Annons:
Etikettallmänt
Läst 1199 ggr
Hejhejlovisahej
5/3/17, 7:03 AM

Gravid illamående

Hej! Jag är gravid i vecka 9 och mår väldigt illa. Har svårt att få i mig mat/dryck då jag mest kräks. Äter lergigan sedan vecka 6. Någon mer som har oturen att må illa? Vad för mat och dryck har funkat för er?

Annons:
MinnaJosefin
5/3/17, 7:39 AM
#1

När jag mådde illa och testade lergigan så hjälpte inte det alls! Mådde fortfarande illa och mådde allmänt konstigt av dom. Postafen däremot (receptfria åksjukepiller) var himmelskt bra!:) För övrigt knaprade jag morötter, fick bara i mig lätta saker som frukt och grönsaksbitar. Grattis till graviditeten:)

Sindri
5/3/17, 7:54 AM
#2

Håller med #1, Postafen funkade bra för mig.

För mig var det olika sorts mat under olika graviditeter. Första gången hängde jag mycket på McDonalds, nåt jag inte skulle kunna äta nu….

Du får helt enkelt känna dig fram. Försök äta så "ren" mat som möjligt. D.v.s. undvik halvfabrikat med tillsatser. Köttfärs känns allmänt "lättare" än hela köttbitar. Man kan göra mycket av det. Fiskfiléer som man tillagar på svag värme i ugn med lite smör på är också skonsamt. Ät små portioner och ofta. Yoghurt kan kännas fräscht, men ta då den feta med 10% fett, då får du samtidigt i dig energi.

Ingefära hjälper en del mot illamående. Gör avkok på färsk ingefära, sjud i vatten ca 10 min, låt dra ytterligare 10 min, sila av och drick. Blev det för starkt, späd med vatten, kläm i lite citronsaft.

Hejhejlovisahej
5/3/17, 8:05 AM
#3

Tack för era tips! :) Jag åt postafen först men de hjälpte inte. Vet inte riktigt vad jag tycker om lergiganen heller. Har sea-band också. Känns som inget hjälper. Får mest i mig yoghurt, vindruvor och vattenmelon. Är så hungrig och sugen på saker men det bara vänder sig i magen. Hoppas att illamåendet försvinner snart :)

Sindri
5/3/17, 8:43 AM
#4

Om det är någon tröst så får bebis i sig det den behöver, kroppen prioriterar fostret. Du kan få brister, men jag ber dig tänka på en sak; vindruvor är den mest besprutade frukten som finns.

Vattenmelon och 10%-ig yoghurt är bättre då. Men jag tror du kan hitta annat som kroppen vill ha också. Ibland blir man förvånad över vad man helt plötsligt gillar…..

Velinga1984
5/3/17, 8:57 AM
#5

Har fått extremt graviditetsillamående i 5 av 6 graviditeter. Den jag inte mådde illa av slutade i missfall runt vecka 6. De två sista graviditeterna fungerade Lergigan hyfsat om jag sov direkt efter intaget som var 3 gånger dagligen. Med de så hade jag turen att någongång få behålla en enstaka grej. Nu sist var det vitt bröd så vikten hade ökat 12 kg i vecka 12 trots konstanta kräkningar där sjukvården helst ville lägga in mig med dropp. Postafen fungerar inte alls för mig, likadant för en släkting som "bara" mår konstant illa. Man får helt enkelt prova sig fram på vad man kan äta i läkemedelsväg och matväg.

Surpan
5/3/17, 11:13 AM
#6

Jag mådde väldigt illa i min graviditet. Det som funkade bäst var McDonald's, mjölkprodukter (flingor med mjölk, yoghurt osv) och halvsura grönsaker/frukter som tomat och äpple.

/Surpan

Annons:
ladygrenners
5/3/17, 2:12 PM
#7

Jag mår fortfarande ganska illa på kvällen när jag är trött (är nu gravid i v 18), åt en halv Postafen per dag från v 11 tills nu i helgen. 

Min "rutin" är att äta något direkt när jag vaknar på morgonen, ha en frukt eller lite knäckebröd på sängbordet och sedan äta det innan jag går upp på morgonen. Därefter går jag upp och äter frukost direkt! Ofta blir man ju mer illamående ju hungrigare/tommare magen är. 

För mig har det funkat bättre att äta kall mat än varm, speciellt under veckorna då jag mådde mycket illa även på dagen. Tex. baguetter med kall fyllning, potatissallad och rostbiff, smörgåsar, frukt, ris- eller majskakor, pastasallad och mjölk har funkat bra för mig. Kolsyrat vatten eller citronvatten funkar också bra!

/Ladygrenners

Hejhejlovisahej
5/3/17, 2:13 PM
#8

Ja, alla är ju verkligen olika! Jag har som svårast att få i mig någon mat alls på morgonen och på förmiddagen, kräks minst en gång vid denna tiden på dygnet. Oftast mår jag bättre när jag har fått i mig lite lunch. Makaroner verkar funka just nu. Får testa mig fram ännu mer :)

mikkan01
5/3/17, 4:21 PM
#9

Mådde också kasst i början, år postafen för att klara mig på jobbet och åt typ bara mcdonalds, bröd och apelsiner haha. Försökte tvinga i mig riktig mat ibland men det blev bara värre av det så tips är att äta vad du kan och vad du är sugen på :)

~mikkan

JeFo
5/4/17, 3:47 PM
#10

Jag bodde på toaletten med nr 3 från v 9 till 23 typ. Allt kom upp och ingen medicin fungerade. Kräktes av sambon, lukter och ja det mesta. MacDonalds cheeseburgare fungerade på mig. Men jag var envis. Ville inte till sjukhus så jag åt fastän jag kräktes, lite behåller man ju. Tyngsta tiden i mitt liv utan tvekan! Vara expert på vad som är lättkräkts el smakar apa är inget vidare att vara. Oboy är vidrigt! Hoppas det vänder fort för dig! Vanligtvis runt v12-13 för de flesta.

[ann.svenn]
5/5/17, 6:43 PM
#11

Frusna jordgubbar och vitt bröd, rostat med bara smör på och buljong fick jag i mig som stannade kvar…vissa dagar gick inte något ner, inte ens vanligt vatten. Då sov jag istället och testade senare. Sov 18 tim vissa dagar! Några tipsade om saltkex och mariekex…de funkade men mådde illa av eftersmaken. Kämpa på, det blir bättre :)

Hejhejlovisahej
5/5/17, 7:25 PM
#12

Idag har jag fått i mig kokt potatis och kokt torsk, än sålänge kvar i magen :) Börjar nog känna av ett mönster nu. Illamåendet är som värst mellan 7-13 och kommer sedan tillbak runt 18 igen. Hoppas innerligt att man mår bättre snart! Tack för alla era värdefulla tips! :) För övrigt har jag strålande värk ner i ljumskarna, sjukt trött och yr. Annars är allt på topp. Försöker vara så positiv jag bara kan, om allt går vägen så kommer det ju en liten :)

Mara-Bell
5/6/17, 9:22 AM
#13

Jag mådde illa hela min graviditet och spydde oftast 1-3 gånger på morgonen och efter nästan varje måltid. Detta höll i sig fram tills Alicia valde att titta ut. Det som ändå brukade fungera någorlunda att få i sig var faktiskt smothies, och för lite extra näring och energie toppade jag dem med honung och linfröolja. Jag letade även upp en powerbar eller vad de heter, som fungerade att knapra på mellan måltiderna. Annars såg de flesta måltider ut som så att jag åt hälften, gick och spydde, åt lite till som oftast fick stanna kvar. Men man blir lite förvånad över på hur lite mat som krävs för att klara sig, för måltiderna blev nog ca 1/3 av mängden jag åt innan graviditeten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: