Annons:
Etikettförlossningen
Läst 3044 ggr
MinnaJosefin
5/1/17, 9:17 PM

Igångsättning

Jag har blivit igångsatt med sonen då det blev vattenavgång utan värkar, så jag har erfarenheten av igångsättning (som tyvärr är väldigt negativ). Men är det någon som vet hur det funkar att bli igångsatt när bebis inte är fixerad? Jag vet att det är normalt att den fixerar sig under förlossningsförloppet som omföderska, funkar det likadant under en igångsättning? Jag kommer bli igångsatt på söndag om det inte hänt något innan dess, men bebis är inte fixerad, därför jag undrar:)

Annons:
RoxannaS
5/2/17, 11:59 AM
#1

Har ni pratat om metod för igångsättning? Är du öppen något nu?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
MinnaJosefin
5/2/17, 12:55 PM
#2

#1 inte än, jag har en tid hos bm på torsdag, då ska hon undersöka mig för att se om något har hänt. På söndag blir det en igångsättning. Iaf en bedömning men när jag pratat med förlossningen så trodde dom att dom skulle sätta igång mig på söndag. Så bara kom jag att fundera på hur det funkar med en igångsättning om bebis inte är fixerad..

RoxannaS
5/2/17, 2:49 PM
#3

#2 Åh. Okej. Förstår din oro i det där. Men tror helt ärligt inte dem skulle välja igångsättning om det inte finns chans att bebisen hamnar rätt på vägen. Värkarna gör mycket. Jag fick sitta och gunga på en boll för att få ner sonen i förlossningskanalen. Men han var ju fixerad innan dock. Tror dem skulle köra snitt om det inte skulle funka faktiskt. Så jag tror inte du behöver vara orolig. :) men förstår att det är svårt. Hoppas de finns någon som kan komma med bra svar. Trodde inte igångsättning var så vanligt med andra barnet. Jag såg dock inte igångsättningen negativ. Jag var dock öppen 3,5 cm och tappen var kortare än 2 cm. Fick bara ta hål på hinnorna och värkstimulerande dropp så skötte sig resten själv.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
MinnaJosefin
5/2/17, 5:57 PM
#4

#3 tack för ditt svar! Jag trodde inte heller det var så vanligt, men uppenbarligen trivs den:) Sitta på en boll är ju smart, både tyngdkraften och för att slappna av. Min igångsättning med sonen var negativ för det tog 20 timmar att öppna mig till 3 cm, bara massa pinvärkar som var brutala. När jag väl var öppen 3 cm och aktiv förlossning tog det bara 7 timmar tills hans var ute, så det gick ju fort. Men hade verkligen hoppats på ett "naturligt förlopp" denna gången, men det är ju faktiskt några dagar till så det måste ju inte bli igångsättning:)

RoxannaS
5/2/17, 9:43 PM
#5

#4 Åh då förstår jag varför din var så jobbig. Min tog drygt 4 1/2 timme från start tills sonen var ute. :O


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
MinnaJosefin
5/2/17, 10:41 PM
#6

#5 åh, din lät ju mycket mer lagom än mina 27:) vi får hoppas den tittar ut innan söndag…

Annons:
[Thiah]
5/2/17, 10:45 PM
#7

#5 låter toppen med så snabb. Från att hinnorna togs tog det ganska exakt 12 timmar. Men dagen innan fick jag en ballong så egentligen började det redan där. Kommer troligen bli igångsatt igen och det känns helt okej.

RoxannaS
5/2/17, 11:41 PM
#8

#6 Ja väldigt skönt att det gick så snabbt :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Intehärutandär
5/3/17, 2:07 AM
#9

Jag blev igångsatt med min ängel och hon är född vaginalt i säte. Dock behövde man inte bry sig i hennes hälsa. Men under graviditeten hade jag varningar för navelsträngsprolaps - så det är ju faran under förlossning med vid vaginal födsel.

MinnaJosefin
5/3/17, 7:36 AM
#10

#9 jag beklagar din förlust, kan inte sätta mig in i tanken att förlora ett barn.. navelsträngsprolaps, det är det jag oroar mig för iom att den inte är fixerad. Men det kanske inte är så vanligt?

Liltith
5/3/17, 8:59 AM
#11

Hoppas den lill* fixerar sig till söndag. Ligger de hyfsat lång ner i bäckenet ändå så är väl risken mindre än om de ligger högt och är ruckbara. Skönt kanske ändå att se ett slut på graviditeten. Nu får det ju ändå vara er tur! Håller tummarna!

[Nalaa]
5/3/17, 3:21 PM
#12

Jag blev igångsatt, vad hette det nu igen… Någon slags "ballong" som de pumpade upp en gång i timmen för att jag skulle öppna mig, när jag var öppen fem cm trillade den ut. Det tog bara två timmar (två pumpningar) så det var skönt för det var så fruktansvärt obehagligt:-p Därefter tog de hål så vattnet gick. Därefter tog det drygt 15,5 timmar innan hon var ute med hjälp av sugklocka, klipp och barnmorskor som tryckte på magen. Det viktigaste är att hon mår bra idag och det gör hon! Trots en komplicerad förlossning ser jag fram emot den här:-) Även denna gång med (planerad) igångsättning och det skrämmer inte mig. Känns lite skönt att de har mer koll liksom:-) Så ser jag det:-) Lycka till på söndag (men hoppas att det sätter igång tidigare:-))!

[Thiah]
5/3/17, 4:42 PM
#13

#12 jag hade också ballong men här fyller de den och sen får man gå hem. Var hemma säkert 15 timmar innan den lossnade.

Annons:
MinnaJosefin
5/3/17, 4:52 PM
#14

#11 jaaa, nu tycker jag med det är vår tur som hade bf 23:e april! Sonens vatten gick ju på bf dagen så jag inbillade mig väl att vi inte skulle behöva vänta på denna heller:p #12 ballong låter ju sjukt läskigt:) jag hoppas bm säger imorgon att jag iaf öppnat mig så pass så dom kanske kan ta hinnorna direkt, det hade varit toppen om det nu inte startar innan. Men trots att jag haft massa förvärkar i flera veckor betyder ju inte det att något hänt heller, kanske bara haft massa härliga pinvärkar.. sugklocka är jag med lite oroad av, hur upplevde du det? Och som du säger så finns det ju positiva saker med igångsättning också. Dom har bra koll från början på både bebis och mig, smärtlindring är nära till hands:)

[Smulan_88]
5/3/17, 6:18 PM
#15

#12 kommer du från Östergötland? För där vet jag att barnmorskorna gärna häver sig på magen, och det är mer eller mindre katastrof för underlivet!!! Det är en av de vanligaste orsakerna till grava förlossningsskador då det i majoriteten av fallen innebär framfall då de trycker sönder muskulaturen, det är inte naturligt för fem öre!! Ballongen är det mest naturliga för det får kroppen att själv fatta galoppen så erbjuds man denna så ska man absolut tacka ja. För det är alltförofta de erbjuder det välkända igångsättningspreparatet cytotek, vilket (om ni gjort en abort) vet att detta även används då för att stöta ut fostret. Det är mycket lite forskat kring detta läkemedel så blir det en långdragen förlossning så har de ingen aning om de långsiktiga konsekvenserna på bebisen av detta läkemedel. Min syster är förlossningsnörd och vill bli doula och överpåläst så har hört det mesta vid detta laget.. och min mamma och pappa jobbar inom sjukvården och hon fick sitt sista barn i Linköping, och fick liknande din behandling Nala, vilket innebar operation. (Det var med 5:e barnet, och hon hade i tidigare län helt okomplicerade förlossningar) Och även hon är insatt i deras förlossningsstatistik så det talar lite för sig självt… inte för att skrämmas, men det är inte bara, bara att föda barn tyvärr.

[Thiah]
5/3/17, 6:26 PM
#16

Ja ballong var nog super förutom att trådarna skavde när jag vandrade runt. Men sen behövdes det bara att hinnorna spräcktes så satte allt igång. Fick inga mediciner förrän jag tog eda och lustgasen.

mollyt
5/3/17, 6:40 PM
#17

Har tyvärr ingen erfarenhet men vill ändå vidarebefordra ett tips vi fick. Vi gick en kurs inför förlossningen där barnmorskan pratade om huruvida man ska vila när förlossningen startat - hon sa verkligen "ajabaja!" till att lägga sig och vila på soffan eller lägga sig i sängen. Hon tipsade om att sitta på en pilatesboll eller bara sitta upp i soffa/säng/fåtölj och vila då syftet att sitta upp är för att barnet då trycks neråt och att det då frisätter oxytocin som ger smärtlindring. Om man ligger ner så blir värkarbetet "meningslöst" och för inte förlossningen frammåt utan bara gör ont (utan att göra nytta). Det tog jag verkligen till mig och det är jag glad för! Lycka till! Hoppas det drar igång av sig själv och att bebis lägger sig till rätta och fixerar sig innan ☺️

[Smulan_88]
5/3/17, 8:00 PM
#18

#17 låter logiskt, tyngdlagen blir ju även på ens sida då ;)

[Nalaa]
5/3/17, 10:41 PM
#19

Sugklockan kommer jag knappt ihåg, var hög och i min egen lilla bubbla. Visst ville jag dö men det var inte på grund av sugklockan, det var på grund av värkarna. Två bm låg på min mage, tryckte, kastade sig mot mig liksom, det blev väldigt bråttom och då spelade det ingen roll om jag skulle få komplikationer som går att göra något åt. De hade ett mål och det var att få ut dottern levande och det gick (efter HLR). Hade inte bm och läkarna agerat som de gjort… Jag är SÅ tacksam för allt de gjorde! Hoppas i vilket fall att det sätter gång av sig självt, annars ordnar det sig ändå:-) De har ju jättebra koll och ingen förlossning är ju den andra lik:-)

MinnaJosefin
5/3/17, 10:54 PM
#20

Det verkar sätta igång av sig själv! (Hoppas!!) Min slempropp började lossna på en timme sen, kommit i 2 omgångar nu. Mina sammandragningar har varit mycket mer intensiva de senaste 2 dagarna, och dom senaste 2 timmarna så har det eskalerat och även med ett tryck neråt. I samband med detta har då slemproppen nu tydligen släppt:) pratade med förlossningen och hon sa att det var pågång (såklart, bf+10…. ) och att vi fick komma in när vi ville. Dock ska vi försöka sova men hoppas att det drar igång snart med värkar:)

Annons:
[Smulan_88]
5/4/17, 7:40 AM
#21

#20 yay!! Håller tummarna att du snart har bebis hos dig!!! Lycka till!!

soundtrack
5/4/17, 8:55 AM
#22

Äntligen! Hoppas det rullar på smidigt :)

mollyt
5/4/17, 8:41 PM
#23

Åh vad spännande!!

Intehärutandär
5/15/17, 3:18 AM
#24

#10 Nej, det är rätt ovanligt. Om det händer, så ska man lägga sig ner snabbt och ringa ambulans - så får en ha en hand upp i livmoderhalsen som håller undan navelsträngen till man kommer till förlossning för akut-snitt. 

Bara 3 % av alla singel-graviditeter är sätesbjudning (vid tvilling-födsel så är det mer vanligt att en ligger upp och en ned). Det kan bero på bl a hjärtformad livmoder eller brist på fostervatten likväl som för mycket fostervatten.

Upp till toppen
Annons: