Annons:
Etikettallmänt
Läst 754 ggr
EmiliaTorstensson92
5/24/17, 6:47 AM

Allergi

Någon som är allergisk och använder allerginässpray? Jag ringde barnmorskan i förrgår och hon sa att det var helt okej att använda Bicotide (stavning). Hon skrev ut den på recept. Men på Apoteket fick de fram att de kan orsaka missbildning. Så vill ju verkligen inte ha den då. Rhinicort såg bättre ut, men inte vid amning för då går det i bröstmjölken. Har varit täppt i näsan sen i lördags, börjar bli lite små drygt och i lördags nös jag hela dagen..

Annons:
Alexzandra630
5/24/17, 8:06 AM
#1

Jag använder nasonex. Är ju inte den starkaste sorten men det gör det drägligt iaf.

EmiliaTorstensson92
5/24/17, 3:52 PM
#2

Okej :)

Alexzandra630
5/24/17, 6:08 PM
#3

Hur långt gången är du? Många läkemedel är tveksamma i första trimestern men helt ok i andra och tredje. Jag tror BM har mer koll än apotekspersonalen.

[langtan09]
5/24/17, 6:31 PM
#4

Livostin kan man använda vid graviditet fick jag höra av min barnmorska. Jag har också allergi mot bla gräs så jag lider verkligen när gräset ska klippas här utanför på gården oså. Men du kanske har så pass stark allergi att du behöver på recept? Jag klarar mig på det receptfria. Men BM har enligt min erfarenhet bättre koll än de på apoteket som verkligen ville att jag skulle kolla med henne innan jag köpte något. Annars för att lindra allergi i överlag så tycker jag att svala duschar hjälper eller att bara skölja ansiktet eller så. Det är ju ingen permanent lösning men kan vara lindrande för stunden i alla fall. Hoppas du får ordning på allergin snart, vet hur hemskt det är att nysa och vara täppt!

EmiliaTorstensson92
5/25/17, 5:30 PM
#5

#3 vecka 14 idag :) ja så är det nog. Man lär ju inte vara den första som frågat om allergisaker. #4 jag är väl egentligen inte jätteallergisk. Äter allergimedicin ibland eller ja andra sommarhalvåret jag gör det. Sist jag fick såhär med täppt var för något år sedan, då var jag täppt i en månad innan jag sökte hjälp och fick nässpray. Gräs och så har jag inte reagerat på så. Jag är allergisk mot timotej, björk, gråbo tror jag det var av det som finns ute. Lomudal/nasal tipsade en läkare i släkten. Han sa även att det är lite delade meningar hur mycket skada eller inte tex becotide ger.

EmiliaTorstensson92
5/28/17, 11:42 AM
#6

Det här med att oroa sig… Jag var idag till en kompis och fick då av henne otrivin mentol nässpray då jag knappt känner lukter pga näsan. Hon sa att det inte var någon fara. Men efter blir jag orolig ändå. Men en gång kan ju inte vara någon fara?

Annons:
EmiliaTorstensson92
5/28/17, 11:42 AM
#7

Har också allerginässpray som jag började använda i fredags.

Alexzandra630
5/28/17, 6:04 PM
#8

Varför använder du något annat än det BM skrivit ut till dig om du är orolig? Enligt fass ska man inte använda den nässprayen när man är gravid utan att rådfråga med läkare.

EmiliaTorstensson92
5/28/17, 8:56 PM
#9

Ja det var dumt, tog bara en gång. Men skulle aldrig använda det som de skrev ut då det står att de ät kan orsaka missbildning. Jag har köpt livostin istället som är lindrigast och som står att man kan använda.

Denna kommentar har tagits bort.
soundtrack
5/29/17, 7:40 AM
#11

Slår återigen ett slag för janusinfo. Becotide är fritt fram att använda; http://janusinfo.se/Beslutsstod/janusmed-fosterpaverkan/?docid=6977

EmiliaTorstensson92
5/29/17, 3:48 PM
#12

Toppen! :) min killes kusin som är läkare sa också att de använder den. Jag pratade med barnmorskan igen idag och fick den sidan av henne. Har nyligen tagit becotide och hoppas det blir bra om någon dag. Idag har jag känner mig mer död än levande på jobbet pga näsan.

Upp till toppen
Annons: