Annons:
Etikettertipsråd
Läst 3631 ggr
Anonym
Anonym
2017-06-01 11:36

Gravid efter kejsarsnitt.

Jag gjorde ett akut kejsarsnitt för 8 månader sen och nu undrar jag när det är OK att bli gravid igen?

Annons:
jackiejohn
2017-06-01 12:20
#1

Verkar vara olika råd som ges, jag akutsnittades nov-14 fick inga som helst restriktioner om när jag fick bli gravid igen..var bara att köra på typ. Men har vänner och bekanta som fått rådet att vänta minst 1 år. Jag blev gravid igen efter 1,5 år och upplevde inga som helst men eller problem med snittet :)

Velinga1984
2017-06-01 12:55
#2

Som ovanstående skriver så får man olika råd. Det är svårt att säga vad som passar dig men känns det bra då kör på ;)

fluffis
2017-06-01 13:06
#3

Jag har gått i genom två akuta kejsarsnitt men har inte hört något om just denna fråga. Själv blev jag gravid igen ungefär när första barnet blev ett år gammal.

[Smulan_88]
2017-06-01 13:16
#4

Snittet sägs inte ha läkt fullt ut förrän det gått ett helt år, och man rekomenderas att vänta för att minska risken för livmoderruptur. Dvs att livmodern brister i det gamla snittet, då det är något ökad risk. Men det är många som blir gravida och får barn innan året går som det går bra för. Så egentligen är det säkert ingen fara. Vi fick rådet när jag blev snittad 2011 att vänta ett år. Men det är säkert olika råd man får. Kom ihåg att det kan ta lite tid att bli gravid även om det gick fort med första, så i praktiken kanske året passerat innan du blir gravid fastän ni börjar verkstaden innan. Lycka till!! Kram kram

[Smulan_88]
2017-06-01 13:18
#5

Jag har haft lite sammanväxningar efter mitt snitt, så periodvis under graviditeten hade jag ont i magen, mens det var ingen fara. Detta kan man få oavsett när efter ett snitt man blir gravid.

Velinga1984
2017-06-01 13:58
#6

Jag har gjort 3 planerade kejsarsnitt varav de två yngsta vägt över 5 kg vardera vid födseln. Med sista var det riktigt komplicerat med massor av sammanväxningar, en trött livmoder som inte ville dra ihop sig samt en mängd andra saker. Inte ens då fick jag några restriktioner om att vänta med fler barn utan bara att jag helst skulle ha minst 1 år mellan snitten då jag får extremt tunga barn trots att båda är födda innan beräknat ,och är snittad 3 ggr redan. I praktiken var det ok att bli gravid igen när bebisen var 3 mån. Trots mitt komplicerade snitt med två läkare;) Så ja alla får olika råd.

Annons:
Anonym
Anonym
2017-06-01 16:48
#7

Tycker att det är så konstigt hur man kan säga så olika vid kejsarsnitt. Min livmoder hade svårt att dra ihop sig nu när jag födde mitt första barn pga 3 dagar på förlossningen med igångsättning.

fluffis
2017-06-01 19:10
#8

#6 Max 3 kejsarsnitt sa de till mig. Och det har jag hört och läst på andra ställen också. Inte så att man blir tvångssteriliserad :) Men det är en stark rekommendation. Sen när de väl hade öppnat mig vid mitt andra kejsarsnitt så såg de att det fanns mycket ärrvävnad från mitt första kejsarsnitt och de tyckte att jag inte skulle skaffa ett tredje barn. Jobbigt att man hör så olika.

[Smulan_88]
2017-06-01 19:13
#9

Jag fick höra samma som #8 att de avråder från att göra fler än 3 snitt. Därför blev jag glad att nr 2 och nu med facit i hand även nummer 3 kom vaginalt.

Velinga1984
2017-06-01 20:40
#10

#8 #9 Ja jag har läst och hört av flera att de blivit rekommenderade för deras skull att inte skaffa fler än 3 snitt. Men det var inget som de sa till mig, vet inte om det beror på att kejsarsnitten är fördelade på 12 år då äldsta är född 2004 och minstingen 2016. Alla mina tre snitt har dessutom räknats som högrisk-graviditer då de varit medicinskt avvikande alla tre så jag trodde själv att de skulle rekommendera max 3 snitt men jag frågade läkaren efteråt när jag fick mitt kejsarsnitts-papper då det stod att det rekommenderas minst 1 år till nästa graviditet. Har ni också fått såna papper? Har fått det vid alla tre barnen , där de gjort en bedömning på hur de upplevt kejsarsnitten och riskbedömning inför eventuellt fler graviditeter? Har fått alla 3 barnen i Skövde på SkAS , fd KSS.

Pontiac57
2017-06-02 01:31
#11

Fick inga rekomendationer att vänta 1 år. Fick heller inga papper som du fått velinga utan bara journalen som man knappt förstod :p

fluffis
2017-06-02 08:52
#12

#10 Aha, där ser man. Du kanske har extra bra läkekött? :) Och att det har gått tid hjälper säkert till. Vad jag minns så står det inget om detta på mina papper, utan jag fick det muntligt. TS: Jag tycker såhär: Antingen kan du vänta tills det har gått ett år, med att försöka bli gravid. För säkerhets skull. Annars kan du kontakta de som förlöste dig och höra vad de säger. Det verkar ju vara individuellt detta. Lycka till!

MikaelaS_
2017-06-02 10:33
#13

Jag fick inte höra något alls, blev gravid sex månader efter mitt snitt men bytte barnmorska inför andra pga flytt så det kanske beror på det. Hade dock ett väldigt enkelt snitt, inga konstigheter när de snittade och snabb läkning utan smärta. Så det spelar nog in kanske. Men när lillebror föddes hade moderkakan vuxit fast och jag fick sövas så att de kunde ta bort den. Fick inget svar på om det berodde på snittet dock.

Annons:
fluffis
2017-06-02 11:14
#14

#13 Ska man tänka så så kändes mitt första snitt också enkelt :) Syddes ihop rätt snabbt och personalen sa att det blev fint. Hade dock samtidigt en infektion som smärtade men fick morfin i några dagar efteråt och alvedon i några. Efter den tiden (1 1/2 vecka kanske?) så hade jag ingen smärta och såret såg jättefint ut på magen. Inte ens ett blåmärke. Ingen smärta när jag tog av förbandet. Dock när jag öppnades för andra gången så såg man att det fanns en del ärrvävnad på insidan. Kan ha berott på infektionen. Jag som trodde att det läkt så fint. Efter andra gången hade jag smärta betydligt längre och när jag tog av förbandet gjorde det ont.

MikaelaS_
2017-06-02 11:19
#15

#14 Visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka mig, menade mest att det gick fort, läkte utan komplikationer och smärta. Var bara in och ut liksom, åt alvedon första dagen men sen behövdes inget mer. De flesta snitt är nog precis så antar jag :) Vet ju dock inte alls hur det ser ut på insidan, jag kanske också har en del ärrvävnad.

fluffis
2017-06-02 11:25
#16

#15 Ja iofs. Varför skulle folks första kejsarsnitt vara komplicerade :) Hade varit intressant att veta mer om varför din moderkaka vuxit fast.

MikaelaS_
2017-06-02 11:30
#17

#16 Nä, är nog få som är det :) Ja, skulle också vilja veta det. Mest för att få veta hur stor risken är inför nästa förlossning är. Inte för att de är hela världen att behöva skickas på ett snabbt ingrepp efter förlossningen men det hade vart lite skönt att bara få ligga kvar med sin nya bebis.

fluffis
2017-06-02 11:34
#18

#17 Förstår att du vill veta. Ja, hade varit mysigt att få upp bebisen på bröstet direkt. Det har ju aldrig jag fått heller.

[Thiah]
2017-06-02 11:46
#19

Vi har en här på ifokus(om hon är kvar) som hade otroliga problem med sitt enda snitt. Det läkte inte och var öppet länge efteråt med var och vätska. Så snittet kan ju gå på tok vare sig det är första eller 3e.

Pontiac57
2017-06-02 14:16
#20

Jag blir avundsjuk på er som slapp smärta, jag hade ont i 3 månader efter mitt och första veckan va hemsk haha :p

Annons:
Velinga1984
2017-06-02 15:44
#21

#15 En tjejkompis fick sitt fjärde barn i höstas, första med kejsarsnitt. Hon fick larma på sköterskorna för hon hade väldigt ont. Det slutade med att hon fick en morfinspruta. Hon frågar mig än om varför jag valt att genomlida kejsarsnitt 3 gånger för detta enda kejsarsnitt får henne att inte vilja skaffa fler barn. Hon snittades halvakut då bebisen bara snurrade runt i magen och vägrade att fixera sig åt något håll. 

#17 Kunde inte ens hålla min minste förrän dagen efter då jag alltid kräks av bedövningen. Även om det var lindrigare denna gång med bara 1 gång i timmen så utlöstes det direkt om jag fick honom i famnen. Så jag fick mest bara klappa och hålla handen ;) 

#12 & #19 Jag hade mest komplikationer efter andra snittet, bebisen vägde nästan 5.3 kg vid födseln och växte i raketfart. Vid 6 mån vägde han 12 kg, det säger en del om ökningen fram till dess ;) Jag fick äta starka värktabletter länge och ärret ömmade 1 år efter snitt. Snittet blev dessutom väldigt fult. 

Men det var med tredje barnet som det blev komplikationer under snittet då det tog dom 30 min att ens få ut honom pga mängder av ärrvävnad som de fick klippa upp samt att de fick dra ut honom med sugklocka och personalens tryck på magen samtidigt. Var mörbultad i några dagar efter, men åkte ändå hem från BB tidigast med honom. 2 dygn efter snitt åkte vi hem, och hade åkt hem redan dagen efter om han inte haft ett litet blåsljud. 

#20 Slutade med värktabletter redan på BB med första barnet, åkte hem dag 3. Åt värktabletter i över 2 månader med andra barnet och i drygt 1 månad med tredje. Började styrketräna 6 månader efter tredje kejsarsnittet utan bekymmer.

fluffis
2017-06-02 17:53
#22

#21 Ajaj, låter väldigt jobbigt. Att du orkar :)

Velinga1984
2017-06-02 18:54
#23

#22 Orkar och orkar vet jag väl knappast då tanken på kejsarsnitt ger mig panikångest. Som min sambo säger varje gång "-det är fan ingen idé att prata med dig på förlossningen förrän allt är klart" . Men nu är det självmant stopp, jag vägrar gå igenom 2 timmar av smärtor igen. Läkarna sa att troligtvis händer samma sak igen med ärrvävnad, trött livmoder osv. Men jag har mina tre prinsar, det räcker gott.

MikaelaS_
2017-06-02 20:23
#24

#18 Jag har fått upp båda på bröstet direkt men inte fått hålla så länge och bara mysa. Hoppas på tredje gången gillt. #19 Åh, det minns jag. Hoppas verkligen hon fick ordning på det. #21 Nä, självklart finns det de som får riktigt hemska upplevelse men tycker ändå att se flest vittnar om att det varit en bra upplevelse. Hemskt att höra att du haft så mycket bekymmer :/ Jag väntar tredje nu och har både ett snitt och en vaginal födsel i bagaget. Känner lite att båda sätten går bra, tycker att det är jättehäftigt att föda vaginalt så hoppas på det igen men samtidigt går ett snitt också bra. Känns skönt att denna gång slippa tankar kring detta. Sist var jag väldigt ledsen över att det eventuellt var min sista chans att få föda vaginalt, hade det blivit snitt då hade det ju blivit det även denna gång.

Melliaa
2017-06-03 09:43
#25

Jag fick mitt första barn nu i mitten på april som då slutade med akut kejsarsnitt. Fick ta morfinsprutor och morfintabletter plus tre andra tabletter de första 2 dygnen efteråt för att ens ha en chans att kunna ställa mig upp. Trots det, bara att komma upp från sängen efteråt var en smärta utan dess like och tog med hjälp 5-10 min. Samma att komma tillbaka ner i sängen. Trodde alla hade det så efter snitt men sen hör man om folk som väljer planerat snitt och säger att de knappt hade ont efteråt! Så alla är vi väl olika kan man ju lugnt påstå hur man upplever snittet, jag hoppas innerligt att få föda naturligt nästa gång iaf! :) Nu var inte det svar på frågan när man kan bli gravid igen men jag fick iaf ingen rekommendation eller så från sjukhusets sida. Har dock läst om en kvinna som var med i en studie efter kejsarsnitt där de filmade inne i livmodern hur den läkte efter snittet. Enligt henne och läkaren där så var såret helt läkt inne i magen efter 6 månader! Kan dock tänka mig att det kan vara individuellt det med…

Pontiac57
2017-06-03 11:07
#26

Det är verkligen individuellt hur man upplevet läkeperioden, en annan fick dessutom bara alvedon och diclofenac som smärtlindring :p

Upp till toppen
Annons: