Annons:
Etiketthälsa
Läst 980 ggr
[Devya]
5/14/17, 10:26 AM

Toxoplasmos

Är det någon här som har testat sig för att se om ni är immun mot det? Min vän gjorde det nämligen men jag har inte hört att det är är en möjligt att göra. Jag ska definitivt testa mig så att jag vet om jag kan städa kattlådan utan någon oro. :)

Annons:
[Thiah]
5/14/17, 10:39 AM
#1

Blir man immun efter att ha haft det? Vet att man kan kolla det men inte hur. Och har aldrig stött på någon som gjort det.

RoxannaS
5/14/17, 11:00 AM
#2

Även om du är immun mot det så bör du inte städa. Fostret / barnet är inte det


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
5/14/17, 11:05 AM
#3

Men hur blir man smittad om man redan är immun? Mammans antikroppar brukar ju gå vidare till fostret? Och sen är det ju alltså en väldigt liten risk om du har en innekatt som enbart äter köpmat.

RoxannaS
5/14/17, 12:04 PM
#4

Så vitt jag förstått det så kan de skada bebisen för den är så känslig tiden i magen. Men smittorisken är ju typ om du kommer i kontakt med kattens avföring och sen får in det i munnen tex Eller för rått stekt kött tex Men har ingen aning om hur det där är egentligen. Vet bara att de var vad barnmorskan sa till mig. Så jag undvek kattlådor. Men är man tvungen att städa lådan så använd handskar eller tvätta händerna efteråt så ska de inte vara någon större fara.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Smulan_88]
5/14/17, 2:24 PM
#5

Hittade en väldigt bra sida på ämnet som tar upp allt med smittorisk, undvika att bli smittad, risker för foster m.m Tänkte då ämnet kommer på tal för andra gången på kort tid. ----> http://www.niomanader.se/toxoplasmos/

ApanAnn
5/14/17, 9:00 PM
#6

Den här videon förklarar det ganska bra, och roligt: https://youtu.be/U9MU-FxsKRg Det korta svaret att det är större risk att bli smittad av mat än av kattlådan, även om du skulle ära innehållet i den.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
[Thiah]
5/15/17, 5:30 AM
#7

#4 finns det någon som inte tvättar händerna efter de rensat kattlådan så är de ganska äckliga. :P

Upp till toppen
Annons: