Annons:
Etikettlilla-barnet
Läst 2749 ggr
pompido
6/7/17, 4:27 PM

Glömmer att borsta tänderna.

Min bebbe har fått fem tänder nu och ända sedan hen fick sina första tänder så har vi varit fruktansvärt dåliga på att komma ihåg att borsta hens tänder. Nu äter hen i och för sig minimalt med processat socker, det enda processade sockret hen får i sig är ifrån brödet hen äter, annars äter hen en kost med hela råvaror ifrån växtriket :)

Men självklart vet vi att hens tänder måste borstas men vi glömmer hela tiden och det kan gå flera dagar innan vi kommer ihåg att borsta dem.

Tror ni att hens tänder klarar sig? Är vi de enda föräldrarna som glömmer att borsta sin bebis tänder? :P

Annons:
fluffis
6/7/17, 4:45 PM
#1

Vi är duktiga på att komma ihåg att borsta faktiskt. Det viktiga är ju att det går på rätt håll för er tycker jag. Alltså att ni blir bättre och bättre på att komma ihåg. Så att ni inte fortfarande sitter där när ungen är 15 år och ingen kommer ihåg att hen ska borsta tänderna ;)

[Smulan_88]
6/7/17, 4:50 PM
#2

Huvudsaken är ju inte när ni borstar dem utan ATT ni borstar dem. Kariesangrepp kan man få även om mängden socker är låg. Lägg tandborsten vid skötbordet eller där ni byter blöja och borsta vid blöjbyte alternativt skärp till era rutiner så när ni sätter på Pyamas eller klär av/på för morgon och kväll borsta då. Mjölktänderna behöver de ha i många år så var noga, eller noggrannare. Det är mänskligt att glömma innan man kommit in i nya rutiner, men för barnetsskull så hitta på en lösning som funkar för er för att komma ihåg. Sen om man ger majsbågar/krokar så är det värsta tänkbara för tänderna, dessa är osockrade. Så det är inte alltid sockret som är boven ;)

Fien
6/7/17, 4:53 PM
#3

Vi var också dåliga på att komna ihåg det när första tänderna kom… framförallt om vi var iväg. Men nu har vi fått in rutin och glömmer sällan eller typ aldrig. Försök påminna varandra så har ni snart skapat en rutin. Det är ju inte bara processat socker som sliter på tänderna… frukt innehåller ju tex en massa fruktos….

[Thiah]
6/7/17, 7:12 PM
#4

Maken är en hejare på att minnas som tur är. Han var bra på det redan från start. Jag har försökt ha sonens tandborste nära min så när jag ser min ser jag hans och minns då att borsta hans tänder.

teezan
6/7/17, 10:46 PM
#5

Ha tandborsten synlig och skriv ev minneslapp eller påminnelse i mobilen ;) Det gick för övrigt jättebra att borsta dotterns tänder tills det tog tvärstopp vid cirka 15 månader, då ville hon inte längre. Det är 5 månader sedan och vi glömmer sällan att vi ska borsta, men dottern suger i princip bara upp tandkrämen och "borstar" själv, vilket inte blir så noga. Vi väntar ut henne, men börjar ju kännas som det aldrig vänder. Vill inte tvinga henne liksom, har testat att hjälpa henne borsta men det blir bara bråk.

[Thiah]
6/8/17, 6:04 AM
#6

#5 Joel började för cirka ett halvår sen börja borsta ganska bra. Och han fyllde 3 i april. Men några 3 gånger 3 min blir det inte…

Annons:
SuperLimm
6/8/17, 10:09 AM
#7

Det viktigaste är väl ändå att få in en rutin på att borsta tänderna? Sen om barnet under en period vill borsta själv så får det väl vara lite mer slarvigt då, huvudsaken är väl ändå att tandborsten faktiskt hamnar i munnen två gånger om dagen så det blir en rutin liksom? Så har iaf jag alltid tänkt men jag har inga barn själv så jag vet ju egentligen inte.

Mvh Linn

oh-la
6/8/17, 12:41 PM
#8

precis osm #7 skriver fick vi info på BVC om vikten av just rutiner. det är inte superviktigt det första med kvalitetsborstning, utan det viktiga är att man borstar. den tandsköterska som höll i infon hos oss menade att det är nu, i de tidiga barnaåren som man sätter mycket av de rutiner som barnet kommer leva efter resten av livet, och tandborstning var en sådan rutin som var viktig att sätta. man hade sett att barn som från tidig ålder borstade tänderna morgon och  kväll hade större sannolikhet att hålla den rutinen upp i vuxen ålder. sedan var det inte så viktigt att varje tand fick sin tid av minutiöst borstande, utan snarare att man hade en tandborstrutin morgon och kväll. jag har hållit stenhårt på det sedan lillskruttan fick sina första gaddar vid 4 månader. nu har hon 6 tänder och två till på g vid 8 månader, och vi borstar på morgon och kväll :)

Upp till toppen
Annons: