Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1685 ggr
Djurälskaren87
6/13/17, 10:38 PM

Andningslarm

Läste i en mammagrupp att en tjejs son på några dagar dog avPsD. Så fruktansvärt hemskt . Vilket andningslarm rekommenderar ni?

Annons:
jackiejohn
6/13/17, 11:11 PM
#1

Inget alls, hade andningslarm på min äldst i 4 veckor (dock pga prematur födsel) och det hände att de tappade kontakt och drog i och tjuta. Var det värsta jag någonsin haft, hjärtat i halsgropen varje gång den inte hade 110% kontakt. Skulle inte använda ett apnelarm "bara för att" då det i många fall bland de jag talat med skapar en oro och stress bara av att finnas där.. Vet inte märket på de vi hade då vi lånade av sjukhuset men ska man ha ett sånt larm så tänker jag spontant att ett i de högre prisklasserna borde vara mer tillförlitligt?

mollyt
6/14/17, 7:56 PM
#2

Jag hörde också mycket negativt om testerna att de började tjuta för att de tappade kontakt och liknande. För MIN del kändes det bättre att inte ha en larm för det skulle bara skapa oro och falsk trygghet för min del, så vi avstod ett apnelarm. Vi har kört med säker samsovning då jag inte mådde bra av hon låg i egen säng. Så vi hade babynestet i sängen där jag kunde se och höra henne andas, sova med en hand på henne.

Vill du ha ett alarm så hoppas jag att du kan få rekommendationer. Alla är vi rädda för PSD, sedan är alarmen kanske inte ett "bot" men jag kan förstå de föräldrar som tycker att det känns tryggt även om jag inte tror det passar alla.

Intehärutandär
6/29/17, 6:24 PM
#3

Alla änglamammor förstår detta. Då man fått se sitt döda barn, som aldrig vaknade från sin sovstund - skaffar larm för man har hellre falsklarm, än går genom samma sak igen. Det är väldigt vanligt, för att överleva den första tiden själv.

typjessica
6/29/17, 8:06 PM
#4

Jag vill inte på något vis förminska psd, men det är väl runt 22 barn i Sverige av alla som föds som dör av just psd? Det är absolut för många och alla känner nog skräcken över maktlösheten men risken är väldigt väldigt liten. Det är iaf en liten tröst och förhoppningsvis lugnande.

Lojs
6/29/17, 9:01 PM
#5

Jag funderar på att skaffa andningslarm, jag hade väldigt mycket oro när sonen var liten och jag tror jag hade mått bra av lite extra trygghet. 
Jag har hört bra om det här larmet https://www.graviditetskollen.nu/produkter/produkter-for-baby-och-barn/sakerhet/babyvakter-sovsakerhet/snuza-hero-md?gclid=Cj0KCQjw1a3KBRCYARIsABNRnxujvTWXUEi9nAvnLlZlmrEmGQB1JDb__owTIleS_v--Kp0VRiqFju4aAqVZEALw_wcB

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Intehärutandär
6/29/17, 10:28 PM
#6

#4 Nej. Du har i magen med. Ca 100 totalt (och 650-700 ytterligare i spädbarnsdöd). Att så många avlider är just för vi är oinformerade om hur vi ska göra för att rädda våra friska barn. Och för att de som vet, struntar i varningarna för "det händer inte dem". Och framförallt vill man inte lyssna, förrens det är försent och man önskade att man kunde gjort "nått". 

Då de föds är det t ex att inte samsova, inte ha täcken på bäbis, inte filt (absolut inte fleece-filt, men gallerfilt går bra i vagnen), inga mjukisar eller tuttetrasor, se till att de är rapade, inte lägga på något för vagn-suffletten, inte ligga på mage - inte på bröstet på Er föräldrar heller m.m. (Räknar inte in rökning och alkohol, för det tycker jag är självklart att man skippar)

Saken med PSD är att den struntar fullständigt i klass, färg, ålder, arbete etc. Det händer vem som helst, när som helst. Från v 22 i magen upptill skolåldern. Man går inte säker efter v 12 i magen - och inte efter 2 års ålder. 

Snuza Hero är det många som rekommenderar.

Annons:
Madde
6/30/17, 7:40 AM
#7

Jag är glad att jag inte har haft andningslarm, jag skulle ha mått så mycket sämre av alla falsklarm. Min son är 8 månader nu men jag har kollat honom titt som tätt när han sovit/sover när jag varit/är vaken.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Upp till toppen
Annons: