Annons:
Etikettallmänt
Läst 2519 ggr
Djurälskaren87
2017-04-26 16:02

Gravid och rensa kattlåda.

Hej! Jag frågar åt en vän då det är hemligt ännu. Hon är i vecka 8 Vad är rekommendation med gravid och rensa kattlådan?

Annons:
Lojs
2017-04-26 16:05
#1

Vi hade katt när jag var gravid förra gången (8 år sedan) och i alla fall då skulle man undvika att rensa kattlådan, jag vet inte hur rekommendationen ser ut nu.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

vendelay
2017-04-26 16:10
#2

Varför ska gravida undvika att rensa kattlådan? Om jag får fråga.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

91Marran
2017-04-26 16:12
#3

Det innehåller något ämne som inte är bra har jag för mig. Något som utsöndras när man städar.

Mvh
Mig

Tyst
2017-04-26 16:13
#4

Jag vill också veta varför de skall undvika att rensa kattlådan. Är det något med att det är dåligt att de andas in dammet som blir av sanden? Då är det ju bara att använda annat strö. Är det för att de inte ska böja sig framåt? Då är det ju bara och plocka upp kattlådan på en pall medan man rensar den…

Djurälskaren87
2017-04-26 16:13
#5

Man kan få toxoplasmo via en parasit tydligen

Lilolizeit
2017-04-26 16:13
Annons:
Chinesecrestedlover
2017-04-26 16:15
#7

Jag är utbildad djurvårdare och under min utbildning fick jag information om att  gravida inte bör rensa kattlådan p.g.a. risk för Toxoplasmos. Smittar via t.ex. kattens avföring, därav rekommendationen att undvika kattlådan. 

Se information här t.ex. 

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-ar-toxoplasma-och-hur-kan-jag-skydda-mig/?ar=True

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxoplasmainfektion---toxoplasmos/

Mvh/Chinesecrestedlover

vendelay
2017-04-26 16:16
#8

Tack för era svar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Alexzandra630
2017-04-26 16:19
#9

Man kan smittas av toxoplasma om man rensar kattlådor. Barnet har inget skydd mot det. Därför ska man undvika att rensa kattlådor och hantera jord. Sköter man hygienen ordentligt ska det inte vara någon fara men det är dumt att riskera.

Djurälskaren87
2017-04-26 16:19
#10

Hälsar detta till henne! Tack!

[Thiah]
2017-04-26 16:45
#11

Toxoplasma finns även i jord så man ska vara extra vaksam när man tex rensar i rabatten. Sen är det oftast så att vi som haft katter en längre stund innan vi är gravida redan varit smittade och kan därför lugnt rensa kattlådan. Slicka inte fingrarna efteråt bara utan tvätta händer ordentligt.

mollyt
2017-04-26 19:09
#12

Precis som många redan svarat beror det på en parasit (toxoplasmos) som bland annat finns i katters avföring. Finns även i jord och rått kött. Jag rensade kattlådan som gravid men tvättade alltid händerna efteråt. Något som man inte alltid pratar om men som togs upp under min utbildning när vi lärde oss om toxoplasmos är att man som kattägare även ska diska frukt man äter (som ligger framme i fruktskål) innan man äter den om det finns risk att katterna slickat på frukten/grönsaker osv. Eftersom katter är renliga djur så tvättar de sig ofta - såväl även i rumpan. 😉

[Thiah]
2017-04-26 19:13
#13

#12 ja och de flesta katter har även kattlådedamm under tassarna där bakterien kan finnas.

Annons:
vendelay
2017-04-26 22:09
#14

#12 & #13 Hur ska en göra om en är gravid och har katt(er) då? Mina katter sover med oss i sängen osv vilket ju såklart innebär att det lär finnas lite bajs från dem eller damm under tassarna. Och på alla möbler och ja, typ allt 🤐

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

oh-la
2017-04-26 22:37
#15

känner att det kanske kan vara på sin plats att citera följande från  SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) innan folk blir allt för drastiska.

"Man har i olika undersökningar inte kunnat finna något entydigt samband mellan toxoplasmos hos människor och kattinnehav. Det bör därför inte vara nödvändigt med alltför drastiska rekommendationer om att göra sig av med sin katt under till exempel en graviditet."

http://www.sva.se/djurhalsa/katt/parasiter-hos-katt?lid=25121

det är alltså inte i första hand katter som man ska akta sig för, och har man en innekatt är risken i princip minimal att drabbas. viktigare då är att vara varsam med rått kött, osköljda grönsaker och jord ute. 

katter är iiofs Toxoplasmans huvudvärd, men katten måste smittas av en bärare, vilka är smådjur som fåglar och möss. även otillagat kött kan smitta katten, precis som det kan smitta människor. har man alltså en innekatt som primärt äter kattmat kan man vara ganska säker. som någon skrev innan, tvätta händerna efter att ni tömt lådan, och ät inte kattbajs :P

det finns de som får sådan panik av detta att de gör sig av med sina katter, och det är ju inte helt rätt kan jag tycka när det inte är fastställt att det finns samband mellan toxoplasmainfektioner och katter.

JossanH
2017-04-26 22:42
#16

vi bor på landet och har 2 katter och en del andra djur. Hanterar rått kött dagligen då jag utfodrar mina illrar med det. Jag rensar kattlådan då och då för sambon är borta en vecka i taget, men katterna går oftast på toa utomhus. jag är dock noga med hygienen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Liltith
2017-04-26 23:03
#17

Man kan ta blodprov på Mvc för att se om man har antikroppar så behöver man inte vara orolig för sina egna katter iallafall. Jag jobbar som djursjukskötare och har även 7 egna katter så jag skötte kattlådorna under tiden men tvättade händerna ordentligt efteråt.

[Thiah]
2017-04-27 05:14
#18

Jag har också skött katterna som vanligt. Läste mycket om det förra gången och insåg då att chansen att mina katter ens bär smittan är liten.

elliaslund
2017-04-27 08:51
#19

Jag frågade min barnmorska det också, hon sa att kan du undvika så är det bra, MEN, har din kompis innekatter är det ingen som helst fara att rensa kattlådan. Dock om katterna är utekatter så kan det vara farligt då det kan vara massor av bakterier i avföringen på katten :)

elliaslund
2017-04-27 08:53
#20

Och har hon ingen hjälp med att rensa i kattlådan om katterna är utekatter rekommenderade min barnmorska att använda plasthanskar, sprita händerna före och efter samt en sån mask man har i ansiktet så man inte andas in allt för mycket. Så det bör inte vara farligt för din vän sålänge hon använder det jag skrev :)

Annons:
Sarah
2017-04-27 08:55
#21

Skötte oxå mina djur som vanligt. Är man nivå med hygienen så behöver man inte hetsa upp sig så mycket :)

Starfall
2017-04-27 22:39
#22

Hur är det med kattspyor, är dom farliga att plocka upp när man är gravid?

Alexzandra630
2017-04-28 08:37
#23

#22 Det beror ju lite på va katten äter. Äter den möss så kan det ju vara lämpligt att någon annan plockar upp det. Men som sagt man kommer långt med god hygien.

oh-la
2017-04-28 09:40
#24

spya är inga problem. eventuella oocystor utsöndras via tarmen ut i avföringen.

Alexzandra630
2017-04-28 09:54
#25

#24 halvsmält rått-kött är väl inte jättelämpligt att hantera som gravid. Eller?

EmiliaTorstensson92
2017-04-28 10:22
#26

Vaddå så det är inte bra att rensa ogräs och vara i jord, det har jag inte hört innan? man ska ju typ undvika allt känns det som, haha.

oh-la
2017-04-28 11:18
#27

#25, det förutsätter ju att katten äter just rått kött 😎 annars antar jag att du även rekommenderar gravida att helt avstå från att hantera kött alls som gravid, ens i matlagning? för det är precis detsamma. 

eftersom tråden gäller just toxoplasma från katt är det inte spyan som är problemet. den är inte värre än att hantera en bit biff eller kotlett, vilket jag förutsätter att gravida som äter detsamma hanterar utan eftertanke mer än vanlig livsmedelshygien.

Annons:
Alexzandra630
2017-04-28 11:22
#28

#27 Vårt kött är trikin-kontrollerat. Det är inte katternas.

[Thiah]
2017-04-28 11:29
#29

#26 slicka inte på jordiga fingrar så ska du se att det går bra. Ska man följa vartenda råd maniskt hela tiden blir man ju knäpp.

oh-la
2017-04-28 12:09
#30

#28, ja, jag vet ju inte vad du matar din katt med. det enda kött min katt får är livsmedelsgodkänt kött. då skulle jag vara mer orolig för hundens mat. nu gäller inte frågan trikiner utan toxoplasma, och i frågan om toxoplasma är kattspya inte ett problem eftersom det utsöndras via avföringen. toxoplasma finns även i kött, därav rekommendationen att inte äta rött kött under graviditeten. skulle man inte kunna hantera en kattspya med kött i (jag förutsätter självklart att man tvättar händerna efter kattspya, samt låter bli att äta den) under graviditeten skulle man heller inte kunna hantera livsmedelsgodkänt kött av någon typ.

just trikiner smittar genom förtäring av smittat kött. du smittas alltså inte av att hantera en kattspya såtillvida du, som sagt, inte planerar att äta den.

Alexzandra630
2017-04-28 12:52
#31

#30 De flesta katter jagar väl ändå sin mat själva med komplettering av torrfoder. Dvs köttet är inte kollat. Det finns ändå en risk att bli smittad om man hanterar köttet/spyan. Men det kräver ju att man inte är noga med hygienen. Sen tror inte jag heller att man ska vara livrädd för att tömma kattlådan men det finns ändå en liten risk. Trikiner kan smitta genom sår också. Om man tex har ett sår i handen och hanterar smittat kött.

oh-la
2017-04-28 13:49
#32

#31, nu vet jag inte längre vad vi pratar om… diskussionen om kattlådor har inget med trikiner att göra. trikiiner och toxoplasma är två helt skilda parasiter. den ena, toxoplasma, kan finnas i rått kött och i kattbajs i vissa fall och det som diskuterats i tråden. trikiner är en mask som under sin smittsamma del av livscykeln finns i nbäddad i muskelvävnad och smittar via förtäring. smitta är mycket ovanlig och de fall som finns är inte kopplade alls till katter (kan över huvud taget inte hitta något ssamband mellan katter och trikinsmitta mer än att de eventuellt ksulle kunna bära på det) utan till dåligt tillagat kött eller charkuterier. jag kan inte någonstans hitta att trikiner smittar via sår, länka gärna. den smittspridning som förekommer, förekommer efter förtäring.

[Devya]
2017-05-05 19:36
#33

Uh, får nog bara sätta på engångshandskar då jag ska städa lådan hör jag. Här hemma är det endast jag som städar kattlådan. Min sambo har aldrig rört den ens.

Men sen igen, om man kan testa sig själv så vill jag gärna göra det.

[Smulan_88]
2017-05-05 22:33
#34

Hahahaha vad roliga ni är!!! ❤❤ jag tror att ni pratar om olika "rått" kött, den ena varianten är väll den som springer ute i ladugårdarna och den andra är den man steker!! Så kul, läs era kommentarer med en annan synvinkel så ska ni se att ni pratar om olika saker "rått kött" :*D Hahaha ni förgyller min dag ❤❤❤

Annons:
Sarah
2017-05-06 00:49
#35

Särskrivningar kan ju göra en del… Råttkött = kött från råttor. Rått kött = inte tillagat kött.

Alexzandra630
2017-05-06 09:12
#36

#32 Jag har fått infon ifrån jägare att trikiner kan smitta via sår men jag hittar inte någon info om det heller. Men man ska väl alltid vara försiktig när man hanterar kött som inte är livsmedelssäkrat ännu. Nu menade jag ju inte att själva katten smittade utan köttet katten äter. Och jag har än så länge inte träffat någon katt som inte äter möss, råttor och fåglar. Dvs ej livsmedelssäkrat kött.

JossanH
2017-05-06 12:08
#37

#36 skulle säga att det finns en enormt stor mängd katter som lever inomhus och inte fångar och äter byten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: