Annons:
Etikettertipsråd
Läst 3375 ggr
Eh_Hmm
6/8/17, 8:05 PM

Vad i hela friden ?!!

Hejsan, jag vet inte varken ut eller in… Om min kropp spelar mig fula spratt eller om det är något. Jag ar ätit cerazette måååånga år ingen mens alls, slutade med dem men hade inte tagit regelbundet på någon månad tänkte mig inte för och hade sex. Jag tänkte inte mera på det utan tiden gick och jag har mycket problem med kropoen i perioder och va inne i en jobbig period. Enligt beräkningar hade jag varit i v 38-39 ca men för två månader sedan började jag få mensvärk i perioder, gick till gyn som gjorde en supersnabb undersökning utan att se något speciellt. För 3-4 veckor sedan har jag haft bäcken smärta som stämmer lite för bra in på foglossning jag har även haft bröstmjölk i 1,5 månad nu. Jag har haft flera perioder av att jag blir extremt sugen på specifika saker under perioder. Förra onsdag till fredag hade jag lätt färgade geleflytningar två lätt bruna på onsdagen bara gele på torsdagen och en rejälklump lätt rosa på fredagen och sedan dess ökad ryggsmärta samt att magen blir hård utan större smärta npgon minut då och då. Min mage har även sjunkit, det syns ganska tydligt på mig då jag är EXTREMT överviktig. Kan gyn missa 30veckors grav på ett VUL om det inte är det dom letar efter specifikt ? Jag har sökt läkare med som inte hittar fel. Tog första gravtestet när det hade varit vecka 29 och sedan flera till men negativa. Kan kroppen spöka såhär mycket eller vad är det här, någon som vet om man kan va så skendräktig som människa att allt stämmer för bra ? Jag har aldrig haft en tanke på att jag vill ha barn så det här känns jätte mystiskt… Har sökt läkare utöver gynekologen men den läkaren ville inte ens se mig i ögonen ännu mindre ta i mig…

Annons:
[Smulan_88]
6/8/17, 10:48 PM
#1

Vill man va gravid så kan absolut kroppen spela mängder med spratt!!! Dessutom så är det ytterst ovanligt att en graviditet i v.30 inte skulle ge utslag på graviditetstest eller synas på vaginalt/ultraljud. + att en bebis i v.30 dennes sparkar skulle vara svåra att undgå att känna. (Men det förekommer). Jag skulle tro att din vilja är större än chansen att vara gravid… antar att det inte är det du vill höra. Men det är ytterst OVANLIGT att missa en graviditet.

Eh_Hmm
6/8/17, 10:55 PM
#2

Grejen är ju den att jag absomut inte vill ha barn och har funderat på sterelisering i något år.

JossanH
6/8/17, 10:58 PM
#3

Känner ett par som fick veta att de har gravida i 7e månaden. Hon var också överviktig och tog flera negativa graviditetstest. Har även en vän vars bror föddes utan att mamman visste att hon var gravid. Hon fick veta det nör förlossningen drog igång. Så visst förekommer det.jag skulle söka mig till mödravården i första hand. För att få veta svart på vitt att där finns eller inte finns en bebis i din mage.

Sajtvärd på Iller.ifokus

jackiejohn
6/9/17, 12:17 AM
#4

Som föregående nämner så visst att det förekommer men du känns väldigt insnöad på att det ska vara en graviditet som pågår? Och jag har personligt svårt att tro att en gynekolog skulle missa en bebis som är som är i v 30 vid ett VUL även om man inte letade bebis då är den gynekologen på fel plast om nåt sådant missas i den veckan. Jag skulle boka en tid hos mvc och berätta allt och utgå därifrån, lycka till och hoppas det löser sig för dig :)

Sarah
6/9/17, 12:33 AM
#5

Det finns en anledning till att vul inte används senare i graviditeter. Det är för att barnet är för stort och inte syns mer än som en stor massa. Så jo, jag tror att man kan missa ett barn med vul i v30. Även om det låter märkligt.

[Smulan_88]
6/9/17, 8:53 AM
#6

#5 ja principen, men då skulle en utbildad barnmorska se att man inte ser hela livmodern och följa upp med ett ordentligt ultraljud.

Annons:
jackiejohn
6/9/17, 9:54 AM
#7

Jag gjorde flera vul i senaste graviditeten (dock för att mäta tappen) men nog såg man att det fanns en bebis där.. så jag baserade mitt uttalade på mina egna erfarenheter.

Eh_Hmm
6/9/17, 10:43 AM
#8

Jo jag blev nog lite insnöad tillslut mest för att jag blev livrädd när det tom börjat komma mjölk. Jag är väll egentligen mer inne på skengraviditet och ringde mvc för att diskutera det hon bara kvittrade om att vi får väll se om en liten tittar ut ändå.

Elsa
6/9/17, 12:30 PM
#9

Om du misstänker graviditet kan du ju verkligen försöka känna efter, känner du fosterrörelser? Menar att dom som går igenom en hel graviditet som inte vet om det inte känt något, men om man misstänker kan man ju känna efter.

Själv väger jag 120+ och känner tyyydligt av min bebis, syns tydligt också att jag har en bebis i magen :p och jag har ju extrem övervikt.


Eh_Hmm
6/9/17, 3:02 PM
#10

Jag har känt som vanliga starka tarmrörelser men inte tänkt på det, och ibland känner jag att det trycker utåt främst på några specifika ställen i övre delen av magen där det även kan kännas lite "styvare" än resterande mage men tänkt att det är en "fis". Jag väger strax över 140kg, gått upp från 134 under ca 4-5 månader, det mesta på magen :(

Eh_Hmm
6/9/17, 3:12 PM
#11

Tänkt, tänker är mer rätt ord. Min mage har ändrat mycket form så, jag ser vad jag tycker iaf gravid ut innan har magen varit mjuk och pluffsig nu är den spänd med pluffs utanpå typ haha.

Pontiac57
6/9/17, 8:00 PM
#12

Om du lägger dej på rygg och försöker känna kring naveln så bör du känna om ett foster ligger där :)

RoxannaS
6/9/17, 11:49 PM
#13

Om du har mjölk så skulle jag då stå på mig om at få hjälp. För om du nu inte skulle vara gravid kan de tyda på att något är fel. Dem måste ju kolla upp det där. Låter ju helt vansinnigt om dem inte utreder det vidare. :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Eh_Hmm
6/12/17, 2:08 PM
#14

Försökt med vc men dom vill inte hjälpa mig alls tog prolaktin som va liiite högt för några veckor sedan. Jag va hos sjukgymnast idag för min ryggvärk, han tolkar den som foglossning och tydligen kan man bara ha ont där jag har ont vid provokation när man är gravid eller carit med om trauma jag blir inte klok…

Sarah
6/12/17, 3:05 PM
#15

Har också gjort vul i sen graviditet och såg inget barn alls. Men visst borde en gynekolog kunna om man letar efter bebis. 

Låter helt galet att ingen tar dig på allvar. Finns det ingen annan MVC/ gyn där du bor?

Sarah
6/12/17, 3:09 PM
#16

OM du skulle vara gravid så bör de ju ta dig på större allvar med tanke på övervikten. Vet inte hur mycket övervikt/ vilken gräns det räknas som riskgraviditet, men om du är gravid så bör det ju kunna ligga inom den gränsen.

Eh_Hmm
6/12/17, 4:04 PM
#17

Känns inte som jag blir tagen på allvar alls jag har pratat med alla känns det som men det är ingen som bara kan göra ett riktigt ul eller ta ett blodprov. Min mamma petade på min mage och sa att den är för mjuk för o va gravid så hoppas det är så.

[Devya]
6/12/17, 5:19 PM
#18

Om inget annat så får du väl bara vänta och se om något poppar ut eller ej. :)

JossanH
6/12/17, 5:27 PM
#19

Alltså, jag tror att du i ditt läge får pressa på psykist mående. Att du helt enkelt mår alldeles för dåligt över situationen och MÅSTE få ett svar. Det är sjukt att det ska behövas men har en bekant som de vögrade ta på allvar då hennes kropp totalt pajat efter förlossningen och då hon började gråta i telefonen sjukskrev dom henne pga hennes mående istället för hennes fysiska problem som var det verkligs problemet.. Ett UL måste du bli beviljad tycker jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
6/12/17, 5:29 PM
#20

Ett 5min UL räcker ju för att få ett ja eller nej så förstår inte varför dom inte bara kan kolla. Eller en Doppler för att höra eventuella hjärtljud… Hmf

Annons:
Eh_Hmm
6/12/17, 5:50 PM
#21

Ska ringa imorgon till kvinnohälsan och tjata o kräva iaf att dom lyssnar !

RoxannaS
6/12/17, 6:57 PM
#22

#21 Gör så! Stå på dig! Kan du så försök gråta och säg åt dem att du inte orkar gå runt helt oväntades. Du måste få ett svar.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
mollyt
6/12/17, 8:25 PM
#23

Jag håller tummarna!

Elsa
6/13/17, 3:17 PM
#24

Hoppas det går bra! Ja du måste ju verkligen få veta hur det ligger till, man kan ju inte gå runt och fundera då blir man ju tokig..


Eh_Hmm
6/13/17, 3:53 PM
#25

Telefonkön va full så jag klampade bort ihop med min mamma och knackade på, hon sa att hon inte FÅR kolla om det är ljud därinne eller ens känna på mig om jag inte gjort ett positivt gravtest sen predikade hon om preventivmedel innan hon sa att vi fick flytta oss ur dörrhålet (fick inte komma in) sen sa hon att jag fick vända mig till vårdcentrals läkare så jag flrsökte ringa vc som hade full telefonkö (börjar bli irriterad) så jag gick och pratade med kvinnan i receptionen som hjälpte mig att få prata med en ssk. Ssk skulle ringa runt lite och se om hon kan fixa så jag får ett ul i veckan, hon läste anteckningen från gyn dör det stog upprepade gånger "extremt svårundersökt pga morbid obesitas" vid varje punkt… Ssk skulle ringa tillbaka antingen idag eller imorgon.

mollyt
6/13/17, 3:59 PM
#26

Men gud vad trött man blir #25 Att de ska vara så osammarbetsvilliga 🤔 Hoppas de ringer tillbaka snart och hjälper dig! Ett blodprov borde de väl kunna ordna annars för att se om du är gravid? Alltså NÅGOT egentligen.

Eh_Hmm
6/13/17, 4:10 PM
#27

Jag tycker det med och om mab tänker i banorna att det skulle vara så, ja då skulle jag JÄTTE GÄRNA vilja veta det innan något hade satt igång..

Annons:
JossanH
6/13/17, 4:53 PM
#28

Att det dka vara så SVÅRT! Känns helt sjukt att du vägras hjälp pga att du inte har ett positivt gravtest. Det är ju därför du behöver hjälp!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
6/13/17, 9:54 PM
#29

Det börjar kännas som diskriminering (även om vikt inte är med i diskrimineringsformuleringarna). Överviktiga blir sämre behandlade än andra i vårat samhälle, det är välkänt. Om jag vore du hade jag snart börjat använda det ordet med alla inom vården som struntar i dig.

EjNot
6/13/17, 11:25 PM
#30

Håller med dig #29, har en vän som är överviktig och att lyssna på hur hon blir behandlad av vården är läskigt. Alla slags symptom skylls på övervikten utan att de ens försöker undersöka en annan anledning.

Eh_Hmm
6/15/17, 11:25 AM
#31

Äntligen har jag fptt någon form av svar, hamnade på akuten igår då jag fick fruktansvärt ont i bäckenet och magen och ryggen tillslut, berättade för bpde ssk och läkare vad jag va rädd för och vad min vc sagt och kk och kvinnohälsan, läkaren blev uppriktigt arg för hon förstod inte varför ingen inte bara tagit ett stetoskop och lyssnat, varför ingen bara klämt ordentligt på magen, jag sa att ssk på vc sagt att det inte gick för jag är så överviktig då blev hon mycket irriterad och klämde igenom hela magen och lyssnade igenom hela och konstaterade att där är inget ! En väldigt stor lättnad, det hade varit otroligt jobbigt att handskas med att ställt in sig på att bli mamma inom loppet av någon vecka samtidigt skaffa varenda barnsak som hade behövts. Jag är så oändligt ledsen på vården, ska man behöva åka till akuten bara för att få veta ! Jag va tom i kontakt med en privat gynekolog igår som tyvärr inte kunde hjälpa mig för hon hade bara vaginalt ul och det hade hon inte kunnat se med sa hon. Istället blev min diagnos en rejäl inflammation runt hela bäckenet både fram och bak så hon förstod visserligen sjukgymnasten som fått det till foglossning sa hon. Tack för att ni försökt hjälpa mig allihopa ! Ni är guld värda <3

RoxannaS
6/15/17, 12:02 PM
#32

Åh vad härligt att äntligen få ett svar. Vad skönt att det löste sig. Kram


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Eh_Hmm
6/15/17, 1:10 PM
#33

Ja verkligen, hon skulle dessutom skicka lite remisser :)

JossanH
6/15/17, 2:56 PM
#34

Låter ju jätteskönt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Sarah
6/15/17, 4:30 PM
#35

Vad skönt! Om du har ork tycker jag att du ska anmäla alla idioter.

Upp till toppen
Annons: