Annons:
Etikettallmänt
Läst 612 ggr
Bill&Bull
6/10/17, 7:15 PM

Nikotin vid graviditet

Hur funkar det ifall man är rökare/snusare och blir gravid och slutar så fort man får veta det, är det ok då? Eller finns inte nikotinet kvar i kroppen? Vad jag förstått är ju första veckorna i grav de viktigaste. Nån som vet hur de funkar?

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Fien
6/10/17, 8:11 PM
#1

Om man planerar en graviditet är väl det bästa att sluta innan. Som du själv skriver finns det kvar i kroppen och de första veckorna är kritiska och viktiga i ett embryos liv. Jag är inte själv rökare så kan inte uttala mig om hur svårt det är osv, däremot dricker jag alkohol då och då men valde att avstå från detta då vi försökte skaffa syskon just på grund av hur viktiga de första veckorna är. Vad som är ok och inte ok kan man bara själv bestämma. Men vad jag vet så finns det ingen forskning som visat att rökning är bra för ett embryo/foster/nyfödd bebis/barn….

Bill&Bull
6/10/17, 9:09 PM
#2

Ja om man planerar så är det ju bra att sluta, jag tänker mer i de lägen det inte är planerat och man då levt på som vanligt innan man upptäcker att man är gravid.

||My Love For Animals Is Immortal||

Fien
6/10/17, 9:32 PM
#3

Ju snabbare man slutar desto bättre skulle jag säga då. Finns ju många rökare/snusare som blivit gravida utan att det varit planerat, men som slutat i samband med beskedet. Det finns ju även de som fortsätter dricka/röka/snusa genom hela gravditeten… Det går ju oftast bra, men det finns ju inga garantier för någonting tyvärr. Man vet ju tex att rökning ökar risken för plötsligt spädbarnsdöd. Även om barnet är friskt när der föds kan ju olika sjukdomar osv dyka upp senare i livet…. så kan man avstå/sluta så ser i alla fall jag bara fördelar med det. :)

Alexzandra630
6/10/17, 9:38 PM
#4

När jag försökte bli gravid så levde jag precis som vanligt förutom att jag tog folsyra från det att jag började försöka. Tog sista cigaretten 5 min efter att jag plussat och har inte rökt sen dess. Men jag har sagt i flera år att jag skulle sluta när jag blev gravid och var väldigt mentalt inställd på det. Huvudsaken är ju att man slutar så fort man kan. Tror inte du behöver oroa dig så mycket för fostret.

jackiejohn
6/10/17, 11:20 PM
#5

Har slutat tvärt med snusandet när jag plussat, har två friska pigga ungar. Tog sista prillan för 13 månader sen ✌🏻 Mina äldst är planerad men vi väntade på att få påbörja ivf så i en svacka började jag snusa (igen..) i väntan på kallelsen, dum jag vet men jaja. Lillasyster blev till i en så kallad "säker period" hon var med andra ord inte planerad.

Upp till toppen
Annons: