Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1669 ggr
MinnaJosefin
5/20/17, 9:35 PM

Mjölken sinar!

Hej! Elsa är nu 2 veckor och hon växer så det knakar och mår super. Hon gör i princip inget annat än äter och sover. Vaknar en gång på natten för att äta. Idag har jag märkt att där kommer myclet mindre mjölk! Jag har haft mjölk i överflöd sen hon föddes och helammar henne, pumpar även ut ca 2 gånger om dagen. Men som sagt, jag har märkt på henne idag att hon inte varit riktigt nöjd och blivit frustrerad vid bröstet. När jag pumpa så märkte jag att det kom mycket mindre än vad det brukar. Kan mjölken helt plötsligt ta slut efter bara 2 veckor, när det hitintills kommit supermycket och amningen funkat klockrent? Vill ju amma henne mycket längre än såhär! Dricker mycket vatten, stressar inte och mår bra så funderar vad det kan bero på och om jag kan göra något?

Annons:
MinnaJosefin
5/20/17, 9:40 PM
#1

Märker även skillnad på hur brösten känns, mycket mjukare och nästan som om dom känns tomma. Så mjuka så det nästan varit svårt för henne idag att greppa tag för det är så mjukt..

RoxannaS
5/20/17, 9:47 PM
#2

Alltså mjölken sinar inte. Man känner så. De är bara fortsätta. Bebisar har perioder där dem inte blir helt nöjda. Men dem måste få amma så mycket dem vill då för de är vad som bestämmer hur mycket mjölk som ska produceras. De kommer komma i vågor i fortsättningen också. De brukar vara såna där växtspurtar :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Pontiac57
5/20/17, 11:57 PM
#3

Ett tips kan vara att amma eller pumpa fler gånger på natten för då har man som mest hormoner och kan påverka mjölkflödet som mest fick jag lära mig. Gärna var tredje timme. Klart mjölken kan sina men det kan också vara så att produktionen stabiliserat och bebisar blir ju inte alltid nöjda i perioder

Melliaa
5/21/17, 6:42 AM
#4

Grattis till din lilla Elsa!! Har undrat hur det gått för dig! :) Är absolut inget proffs på amning mer än att jag helammar min 5 veckors tjej ju men ville tipsa dig om att gå med i Amningshjälpens grupp på Facebook! Har lärt mig otroligt mycket av frågor som andra ställt där, och där tror jag även du skulle kunna ställa denna frågan du har nu och få mycket bra input, många är väldigt kunniga och man kan även få svar från hjälpmammor. Men överlag vad jag förstått så kan inte mjölken bara sina så utan anledning. Hon är kanske inne i en ökningsperiod där hon lägger in en beställning på att mer mjölk ska börja produceras. Eller för stark eller långsam utdrivning av mjölken så hon blir frustrerad pga det? Är det för långsamt kan du ju testa att handmjölka lite för att sätta igång det precis innan du ammar och är det för snabbt kan du handmjölka igång det så det värsta trycket får lätta innan också! Har också märkt att min tjej kan verka missnöjd vid bröstet när hon försöker bajsa samtidigt eller har en fis på tvären allmänt. Brukar alltid bli bättre när det är överstökat. :) Slutligen så har jag fattat det som att hur mkt mjölk man släpper när man pumpar inte är någon som helst indikation på hur mkt mjölk man faktiskt har! Lycka till och kämpa på om du vill amma henne, sålänge hon ökar i vikt så får hon ju i sig vad hon ska! :)

mollyt
5/21/17, 6:46 AM
#5

Nu har jag ammat i 14 månader och brösten reglerar sig efter bebisen, de är mjuka när hon ammar ofta (blir bara hårda och fulla om hon tex inte ammar alls på dagen). Jag var också orolig att brösten blev tomma när hon hade ammat (och tex kräkts) och sen ville amma mer - men det kommer mjölk! Om du lyssnar så ska du kunna höra att bebisen klunkar och sväljer så att säga. Jag har aldrig pumpat själv så har ingen erfarenhet alls av det tyvärr. Men jag tänker mig att man borde märka av flödet där också. Mjölken sinar inte så lätt, så jag tror snarare att det där överflödet som blir i början nu har stabiliserat sig efter din bebis. Det ändras många gånger dessutom, min dotter går tillbaka till att helamma igen vid förkylningar och även ibland när tänderna har bråkat med henne. Men att bara amma en gång per natt med en 2veckors tycker jag låter lite lite … eller pumpar du och ger i flaska på natten? Jag är ingen expert men jämför med min dotter som åt varannan timme dygnet runt rätt länge.

fluffis
5/21/17, 9:09 AM
#6

Jag tror inte heller att mjölken sinar bara sådär. Men att äta en gång på natten låter lite.

Med förra barnet pumpade jag och vid tre månader så orkade jag inte gå upp på nätterna längre och det ledde till att produktionen minskade drastiskt till nästan ingenting och det var lika bra att ge upp. Så enligt min erfarenhet så har natten stor betydelse, precis som flera säger.

Bra att du dricker mycket vatten! :)

Annons:
MinnaJosefin
5/21/17, 7:54 PM
#7

#2 Jag ropade nog hej för fort! Inatt och hela dagen har det varit som vanligt igen och där har varit gott om mjölk:) så det kanske bara var hennes "dagsform" igår som gjorde det.. eller som du säger, så kan jag vänta mig olika växtspurtar och då olika mängder mjölk. #3 tack för tipset! Ska tänka på att pumpa fler gånger på natten ifall det blir så att det kommer lite mjölk någon gång:) #4 stort tack:) det går bra, Elsa är världens lugnaste bebis som verkligen inte gör något annat än sover och äter känns det som.. hon har gått upp 1/2 kg på 2 veckor (sen hon föddes) och växt 4 cm! Vi lever verkligen i en kärleksbubbla just nu.. Tack för tipset, ska gå med i den gruppen! Det där med bajset och fisandet känner jag igen, hon blir också orolig vid amning när det är bajs eller fis på G. #5 På dagarna vill hon ligga vid bröstet hela tiden i princip, ibland äter hon och klunkar väldigt mycket och länge, ibland vill hon bara ha bröstet att ligga vid. Hon sover hela nätterna och vaknar en gång för att äta, jag ställer alltid en klocka så det inte går mer än 4 timmar sen senaste amning då vi vet att hon sover hela nätterna. Sen vaknar hon på morgonen när vi går upp och sen är hon "tuttig" hela dagen. Vår bvc läkare säger att sålänge hon äter så det inte går längre än 4 timmar så ska vi njuta av att hon sover på natten. Hon går upp stadigt i vikt och längd. Men ni tycker att jag ska ställa fler tillfällen på natten där jag väcker och ammar henne? Hon vaknar alltid av sig själv och vill äta innan dom 4 timmarna har gått, så klockan ringer aldrig, men jag sätter den utifall att så hon inte missar något. Varannan timme äter hon med på dagen, oftast mer än det, men på natten väljer hon helt enkelt att sova och bara vakna en gång för mat.. #6 Jag var ju törstig som en häst under graviditeten och är det fortfarande, känns som om jag torkas ut så mycket som hon ammar haha. Jag blir förvirrad av hur jag ska göra nu på natten.. för hon har sen förlossningen sovit hela natten igenom och bara vaknat en gång och velat äta och sen under dagen ammat varje/varannan timme. Mjölken har funnits i överflöd ändå, trots att hon sover på nätterna. Men då kanske jag borde väcka henne mer och amma oftare. Hon är ju en liten rulta, så det går ingen nöd på henne precis, bvc läkaren trodde jag hade grädde i mjölken så som hon går upp:) Tack för alla era svar, ni har varit superhjälpsamma!

fluffis
5/21/17, 8:00 PM
#8

Vad bra att det verkar fungera igen!  I så fall räcker det säkert med en matning om natten.

teezan
5/22/17, 8:41 AM
#9

Vill bara tillägga att hur mycket man kan pumpa inte säger något om hur mycket mjölk man har, även om många tror det. En del (troligtvis jag själv, fast har bara behövt handmjölka nån enstaka gång) får knappt ut någonting men bebis får ändå i sig det den behöver :) Lycka till med bebisen & amningen :)

Upp till toppen
Annons: