Annons:
Etikettallmänt
Läst 5791 ggr
Djurälskaren87
2017-04-27 22:32

Vena cava syndrom

Jag har sedan vecka 15 upplevt varje gång jag ligger helt rak lång och ska fixa fransarna blivit yrsel, svimfärdig, hjärtklappning och helt varm. Läste på en sida att en tjej känner exakt samma när hon legat raklång på en massagebräda när hon fixar fransarna och att syndromet heter vena cava syndrom. Någon som känner igen sig?

Annons:
Alexzandra630
2017-04-27 22:36
#1

Det är väldigt vanligt. Jag har börjat få det nu i v 36. Man har ju liksom tyngdlagen emot sig.

Djurälskaren87
2017-04-27 22:45
#2

Okej vilken tur, stod när jag läste att få drabbas av det. Vanligast är senare i graviditeten. Jag har ju känt de i vecka 15 och endast när jag ligger helt plant på en brist. Inget farligt för barnet ?

[Smulan_88]
2017-04-27 22:59
#3

Man stryper blodtillförseln av stora kroppspulsådern därav yrsel, illamående och svimm känsla. Det är inte bra så klart, så bör undvikas i bästa möjliga mån. Men är säkert ingen fara under kortare perioder. Berätta för hon som gör fransarna så kanske ni lan pausa genom att byta liggläge en stund om du blir för yr #2.

Djurälskaren87
2017-04-27 23:08
#4

Ligger en timme och fixar dom och det är var tredje vecka men märkligt jag bara känner det när jag ligger plant, i sängen har jag dock madrass och kudde. Ska jag nämna ngt för Bm när jag ska dit nästa gång ? Ska testa nästa gång med kudde under huvudet och vrida kroppen lite. Hjälper de inte får jag strunta i fransarna,

MikaelaS_
2017-04-27 23:11
#5

Ligg inte på rygg, känner du av vena cava ska du ligga på sidan istället. Mitt under en ctg-kontroll med första sonen fick jag likadant och hans hjärtljud försvann ett tag så det kan påverka den lilla. Fick strikta order om att inte ligga på rygg mer under graviditeten.

[Smulan_88]
2017-04-27 23:12
#6

#4 när jag var gravid med 2:an fixade jag fransarna inför bröllop, och då hade jag huvud och under knäkudde vilket funkade för mig. Kanske för dig med? Min bm brukar alltid fråga om det går bra att inga på rygg under SF-mätning och känning av bebis och hjärtljud. Så är säkert ingen fara, så länge man är försiktig när man "ska upp" så man inte svimmar.

Annons:
Djurälskaren87
2017-04-27 23:17
#7

Får nämna de för Bm nästa gång jag är där. Hans hjärtljud var på 143 sist vi var där men är ju bra att nämna de om hjärtkjuden ngn skulle vara lågt så hon vet vad det kan bero på då man även hos Bm ligger på brist. Blir kanske jobbigt under förlossningen men antar man inte ligger helt plant då. Sover mest på sidan iallfall som tur är

Pontiac57
2017-04-28 01:44
#8

Det är väldigt vanligt under tredjetrimestern och ryggläge bör undvikas. Hjärtslagen minskas inte överlag men får dippar som dom kallar det och dom kan stanna kvar nere en stund. Om jag minns rätt kan du inte mäta det via dopplern utan endast ctg där du mäter en längre tid.

Alexzandra630
2017-04-28 07:20
#9

#2 Det är ju varken bra för dig eller barnet om du ligger på rygg för ofta/länge. Jag hade nog försökt få till en annan ställning när du fixar fransarna. När jag kollar hjärtljuden hos BM nu så får jag typ halvsitta. Det är svårare för henne att hitta rätt men hon har sagt att jag ska undvika att ligga på rygg. När jag ligger på rygg hemma, bullar jag upp så jag ligger i hjärtställning. Sen känner du ju själv vad som är bra och inte. Blir du yr är det inte bra.

Intehärutandär
2017-05-03 02:22
#10

Här kan Du läsa forskning om sovning på fel sida som gravid. Taget från spädbarnsfondens forskning och fakta

http://www.bmj.com/content/342/bmj.d3403

Djurälskaren87
2017-05-04 09:25
#11

Ska testa på Lördag när jag ska fixa fransarna att ha med en kudde och ligga på sidan. funkar det inte då heller får jag strunta i det.

Upp till toppen
Annons: