Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 694 ggr
typjessica
4/30/17, 1:46 PM

reaktioner på att skaffa fler än 2 barn?

Hejsan! Jag väntar mitt tredje barn. Dom andra är född -14 och -15. Detta lilla liv beräknas slutet av året. Vi har inte ännu berätta för vår omgivning att vi ska ha en till. Detta pågrund av att vi har känslan av att reaktionerna inte alls kommer vara lika positiva som med de två andra, eller som med första igentligen. Redan vid barn 2 så kom beklagande blickar och oro från andra om att det blir tätt mellan barnen och oj vad jobbigt med två blöjan osv osv. Detta är bara ad vi tror och det kanske inte ens blir så. Men vi är glad och känner att vi vill bara vara i vår bubbla ett tag innan vi berättar. Så av nyfikenhet, ni som har med än 2 barn hur har omgivningen reagerat?

Annons:
MonicaLagerquist
4/30/17, 1:52 PM
#1

När barn tre kom var det många som reagerade.När sen fyran och femman kom var reaktionerna starka.Många ansåg att jag borde göra abort när jag väntade den femte.Alla fem är födda under en femårs tid.

Stolt ägare till fem La permer

mangemani4
4/30/17, 1:57 PM
#2

vänta lite nu, ni skaffar väl inte barn efter hur er omgivning tycker om det? vad spelar det för roll i över huvud taget om vad omgivningen tycker=/? ni skaffar väl hur mycket barn ni vill och det har ingen människa i världen, mer än ni två, med att göra. lev ert eget liv, så som NI vill leva det, inte efter hur ANDRA vill att ni ska leva det. vill ni ha många barn, skaffa många barn, vill ni inte ha något barn, skaffa inte barn, simplare än så är det inte och vad andra tycker om det är obetydligt och totalt meningslöst att lyssna på.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

typjessica
4/30/17, 2:13 PM
#3

#2 oj. Nej alltså antigen så formulera jag mig dumt eller så missförstod du! Nej, självklart skaffar vi så många barn vi vill och det är vår ensak MEN ens närmsta omgivning kan ju påverka ens känslor. Och om dom nu skulle reagera mer negativt än positivt så skulle vi såklart bli ledsna över det då detta betyder massor för oss. Det skulle kännas väldigt personligt.

Velinga1984
4/30/17, 2:15 PM
#4

När vi berättade att vi väntade barn nr 3 så var alla glada, någon undrade om hur vi tänkte men överlag så bara positivt. Sonen föddes mars 2016 och vi får frågor ibland om när det kommer fler barn ;)

typjessica
4/30/17, 2:17 PM
#5

#4 vad härligt att höra! 😊

mangemani4
4/30/17, 3:59 PM
#6

#3 nejdå, då förstod jag rätt. oavsett om det handlar om okända människor eller era närmaste, så ska ju inte de kunna styra era egna val(i ert fall känslomässigt). 

om vi byter scenario och säger såhär istället, du träffar en kille och du blir totalt förälskad i honom och det känns som att du inte kan få någon bättre, allt stämmer osv och du känner att du verkligen vill spendera livet med honom, men dina närmaste, dina nära och kära gillar honom inte alls och blir besvikna över att du är ihop med honom. vad väljer du  då? att fortsätta att leva ditt liv så som du vill leva det och vara överlycklig med killen eller låta dina nära och kära styra ditt val, lyssna på dem och göra slut?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
mollyt
4/30/17, 4:06 PM
#7

Nu har ju vi bara ett barn (ett år gammal) och vi har nyligen bestämt oss för att vi vill försöka få ett syskon till henne nu. Har berättat detta för våra mammor och båda har reagerat lite "men så kul!" men också mycket oro kring att det blir tätt och att vi "kaaaaan ju vänta så att det blir 2,5 år mellan barnen också!" med en liten (vad jag upplever) som negativ underton. 🤔Då är ändå vårt förstfödda barn otroligt efterlängtat och älskat av dem. Jag hade ju gärna sett att de hoppat och stutsat av glädje över tanken på ett till barnbarn (vår dotter är ända barnbarnet än så länge för båda familjerna) men det kommer kanske när vi är en bit in i den graviditeten.

Jag tänker att det är skönt med barnen tätt - vi är vana vid dålig sömn, lite "fritid" och blöjbyten osv. Dessutom är den stora fördelen att barnen hamnar mer lika i utvecklingen på så sätt att det är mer troligt att de gillar ungefär samma saker (biofilmer, utflykter och semesterresmål osv).

typjessica
4/30/17, 5:11 PM
#8

#6 jag hade valt att leva med man som gör mig glad oavsett vad mina närmsta tycker MEN jag hade hu ändå vart ledsen över att dom känner Så och dessutom måste säga det till mig när jag mår bra och inte far illa. #7 jag förstår hur du tänker, jag ser också fördelarna med barnen tätt! Lycka till!

mangemani4
4/30/17, 5:56 PM
#9

dåså, då är det ju bara att berätta. om de tycker illa om ert 3:e barn så har det ju inget med er att göra, det är inte ert problem, inte det minsta och att du känner dig ledsen är något som du kanske måste arbeta med, att inte bli ledsen över vad andra tycker och samtidigt så måste dina nära och kära arbeta på att istället för att bli besvikna/upprörda, lära sig att vara glada och stötta. kom ihåg det, det är aldrig ditt fel eller problem att folk rynkar på näsan åt dina egna val, aldrig, det är helt och hållet deras problem, sen att det kan kännas lite trist med sura miner, fine, that may be, men det viktigaste här är att du och din kille är glad över barnet och att ni mår bra, vad folk runt om er sedan tycker spelar ingen som helst roll.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Niini
4/30/17, 7:38 PM
#10

Nu väntar jag inte en trea och har inga planer på att nånsin göra det heller, MEN.. Redan när lillebror var typ en vecka och barnmorskan kom hem på första besöket så sa hon att vi syns väl om nåt år igen. Jag svara nix, nej, absolut inte! (hade en lite traumatisk förlossning). Joo, joo, vi får väl se sa hon..

Har även nu som då kommit en del påpekanden från mer o mindre bekanta. Så här tycks det mer vara underligt att vilja stanna vid två.

Upp till toppen
Annons: