till morgonrutinen då. Är tacksam för alla svar!

Annons:
The_pearl
2017-06-28 17:02
Upp till toppen
Annons: