Allmänt om graviditet

BF Augusti 2017 #5

2017-05-02 15:42 #0 av: SFalkbring

Skapar en ny tråd eftersom den förra var full!
Senaste inläggen handlade om viktuppgång och sparkar/rörelser.

Själv gick jag upp en 10kg eller så innan graviditeten, så hade redan en del oönskade extrakilon. Nu har jag bara gått upp ca 3.5 jag med, så det känns skönt. Tycker att jag kanske tom tappat lite fett på kinder/haka, men det är kanske bara inbillning Skrattar

Låg igårkväll i sängen och tänkte att det har varit ganska lugnt idag, skulle kännas skönt med en liten spark bara så jag vet att allt är ok. Fick ganska snart ett litet sprattel och kände mig nöjd. Sen kommer världens dubbelkaratespark på både höger OCH vänster sida samtidigt! Och sen levde den rövare en bra stund! Där fick jag för att jag bad om lite sparkar... Galen

Edit av Thiah : Gamla tråden hittas här

Anmäl
2017-05-02 17:11 #1 av: Thiah

Tack för att du startade ny tråd. Hängde inte riktigt med i den svängen Galen

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-05-02 17:54 #2 av: Djurälskaren87

Går in i vecka 28 idag och tröttheten börjar komma åter igen. Lite svullen med av värmen men mår annars bra.

Anmäl
2017-05-02 20:35 #3 av: Lojs

Var på glukosbelastning idag. Inte alls kul, men jag behövde i alla fall inte dricka en hel liter sliskvatten som det var förra gången jag var gravid. Det värsta idag var att man tydligen inte får ett eget rum att sitta i de där två timmarna man ska vänta längre på vår mvc. Så jag satt i väntrummet, hungrig och irriterad eftersom jag inte fått dricka morgonkaffet. Ville typ mörda alla andra som var där och lät en massa så jag inte fick ta det lugnt. ;) Känner mig konstig i kroppen idag i efterhand, lite typ febrig och slö. Och sjukt sötsug. 

//Louise

Anmäl
2017-05-02 20:43 #4 av: Marre_88

Jag går in i v.24 idag och fick åter igen åka in till förlossningen pga en blödning till. Bebisen mår bra och livmodertappen är lika lång som för en vecka sen. De penslade min livmodertapp med någon slags lösning som ska göra att blodkärlen drar åt sig/stänger sig så att ytan av livmodertappen inte ska vara lika känslig. Jag ska vara uppmärksam på sammandragningar så att inte förlossningen sätter i gång och börjar jag blöda igen så ska jag komma tillbaka så får de pensla med lösningen igen. Fortsätter jag blöda hela tiden så måste de ta ställning till vad dem ska göra åt det. De brukar bränna lite på livmodertappen men undviker att göra det på gravida så vi får se vad som händer. Jag ska ringa en läkare på min vårdcentral imorgon, förklara läget och se om jag kan bli sjukskriven. Även om det inte är någon fara nu, så vet man aldrig vad det kan leda till. Känns ändå som att man ska ta det på allvar! Man vill ju som sagt inte att förlossningen ska dra i gång redan nu, utan de får vänta åtminstone 3 månader till ;) Kändes ändå tryggt att en överläkare tog en titt och fick bestämma vad som skulle göras.

Anmäl
2017-05-02 21:42 #5 av: Djurälskaren87

4# Bra de har koll på dig! Tror också det är bra om du blir sjukskriven eller iallfall går ner i tid så du kan vila. Vila hjälper mycket

Anmäl
2017-05-03 08:25 #6 av: mikkan01

Är i v.26+1. Helt galet att man är nere på 2 siffrigt också! :) 96 dagar kvar enligt appen.
Har än så länge gått upp 6 kilo och nu börjar kaggen komma mer och mer, syns speciellt när man ligger ner haha, ser ut som en alien typ.
Satt ute i solen en stund igår och tydligen krävs det inte en längre stund för en gravid att bränna sig heller. Så en grisrosa alien;)

#4 Vila kan nog göra en hel del, kan ju inte vara kul att åka fram och tillbaka med blödningar och en massa oro. Hade ju varit skönt om bebis kunde stanna i 3 månader till:) ta hand om er!

~mikkan
Medarbetare på Hår iFokus.

Anmäl
2017-05-03 08:33 #7 av: Djurälskaren87

3# Glukosbelastning är det något alla får gå på eller är det något speciellt varför man går på det?

Anmäl
2017-05-03 08:49 #8 av: Lojs

Gah, när man suttit och fyllt i ansökan om gravidpenning jättenoga, trycker på "signera" och det inte funkar och allt man skrivit är borta... Jag orkar inte!

//Louise

Anmäl
2017-05-03 09:16 #9 av: SFalkbring

#1 Tack för att du la till länk till gamla tråden :)

#4 Skönt att de håller ordentlig koll på dig. Hoppas att du kan få bli sjukskriven och ta det lugnt, så att det kan få ta de där 3 månaderna som skulle vara bra :)

Har börjat få en del kommentarer om att folk tror att det är dags att gå hem närsomhelst nu för min del, och förvånade ansikten när jag säger att det inte är förrän augusti...

Anmäl
2017-05-03 09:25 #10 av: Lojs

Gah, samma igen, trycker på "signera" för att ansöka om föräldrapenning. Får bara upp felmeddelande "Portleten är inte tillgänglig."
Nu har jag i alla fall kopierat in min text i notepad så jag slipper skriva om den igen...

//Louise

Anmäl
2017-05-03 10:02 #11 av: SFalkbring

#10 Åh så segt! Hoppas det fungerar snart! Blir det likadant i olika webläsare? Ibland fungerar saker inte i alla läsare.

Anmäl
2017-05-03 10:09 #12 av: Lojs

#11 Jag tror inte ens jag har någon annan webläsare än chrome installerad och det har inte bråkat på fsk:s hemsida innan. Jag försökte googla, hittade bara folk med samma problem, men inga lösningar. Ska väl testa igen i eftermiddag. Så himla segt bara att fylla i alla himla uppgifter som adress till arbetsgivare och datum för anställningavtal mm och så är inget sparat sedan.

//Louise

Anmäl
2017-05-03 10:58 #13 av: Ceet

Jag går in i vecka 24 på fredag. Har fått massor med håll i framförallt vänster sida, både framtill och i ryggen. Och så börjar magen poppa. Känner mig mer mer gravid. Har gått upp 4 kilo från det jag brukar väga,  (2,5 från inskrivningen). Men antar att kilona kan komma senare?

Har vaknat några nätter med magknip och är helt slut idag. Jobbar, men hemma från sängen tack och lov.

Tycker att alla kläder skaver och tar i. Så går runt i gubbens underställ just nu.

Någon som testat gravidyoga?

Anmäl
2017-05-03 12:06 #14 av: SFalkbring

#13 Jag går på gravidyoga och gillar det massor! På den kursen jag går så gör vi små men effektiva rörelser, lite lagom stretch och mycket avslappning och andning. Känns väldigt skönt i kroppen efteråt, och man är behagligt lugn :) Rekommenderas!

Anmäl
2017-05-03 13:23 #15 av: mikkan01

#7 jag gjorde det rätt så tidigt och ska göra en till lite senare i graviditeten, min mamma hade graviddiabetes när hon väntade mig så jag är själv i riskzonen. Här görs det bara om det finns en anledning till att dom behöver göra det :)

~mikkan

Anmäl
2017-05-03 15:15 #16 av: Nalaa

Jag ska också göra glukosbelastning men jag vet inte riktigt när, om en månad eller så skulle jag gissa på:-) På mig gör de det eftersom dottern vägde 4,7 kilo när hon föddes, det blev komplikationer på grund av hennes storlek och det vill vi undvika denna gången. De tror att jag kanske hade graviditetsdiabetes och att det påverkade hennes storlek, därför görs en glukosbelastning på mig för att se om jag har det nu med.

Jag gick på gravidyoga med dottern men var måttligt road, visst Dick man lära sig bra övningar men det var inget jag använde mig av under förlossningen och jag tänkte då att jag inte skulle gå under nästa graviditet. Svårt att hinna med det ändå med en ettåring här hemma:-)

Bebisen är en riktig busunge, han (jag säger han fast vi inte vet säkert) sparkar och lever loppan där inne:-p

Det är lite tråkigt med pojkkläder tycker jag! Det är verkligen inte samma utval till pojkar som till flickor!

Anmäl
2017-05-03 16:27 #17 av: mikkan01

#16 Håller helt med dig angående pojkkläder.. knappt så man hittar något trots att man går i massa olika butiker men så fort man går över på flicksidan så hittar man en massa gulligt. Bebis kommer få en massa helvita tråkiga bodys om inget drastiskt hinner ändras på de närmsta 3 månaderna ;)

~mikkan

Anmäl
2017-05-03 16:32 #18 av: Lojs

Så tråkigt att sitta hemma själv, maken jobbar långt pass, sonen är ute och leker med kompisar och jag sitter här (sjukskriven och har skitont av foglossningen) och gör inget vettigt om dagarna. 

Sitter just nu och kollar på "en unge i minuten" på youtube. Vet inte om det är en bra eller dålig mental förberedelse att titta på andras förlossningar, men det lyckas hålla mitt intresse i alla fall. 

//Louise

Anmäl
2017-05-03 16:37 #19 av: Djurälskaren87

jag tycker det finns massa fint till pojkar och hittat en hel del också. Brukar kolla på inspirationforpojkar på instagram och få lite tips där.

18# är du sjukskriven eller ledig bara? Haha ja jag har med sett de avsnitten och vet inte heller om de egentligen är bra eller inte.

när hade ni tänkt tvätta bebiskläder? vad har ni kvar att inhandla?

Anmäl
2017-05-03 16:56 #20 av: mikkan01

Min mamma står för tvättandet av bebiskläder och hon har redan börjat, det stryks och viks fint... så det slipper jag tänka på haha. Droppar det jag handlar till henne. Har massa kvar att köpa, har faktiskt inte köpt mycket alls känns det som. Lite kläder och sängkläder bara.

Idag var vi och kollade på barnvagnar och det blir nog en emmaljunga city cross för vår del. Ska försöka hitta en billig och bra på blocket. :)

~mikkan

Anmäl
2017-05-03 17:00 #21 av: Lojs

#18 Har varit sjukskriven sedan i mars så det är väldigt segt. Maken har inte jobbat så mycket fram tills nu, men nu har hans anställning som han har över sommaren kört igång, så det är tråkigt att sitta ensam så mycket när jag är van att han kommer hem vid 4 annars. 

//Louise

Anmäl
2017-05-03 21:09 #22 av: Kijsen

#7 här får alla göra glukosbelastning, men är man i riskzon så får man göra en mycket tidigare. :) jag ska göra min 28/5!

Anmäl
2017-05-03 21:43 #23 av: Smulan_88

Glukosbelastning är valfritt, man kan välja att göra fler blodsockerprov istället för att göra en glukosbelastning om man inte skulle palla att göra en. Sen kan de ha rutiner på att allla blir erbjudna att göra eller bara de inriskzonen, men det finns som sagt alternativ om man inte vill fasta 8-9 h och sedan häva i sig sockerlösning ;-P

Anmäl
2017-05-03 22:36 #24 av: Nalaa

Vi kommer köpa lite kläder efter hand tror jag, jag kommer inte kunna låta bli att köpa lite men vi har i väldigt mycket sedan dottern var liten (eller mindre:-p). Jag gillar inte kläder med en massa olika färger på samma plagg, jag gillar mjuka färger liksom, grått, vitt, brunt och beige. Det ser så milt ut liksom:-p Blir det en pojke får vi köpa på oss lite fler kläder, dottern hade mycket klänningar eftersom det var vår och sommar när hon kom:-)

Anmäl
2017-05-04 01:38 #25 av: Pontiac57

I mitt landsting är det bara dlm i riskzonen som blir erbjudna glukosbelastning så det är riktigt skönt att jag även slipper denna gång!

Några (läs mycket) rosa och klänningar lär inhandlas innan bebis ankomst. Jag har mycket neutralt men även mycke som är lite för pojkigt för min del till tjej men det är ju ffa 62-68 och uppåt :)

Anmäl
2017-05-04 11:17 #26 av: SFalkbring

Vi har och kommer få en hel massa kläder, så vi kommer nog köpa rätt lite av de minsta storlekarna. Men några nya saker får det bli :)

Köpt en bagagnad spjälsäng så ska ta och måla om den i helgen, så den ser lite fin och fräsch ut! I övrigt så håller vi på med lite diverse pyssel för att göra plats och möblera om lite i huset. Tänker att det är bra att ha gjort de stora grejerna medan jag känner mig pigg och har ork och rörlighet. Så nästa stora aktivitet blir badrummet där vi får byta ut väggskåpet mot bänkskåp + skötbord. Ska bara övertyga sambon att min plan är den optimala ;)

Anmäl
2017-05-04 13:38 #27 av: Nalaa

Hittade jättesöta hängelsbyxor från Newbie, ljusgrå, korta. Ojojoj, så söta! Men dyrt är det! Jag tror de kostade 179 kronor!

Anmäl
2017-05-04 15:07 #28 av: SFalkbring

Haha, ja vissa saker är bara oemotståndligt söta :)

Anmäl
2017-05-07 16:19 #29 av: mikkan01

Äntligen börjat komma igång :) beställt bärsele och babyskydd på rean på jollyroom. Var en sväng på ikea idag och köpte skötbädd och badbalja och sånt.. och så ska det beställas lite roligare kläder från next :) känns som att det börjar bli dags att köpa saker så nu blev det massor på samma gång.

~mikkan

Anmäl
2017-05-07 20:12 #30 av: Djurälskaren87

29# Visst är de roligt att shoppa och känna att de börjar närma sig alltmer.

Anmäl
2017-05-07 22:37 #31 av: Kijsen

Idag är det 100 dagar till bf! Mår relativt bra fortfarande. Börjar bli tungt, speciellt i trappor..
Hur mår ni andra?

Anmäl
2017-05-08 08:22 #32 av: SFalkbring

Jag mår fortfarande bra, men har haft en sjukt trött vecka, nästan som i början av graviditeten. Suttit och somnat framför datorn på jobbet, på bussen hem och allmänt haft dåligt med energi.
Idag hjälper det ju inte att ena katten har spytt 3 gånger mellan kl 4 och 6, med lagom mellanrum för att man inte ska hinna somna om... kommer blir en lång dag.

#29 Kul med lite shopping! :D

Anmäl
2017-05-08 08:46 #33 av: Djurälskaren87

jag mår faktiskt bra! Har känningar med molvärk emellanåt men inte så mycket men kan lätt må lite lite illa om jag är för trött eller stressad märker jag. Min prins rör sig mer nu och jag har sett rörelser utanpå magen. Fantastiskt! Går in i vecka 29 imorgon och tiden går snabbt!

32# Lite off topic men vad har du för katt? jag älskar katter och driver en kattförening:)

Anmäl
2017-05-08 09:59 #34 av: SFalkbring

#33 Härligt att du mår bra! :D

Ligger visst prick en vecka efter dig :)

Vi har en norsk skogkatt (2 år) och en maine coon (1 år),  var "lillkissen"  (han har växt om brorsan) som antagligen käkat för mycket gräs eller nåt... du kan spana in dem på Norsk skogkatt I Focus ("Samsons tråd" och "2 vs. 1 katt") 

Anmäl
2017-05-08 12:12 #35 av: mikkan01

Jag mår helt okej, kvällarna är värst dock då jag får grym foglossning över blygdbenet så det känns som att jag ska gå av på hälften. På det får jag lätt ömma och svullna fötter och vader så man kommer knappt fram när man rör på sig.

~mikkan

Anmäl
2017-05-08 13:17 #36 av: ann.svenn

Några krämpor börjar komma. Svårt att sitta bekvämt i soffan och inga kuddar duger längre när jag sover, hoppas gravidkudden kommer snart!

Fick veta att pga flerbördsregler så får jag inte gå till 17 augusti utan senast 3 augusti (max 38+0 i sthlm), vips så är jag nere på 87 dagar till förlossning.. börjar bli nervöst, är så oerhört nyfiken på vilka individer flickorna är och hur de ser ut!

Hur har ni med sammandragningar? Kommer de ofta? Smärtsamma?

Anmäl
2017-05-08 13:22 #37 av: Djurälskaren87

36# jag har inte känt några sammandragningar. Inte vad jag vet iallfall.

Anmäl
2017-05-08 17:02 #38 av: SFalkbring

#36 har inte känt av några sammandragningar heller, vad jag vet. Spännande och lite läskigt att få så många dagar färre kvar, bara sådär!

Enda krämpan jag har (än så länge) är restless legs framåt kvällen, ibland är det helt hopplöst att sitta still. Förhoppningsvis har jag bara gravidvarianten så det försvinner sen, och inte den ärftliga versionen (pappa har det dock så finns ju viss risk... )

Anmäl
2017-05-08 17:59 #39 av: Thiah

#38 jag har redan fått det och är bara i v.13. Men förra gången gick det direkt efter förlossningen.

Anmäl
2017-05-09 20:54 #40 av: PerhapsimAnna

Min lilla knodd verkar ligga med huvudet nedåt men ändå lite snett åt vänster. Det roligaste är när han har hicka för då tickar det bara precis i troskanten, en väldigt mysko känsla haha! :)

Anmäl
2017-05-09 21:23 #41 av: Kijsen

#36 ibland känner jag av sammandragningar, men dom är korta och gör inte ont :) kändes läskigt i början haha

Anmäl
2017-05-09 22:11 #42 av: Nalaa

Jag känner av sammandragningar men inte alls lika mycket och lika väl som med dottern, det är skönt eftersom jag till och ned blev sjukskriven pga sammandragningar med dottern!

Jag undrar över vikten, jag har bara gått upp tre kilo och har ju passerat halvtid för ett litet tag sedan, är orolig för bebisens skull! Ska till bm nu om ett tag, typ en vecka eller två, minns inte riktigt. Jag känner ju bebisen dagligen och känner igen mönstret (bebisens rutiner liksom). Men blir ändå lite orolig, bara för att dottern var stor har det kanske satt sig i huvudet att man ska gå upp mer... Med dottern låg jag nog på 15 kilo plus vid den här tiden!

Anmäl
2017-05-09 23:32 #43 av: Djurälskaren87

Hur mycket har ni ökat i vikt och vilken vecka är ni i?

Jag är i vecka 29 och gått upp 15 kg.

Anmäl
2017-05-10 00:35 #44 av: Marre_88

Jag gick in i v.25 idag (tisdag) och har gått upp 3,5 kg.

Anmäl
2017-05-10 01:02 #45 av: Pontiac57

V 26 0 kg

Anmäl
2017-05-10 07:44 #46 av: Lojs

Jag har ingen aning om min vikt. Hade inte vägt mig på ett långt tag innan jag blev gravid och har valt att stå med ryggen mot vågen hos barnmorskan. Jag har haft tillräckligt med viktångest ändå, tycker det räcker att min bm ser. =)

//Louise

Anmäl
2017-05-10 09:09 #47 av: mikkan01

v.28 och gått upp 6 kg sist jag var hos BM.

~mikkan

Anmäl
2017-05-10 09:28 #48 av: SFalkbring

V.28 igår och har gått upp ca 3 - 3.5kg. Men dels hade jag en del extrakilon att ta på innan och dels har jag en ginormous mage (insåg på yogan när man är omgiven av speglar att min mage är lika stor som tjejens som bara har 4v kvar Gapskrattar) så jag är inte orolig för egen del.

Anmäl
2017-05-10 12:02 #49 av: Djurälskaren87

Ska tilläggas att jag inte alls är orolig över min viktökning då jag var underviktig innan så känns bra med extra kilon.

Anmäl
2017-05-10 16:33 #50 av: Djurälskaren87

Börjat må små illa igen :( Tydligen hormonpåslag nu dessa veckor.

Anmäl
2017-05-10 20:47 #51 av: Kijsen

Har slutat kolla vad jag väger.. I vecka 25 låg jag på +6kg och har bestämt mig att sluta räkna :) orkar inte med vikthets och hur mycket eller lite jag än går upp så kommer jag ta tag i det när tiden är inne.

Anmäl
2017-05-10 21:32 #52 av: Ceet

Jag har gått upp ett par kilo sen inskrivningen. Men tänker att det kommer mer snart.

Jag har fruktansvärt ont i revbenen på vänster sida. Det räcker med att jag sitter 10-15 min så kommer en skärande smärta. Någon som har något liknande? Tips på vad som kan lindra?

Ska till läkaren på tisdag för ev. deltidssjukskrivning. Men vet inte om jag vill bli sjukskriven. Blir det i så fall främst pga. att min man lider av depression och ångest vilket gör att jag behöver ta mkt ansvar och nu har min energi tagit slut. Hur hade ni tänkt?

Anmäl
2017-05-11 14:44 #53 av: Kijsen

Ända sen det kunde börja formas en "kula" på mig, speciellt när jag använde mina första mammajeans som formade magen (fläsket ^^) så har min svärmor sagt "åh du kommer bli stor"
Hon säger fortfarande det när vi ses ibland.. så jävla irriterande.
Jag bryr mig inte hur stor jag kommer bli, så länge både jag och bebis mår bra.
Har börjat snäsa av henne med o säga "ja det hör ju till.."
Har ni fått höra några kommentarer?

Anmäl
2017-05-11 15:42 #54 av: mikkan01

#52 Jobbig sits, känns ju jobbigt att sjukskriva sig och samtidigt få ta större ansvar. Känns som att det inte är någon vits med det. Du kan inte prata med din man om det? Att dela upp ansvaret så det varken är för jobbigt för honom eller dig?

#53 Haha jo visst har man fått höra sånt, fast tvärtom för min del. "syns ju knappt att du är gravid, är du säker på att det är något som lever där inne?"
Den tog rätt hårt. Fast jag inte direkt inbillar mig sparkarna jag känner, inte heller inbillar jag mig att jag sett bebis flera gånger leva rövare i magen och inte inbillade jag mig hjärtslagen vi fick höra hos BM:)
Och nu när man börjar se att något händer så är det mer "jaha så du är verkligen gravid"...nää jag drog ihop nån liten historia bara för att det skulle vara roligt liksom. Haha.

~mikkan

Anmäl
2017-05-11 16:32 #55 av: Pontiac57

Känns som att det alltid är nån som måste kommentera gravidmagar tyvärr. Förra gången fick jag höra att jag va så stor så stor, när jag däremot kom till förlossningen tyckte dom tvärtom att magen va väldigt liten :p

Anmäl
2017-05-11 21:01 #56 av: Kijsen

#54 helt sjukt! Vad fan tror dom, att man säger att man är gravid för skojs skull? Haha jisses..

#55 Så himla trist att folk inte kan bete sig! Usch..

Anmäl
2017-05-11 21:58 #57 av: Ceet

#54 Jo, vi pratar hela tiden om hur vi ska få det att fungera. Jag skulle inte behöva ta mer ansvar iom sjukskrivning. Men i mitt fall är det ju inte jobbet jag behöver sjukskrivning från utan privatlivet . Och det går ju tyvärr inte ;) Han vill ta mer ansvar och framför allt ta ansvar till 120 procent när bebis är här. Men sjukdomen gör att  vissa dagar är bra, andra fungerar inte alls. Vill och behöver extra omtanke och kärlek nu när jag är gravid. Och känner mig otroligt ensam även om vi har familj som vet allt och som stöttar oss, så är det ju vi som lever ihop och jag som får dra det tunga lasset. Kanske fel forum detta för mina tankar, kanske borde leta mig till ett om psykisk ohälsa istället. Men tack för ditt svar!

Min livmoder börjar känna allt tyngre och det spänner och drar både när jag sitter, ligger och står. Och vilken kraft sparkarna har! Känns väldigt härligt med magen även om det gör en hel del ont också.

Har börjat sticka små sockar och mössor till liten. Så väldigt mysigt att få förbereda lite. Har inte köpt något än, men nu känns det som att det börjar bli dags!

Anmäl
2017-05-11 22:47 #58 av: Hills

I vecka 26, har gått upp 12 kg. Normalviktig åt det lägre hållet innan så det är nog samma sak här; kroppen behövde lägga på sig lite extrakilon helt enkelt.
Har en rätt ordentlig bula nu men håller mig fortfarande undan mammabyxor, tycker verkligen de är sjukt obekväma. Kör med låga byxor med stretch i och stretchiga pennkjolar.

Vad mysigt att sticka! Jag gjorde det till ettan men har alltid svårt att motivera mig på våren när det kommer till sånt. Ska nog försöka sy ngt iaf snart, gillar att få boa sig lite innan.

Psykisk ohälsa tycker jag själv är svårt att förstå sig på då jag inte varit i närheten av ngn med stora problem med detta. Förstår såklart att det är jobbigt och känner empati men att ge råd är svårt. Hoppas det reder sig iaf.

Anmäl
2017-05-12 09:22 #59 av: SFalkbring

#54 #55 Ja visst finns det folk som är idioter och ska kommentera och lägga sig i kan driva mig till vansinne.
Innan jag blev gravid fick jag alltid frågan om jag inte var det (måttligt smickrande och ganska jobbigt när man har svårt/ inte kan bli gravid på vanligt sätt) "är du säker på att du inte är gravid??" "nej det är bara fett" "jaha, lite konstigt att det bara lägger sig precis på magen..." och lite överslätande "men du har ju den där glansen i ögonen" eller "men ni har ju köpt hus!" (visste inte att man blev gravid av husköp).

Nu får jag kommentarer om att folk tror att det är dags närsomhelst eller om jag är säker på att det bara är en...

#57 Har inga råd att ge, men jag hoppas att ni kan hitta ett sätt så det fungerar för er båda två och din man får den stöd och hjälp han behöver (och inte bara från dig!). Hjärta

Anmäl
2017-05-15 10:26 #60 av: SFalkbring

Hej! Hoppas alla haft en trevlig helg!

Hur ni andra det med orken? Jag har blivit betydligt tröttare, mer som det var tidigare i graviditeten, räcker typ till en "aktivitet" per dag. Vi var t ex på Ikea (bl a) i helgen och köpte saker för att fixa skötbord i badrummet, och när vi kommer hem är jag helt slut för resten av dagen. Likadant efter jobbet för det mesta. Lite tråkigt för jag vill ju pyssla klart lite saker. Måla klart spjälsängen (köpte en begagnad), rensa upp i groventrén/tvättstugan för att få plats med barnvagn och skapa ett extra skötbord osv. Men det är väl bara att gilla läget och försöka hushålla med krafterna.

Anmäl
2017-05-15 11:00 #61 av: Djurälskaren87

60# Går lite från dag till dag tycker jag men jag måste vila mer nu än innan. Ta en liten powernap om jag varit igång mycket och kroppen säger ifrån. När de är varmt är de värre

Anmäl
2017-05-15 11:22 #62 av: Nalaa

Sommaren blir nog jobbig. Jag känner hur det påverkar mig redan, svullna fötter och ben och mindre ork. Phu!

Anmäl
2017-05-15 12:13 #63 av: Ceet

#59 Tack för fina ord! Hjärta Har som tur är en väldigt förstående BM så det känns bättre och bättre. Ska till läkaren imorgon och får se hur mycket sjukskriven jag blir (BM klassade som högriskgraviditet iom min situation). Har nu tänkt lite till och vill gärna gå ner till 50% så jag hinner ta hand om mig och bebis i magen.

#60 Instämmer. En aktivitet om dagen räcker gott och väl!!!

Tips till alla andra som har en annorlunda familjesituation: Vi kommer få stöd av ett familjeprogram som hjälper oss tiden innan, under och efter förlossning (bla av en doula som kommer vara med när det smäller och som vi får lära känna innan). Ställ  krav på vården och fråga vad ni kan få för hjälp. Jag kommer driva denna fråga här och se vad vi kan få, nu är det ju pappan som är den "sjuka" men vi är drabbade som familj. När mamman är sjuk så finns det extra stöd, och om vi ska vara jämställda så borde det även finnas när pappan är det. Har tagit det som mitt kall nu att skapa ett superteam runt oss så vi kan ge bebis bäst möjliga start i livet givet just vårt utgångsläge. I dagsläget har jag samtalsterapi, förstående BM, doula, snart har maken samtalsterapi, behandlade psykolog och ev. kommer vi även få stöd från kommunen i hemmet. Och det är inte alltid psykisk ohälsa betyder att en är sjuk hela tiden, nu har vi haft oturen att bli drabbade av ett skov just under graviditeten. Men vi hoppas på att han blir helt kry till augusti och sedan att det tar många år innan nästa kommerLer

Till roligare saker! I helgen fyndande jag bodysar och små byxor för 10 kr st via Blocket. Allt mjukt och skönt och nästan i nyskick, allt dessutom i ekologisk bomull. Och bara omlottbodysar som jag hört ska vara bra. 2 st i storlek 50 och resten i 56, blev totalt 9 bodys och 6 byxor (kunde inte låta bli, såååå sött ju!). Kommer på mig själv att gå och klappa på dem och fantisera om bebis på ett mycket mer verkligt sätt nu än innan. Även mannen känner sig lättad av inköpen och tycker det blir mer konkret. Så himla mysigt att äntligen börja fixa lite! Nu står skötbord på to do'n, tänker en byrå i bra höjd så att bebis kan ha all sin gear i den också. Helst någon lite äldre köpt second hand/loppis – men vi får se vad vi hittar! Har precis sålt vårt hörnbadkar så vi har väldigt mycket utrymme i badrummet att ställa in en sån pjäs på.

Kram på er alla!

Anmäl
2017-05-15 12:42 #64 av: mikkan01

Allt flyter på som vanligt här, nästan i alla fall. Energin finns och vi får rätt mycket gjort hemma, känns skönt att nästan allt kommer vara klart tills bebis ankomst. :)
Kan knappt hålla mig längre och klickar hem allt jag kan hitta i bebisväg. Svärmor tycker att vi ska köra allt begagnat och blir helt till sig när man säger att man köpt något till fullt pris i en vanlig butik. Haha.

Har dock haft en strålande smärta som smyger sig på under dagen och mot kvällen är det så illa så jag smörjer med allt jag kan hitta, sambon får massera och jag försöker hitta en ställning som går att ligga på utan framgång. Till slut är det Alvedon som gäller för att kunna få lite sömn. Smärtan sitter på höger sida i ryggslutet och vandrar fram och tillbaka mellan höger sida fram på magen. Konstant värk. Som mensvärk typ. Eller som ett gallstensanfall fast smärtan sitter på fel ställe. Ska till BM och höra vad det möjligtvis kan vara nu i veckan. Någon som haft samma?

~mikkan

Anmäl
2017-05-15 13:44 #65 av: Kijsen

Fötterna har verkligen börjat svullna, har lagt ett par löst sittande sandaler i bilen som jag kan byta till när jag kör hem. Sån befrielse varje eftermiddag haha
Har ju ett fysiskt jobb, och har fått gå ner i tid rätt rejält eftersom kroppen inte orkar mer. Men om två veckor går jag hem på mammaledighet :) !!
Håller med om att en aktivitet per dag räcker gott och väl!

Anmäl
2017-05-15 13:45 #66 av: Kijsen

*byta til när jag kör hem från jobbet* skulle där ju stå..

Anmäl
2017-05-15 14:01 #67 av: Nalaa

Idag ska vi till bm, ska bli spännande att höra vad som hände. Senast pratade vi ju om glukosbelastning och läkarkontroller och eftersom tiden bara försvunnit är det ju dags för sådant nu! Helt galet:-p

Anmäl
2017-05-15 14:35 #68 av: Djurälskaren87

64#Jag hade samma typ av smärta som du. Gick till läkaren som sa att de kan bero på att jah ligger mkt på den sidan eller belastar fel eller att bebis är där mycket. Gick över efter en v sen

Anmäl
2017-05-15 15:02 #69 av: mikkan01

#68 Skulle faktiskt kunna vara det, sover alltid på min högra sida så det blir att byta och testa o se om det hjälper :) tack för svar

~mikkan

Anmäl
2017-05-15 16:22 #70 av: SFalkbring

#63 Skönt att höra att ni får stöd och hjälp! :D

#69 Du kanske redan har det, men annars kan jag rekommendera att ha en gravidkudde. Jag har en i mkt enkel variant som är hemmagjord, så bara som en lång rak korv, men som gör stor skillnad för att jag ska kunna ligga bra.

Anmäl
2017-05-15 21:47 #71 av: mikkan01

#70 Har ingen sån, tycker dom ser så stora och klumpiga ut haha. Brukar däremot sova med en vanlig kudde mellan benen och en plattare under magen. Tycker att det är fruktansvärt obekvämt med massa kuddar men känner att det avlastar lite.
Hur har du gjort din hemmagjorda? :)

~mikkan

Anmäl
2017-05-16 08:52 #72 av: SFalkbring

#71 Min är ganska stor och klumpig och tar ju lite plats i sängen... men jag tycker den är kanon! Sover mycket bättre med den.

Orkade inte fixa med den själv, så mamma var snäll och sydde den till mig, hon gjorde det utifrån den här beskrivningen, eller liknande (men köpte ett nytt tyg istf att använda ett gammalt påslakan)
http://ettbarnblirtill.se/2015/03/28/sy-din-egna-gravidkudde/

Jag kände att de som finns att köpa är ofta lite väl dyra, så tänkte att jag testar det här först, och det funkar bra för mig iaf :)

Anmäl
2017-05-16 10:01 #73 av: Djurälskaren87

Hur mår alla idag? Har ni fixat mycket för bebisens ankomst och vad har ni kvar?

Jag går in i v 30 nu. Börjar känna lätt illamående igen men läst att det kan komma tillbaka pga stort hormonpåslag. Mår relativt bra annars i kroppen.

Jag har bara badbalja och apoteksvaror kvar att köpa sen är allt klart!

Anmäl
2017-05-16 15:30 #74 av: Ceet

#73 Jag mår helt ok idag! I huvudet väldigt bra men magen krånglar (3 toabesök i natt...) och kroppen värker.

Har nu blivit sjukskriven på 50% och det är en sån lättnad! Här är magen i vecka 25 (24+4).

Anmäl
2017-05-16 15:32 #75 av: Ceet

Jag har allt kvar att fixa... Men lyckades ju köpa ett gäng bodys och byxor i helgen. Och så ska jag precis lägga upp för att sticka en liten mössa i organic cotton. Kommer blir supersöt!

Allt det där praktiska kommer jag ta längre fram. Men tar gärna del av vad ni har fixat hittills för lite inspiration!

Anmäl
2017-05-16 18:36 #76 av: PerhapsimAnna

Känns som jag redan har allt hemma så har inte alls köpt något (än) :) Går in i v29 på torsdag och lider av fruktansvärda foglossningar så jag har redan fått börja vagga fram. Min sambo har varit hemma nu 2 månader pga att jag varit sjukskriven och att dottern inte fått dagis förens till hösten. Han ska dock börja jobba i början av juni igen och jag vet inte hur jag ska klara 10 timmars dagar helt själv, gråter nästan när jag tänker på det. Kan knappt gå 100 m innan jag är helt slut och har ont i hela magen (gnäll, gnäll).

Annars mår jag bra och magen känns som den ska explodera varje em/kväll (suck), denna graviditeten är inte alls kul!

Anmäl
2017-05-16 19:08 #77 av: Lojs

Vi har knappt köpt något alls ännu (v30). Men det ordnar väl sig tänker jag. Vi har kläder och bärsele kvar från min son  i alla fall, resten tänker jag att det löser sig om det skulle bli en tidig förlossning. =) Vi ska ändå inte ha någon vagn eller någon spjälsäng, det största vi behöver är skötbord (går ju att byta i sängen med plastad frotté under) och babynest (inte nödvändigt), så jag känner mig lugn. =)

//Louise

Anmäl
2017-05-16 20:25 #78 av: mikkan01

Gick in i vecka 29 idag :) Mår helt ok och det onda jag haft har inte visat sig några längre stunder, blir det värre får jag väl sätta mig vid symaskinen och sy ihop en gravidkudde jag med.
Fick idag paket med massa bebiskläder. Babyskyddet är på g. Har nog köpt det mesta som vi behöver. Tänkte sy ett babynest när lusten slår till. Måste bara köpa tyg... Det vi har kvar är apoteksgrejerna typ och blöjor....ja, allt som egentligen inte är så kul o köpa. Och vagn förstås.

#74 Vilken fin bebismage :)
#76 Usch, lider verkligen med dig. Foglossning är det jobbigaste jag upplevt.

~mikkan

Anmäl
2017-05-17 08:34 #79 av: SFalkbring

Också vecka 29 nu och det är bra fart där inne nuförtiden! Ofta precis när jag gått och lagt mig, så kan ta en stund att somna.

Annars mår jag bra, lite restless legs vissa kvällar (hoppas på att det inte är den ärftliga varianten eftersom min pappa har det) och att det stramar lite i ligamenten. Men traskar runt i högklackat som vanligt fortfarande (får väl se hur länge det håller i sig... ). Jag har verkligen börjat märka av att det är mindre plats i magen nu, blir mätt på nästan ingenting.

Nu har vi handlat det mesta utom badbalja och apotekssaker. Och en byrå till babykläder. Kommer få en hel drös kläder, men kommer nog köpa ett par "egna" plagg med. Sen är det ju en del fixande kvar hemma, måla klart spjälsäng och bygga skåp till skötbord i badrummet (fick igenom mitt förslag, kommer bli kanon!) bl a.

Hade ordentligt med energi igår, så rensade ut det mesta ur groventrén/tvättstugan så nu finns det plats till vagn + att bänken kan bli extra skötbord :D Hoppas att energin håller i sig ett par dagar så jag pallar måla klart med!

Fick även hem min (lite sena) födelsedagspresent från England (betydligt billigare där), nämligen finaste skötväskan! Finaste enligt mig iaf :) Kommer bli superbra så jag längtar efter att få behöva släpa omkring på den.

Anmäl
2017-05-17 08:51 #80 av: Lojs

#79 Jag har en vän som är väldigt insatt i restless legs (kämpat hårt för att få behandling som hjälper) och hon säger att det ofta hör ihop med låg nivå på ferritinet (järndepån) och fick mig att lova att om jag får restless legs under graviditeten så måste jag be bm att kolla ferritinet (i vårt landsting kollar man det bara på inskrivning normalt sett).

//Louise

Anmäl
2017-05-17 11:42 #81 av: Djurälskaren87

Mått bra hela förra veckan men började få molvärk lite i måndags och det kommer och går. Man ska verkligen njuta när man kan...

Anmäl
2017-05-17 12:44 #82 av: SFalkbring

#80 Jag mätte järnnivåerna på senaste beöket och det såg bra ut, och jag äter järntabletter, men kanske skulle äta lite mer. Men jag ska prata med BM om det när jag ska dit nästa vecka.
Eftersom min pappa har det så vet jag ju att jag kan ha det antingen pga graviditeten eller pga av att jag ärvt det, och att det valde att dyka upp nu. Sen har jag det ganska lindrigt, men hade varit skönt om det var övergående.

#81 Hoppas att värken släpper igen snart.

Är det förresten någon som börjat packa BB-väska än? Jag har inte gjort det, men vi har börjat fundera på den och tänkt att vissa saker kan man ju passa på att packa redan nu, utifall att.

Anmäl
2017-05-17 12:48 #83 av: Djurälskaren87

82# Jag tänkte packa i vecka 34 tror jag :) Är iv 30 nu

Anmäl
2017-05-17 12:57 #84 av: Lojs

#82 Jag menar alltså inte det vanliga hb-värdet som man kollar varje gång, utan ferritinet, järndepån. (Nånting som man tydligen ska kolla om man har restless legs när man inte är gravid med).

//Louise

Anmäl
2017-05-17 13:18 #85 av: SFalkbring

#84 Ah då är jag med! :) Ska höra med BM om jag kan få det kollat igen.

Anmäl
2017-05-17 18:46 #86 av: Kijsen

Nån annan som har en lugn bebis i magen? Tycker jag läser på andra forum att allas bebisar är vilda så dom har problem o sova osv. Men inte här.. är i v.28

Anmäl
2017-05-17 21:16 #87 av: PerhapsimAnna

#86 Min bebis har varit vild fram tills nu (v28), nu är det mer yoga där inne men ändå lika frekvent som innan, sedan kommer det en karatespark då och då (gärna bakåt så det känns som man ska bajsa och kissa ner sig samtidigt) och något vildare precis när jag ska sova och ligger på sidan :) Var samma med min dotter förra grav, så länge inte blir mindre frekvent än innan.  Dom byter rörelsemönster ett par gånger under grav, måste inte heller hända men när dom blir större och det blir mindre yta att röra sig på blir dom små yogautövare mer än karateproffs.

Kan även vara så att du har en lugn bebis, prata med BM om du är orolig! :)

Anmäl
2017-05-17 21:17 #88 av: Djurälskaren87

86# Jag sover alltid som en stock men min är inte igång på nätterna som jag märker utan mer innan jag somnar. Känner han mer nu rejält med sparkar vid revbenen. Är i v 30

Anmäl
2017-05-17 23:17 #89 av: Kijsen

#87 Han rör sig ju varje dag och flera gånger per dag, så jag har nog bara en lugn bebis där inne. Men jag ska prata med min BM nästa gång, ska dit om en vecka. Sålänge han inte börjar röra sig mindre såklart.

#88 har inte alls fått känna på några onda sparkar, varken utåt eller inåt än. Här är det mest vändningar och ibland kan det komma någon mer konkret spark, men definitivt inte så det gör ont.

Sambon har fortfarande inte fått känna något utanpå magen, vilket känns trist! Det kommer väl

Anmäl
2017-05-17 23:27 #90 av: Djurälskaren87

89# Nej de gör inte ont på mig heller. Min vänder sig mest där inne och buffar. Kan känna någon spark då och då men känns mest tydligt from v 29 för mig. Har i framvägg.

Det kommer komma att din sambo kan känna utanpå magen. Min har lyckats känna några gånger.

Anmäl
2017-05-17 23:27 #91 av: Djurälskaren87

Spelar musik för honom innan läggdags och de fick honom att dansa däe inne

Anmäl
2017-05-18 07:47 #92 av: mikkan01

Häftigt att ni känner sparkar lite överallt. Jag känner bara mina mot magen och kissblåsan haha. Och då lever han ändå rövare där inne.
#91 Haha vad mysigt:) brukar "kittla" magen o då vaknar min och bökar runt.

Idag ska jag till BM. Ska aldrig lägga en tid så här tidigt igen, så himla trött och hade helst sovit ett par timmar till....

~mikkan

Anmäl
2017-05-18 08:45 #93 av: SFalkbring

För min del varierar det lite mellan olika dagar och även över dagen hur mycket rörelser det är. Men ofta kör den en omgång precis när jag lagt mig, häromkvällen verkade den träna för Riverdance med en massa småsparkande och hoppande Skrattar sambon, som för en gångs skull lyckades tima att känna just då, låg bara och skrattade. Lugnade sig när jag bytte sida att ligga på, så jag kunde somna.

Jag har också moderkakan i fram, så det tog ett tag innan sambon kunde känna något, nu har det tom hänt att det syns ibland (är i v.29).

Anmäl
2017-05-19 11:10 #94 av: mikkan01

Usch, idag känns det som att jag blivit påkörd av ett tåg. Var hos BM igår och allt såg bra ut av det jag fick veta, urin skickades på odling och vi tog en massa blodprover. Bebis växer som han ska. Började må galet illa så fort jag kom därifrån, hade feberfrossa under natten och idag gör varenda muskel i kroppen ont och nacken är helt slut. Hatar verkligen att vara sjuk. Så lyckas man tajma in det när det ska vara som finast väder.

Min mage v.28+3. 80 dagar kvar alltså. 😊

~mikkan

Anmäl
2017-05-19 11:38 #95 av: Djurälskaren87

94# Ja såna dagar är inte alls kul. Man känner sig så liten och maktlös. Man får vila och äta samt dricka mycket vätska.

jag är i vecka 30 och såhär ser min mage ut. Känt en del sammandragningar nu att magen är hård ibland och känns tungt.

Anmäl
2017-05-19 11:38 #96 av: Djurälskaren87

Anmäl
2017-05-19 11:38 #97 av: Djurälskaren87

Magen vecka 30

Anmäl
2017-05-19 11:39 #98 av: Djurälskaren87

Sista försöket:)

Anmäl
2017-05-19 13:56 #99 av: SFalkbring

Inte haft nån mer energi att tala om i veckan, antar att det är värmen. Men i helgen SKA den där himla sängen bli färdigmålad! Men känns inte som jag ska räkna med att ha så värst mkt mer ork framåt antar jag. Sambons föräldrar ska iaf komma hit om nån helg och hjälpa till att fixa vårt staket, med lite tur går det fort och de kan hjälpa till med att bygga skötbordet också :)

#94 Usch! Ta hand om dig ordentligt, vila och drick mycket. Hoppas det går över fort!

Fina magar ni har :)

Anmäl
2017-05-19 14:12 #100 av: Nalaa

Åh, jag ska också uppdatera mina magfoton! Jag bara glömmer och hinner inte:-p Här är den senaste i alla fall:-)

Anmäl
2017-05-19 15:20 #101 av: Djurälskaren87

Fina magar 😊

Anmäl
2017-05-19 15:56 #102 av: Lojs

Fy vad jag lider av värmen. Jag tål verkligen inte värme ens när jag inte är gravid, men nu är det löjligt. Är jättesvullen, svettas som bara den och tycker inte jag kan andas ordentligt. Den här sommaren kommer bli hemsk!

//Louise

Anmäl
2017-05-21 08:48 #103 av: Kijsen

Hoppas ni alla mår bra!
Nu har värmen kommit till Skåne och jag jobbar såklart hela helgen.. Men jag började fundera på eventuella strandbesök framöver, och vad man ska ha på sig (?!)
Jag har ju fortfarande inte den här gravidkulan eftersom jag var överviktig redan innan graviditeten så.. bikini tror jag är uteslutet, isåfall får byxan ha högre midja och baddräkt känns ju sådär..
Tips?

Anmäl
2017-05-21 10:11 #104 av: Hills

#103 det finns ju en del gravidanpassade, ibland tvådelade där överdelen är som en heltäckande topp - det kanske kan vara ngt? Jag tror jag kör på vanlig bikini och en linneskjorta på det när jag är på landbacken.

Börjat känna av foglossningen nu; det gör ont i utsidan av höfterna då jag rört på mig mycket.

Åh, när jag kom ner till köket i morse hittade jag en använd snus i kökssoffan: på det vita tyget. Sitter fortfarande och surar. Det blir inte bättre av att jag hade svårt att somna i går och fick ta morgonen med dottern eftersom sambon varit över och druckit öl hos grannarna. (Vi var såklart båda där men jag gick hem tidigare för jag orkade inte sitta upprätt särskilt sent). Humöret är alltså inte särskilt på topp idag. Vet att han kommer få ta all skit för att jag har en dålig dag när han väl kommer upp - snusen var liksom sista droppen. Ett fel från hans sida och han får allt mitt också.
Hur är det för er? Överreagerar ni mycket eller kan ni särskilja och hantera situationerna där de eg. hör hemma?

Anmäl
2017-05-21 11:11 #105 av: Kijsen

#104 ja, det får kanske bli en sån! Får väl prova igenom mina befintliga bikiniunderdelar o se om det kanske kan duga ändå, innan jag köper något nytt. Annars får kanske mammatrosorna med tyg upp till brösten agera underdel Hahaha (sååå sköna!!)

Anmäl
2017-05-21 15:09 #106 av: Hills

Men så satte han igång och städa och tog med sig både barn och hund ut så jag hann liksom aldrig vara sur på riktigt..

Anmäl
2017-05-21 22:01 #107 av: Marre_88

Jag har en väldigt vild liten bebis i min mage, han sparkar och rör sig till och från hela dagarna så hela magen guppar och har sig ;) Jag kände honom sparka tydligt för första gången i v.18! Jag har moderkakan i bakvägg så det är därför jag kände de så tidigt. På utsidan av magen kände jag det i v.20 men min sambo kände inte första sparken förrän i slutet på v.21 :) I slutet på v.23 såg även min sambo tydliga sparkar på utsidan av magen. Nu i v.25 guppar magen av rörelser så in i norden.

Anmäl
2017-05-21 22:05 #108 av: Marre_88
trim.eb403814-cbd6-44c2-b141-21e423d798ff.mov

Så här ser de ut till och från varenda dag :D Hoppas de funkar att lägga upp videos!

Anmäl
2017-05-22 08:43 #109 av: SFalkbring

#104 Jag är ganska snäll och glad för det mesta, men har fått rätt mycket kortare stubin så det krävs inte värst mycket för att jag ska fräsa till.  Så ibland överreagerar jag nog... För det mesta inte om ni frågar mig, men sambon kanske inte håller med ;)

Anmäl
2017-05-22 13:06 #110 av: Pontiac57

Humörsvängningar tillhör vardagen här haha.
Upplever att den här bebisen är mycket lugnare än storebror och jag funderar på om hon kommer bli mycket större också, min mage nu är likastor som den va i v 35 med sonen :o

Anmäl
2017-05-24 10:00 #111 av: Djurälskaren87

Nu har jag fått se vår son igen😊 Tyvärr var blåsan intr så fylld men 97 procent att den inte var för och flyttat upp sig men nytt besök bokad om två veckor.

Han hade en hel del hår redan på huvudet. såg ut att ha rätt stora läppar för hon zoomade in ansiktet. Normal stor och normal vikt. ligger med huvudet neråt. Fina ben och armar.

Anmäl
2017-05-24 15:34 #112 av: SFalkbring

#111 Åh spännande!

Jag var på kontroll idag, men utan UL. 

Anmäl
2017-05-24 15:48 #113 av: Djurälskaren87

112 Ja jag skulle kolla om min moderkaka flyttat upp sig därav UL:)

Mysigt med kotrnoll.

Anmäl
2017-05-24 19:54 #114 av: Lojs

Min falska ischias som jag hade för ett par månader sedan har bestämt sig för att komma tillbaka och det med besked. Så nu tycker jag rejält synd om mig själv, gör sjukt ont. Har testat det mesta för att lindra, men det enda som hjälpte var bad och jag kan ju inte ligga i badet hela dagen (effekten släppte ganska strax efter att jag lämnat badet). Det ska ju släppa av sig själv, så jag hoppas att det släpper fort.

//Louise

Anmäl
2017-05-25 12:10 #115 av: Ceet

Jag har sammandragningar mest hela tiden känns det som. Kommer även när jag vilar mitt på dagen. Någon som också har det? Gör era sammandragningar ont?

Anmäl
2017-05-25 12:52 #116 av: Djurälskaren87

115# Mina kommer och går men får aldrig ont och går över när jag vilar..

Anmäl
2017-05-25 23:44 #117 av: Hills

#114 Är det ngn nerv som hamnat tillfälligt i kläm eller vad beror det på?

Jag har inga sammandragningar, eller så har jag helt enkelt inte fattat att jag haft det..

Anmäl
2017-05-26 09:04 #119 av: mikkan01

Kan få sammandragningar ibland, känns lite men gör inte ont och går över när jag vilat en stund. Min BM sa att dom inte ska göra ont och är det så att dom inte går över när man vilar så kan det bero på stress eller uvi. Är dom väldigt kraftiga o gör väldigt ont kan det bero på för tidig förlossning så hon tyckte man skulle hålla koll på sina sammandragningar. :)

~mikkan

Anmäl
2017-05-26 11:14 #120 av: Lojs

#117 Det är inte en nerv egentligen, vid äkta ischias så är det ischias-nerven som är i kläm, vid falsk bara känns det liknande. Det går över av sig själv i alla fall och jag är lite bättre nu *peppar peppar*.

//Louise

Anmäl
2017-05-26 14:56 #121 av: mikkan01

Börjar undra om jag blivit knäpp, ju närmre bf man kommer desto mindre redo känner jag mig. Är inte orolig inför förlossningen för bebis ska väl ut på ett eller annat sätt, det är mer tiden efter som jag bävar inför. Jag har alltid älskat barn och alltid velat ha egna... och nu när man snart är i mål (typ 70 dagar kvar) så känns det som att bebis helst får stanna i magen i ett par månader till för min del. Har inte kommit till det stadiet där man är less på graviditeten som de flesta verkar bli, är mer orolig över att inte knyta an till det liv som växer inom mig när han väl är ute. Lite lätt orolig över att min och sambons förhållande ska påverkas på ett negativt sätt. Orolig över att vi aldrig kommer kunna göra något utan att tänka behöva tänka på den lilla i första hand. Framförallt är jag orolig över att jag inte kommer vara den mamma jag vill vara till mitt barn.

Innan har jag varit supertaggad på allt som har med barn o göra så jag hoppas att alla dom här tankarna försvinner snart och att jag också kan börja längta tills bebis är ute istället för att konstant oroa mig..

~mikkan

Anmäl
2017-05-26 16:21 #122 av: Pontiac57

#121 så tänkte jag med första, hade nojja över allt typ men som alla brukar säga så löser det sig. När bebis väl tittat ut så måste man ju hinna lära känna den och alla knyter ju inte an direkt men det kommer. Känslor som man inte visste kunde existera kommer fram :)

Anmäl
2017-05-27 17:44 #123 av: Kijsen

Jahapp, då har man fått köpa handledsstöd pga karpaltunnelsyndrom. Nån mer som känt av det? Har mest i högerhanden, på morgonen och när jag jobbar. Hoppas det går över efter grav!

Anmäl
2017-05-29 11:47 #124 av: mikkan01

#122 Får verkligen hoppas på det, varje dag är ju så annorlunda. Ena dagen längtar man supermycket och andra dagen är man supernojig.

Kroppen börjar bete sig skumt nu. Känns som att allt är knas, har ont lite överallt. Feber som kommer och går och det är inte ovanligt att jag vaknar med feberfrossa mitt i natten. Känner konstiga hugg i höger sida på magen och det gör nästan ont att gå på toa och kissa. Eller det är mer obehagligt, känns som att allt inom mig ska åka trilla ur haha. Aptiten är som bortblåst men det har den varit ett tag. Mår illa när jag äter.
2 urinodlingar har skickats men jag har inte fått svar på någon av dem. Allt annat ser bra ut. Det kanske bara ska vara såhär att vara gravid. Bara o stå ut... går in i v.31 imorgon :-)

~mikkan

Anmäl
2017-05-29 12:55 #125 av: SFalkbring

#121 Jag känner likadant. Är också mer orolig för hur man kommer att reagera och lösa det efteråt. Själv är jag dessutom verkligen inte värst barnkär i övrigt, men tänker att det kommer vara annorlunda med ens egna barn. Vilket är lätt att  tänka när det är långt kvar, men gör att det känns mer och mer läskigt ju närmare man kommer. Men jag försöker vara positiv och tänka att det löser sig och får ta den tid det tar...

Första mötet med föräldragruppen idag, var rätt trevligt, verkar vara vettiga personer, även om ingen bor jättenära oss tyvärr.

Anmäl
2017-05-29 13:02 #126 av: Fien

#123 jag hade kapraltunnelsyndrom förra graviditeten. Tyvärr blev det vara värre och värre ju längre graviditeten gick, man lägger ju på sig mer och mer vätska.... men för mig släppte det efter förlossningen, men det tog nog ett par veckor innan det kändes helt normalt och så var jag ju försvagad då jag inte kunnat använda händerna ordentligt på ett par månader.... men inga problem idag och inga problem den här graviditeten med det heller (är i vecka 35+0). Så tyvärr är det nog bara att stå ut och försök att inte använda dina händer till sådant som inte går, jag blev tex tillsagd att inte träna, försöka mig på att öppna burkar och annat som var svårt osv utan faktiskt ta det lugnt och lyssna på kroppen. Då har du bättre chans att det återgår till det normala efter förlossningen.

Anmäl
2017-05-29 14:31 #127 av: mikkan01

#125 Skönt att höra att man inte är ensam. Tror det svåraste att greppa för min del är att det faktiskt finns en bebis i magen och därför har jag jättesvårt att knyta an till det och förstå att det ska förberedas hit och dit. Sen slår den tanken en ibland och man blir så fruktansvärt stressad...

Som tillägg på mitt inlägg #124 så ringde dom precis från vårdcentralen. Aldrig pratat med en mer oklar människa i mitt liv tidigare. Hon berättade att dom gjort två urinodlingar (jo, jag vet då jag lämnat två urinprov...) sen sa hon att hon ville att jag skulle börja med antibiotika och sen lämna ett nytt urinprov.
Fick varken svar på om det var en urinvägsinfektion eller något annat. Känns konstigt att börja med antibiotika utan anledning och jag kände inte direkt att jag fick någon bra anledning till att börja med det. Blä.

Och nu fick jag veta att det rör sig om njurbäckeninflammation. Skönt att veta vad det är man ska medicineras mot iaf...

~mikkan

Anmäl
2017-05-29 15:15 #128 av: Djurälskaren87

127# Det låter som uvi då du fått anotbiotika.

Ja jag har med lite oros tankar nu när de börjar närma sig. Lite orolig för min och sambons relation med men tror de är helt normala tankar

Anmäl
2017-05-29 15:32 #129 av: langtan09

#121 Jag har också haft en period under graviditeten där jag plötsligt inte kände mig redo. Tror många känner så när man väntar första barnet, allt är ju så nytt och man vet ju inte riktigt hur det kommer bli. Nu har det börjat vända för mig och jag ser istället fram emot det vilket jag tycker är skönt. :) Nu vill jag bara börja livet med vår lilla familjemedlem.  Har kommit till det där stadiet då jag verkligen börjat lessna på att vara gravid istället. Galen Är i vecka 33 så det är ju en bit kvar... Har nog varit väldigt bortskämd för haft en ganska lätt graviditet hittills minus några små krämpor men nu under sista perioden verkar jag typ få allt som finns och det med besked. Nu vill jag bara ha det överstökat. Lipar Men förstår hur du känner och jag hoppas att de tankarna lättar för dig snart. :) 

Anmäl
2017-05-29 15:50 #130 av: SFalkbring

#127 Ja det är nog lite så det känns för mig med.  Kanske är det lite att det är något som är så helt nytt (och stort!) som gör att man blir lite skraj? Ibland undrar jag seriöst vad jag har gett mig in på :) Men vad sjutton, andra har ju klarat av det här så det ska väl vi också göra :)
Skönt att du fick veta vad du får antibiotika mot till slut, hoppas det gör susen och du mår bättre snart!

Hur är det, pratar och sjunger ni andra med/ för magen? Jag brukar aldrig prata högt med den och sjunger gör jag aldrig öht :) BM som var på föräldragruppen idag sa att det var viktigt så den lär sig känna igen ens röst. Men jag tänker att de spelar väl ingen större roll om jag pratar med magen, katterna eller nån annan egentligen, så länge jag pratar.

Anmäl
2017-05-29 15:57 #131 av: langtan09

Jag sjunger för magen ibland, men det är inte så ofta. Fick också höra på föräldragruppen att det var viktigt, helst varje dag men så mycket gör jag inte. Jag tycker det känns lite konstigt även om det kan vara lite mysigt ibland också. Men bebisen får ju höra min röst en hel del ändå då jag pratar med sambon eller hunden eller liknande. :) Däremot brukar jag smeka/peta på magen en hel del och det är alltid mysigt när bebisen puffar tillbaks från insidan. :)  Det är dock på senaste tiden som den börjat göra det, innan verkade den mest bli förvånad när jag eller sambon petade. :P Den kunde ha marathonsessioner i magen men så fort vi började peta så stannade den liksom upp haha. 

Anmäl
2017-05-29 16:04 #132 av: Djurälskaren87

Jag pratar sällan med barnet eller sjunger tror han hör våra röster ändå. Han ligger med huvudet neråt så de gör ondare nu när han sparkar vid revbenen. Är i v 32 imorgon och hoppas veckorna går fort nu.

Anmäl
2017-05-29 20:17 #133 av: Pontiac57

Jag va på mitt första tul idag och bebis ligger inom ramarna men på nedre gränsen. Fick även bekräftat att hon ligger med huvudet uppåt och har gjort det en månad minst, finns ju dock gott om tid att vända sig :)

Anmäl
2017-05-29 22:43 #134 av: Kijsen

#121 Jag känner precis likadant som dig! Förlossningen är jag inte speciellt orolig för, det kommer ju göra ont och oavsett så ska ju bebis ut på något sätt. Har börjat få mer o mer "panik" över hur det kommer att gå sen, speciellt när man inser att det börjar närma sig. Jag är inte heller så speciellt barnkär som #125, och har aldrig varit speciellt bekväm i närheten bland barn, men jag tänker ju likadant där, att det är annorlunda med sina egna.

#126 åh, okej! Jag har haft handledsstöd med skena nu i två nätter och även haft på det på dagen ifall jag har svårt att tänka på att inte böja på handleden eller arbeta för mycket med handen. Har än så länge varit mildare så jag hoppas det fortsätter att hjälpa med enbart stöden :)

#130 jag varken pratar med magen eller sjunger för den. Om jag inte sjunger med till hög musik i bilen vill säga ;) En gång sa jag till honom att flytta på sig för han spjärnade mot med rumpan så hela jag blev sne haha men utöver det ingenting. Han hör ju ändå där inne, man pratar ju högt om dagarna precis som du säger, så då måste han ju känna igen den till slut :P

Anmäl
2017-05-29 22:49 #135 av: Hills

Tror det kan vara vanskligt att tänka för mycket på hur man bör känna som blivande mamma då vi alla är så olika som individer. Sedan upplever jag personligen, från förlossningsberättelser och liknande, att brytpunkten är väldigt olika för när man som mamma börjar knyta an till sitt barn. Jag knöt nog an till min dotter då hon var i magen men inte på ngt slags vis som jag kan beskriva. Eller iofs för mig låg nog det viktigaste i alla praktiska frågor; skaffa vagn osv och inte så mkt (inte alls faktiskt) att prata med magen eller fantisera hur hon skulle se ut och hur vi skulle ha det tillsammans - det var alldeles för abstrakt för mig. Sen kom hon och allt bara klaffade (med diverse tårar och psykbryt på vägen men det hör nog mer eller mindre till :) ).

Anmäl
2017-05-30 05:32 #136 av: Thiah

Både jag och maken funderade innan. Var väldigt oroliga för hur det skulle gå. Jag anknöt dessutom inte alls direkt medan maken gjorde det. Men sakta men säkert kom vår lilla parvel in i vårt liv och vi tre formade det tillsammans till vad vi har idag.

Nu är jag gravid med #2 och för mig är det nästan samma oro igen. Tänk om vi förstör det vi haft osv.. så jag tror att en del oro kommer man aldrig ifrån. Är ju ändå ett helt nytt liv vi skapar.

Anmäl
2017-05-30 23:40 #137 av: Djurälskaren87

Har alla kommit iordning och handlat klart allt? Vi är helt färdiga. Ska bara tvätta alla kläder osv och packa bb väskan men väntar några v med det.

Är i v 32

Anmäl
2017-05-31 00:01 #138 av: Kijsen

#137 Inte riktigt än! Idag satte sambon ihop spjälsängen :) har sparat det mesta eftersom jag nu är officiellt mammaledig! Jobbade sista passet igår, Gud så skönt! Så jag har lite att pyssla med under min lediga tid.
Babyskydd, mobil, apoteksgrejer är några av grejerna vi har kvar att köpa.

Anmäl
2017-05-31 08:53 #139 av: SFalkbring

#137 Inte riktigt klart här heller. Jag håller fortfarande på och målar spjälsäng... men vi har haft besök hela långhelgen och annat på kvällarna i övrigt så har inte hunnits med. Är en strykning kvar på alla delar, tror jag bli knäpp på den snart, avskyr när man aldrig blir klar med saker!
Annars ska bänken för skötbord monteras och badbalja + apotekssaker inhandlas. Och tvätta alla kläder och så. Har börjat "smygpacka" lite till BB-väskan, gjort en lista och slängt i några småsaker typ hårsnodd, ett par blöjor vi fått löst, osv. Inser att om man ska packa allt jag har på listan så blir det en betydligt större väska än jag trott från början... Jaja.

Vi försöker även att inte handla för mycket söta småsaker eftersom man lär få en del, men ibland går det bara inte att låta bli ju! Skrattar

Anmäl
2017-05-31 13:19 #140 av: Marre_88

Vi är nästan klar med allt. Det som fortfarande behövs köpas in är adapter till barnvagnen, skötbädd, blöjhink, stativ till badbaljan så att man slipper få ont i ryggen, spjälskydd och lakan till spjälsängen och lite babyvård som salvor, snorsug, termometer, blöjor osv :) Jag gick in i vecka 28 igår så det börjar närma sig nu. Känns helt ofattbart att de bara är 3 månader kvar till BF, vart tog tiden vägen liksom? Jag tvättade och satte upp sänghimmeln igår och jag längtar så fruktansvärt tills jag kan bädda hela sängen och tvätta upp alla kläderna inför bebisens ankomst!!!

Vi var på vår första föräldrautbildning i måndags också så nu börjar de verkligen närma sig, jag fick hålla mig för att inte börja gråta då vi fick se en film om förlossningar. Man längtar, men ändå inte.. haha. Jag känner mig lite rädd inför smärtan men längtan efter att få vår son i famnen överväger ändå <3

Anmäl
2017-05-31 15:35 #141 av: Nalaa

Jag svimmade på informationsmötet om förlossningar när de plockade fram sugklockan:-p Tur att jag inte visste att de skulle använda den...

Jag kunde inte gå på mötet den här gången, hade velat göra det men hade ingen barnvakt. Nu är det uppehåll över sommaren och bebisen kommer innan mötena drar igång igen. Lite typiskt!

Anmäl
2017-05-31 21:53 #142 av: Kijsen

Har ni alla en mobil? Musikmobil eller inte? Finns det några fördelar/nackdelar ? Har hittat jättefina både utan och med musik men kan inte välja haha

Anmäl
2017-05-31 22:05 #143 av: Djurälskaren87

142 jag har en musikmobil till sängen och en vanlig mobil till skötbordet.

Anmäl
2017-05-31 22:47 #144 av: Lojs

Jag har inte köpt någon mobil, men om jag gör det är det mest för min egen del till att börja med. Sonen brydde sig aldrig om såna saker, så jag tänkte vänta och se om bebis är intresserad innan jag skaffar. =)

//Louise

Anmäl
2017-06-01 01:38 #145 av: Pontiac57

Sonen älskade mobilerna (provade 2 olika utan musik) men sen lärde han sig fort hur man kom åt dom så vi tog bort dom. Blir nog ingen ny till bebis då vi brukar spela natti musik i babyvakten :)

Anmäl
2017-06-01 12:13 #146 av: Marre_88

Jag har vanlig mobil i spjälsängen, bara hjärtan som hänger då jag fått tips om att barnet inte kommer vilja sova annars och bli distraherad. På skötbordet har vi däremot en mobil som snurrar och spelar musik, kan underlätta vid blöjbyten tänker jag ;) Till spjälsängen kommer vi spela vaggmusik från babyvakten istället.

Anmäl
2017-06-01 12:14 #147 av: Marre_88

Anmäl
2017-06-01 13:02 #148 av: Nalaa

Vad mysigt det ser ut:-)

Dottern sover fortfarande i spjälsängen men nu i sommar ska hon få en vanlig säng eftersom vi behöver hennes säng till bebisen. Vi köper inte en ny spjälsäng har vi sagt, dottern klättrar ändå snart ur den här (14 månader gammal):-)

Spjälsängen hamnar i vårt sovrum och dottern sover ju i eget rum (får se sen hur det går med vanlig säng bara:-p)

Anmäl
2017-06-01 13:34 #149 av: Djurälskaren87

När hade ni tänkt packa BB väskan?

Anmäl
2017-06-01 13:54 #150 av: SFalkbring

Vi har köpt en speldosa (en virkad traktor som var söt helt enkelt) och en mobil som varken snurrar eller spelar musik. Men inte bestämt var de ska hänga än. Hade inte tänkt köpa nån mobil, känns som en typisk sak man kan få i present, men den var också för söt så kunde inte motstå :)

Anmäl
2017-06-01 20:15 #151 av: Kijsen

#146 ja men precis! Funderar på att köpa en utan musik för vi har ju en massa andra speldosor istället :) vid skötbordet kan vi inte ha någon mobil.. tror jag.. isåfall får den hänga från taket. Tåls o funderas på :) så mysigt ni har gjort det !

Roligt med alla svar!

Anmäl
2017-06-01 20:19 #152 av: Kijsen

Hur långt har ni kommit och hur ser era sovplatser ut för bebis?
Jag har bara kommit såhär långt.. haha men å andra sidan är jag ledig och har massa tid om dagarna :)

Anmäl
2017-06-02 01:28 #153 av: Pontiac57

Jag ligger jätte efter med sovplats :o har inte ordnat något alls och kan inte bestämma mig om bebis får ta över storebrors säng eller om vi ska köpa en till 🤔

Anmäl
2017-06-02 08:51 #154 av: SFalkbring

#149 Jag har börjat smygpacka lite. Tänkte försöka få klart det viktigaste rätt snart, ifall det skulle sätta igång tidigt (jag har inte haft några indikationer på det, men man vet ju aldrig vad som kan hända). Bara det blir efter 17/6 så är jag nöjd, för då ska vi gifta oss :)

#152 Vi är halvvägs med att måla om sängen, så har inte kommit så långt än...

Men ni har gjort så fint :) Jag blir så sugen på att bli klar och få bädda och fixa!

Anmäl
2017-06-02 10:17 #155 av: PerhapsimAnna

Känns som jag som omföderska tar väldigt lätt på detta med bebis sovplats, packning av bb väskan, uppackning av bebis kläder samt hitta någonstans att förvara bebis kläder Gapskrattar Har inte gjort så mycket alls mer än att sortera ut min dotters bebiskläder som är mer av det neutrala hållet samt "killkläder" för det hade hon väldigt mycket av när hon var liten märker jag, mycket grått, blått, mönstrat åt det "killiga" hållet men det passar ju självklart alla barn oavsett kön :)

Själv tycker jag att magen börjar bli väldigt tung och han spänner och trycker så obehagligt på mina lungor och magsäck så jag känns som jag ska spricka. Hade tänkt att testa att sjala bebismagen för att få lite avlastning just för att det känns som att magen ska trilla ner i marken och detta hindrar mig från att stå upp Storgråter

Anmäl
2017-06-02 13:22 #156 av: Nalaa

Jag håller med dig, Anna, jag känner också att man tar lätt på det den här gången. Har inte gjort mycket förberedelser men å andra sidan har vi ju allt sedan dottern var liten. Det är väl blöjor vi måste köpa. Babynest har vi så skulle bebisen komma tidigare innan vi ordnat sovplats får det bli i vagnen eller babynest i vår säng:-)

Anmäl
2017-06-02 16:08 #157 av: Djurälskaren87

Någon mer som känner sig stor å tung? Min kropp har ökat markant och min mage med. Känner mig så tung och stor. 8 veckor kvar och magen ska ju växa ännu mer...

Anmäl
2017-06-02 16:12 #158 av: mikkan01

Vad fint ni gjort :) vi har inte ens en spjälsäng ännu, inte någon vagn heller... i stort sett har vi ingenting men det löser sig ;)

Känner mig inte så värst stor men tycker att det bara blir tyngre för varje dag som går, magen har börjat växa ordentligt nu och magen kliar något förbannat mycket om jag glömmer bort att smörja in den i tid ;P

~mikkan

Anmäl
2017-06-02 21:06 #159 av: Nalaa

Idag har vi köpt syskonvagn:-) Är en Bugaboo Donkey Duo så vi kan använda den som enkelvagn till dottern fram till att bebisen kommer:-) Älskar den!

Anmäl
2017-06-04 18:30 #161 av: PerhapsimAnna

#159 Härligt! Vi köpte en Emmaljunga Super Viking med dubbeladapter som vi använder som enkelvagn till dottern tills bebis kommer! :)

Anmäl
2017-06-04 20:08 #162 av: Kijsen

Har någon redan valt ut kläder till hemresa från BB till bebis? :) och isåfall vad?
Jag har funderat lite på vad man ska ta med sig, men tycker det är svårt eftersom man absolut inte vet hur vädret är i augusti. Hade ju gärna velat ha en overall av något slag, men är rädd att det blir antingen för varmt eller kallt haha

Anmäl
2017-06-04 23:28 #163 av: Pontiac57

Jag skulle tippa på att ett tunnare set räcker som hemgångskläder och en filt som backup. Det är ju väldigt lätt att klä dom små liven för mycket :)

Anmäl
2017-06-04 23:41 #164 av: Kijsen

Jaa men precis! Det kommer vara en av dom svåraste grejerna i början, att klä lagom :) men det är tur man lär sig. Jag har iallafall valt en mössa som pågen ska ha, skönt att det är tid kvar ;) haha

Anmäl
2017-06-05 10:09 #165 av: Hills

Spjälsängen används i nuläget som herrbetjänt, dvs sambon slänger över alla sina kläder på den. Har börjat bygga upp ett sug att "boa" in mig inför bebisen men finns så mycket annat som prioriteras. 3 v kvar till 3 v semester - skulle vara skönt att hinna med åtminstone lite innan dess. Gällande dubbelvagn letar vi halvhjärtat. Drar åt att det blir en begagnad Urban djungle, tycker de är smidiga och i jämförelse väldigt billiga (gissar att dottern kommer tröttna på detta med vagn ganska snart), men har inte fått tummen ur och tagit ngt beslut ännu. (Eg står donkeyn högst upp på önskelistan)

Anmäl
2017-06-05 10:34 #166 av: Djurälskaren87

Jag är helt klar nu med allt och ska bara tvätta och packa BB väskan. Vecka 33 imorgon och har börjat känna rejäl trötthet, ryggvärk å mensvärk nu. Bebis växer mycket nu de sista veckorna.

Anmäl
2017-06-05 12:13 #167 av: SFalkbring

#166 Härligt!

Jag fick oväntad hjälp med sängmålning i helgen när sambons föräldrar var på besök för att dels hälsa på och dels hjälpa till med lite annat, så nu är den färdigmålad! Äntligen! :D Nästa steg är att bygga skötbord...

Annars känner jag mig inte farligt tung än (v.32 imorgon), men sover lite sämre och orken tryter ganska fort. Får ganska lätt spänningar/sammandragningar (eller vad det nu är) om jag är uppe och igång för mkt.

Förresten, BM pratade på föräldragruppen om att det kunde vara bra att ha med sjal eller tubtopp att bära i medan man var kvar på BB. Sjal har jag koll på att man kan använda (och personligen tycker jag det verkar lite bökigt, men det kanske det inte är?), men vad är det för tubtopp hon pratar om, någon som vet?

Anmäl
2017-06-05 12:15 #168 av: PerhapsimAnna

Mitt supertips är att känna i bebis nacke om den är för varm eller för kall :) Alternativt under armarna! Sen om du har en bebis som gärna sover med armarna över huvudet (i mångas ögon en väldigt gullig sovställning) så betyder det oftast att bebis är varm och försöker kyla ner sig :)

Anmäl
2017-06-05 14:07 #169 av: Ceet

#167 Vad skönt att få oväntad hjälp! Och kul att du verkar fixa så mkt själv. Är också inne på det, vad är det för skötbord du ska göra?

Nu är jag i vecka 28 och magen växer och växer. Har fortfarande  mycket sammandragningar och foglossning trots vila och 50% sjukskrivning. Jag som är så sugen på att fixa hemma i nya huset! Men får sota för det dagen efter så får fint sitta/ligga/hänga bland kuddar i soffan/sängen. Väldigt mysigt att ha en liten en i magen som gör sig påmind (mest hela tiden).

Har fortfarande bara fixat lite kläder. Kommer nästa vecka åka och hämta ett gäng kassar från en vän med lite allt möjligt. Kudde, täcke, flaskor i glas och massa fina kläder. Ska bli kul!

Tänkte ev. försöka mig på att sy ett babynest. Någon som gjort?

Vagn tänkte jag nog vänta lite med också. Känner mig skeptisk och hoppas på att bebis diggar sjal och sele. Bor så ensligt och på en grusväg utan promenadstråk så fattar inte riktigt vart jag ska ta vägen med att rulla vagn. Någon som har några bra tankar kring det kanske? Eller tips!? Är jag helt fel ute?

Kram på er fellow preggos!

Anmäl
2017-06-05 15:05 #170 av: SFalkbring

#169 Vi har köpt två köksskåp på Ikea + en bänkskiva som ska monteras ihop, så jag räknar med att det ska bli bra med utrymme för alla prylar. Dessutom ska ena kattlådan byggas in i skåpet, dels för att utrymmet försvinner och dels för att den ska vara utom räckhåll för små fingrar så småningom. Sen ska det upp ett par hyllor ovanför med, så att alla prylar vi redan har i badrummet har någonstans att ta vägen...

Det finns ju vagnar som är bra i terräng så det borde gå att lösa, men känn efter vad som fungerar för er. Jag tänker att ibland borde den vara bra att köra runt i för att få den lilla filuren att somna om inte annat.

Anmäl
2017-06-05 20:52 #171 av: Ceet

#170 Smart med köksskåp och att maxa förvaringen. Tänker liknande och att skötbordet får bli en "bebishub" där alla prylar som kan behövas vid byte och påklädnad får vara. Kanske kopierar dig! Just det, bra att ha en vagn att söva med. Och kanske även för dagsvila utomhus? Ska inte ge upp det helt med andra ord!

Har för övrigt varit en vända till förlossningen ikväll. Misstänkt urinvägsinfektion eftersom jag kissat grumligt i ett par dygn och det i kombination med många sammandragningar gjorde att  1177 hänvisade mig till förlossningen och de tyckte jag skulle komma in och kolla livmodertappen. Allt såg bra ut tack och lov men blev så himla väl omhändertagen även om jag känner att det inte var direkt akut för min del, får lite dåligt samvete att ta upp vårdplats så där när jag inte ens känner mig särskilt orolig själv. Någon som varit med om något liknande?

Anmäl
2017-06-05 23:15 #172 av: Lilolizeit

#151 vi hade mobil hängandes från taket, hade någon typ självhäftande buntband (för ordning vid kablar) som funkade bra!

#167 tubtopp eller s.k kängurukläder fick vi låna på neo när vi bodde där med sonen.
http://www.babyland.se/candide-kanguru-tub-gra?36882
Jag tyckte dock sjal kändes enklare då man blir mer fri att röra sig bäst man vill.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Anmäl
2017-06-07 09:31 #173 av: mikkan01

Ikväll ska vi åka och hämta en spjälsäng vi får av min syster, ska bli skönt att komma igång med lite bebisgrejer. Har ju precis flyttat till hus så det är en massa pågående renoveringar som tar upp all tid, har inte ens en tvättstuga än så det blir prio tills bebis kommer.
Känns som att jag betar av sjukdom efter sjukdom också, nu har jag åkt på en dunderförkylning som vägrar ge med sig, hur dåligt immunförsvar har man som gravid egentligen? brukar sällan bli sjuk i vanliga fall. 😥

#171 Har inte varit med om liknande men vad skönt att dom ändå tar det på allvar, tycker det är fint att gravida blir så pass omhändertagna och att ens bekymmer inte sopas under mattan. :)

~mikkan

Anmäl
2017-06-07 11:24 #174 av: Lojs

Vi har en hel del smått och gott kvar att köpa, men inte direkt något akut även om det hade varit bra att ha fått komma iväg till Gekås innan sommarlovet startar. Men just nu har vi väldigt lite pengar tyvärr (ett par oförutsedda stora räkningar), så det stora problemet är hur vi ska ha råd, särskilt som vi måste byta ut vår säng innan bebis kommer... 

//Louise

Anmäl
2017-06-07 20:59 #175 av: Kijsen

Hur mår alla nu?
Gick in i v.31 idag och tröttheten har kommit tillbaka. Vaknar minst en gång per natt för antingen toabesök, att jag är törstig eller för att det är för varmt. Men kan fortfarande sova någorlunda, så ska inte klaga :). Andfåddheten är värre och jag är inte lika snabb i benen längre. Sambon som är 1.94 lång får jämnt vänta på korta (1.66) mig när vi går ihop haha

Anmäl
2017-06-08 17:32 #176 av: mikkan01

#175 Mår väldigt bra just nu :) får hoppas att det håller i sig, känner precis som du att tröttheten kommit tillbaka och att jag blir andfådd galet snabbt.

Idag var vi hos BM, fick träffa en annan barnmorska och hon fick samma sf mått som min vanliga barnmorska fick för några veckor sen så måste tillbaka nästa vecka och mäta igen. Om magen inte vuxit så blir det ultraljud för att kika, dom skulle kolla med läkaren om dom ville göra det innan mätning eller om vi skulle avvakta. Får hoppas allt ser okej ut där inne. :)

~mikkan

Anmäl
2017-06-08 17:43 #177 av: Djurälskaren87

Jag mår bra men är trött och huvudvärk. Var hos Bm idag och ligger bra på kurvan. Ska på UL imorgon igen för att kolla om moderkakan flyttat upp sig då jag råkade kissa innan sist så de såg inget men jag får ju se bebis igen 😀

Anmäl
2017-06-08 22:02 #178 av: Kijsen

Hoppas bebis växer på som den ska och allt ser bra ut :)
Och hoppas dom kan se något denna gången, men roligt o få se bebis igen :) hade gärna också velat det! (Under goda omständigheter såklart)

Anmäl
2017-06-09 00:10 #179 av: Djurälskaren87

178

Ja man tycker att ett Ul i v 37 skulle vara obligatoriskt att få men så är de ju inte. Jag är tacksam att jag får se honom igen men som du skriver under goda omständigheter

Anmäl
2017-06-09 00:12 #180 av: Kijsen

#179 tycker också att ett ultraljud under hela grav är lite.. två tycker jag iallafall man borde få

Anmäl
2017-06-09 10:57 #181 av: Nalaa

Nu har vi fått tid hos Aurorakliniken, vi ska dit nästa vecka. Min man vill inte gå, han skyller på jobbet men jag vet att det är för att han inte vill gräva i det. Han tycker att det var så jobbigt under dotterns förlossning, han svimmade när de gjorde HLR och trodde att både dottern och jag skulle dö. Jag är övertygad om att det vore bra att gå dit och ventilera, vi brhöver få prata om det igen, ordentligt, nu innan bebisen kommer. När det är dags för bebisen att födas har vi inte tid till att någon av oss får en chock...

Anmäl
2017-06-09 13:16 #182 av: SFalkbring

#171 För vår del tror jag det blir en mycket bra lösning med skåp med mycket förvaring + lite hyllor ovanför, så kan man få plats med det mesta där liksom. Jag gillar smart förvaring :) Så kopiera på!

Ja för lite dagvila ute kan det säkert vara bra med vagn med.

Skönt att du blev ordentligt omhändertagen! Även om det inte var jätteakut.

#172 Aha! Då är jag med, tack :) Ska nog fundera på vad som kan passa oss bäst.

#175 Jag mår fint tack :) Men ryggen orkar inte så mycket längre.

#176 Håller tummarna att allt ser ut som det ska!

Anmäl
2017-06-09 14:48 #183 av: Djurälskaren87

Var hos BM idag för att kolla om jag slipper snitt men hon kunde inte se exakt mer än att sen den är lågaittande fortfarande men hon måste veta HUR låg. Blir vaginalt UL hos läkaren på måndag

Anmäl
2017-06-09 16:17 #184 av: SFalkbring

#183 Puh, mycket extrakontroller för dig. Hoppas du får bra besked hos läkaren!

Anmäl
2017-06-09 23:48 #185 av: Djurälskaren87

184# Ja de har blivit en del men är glad att de är såpass noga. Vill bara kunna förbereda mig mentalt om de blir snitt eller vaginalt så håller tummarna på måndag

Anmäl
2017-06-12 10:35 #186 av: Lojs

Äntligen satt mig ner och skrivit ett första utkast på förlossningsbrevet. Skönt att ha fått det gjort. Jag gör två versioner, en till personalen och en till maken, på makens lägger jag till smådetaljer som att jag vill ha dämpad belysning och vilken musik och sådär. 

Mina punkter:

• VIll få allt smärtlindrande jag kan få, utom akupunktur

• Inga värkstimulerande medel om det inte är nödvändigt för bebis skull

• Inte ta hinnorna

• Ingen sugklocka om det inte behövs

• Sen avnavling - mycket viktigt! - tills navelsträngen slutat pulsera helt samt moderkakan kommit ut, vill bli tillfrågad innan åtgärd, ingen rör navelsträngen förrän moderkakan kommit ut. Behövs det att navelsträngen klipps snabbt är det viktigt att klippa så nära moderkakan som möjligt och “mjölka” ut blod till bebis.

• Ingen provtagning på navelsträngen

• Ingen K-vitaminspruta, gärna oralt K-vitamin istället.

• Ostörd bonding - lugnt, tyst och ifred i en timme efter förlossning. Inget klämmande på magen om inte moderkakan kommer ut, vänta en timme, sedan är det ok.

• Inget livmodersammandragande efter förlossning

• FIck gåsäggs-stort hematom i underlivet efter första förlossningen, viktigt att ha koll om jag får väldigt ont efteråt

//Louise

Anmäl
2017-06-12 10:51 #187 av: MikaelaS_

Men om inte moderkakan kommer ut av sig själv vill de ha iväg en på operation rätt snabbt, har svårt att se att de kommer låta någon ligga med moderkakan kvar så länge. Min hade vuxit fast sist och mig körde de iväg snabbt för att jag inte skulle förlora för mycket blod. 

Så var det i alla fall där jag födde. De ville inte ta några risker när de visade sig att moderkakan inte kom ut rätt kort efter barnet.

Anmäl
2017-06-12 11:15 #188 av: Lojs

#187 En timme ska vara helt lugnt vad jag läst av andras förlossningsberättelser, det är inte ett helt ovanligt önskemål. Om jag skulle blöda en massa så är det såklart en annan sak, samma med alla önskemålen, om något strular så anpassar jag mig. 

//Louise

Anmäl
2017-06-12 11:27 #189 av: MikaelaS_

#188 Hm, okej :) 
Det är väl ytterligare en grej som skiljer sig väldigt åt bland sjukhusen då. Man borde ju inte bli förvånad längre, hehe. 

Jag fick krysta en halvtimme, sen körde de iväg mig på op. Och då blödde jag inte speciellt mycket, var mer att risken fanns att jag kunde komma att göra det. 

Har förövrigt aldrig sovit så gott som när de sövde mig då, var bara nedsövd knappa 20 min men det kändes som att jag sovit ett dygn. Kanske borde be om det nästa gång också Skrattar

Anmäl
2017-06-12 11:55 #190 av: Lojs

#189 Det skiljer mycket, dessutom får man tyvärr bättre hjälp om man är påläst. :(

Bm kan bli lite nervös om moderkakan dröjer, men en timme är ingen fara. =)
Sedan så kan det ju påverka om man fått livmodersammandragande efter förlossningen med (brukar ges på rutin), det kan göra så att moderkakan har svårt att komma ut, plus att sen avnavling gör att moderkakan har lättare för att komma ut (förutom den positiva effekten för barnet så är det ytterligare ett plus). 
För mig är det viktigt att första timmen är lugn och vi kan anknyta i lugn och ro och förhoppningsvis få igång amningen direkt. Finns många anledningar till det, men för min del mycket för att det tog ett tag för mig att anknyta till sonen efter förlossningen så jag vill ge mig och nya bebisen bästa möjliga start. 

//Louise

Anmäl
2017-06-12 12:37 #191 av: MikaelaS_

#190 Jo, det är klart, det har märkt tydligt jag också då är gärna läser på innan, men samtidigt så får man ju lita på att de vet vad de gör. Jag har både vid mitt snitt och vid min vaginala fått enormt kompetent personal tycker jag, har känt mig väldigt trygg båda gångerna och känt att allt gått rätt till. 

Nej, en timme är säker ingen fara men ser ju hellre att de tar det säkra före det osäkra. Jag är som sagt snittad sen innan och det kan ju mycket möjligt ha spelat in på deras val att skicka iväg mig fort. 

Sen avnavling är ju numera rutin på de flesta ställen som tur är och livmodersammandragande skulle jag nog aldrig vilja avstå från, det ges ju för att minska risken för stora blödningar. 

Jag känner tvärtom, jag ser hellre att allt bli avklarat snabbt så att man kan få njuta i lugn och ro och få äta den sjukt goda mackan :)

Anmäl
2017-06-12 12:44 #192 av: MikaelaS_

Och förlåt om det känns som att jag kritiserar dig, det är inte alls meningen, jag är bara nyfiken på hur andra tänker :)

Anmäl
2017-06-12 13:11 #193 av: Lojs

#191 Jo, snittet kan ju ha med saken att göra, har för mig att moderkakan kan växa fast i snittets ärr. 

Nja, sen avnavling "på riktigt" tror jag inte är vanligt att det är på rutin, vad de kallar sen avnavling är vanligtvis att de väntar 3 minuter, och det kan ta upp till i alla fall 45 minuter innan navelsträngen slutat pulsera. 

Den blodmängden som man minskar med livmodersammandragande är i snitt lite drygt 125 ml, för mig är inte det skäl nog att använda medlet. Blödningen minskar även om man får lugn och ro efter förlossningen. 

Jag är väldigt inne på allt det här just nu och tar inte alls illa vid mig av frågor. =) Gick precis med i facebookgruppen Sen avnavling - barnets födslorätt och spenderade 4 timmar där inne i morse med att läsa forskning, erfarenheter av barnmorskor och föräldrar mm. =) En del var jag insatt i sedan min förra förlossning, men det var 8 år sedan nu och mycket ny information har tillkommit (och mycket har jag nog glömt).

//Louise

Anmäl
2017-06-12 20:01 #194 av: Pontiac57

Intressant läsning med någons förlossningsbrev! Själv skrev jag aldrig något förra gången och jag tror inte jag gör det den här gången heller (gick ju ändå inte som tänkt sist;) ) men det är väldigt intressant att iaf jag den här gången läst på mycket mer än jag gjorde sist och att jag fokuserar på helt andra grejer :)

Anmäl
2017-06-12 21:40 #195 av: Djurälskaren87

Var hos läkaren idag och får föda vaginalt :)

Anmäl
2017-06-13 08:50 #196 av: Nalaa

Härligt! Heja:-)

Vi ska på samtal idag på Aurorakliniken, sen blir det läkarbesök och bm påbörja på torsdag. Ska lägga upp en förlossningsplan, får se vad de säger om mina tankar på att jag är längre gången än vad de tror (de sköt upp bf tio dagar på ultraljudet senast, det tror jag inte stämmer) och om det är så att vi har en tendens att få stora barn är ju bebisen fullgpngen när de tror att jag är i vecka 38 och det är dags för igångsättning. Är det då ett lika stort barn som dottern var när hon föddes känns det ju som att risken är stor för att samma sak händer igen och om de inte tar mig på allvar och låter oss kolla upp det här noggrant så kommer jag välja kejsarsnitt:-( Jag vill inte gå miste om hela grejen när vattnet går, när värkarna kommer och när man skriker i lustgasen för varje andetag (låter väl lite lustigt men nu i efterhand var det ju så jäkla häftigt och något man inte får uppleva hur många gånger som helst)!

Anmäl
2017-06-13 13:38 #197 av: mikkan01

#195 Skönt att allt såg bra ut och få slippa snitt! :)
#196 Hoppas allt går bra, förstår tankegången så håller tummarna för att dom tar dig på allvar. Du får berätta sen hur det går. :)

Var hos min vanliga barnmorska idag och tog ett nytt sf mått, det hade vuxit men inte mycket så dom skulle höra med överläkare om det är dags för tul eller om vi ska fortsätta avvakta. Tydligen kan man svacka väldigt mycket i tillväxten och så länge jag känner bebis borde det vara okej enligt henne.
Tillägg: nu ringde min barnmorska och dom ville att jag skulle komma in på tul för att kolla så att allt ser bra ut. Känns lugnande på ett sätt...

~mikkan

Anmäl
2017-06-13 15:39 #198 av: Djurälskaren87

197

Bra de är så noga! TUL är vanligt att gå på och du får se bebis. Hoppas allt ser bra ut.

Vilken vecka är alla i? Börjat tvätta ännu?
Jag är i v 34 och tvättade klart allt i helgen.

Anmäl
2017-06-13 15:40 #199 av: Nalaa

Skönt att de kollar upp lite extra, även om det säkert är inom det normala:-)

Det gick jättebra för oss! Jag lipade naturligtvis, det var jobbigt när vi gick igenom dotterns förlossning, timme för timme och när vi kom fram till den delen när vi började förstå att allt inte gick som planerat. Men hon var jättesnäll, barnmorskan, och sa att det bara är bra och absolut tillåtet att gråta. Vid nästa möte ska vi gå till förlossningen tillsammans så vi får kika på hur det ser ut när man liksom har tid att bearbeta det sen. Känslan just nu för förlossningsavdelningen är ju samma som när vi lämnade den i all hast för 14,5 månader sen (ångest, panikkänsla, oro, skräck...) och så ska vi inte behöva känna när vi kommer dit för att föda barn! Känns skönt att ha fått en massa sådant här ur sig. Vi ska skriva ett förlossningsbrev till nästa gång som vi kan gå igenom, jag fick en mall dom auroramottagningen tagit fram så det var ju bra! Skönt att maken var med och fick prata av sig lite också, kändes verkligen som att hon brydde sig om oss båda - eller alla tre (fyra med dottern!) såklart:-)

Anmäl
2017-06-14 11:25 #200 av: PerhapsimAnna

Var hos BM igår (v31+5) och mitt SF-mått har skjutit i höjden rejält så nästa vecka ska jag till läkaren för att göra en bedömning om det är så att det är en stor bebis eller mycket fostervatten, allt annat var normalt. Känner själv att magen vuxit något enormt och det har blivit väldigt tungt och bebis är som en liten brottare där inne.

Är inte så orolig men hoppas att dom kan sätta igång förlossningen lite tidigare (om det inte sker på egen hand) så jag kan få föda vaginalt och inte akut kejsarsnitt pga för stor bebis men måste jag så får det självklart bli så, det som är bäst för bebis alla dagar i veckan! :)

Anmäl
2017-06-14 15:45 #201 av: Marre_88

Jag var till BM i måndags och gjorde då även en glukosbelastning, och tråkigt nog så har jag fått graviditetsdiabetes så jag har fått en tid hos diabetessköterskan imorgon. Man ska ha under 10 i värde och jag hade 11, så jag ligger precis över gränsen. Vad jag har förstått så är det ändring av kosten och utesluta socker som godis, kakor, glass, läsk osv som gäller. Det absolut värsta är att jag nu kommer måste sticka mig själv i fingret (vilket jag hatar, jag avskyr nålar) varje dag före och efter varje måltid.. Jippie!! Oroar mig ännu mer inför förlossningen nu också då det tydligen är vanligt att man får en bebis runt 4500 gram och att det är mer risk för komplikationer vid förlossningen. Så nu måste jag gå på extra koller för att se så att han växer som han ska, inte växer för fort och blir för stor. Sen har jag läst att man löper fördubblad risk för att förlösas med kejsarsnitt eller att man föder för tidigt. Så han får ju mer än gärna välja att titta ut själv i v.37 då man ändå räknas som fullgången. Det enda positiva är att vi får fara på två TUL, ett i v.32 och ett i v.36 och se bebisen igen. Det är så jävla typiskt dock, endast 2-3% får graviditetsdiabetes och självklart ska ju jag vara en utav dom få. Men så länge jag håller mig borta från socker och sötsaker, äter efter tallriksmodellen och äter regelbundet så bör de gå bra. Jag har ju inte diabetes, bara högt blodsocker som måste hållas i schakt.

Anmäl
2017-06-14 16:07 #202 av: Marre_88

#198 Jag gick in i v.30 (29+0) igår och har faktiskt börjat göra färdigt inför bebisens ankomst :) I helgen skruvade jag ihop skötbordet och ställde på plats i badrummet, packade upp alla babyboxar och fyllde upp hyllan med blöjor och sånt som behövs som vi hade hemma. Var sedan i måndags och handlade för sjuhundra spänn på Apoteket haha, köpte allt ifrån babyvård till amningsinlägg och förlossningsbindor. Allt sånt som behövs helt enkelt så att det är klart med allting och så var vi en sväng till babyproffsen och köpte skötbädd och blöjhink :) De enda vi har kvar att köpa nu är adapter till barnvagnen, men de väntar vi med och ser om vi ens kommer att behöva, spjälskydd, sängkappa och dra-på-lakan till spjälsängen. Sen vill jag ha såna där förvaringskorgar från Ikea som man hänger på skötbordet. Sen är allt färdigt! Känns skönt att vara ute i god tid så kan man spara lite pengar nu innan han kommer också!

Igår tvättade jag upp alla kläder i strl 50 och 56, snuttefiltar, babyfiltar, dregglisar, sängkläder, handdukar och "spytrasor" ja allt :P

Anmäl
2017-06-15 01:37 #203 av: Pontiac57

Oj va det händer grejer men det verkar som att vården har bra koll på er alla :)

Själv ska jag träffa mvc läkare nästa vecka och ett till TUL veckan efter de. Känns nervöst då bebis låg -20% sist så jag hoppas det står still där då deras "gräns" ligger på -22% så det återstår att se hur det blir

Anmäl
2017-06-15 05:43 #204 av: Thiah

#203 vad händer om det går nedanför gränsen? Och är det bebisens vikt man talar om då?

Anmäl
2017-06-15 14:34 #205 av: mikkan01

Var på tul idag, allt såg fint ut. Har bara en liten bebis i magen enligt dom. Kul då jag själv vägde 5.3kg när jag föddes och varit livrädd för att klämma ut en lika stor bebis haha. Vår plutt låg på -17% och så länge han följer sin kurva så ska allt vara okej. Ska på ett till tul om någon vecka och kika.

~mikkan

Anmäl
2017-06-15 18:37 #206 av: Kijsen

Åhå, nu har ryggvärken kommit till mig.. molande värk i ländrygg som sprider sig till höfter och lite ner i skinkorna.
Gick in i vecka 32 igår och grabben ligger med huvudet neråt och växer på bra enligt dagens BM besök :) skönt!

Hur har ni andra det?

Anmäl
2017-06-15 19:23 #207 av: Lilolizeit

#205 fick du ett till tul för -17%? Jag hade ungefär samma, 16 eller 18 tror jag, och dom sa att man bara kollade vidare om det var över 22% diff..

Anmäl
2017-06-15 20:37 #208 av: mikkan01

#207 Ja, dom sa att det låg inom det normala men att dom ville kolla upp det i alla fall, följer han sin kurva efter det så skulle dom släppa kontrollerna :) Kanske skiljer sig vart man är och kollar?

~mikkan

Anmäl
2017-06-15 22:11 #209 av: Hills

Vecka 31. Ligger under medellinjen på sf-kurvan så jag följer samma mönster som med 1:an. Känner av foglossningen i höfterna då jag rör mkt på mig men ryggen hänger med. Benen har börjat svullna mer och mer men det tar emot att dra på sig stödstrumpor varje dag då det är så varmt ute. Har dem mest om jag vet att det kommer bli mkt stillasittande.

Köpt två maxiklänningar och ett par birkenstock så nu känner jag mig annars kittad för sommaren.

Anmäl
2017-06-15 22:22 #210 av: Djurälskaren87

206# Mår bra men i vecka 32 hade jag mkt
Förvärkar. Vecka 33 å v 34 är de lugnt med det men de kommer och går.

Benen är lite svullna. Trött på att jobba å längtar till semester

Anmäl
2017-06-16 01:26 #211 av: Pontiac57

#204 det vet jag inte men min bm trodde att det kan bli att man ev plockar ut bebis tidigare. Sonen låg på -36 och slitade nånstans efter v 34 att växa och blev väldigt svag så det vill dom undvika med denna :)

Anmäl
2017-06-16 17:00 #212 av: mikkan01

Sist jag var på besök hos min barnmorska sa hon att jag kunde sluta med mina järntabletter helt eftersom mitt järnvärde till och med är bättre än det var när jag skrevs in. Jätteskönt tänkte jag. Men nu har jag funderat lite mer på det, vet ju inte alls hur sånt funkar men om man skulle förlora massa blod iom förlossningen gör det någon skillnad om man tar dem eller är det bara för att man inte ska vara hängig under graviditeten man tar dom? Har noll koll...

~mikkan

Anmäl
2017-06-17 00:29 #213 av: Pontiac57

Jag tog inge järn förra grav för det behövdes inte :)
Den här graviditeten har det däremot sjunkit ganska mycket

Anmäl
2017-06-17 16:38 #214 av: Djurälskaren87

Blev överraskad idag med babyshower och jag är i chock fortfarande

Anmäl
2017-06-18 14:54 #215 av: mikkan01

#214 Gud vad roligt! Hoppas den blev lyckad:) Fick bebis något kul?

~mikkan

Anmäl
2017-06-18 15:25 #216 av: Djurälskaren87

215#

Ja så kul var det. Ja jag fick två fina filtar , dregglisar , Min första bok och två ryggsäckar och sedan lite till mig :)

Anmäl
2017-06-19 19:35 #217 av: Hills

Åh vad kul med baby shower! Var det blöjtårta och hela kalaset?

Anmäl
2017-06-19 20:08 #218 av: Kijsen

#214 vad roligt! Mina nära och kära hade anordnat en till mig igår! :) ingen överraskning dock då min kära svärmor råkade avslöja planeringen i förväg haha. Gör inte så mycket då jag inte är så glad för överraskningar :)
Hoppas du hade kul på din!

Anmäl
2017-06-20 00:21 #219 av: Djurälskaren87

217# Jajamen allt sådant var ordnar. Jag skulle bara träffa två vänner hemma hos ena så stod alla vänner å min mamma och syster där och de skrek SUprise. Jag var så chockad

Anmäl
2017-06-20 00:21 #220 av: Djurälskaren87

Detta fick jag

Anmäl
2017-06-20 00:23 #221 av: Djurälskaren87

218# Vad roligt!!! Ja jag hade superkul!

Hur mår alla? Jobbar ni fortfarande?

Anmäl
2017-06-20 00:23 #222 av: Djurälskaren87

Anmäl
2017-06-20 00:24 #223 av: Djurälskaren87

Bilden verkar inte komma upp

Anmäl
2017-06-20 01:50 #224 av: Pontiac57

Va roligt med babyshower! Blir lite avis ;)

Jag känner mig extremt utmattad och emellanåt ont överallt men mesta dels mår jag bra.

Jag jobbar 6 v till och sen blir det att ta semester. Blir spännande att se hur man orkar med tanke på att det ofta är fysisktkrävande men det går nog :)

Hur mår du själv då?

Anmäl
2017-06-20 08:28 #225 av: Djurälskaren87

224# Vilken vecka jobbar du till då?

Jag jobbar två veckor till och sedan semester:) Går i vecka 38 så rätt sent. Jag mår helt okej. Lite från dag till dag tycker jag det är. Gick in i vecka 35 idag

Anmäl
2017-06-20 09:38 #226 av: Nalaa

Med dottern jobbade jag till vecka 38 men sen gick jag ju över så det blev ändå fyra veckor hemma innan hon kom. Hade jag kunnat ändra hade jag faktiskt tagit en vecka till innan, så man gått hem i vecka 37. Nu blir det ju liksom ingen vila på ett par år:-p

Anmäl
2017-06-20 09:53 #227 av: Kijsen

#223 Vad fint!

#221 Har varit hemma hela juni, fick beviljat hel gravpenning från o med 16 juni så jag tog lite semester innan dess :)
Mår rätt bra annars, sover dåligt om nätterna men det hör ju till. Trött om dagarna och slumrar till på soffan och kan lätt sova nån timme eller två. Bebis trycker på magsäcken stundvis så kan ha problem att få i mig mat.. hur mår du?

Efter min babyshower fick jag lite smått panik över att jag faktiskt ska föda och ta hand om ett barn inom 8 veckor.. för mig som aldrig varit speciellt glad i barn och varken hållt, matat eller bytt blöja på ett barn innan så känns det bara så.. sjukt. Hur fan ska jag klara detta och vad har jag gett mig in på?!

Anmäl
2017-06-20 10:05 #228 av: mikkan01

#227 Haha här går tankarna i samma banor. 48 dagar kvar och det känns som att jag kommer ha sönder bebisen när han väl tittar ut. Känner mig inte alls förberedd.

Skickade in mitt moderskapsintyg till försäkringskassan i v.23-24 någon gång och idag gick jag in i v.34. Har ännu inte fått några papper från dem? ska det verkligen ta så lång tid eller är det dags att ringa och kolla vad som hänt?

~mikkan

Anmäl
2017-06-20 11:29 #229 av: Ceet

Hello! Jag är i vecka 30 och har varit sjukskriven på 50% den senaste månaden, så himla himla skönt! Idag blev jag sjukskriven på 75% i ytterligare 5 veckor. Sedan är det semester och "bara" 5 veckor kvar till due date. Gaaah! Känns helt overkligt att "nästan" vara ledig nu i 10 veckor och att det sedan kommer en bebis. Hoppas verkligen jag får fortsätta må så här bra och att det "bara" är sammandragningar och foglossning som spökar. Har inte haft sånt besvär med värmen än och kan äta och bli mätt. Tror bebisen ligger ganska långt ner för det liksom trycker ner mot skrevet :) när jag sitter ner och går. Men ser det som bra för då kan jag äta glass, och jordgubbar och persikor och vattenmelon... i mängder!

Anmäl
2017-06-20 11:48 #230 av: Kijsen

#228 ja men precis!!
Jag fick papper hem bara några dagar efter dom mottagit mitt moderskapsintyg! Så jag hade nog ringt o kollat om jag var du :)

Anmäl
2017-06-20 12:40 #231 av: Djurälskaren87

228-# Har du mina sidor appen kan du kolla så de mottagit ditt moderkspapsintyg :)

Vissa dagar längtar jag extra mycket
Och andra dagar tänker jag att han gärna får stanna lite till hehe. Ska bli spännande vem av oss här inne som får bebis först :)

Anmäl
2017-06-20 16:40 #232 av: mikkan01

Hm konstigt, dom har mottagit det så resten måste ha försvunnit på vägen. Blir att ringa dit imorgonbitti:)

#231 Verkligen! Känns typ som att jag kommer gå över tiden till v.42 och bli igångsatt till sist haha! så redo är jag på att föda. Ska bli kul att se vem som är först :)

v.33+0 idag, magen har fått en liten växtspurt tycker jag :)

~mikkan

Anmäl
2017-06-20 17:37 #233 av: Marre_88

Här har ni en bild på mig i v.31 (30+0) ☺️

#219 Så himla kul med babyshower, blir lite avis jag med ;) Men när man bor 38 mil ifrån sitt hemställe och alla vänner så får man räkna med att vara utan nån sån överraskning.

#221 Jag mår bra faktiskt trots graviditetsdiabetesen, men bara ändring av kosten och att äta regelbundet var 3:e timme har sänkt mitt blodsocker så det är normalt nu. Men jag får ju alltid tänka på vad jag stoppar i mig och att jag inte äter sötsaker varje dag. Tufft som fan när man är sååååå sugen hela tiden, jag är hungrig konstant också så de gör ju inte saken lättare. En halvtimme efter jag ätit är jag vrålhungrig igen och då äter jag ändå var 3:e timme efter tallriksmodellen. Jobbigt att inte kunna äta vad man vill, när man vill. Och speciellt inte de 3 dagarna i veckan som jag måste sticka mig i fingret för att kolla blodsockervärdet före måltid och 2 timmar efter. Jag är SÅ sugen på glass haha. De har vart mitt cravings sen flera veckor tillbaka, och jordgubbar... Lite jobbigt att ha måsta börja kliva upp och kissa en gång på natten också, har gjort de i några veckor nu.

Jag studerar ju men under sommaren är det ju sommarlov så denna sommar har jag fått skriva in mig som arbetssökande på Arbetsförmedligen fast med förhinder för jobb pga sjukskrivning för att jag ska kunna få sjukpenning. Jag har vart sjukskriven 100% i 4 veckor pga foglossning och fruktansvärd värk i ländryggen/svanskotan, har en vecka kvar på sjukskrivningen men ska ringa tillbaka i slutet av veckan och se till att förlänga den.

#227 Jag gick in i vecka 31 idag, så jag har 9 veckor kvar (så länge han inte tittar ut tidigare eller jag får gå över tiden) och jag börjar också tänka jätte mkt på att vi snart faktiskt ska få en bebis in i vårt liv. Lite panik för att hela graviditeten har gått så himla fort. Bebis kan ju faktiskt komma alltifrån 5-11 veckor! Jag längtar efter vår son och till den dagen vi får honom i vår famn samtidigt som jag känner "stoppa tiden", de går alldeles för fort haha. Men de är nog vanligt att alla känner så när de börjar närma sig allt mer ;)

Anmäl
2017-06-20 18:09 #234 av: Djurälskaren87

232# Oj vad magen har växt. Kul att se :)
Behövde du göra fler TUL?

233# fin mage och där är dina pappisar med ja hehe. Förstår de är jobbigt att inte kunna äta de man vill när man vill men skönt allt stabiliserat sig! Är de risk du föder ett stort barn med tanke på grav diabetesen?

Ja tanken att se börjar närma sig är lite läskig. De kan egentligen ske närsom...

Anmäl
2017-06-20 18:38 #235 av: mikkan01

#234 Ska göra ett till tul om 6 dagar för att vara på den säkra sidan :) såg det bra ut så kommer inte fler ul behövas så får hoppas på det! :)

~mikkan

Anmäl
2017-06-20 20:18 #236 av: Pontiac57

Idag gick jag in i v 32 och va på läkarbesök på mvc. Kändes skönt att kunna ställa alla frågor man har och det kändes tryggt aått jag fick träffa läkaren som utförde snittet med sonen.

Tjejen i magen är liten och låg -23,7% för 18 dagar sedan men har ett tul inbokat nästa vecka så det återstår att se om hon vuxit och hur det kommer bli. Hursom så skulle jag sättas igång senast v 40 :)

Anmäl
2017-06-20 22:52 #237 av: Djurälskaren87

236# Hur kommer det sig du skulle sättas igång? Då kanske du får innan oss då hehe

Anmäl
2017-06-21 01:27 #238 av: Pontiac57

Det är eftersom förra graviditeten slutade som det gjorde bl a och en liten bebis blir lätt en svag bebis. Nu vet vi ju inte om bebis i magen växer på sig men chanserna är ju inte så stora :/
Jag borde inte bli först, har ju bf så sent som 21:a :)

Anmäl
2017-06-21 09:42 #239 av: Nalaa

Vad fina magar! Jag känner mig helt enorm om man jämför med era små fina kulor:-p Jag är större än jag var när jag hade dottern i magen när jag var i samma vecka som nu, då gick jag upp totalt 26 kilo men nu har jag ändå bara gått upp 7 kilo.

Jag ska göra glukosbelastning om ett par veckor och sen blir det läkarbesök, TUL och auroramottagningen igen. Jag hoppas verkligen att det blir innan utsatt datum, även innan vecka 38 (som de tror att jag är i då, jag tror att de har fel och att jag kommer vara i vecka 40 då ändå). Om jag verkligen är i 38 när de planerat att sätta igång det skulle jag ha känt bebisen i vecka 9 och det går ju inte. Vecka 11 är däremot en möjlighet men 9 finns ingen chans alltså. Att man inte ska kunna släppa det här...

Anmäl
2017-06-21 19:15 #240 av: Lojs

Har tydligen väldigt låg järndepå nu, så nu måste jag verkligen äta järn. Problemet är att  min mage inte tål järntabletter särskilt bra så det finns inte en chans att jag kan käka den dosen min bm rekommenderar. Just nu testar jag med en flytande variant, ferronol, ska se om jag klarar att successivt höja dosen till vad jag behöver. 
Min depå är nu 15 µg/L, när jag skrevs in var den 148 så det är en himla skillnad. 

//Louise

Anmäl
2017-06-21 19:59 #241 av: Hills

I morgon går jag äntligen på semester! Sen ska jag bo i mjukiskläder, läsa böcker och sova! Och ta itu med alla bebisförberedelser. Jag har ju seriöst inte förberett ett dugg.. är i vecka 32 nu.

Anmäl
2017-06-21 20:01 #242 av: fluffis

Vad jobbigt. Har du testat vegetabiliska järntabletter? Jag käkade dessa från Helhetshälsa och hade aldrig problem med mitt järnvärde, men vem vet, det kanske jag inte hade haft utan dem heller :)
http://www.apotea.se/järnoptimal-18mg-100k-veg

Jag bakade/mixade ihop även järnbollar. Mums! :)
1 dl torkade aprikoser
1 dl pumpakärnor
5 torkade dadlar
1 dl kokos
1 msk kokosolja
1 tsk nyponpulver

Mixa ihop allt och rulla till bollar. Rulla i kokos eller nåt annat gott :)

Bara ett tips. Eller två :)

Anmäl
2017-06-21 20:41 #243 av: Pontiac57

#240 är det ferritinet som ligger på 15 och hb som låg på 148?
Det vi verkar ha liknande problem och mitt tips är att ta jätntabletten tillsammans med måltid och min bm tipsade om c vitamin brustablett med järn som man kan ta t ex på kvällen

Anmäl
2017-06-21 20:52 #244 av: Lojs

#242 Jag har en sorts kapslar jag ska testa om inte ferronolen funkar. Hittills har ingen sorts järn funkat med min mage, jag är blodgivare så jag har testat flera olika som ska vara snälla mot magen, men inget har funkat för mig.
Tack för receptet, men jag är för kräsen. Avskyr både dadlar och annan torkad frukt. ;)

#243 Ferritinet är nere på 15 och det var på 148 vid inskrivning. Mitt hb ligger på 106 nu. Jag har testat både vid måltid och mellan måltider, magen bryr sig inte om vilket. ;) Det jag testar nu innehåller både järn och c-vitamin för att förbättra upptaget. 

//Louise

Anmäl
2017-06-21 21:04 #245 av: Lilolizeit

Sideral forte är en betydligt skonsammare järntablett, jag har sluppit krångel med magen och illamående sen jag bytte till den.. jag har så låga järnvärden att jag fått dropp för att få upp mina värden och kombinerar det med 1 sideral forte 2ggr/dag.

Sideral forte har ett lägre järn innehåll än andra tabletter men innehåller också c-vitamin. Allt i kapseln från sideral kan tas upp av kroppen så det blir lila effektivt,
Det man brukar få problem med är att så mycket järn blir kvar i tarmarna istället för att kunna tas upp av kroppen och med sideral blir det inget överflödigt..

Detta är vad bm och läkare förklarat för mig

Anmäl
2017-06-21 22:05 #246 av: Lojs

#245 Sideral ska jag testa om inte detta flytande jag testar nu inte funkar. Problemet är att min bm vill att jag ska ta 100mg järn om dagen, det blir 4 kapslar sideral om dagen om jag ska följa vad min bm säger. (Min bm hade inga som helst tips på vad som kunde funka för mig över huvud taget utan jag får testa mig fram på egen hand).

//Louise

Anmäl
2017-06-21 23:22 #247 av: Marre_88

#246 Varför kan du inte äta järntabletter? Är det för att du blir trög och hård i magen av de? Isf kan du få barnmorskan att fixa ut movicol. Det har jag fått för att jag ska kunna bajsa :P

Anmäl
2017-06-22 01:17 #248 av: Pontiac57

Oj då hade du riktigt ferritin mitt låg på 16 vid inskrivning. Men hoppas du får bukt på det! Mitt hb sjönk från 125 till 112 på en månad och det märktes i måendet :/

Anmäl
2017-06-22 10:46 #249 av: Lojs

#247 Nej, jag får hemsk diarré, så mitt problem är tvärtom. Men igår testade jag dubbeldos ferronol och jag kände inte att jag ville dö när jag gick på toa idag, så det ser positivt ut med ferronolen. *Yey* Planerar att ta dubbel dos ett par dagar till och sedan se om jag kan öka (det blir totalt femdubbel dos om jag ska komma upp i 100mg så jag ska försöka öka efter hand).

#248 Mitt hb ligger normalt på 130-160 (antagligen brukar jag ha bra depåer, kan inte minnas att jag mätt dem innan), så jag märkte av hb-värdet i början när de sjönk, men nu verkar jag ha vant mig på att ligga på 106-108 så jag känner mig inte så påverkad av det längre (eller så har jag helt enkelt vant mig...)

//Louise

Anmäl
2017-06-22 18:33 #250 av: Pontiac57

Skönt de! Alla verkar ju reagera olika vad gäller hb:et.

Jag verkar ha en riktig buse i magen som varvar att ligga på tvären och med huvudet antingen upp eller ner. Sonen låg åtmindstone still med huvudet ner :p

Anmäl
2017-06-22 19:44 #251 av: Djurälskaren87

250# kul med omväxling haha :)

Min ligger med huvudet ner och gjort sen vecka 31. Men han har rätt onda sparkar nuförtiden hehe

Anmäl
2017-06-23 12:47 #252 av: mikkan01

Haha vår plutt har också lagt sig till rätta. Ruckbar men tydligen så pass nedsjunken så han inte borde flytta sig enligt bm.

Hoppas ni får en trevlig midsommar tjejer! Här har jag precis tagit en liten paus i att bryta upp golvet, gäller att prioritera lediga dagar till att försöka få klart lite innan bebis kommer. :)

~mikkan

Anmäl
2017-06-26 22:11 #253 av: Kijsen

Hallå tjejer! Hoppas ni hade en bra midsommar :)
Hur mår ni?
Jag mår bra, har på riktigt börjat känna mig otymplig och osmidig nu. Magen tycker jag har blivit mindre och även sjunkit en del.
Har haft rätt täta sammandragningar idag, ingen smärta utan bara en stenhård mage. Tycker det är så svårt att avgöra om det är förvärk eller sammandragningar man har .. haha

Anmäl
2017-06-27 10:21 #254 av: mikkan01

Jag mår bra, gick in i vecka. 35 idag. Har grymt ont i ryggen och i blygdbenet, men det beror på allt för tunga lyft och mycket jobb de senaste dagarna så idag blir det att vila.
Om 2 dagar får vi se bebis igen och kolla ifall han växer.

Jag läste något om att sammandragningar lägger sig efter en stund medan förvärkar håller i sig, får man över 4 på en timme så kan det vara värt att ringa förlossningen och rådfråga (?)
Har ännu inte känt några sammandragningar än vad jag vet. Tycker att min mage jämt är stenhård haha men det är bara bebisen som pressar för mig.

~mikkan

Anmäl
2017-06-27 10:42 #255 av: Djurälskaren87

Mår inget vidare just nu. Började igår. Ömma och svullna blugdläppar. Tror de är åderbråck. Är inte alls kul.

Känner av förvärkar då och då men de går alltid över vid vila och två alvedon.

Anmäl
2017-06-27 20:50 #256 av: Hills

Aj med åderbråck i underlivet! Inte så mkt att göra åt i nuläget heller gissar jag?

Vecka 33 och nu har jag äntligen börjat boa mig lite. Håller på att klädsortera, köpte lite nytt också (knappar hela vägen på bodies och pyjamas med blixtlås och fötter är mina tips där). La en beställning på apotea för att få hem nappflaska, bröstvårtsskydd (kommer kombinera amning med ersättning tror jag), bindor och laxermedel (inte roligt att bajsa efter förlossning..)

Nästa steg är att betsa om spjälsängen och fylla upp babynestet med lite mer vadd. Jag har lånat ut det till två andra bebisar så det har sjunkit ihop lite i tvättarna.

Anmäl
2017-06-27 21:38 #257 av: Kijsen

Ja jag ringde min BM idag och frågade lite eftersom det fortsatte igår och några gav mig även molvärk o rygg och mage. Hon sa att det var lugnt sålänge jag inte får värre smärta eller om det inte går över vid vila. Skönt att höra! Han får gärna stanna kvar lite längre där inne ;)

Men aj!!! Låter fruktansvärt med åderbråck där nere :( fy vad trist! Kan man göra något åt det? Tycker det har varit jobbigt stundtals när jag känner mig svullen där nere och det känns som man har en boll uppkörd.. men kan inte föreställa mig hur åderbråck känns :/

Anmäl
2017-06-27 23:40 #258 av: Djurälskaren87

256 och 257#

Det känns inte kul alls. Började få det igår och de var så svullet alltså: helt sjukt. Var blodfyllt runt om och stenhårt. Tänkte fan jag vill inte föda barn när jag känne denna smärta i underlivet men tydligen ska inte de påverka FL. Kändes lite bättre efter vila å kall handduk där nere.

Finns inget att göra mer än att stå ut till förlossningen :(

Härligt Hills att boa in sig och fixa å dona :) har ni packat BB väskan ännu?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.