Annons:
Etikettkomplikationer
Läst 3195 ggr
SuperLimm
4/25/17, 8:57 AM

Blödningar

Imorse när jag var på toa så kom det blod på pappert. Jag vet att slemhinnor osv är känsliga och det lätt blir lite blödningar när man är gravid. Men hur vet jag att det är en ofarlig blödning eller om det blöder på ett dåligt sätt? Jag trodde bara det var det lilla som blev imorse men nu har det kommit mer. Hade lite ondare i magen inatt än vad jag haft de senaste två veckorna men det gick över på någon minut. Hur vet jag om det är missfall eller inte? Är gravid i vecka 6+2 tror jag om jag tänker rätt.

Mvh Linn

Annons:
Sparven88
4/25/17, 9:11 AM
#1

Jag blödde lite titt som tätt under min graviditet. Det är väl normalt så länge man inte får kraftig värk antar jag. Det här med värk är ju också svårt att säga, det molar å har sig i magen eftersom det växer så mycket. Hoppas att det ordnar sig =)

[Thiah]
4/25/17, 9:28 AM
#2

Det ska blöda kraftigt säger dom och det betyder ungefär att man blöder igenom en tjock binda på under en timme. Sen är det vanligast med smärtor samtidigt. Jag har blött både denna gången och förra gången. Förra gången​ kom till och med klumpar men Joel föddes ändå 7 månader senare. Denna gång har jag blött ganska rejält 1 dag men jag tror allt är bra för alla symtomen är kvar flera veckor senare.

SuperLimm
4/25/17, 9:58 AM
#3

Okej, känner mig lite lugnare nu. Blöder en hel del dock, vattnet i toan är helt rött när jag kissat, så brukar det inte ens bli när jag har mens. Dock blöder jag inte så mycket när jag har mens. Får väl avvakta och se antar jag. Ska till MVC på tisdag. Borde jag avboka tiden eller bara avvakta och se hur det urartar?

Mvh Linn

Djurälskaren87
4/25/17, 11:01 AM
#4

Avvakta du och se hur det tar sig hade jag gjort.:)

Alexzandra630
4/25/17, 11:03 AM
#5

Blöder du mycket och har ont så är det stor risk för missfall. Speciellt om det är färskt blod. Men det behöver inte betyda missfall. Jag hade nog ringt till mvc och rådfrågat om tiden.

SuperLimm
4/25/17, 11:10 AM
#6

Okej, jag avvaktar så får jag se. Har ju ändå till på fredag på mig att avboka tiden.

Om det skulle vara missfall, visst kan det ta 14 dagar innan det visar negativt på ett gravtest?

Mvh Linn

Annons:
Alexzandra630
4/25/17, 11:15 AM
#7

#6 Ja det kan ta så lång tid (och till och med ännu längre) innan det visar negativ. Men förhoppningsvis är det ju inget missfall. Håll utkik efter klumpar osv, det kan visa om det är missfall eller inte.

SuperLimm
4/25/17, 11:24 AM
#8

#7 Det är lite klumpar men jag vet inte vad som är "normalt" och vad som är mycket. Får väl se, än så länge blöder det ganska mycket iaf. Den dagen då jag skulle haft min mens fick jag en liten blödning, ungefär som det var imorse. Men sen blev det inget mer. Det var för två veckor sen, den 10e. Trodde jag fått min mens då men när det inte blev mer blod än så så testade jag mig på söndagen efter, alltså påskhelgen.

Hur som helst sitter jag på jobbet och mår as dåligt. Vet inte om jag vågar gå hem då jag är ensam på jobbet idag fram till 14 ungefär. Kollegan vet att jag är gravid så jag har skickat ett sms och skrivit hur det ligger till och frågat om det är okej att jag går hem. Har inga bindor här heller,  bara trosskydd och dom är snart slut också.

Mvh Linn

mollyt
4/25/17, 2:24 PM
#9

Usch vad jobbigt, förstår att du är orolig. Hoppas att du kan få gå hem! Kram

SuperLimm
4/26/17, 6:52 AM
#10

Kollegan ringde efter lunch och frågade varför jag fortfarande var kvar. Ringde 1177 igår kväll när jag samlat mig lite och bad om råd. Hon tyckte jag skulle ha kvar tiden på tisdag till MVC, hon sa att även om det skulle va ett missfall så kan det vara skönt att få gå dit och prata. Ska försöka ringa MVC idag, är hemma från jobbet. Är ganska säker på att det är missfall, känner mg inte gravid längre.

Mvh Linn

Alexzandra630
4/26/17, 7:36 AM
#11

#10 Blöder du fortfarande? Jag tror också det är bra att försöka behålla tiden på mvc. Och så hoppas jag att du är en av dom som blöder under graviditeten men ändå är gravid. Jag vet hur tufft det är att gå igenom ett missfall.

elliaslund
4/26/17, 8:31 AM
#12

Jag skulle säga av egen erfarenhet av ett missfall att du märker verkligen om det är missfall eller inte, små blödningar är ingen fara, ett missfall kommer STORA klumpar med blod som är snorliknande och äckliga… Ring till barnmorskan du och förklara läget så kan dem hjälpa dig!
Missfallsrisken är större från vecka 1-12, tyvärr! Men som många skriver så kan många blöda under sin graviditet och ändå föda en frisk liten kotte, jag håller tummarna för dig vännen!!

Alexzandra630
4/26/17, 8:37 AM
#13

#12 När jag fick missfall så blödde jag bara de första dagarna. Inga klumpar eller liknande. Sen typ dag 3-4 kom fostret i en klump. Sen var det bitar som kom ut efter det i ett par dagar. Så det är nog olika hur det är.

Annons:
elliaslund
4/26/17, 8:40 AM
#14

#13 Ja absolut är det olika, jag menade inget illa med det jag skrev! Men det är det jag menade med att som du skrev att det kom i en klump, det är det jag menade med "STORA klumpar med blod som är snorliknande och äckliga" fast skulle kanske skrivit "stor" istället för "stora", men det är ju olika där med ju :) 

Jag vet inte, ville mest stötta och informera.

SuperLimm
4/26/17, 8:56 AM
#15

Pratade precis med en barnmorska o hon tyckte jag skulle avboka tiden så så blev det. Känner mig inte det minsta gravid längre så de e väl bara att börja om igen. Och ja blöder fortfarande.

Mvh Linn

Madde
4/26/17, 9:44 AM
#16

#15: Väldigt tråkigt om det är ett missfall. Varför tyckte hon inte att du skulle behålla tiden?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

SuperLimm
4/26/17, 10:26 AM
#17

#16 jag sa att jag trodde jag fått missfall då jag blött hela dagen igår och fortfarandw blöder. Jag frågade om jag skulle behålla tiden men hon tyckte det var onödigt, att jag skulle vänta och att min mens kommer komma igång snart igen. Hon jag pratade med på 1177 igår tyckte jag skulle behålla tiden då det är så svårt att få tider. Skulle det vara missfall sa hon att det kunde vara skönt att bara prata lite med någon ändå.

Mvh Linn

Djurälskaren87
4/26/17, 10:57 AM
#18

Jag tycker de var lite dumt sagt av BM. Kan vara skönt att få komma och prata mer någon om det är missfall.

Alexzandra630
4/26/17, 11:07 AM
#19

#18 Jag ser ju hellre att det finns tider till dom som behöver det akut än att få komma in och prata av sig. Det finns kuratorer till sånt (jag blev erbjuden det efter mitt missfall). SuperLimm Om du känner att du behöver prata om det så kan du ringa och boka tid hos en kurator istället.

Djurälskaren87
4/26/17, 11:18 AM
#20

Absolut men nu vet man ju inte säkert det är missfall. I annat fall hade ju BM kunnat vägleda henne vart hon kunde vända sig om hon behövde prata av sig. Det hade jag känt iallfall själv om jag var i samma situation. Hoppas allt går bra för dig TS!

Annons:
Madde
4/26/17, 5:46 PM
#21

#19: Det är garanterat längre kötid till kuratorn än till en barnmorska.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Alexzandra630
4/26/17, 6:10 PM
#22

#19 Mig veterligen kan inte en kurator göra ultraljud eller förskriva preventivmedel… Eller om det kommer in någon med tydliga tecken på havandeskapsförgiftning. Som sagt det finns mer akuta ärenden än att sitta och prata med en BM om ett eventuellt missfall. BM har ingen utbildning i samtalsterapi. Vi vet dessutom inte om superlimm har fått missfall och då tycker jag vården gör helt rätt i att avboka tiden om det är dåligt med tider.

Alexzandra630
4/26/17, 6:11 PM
#23

Föregående inlägg är riktat till #21och #20

Alexzandra630
4/26/17, 6:15 PM
#24

BM kan dessutom inte säga mycket annat än åh va tråkigt, ni får försöka igen. Jag blev inlagd vid mitt missfall då jag förlorar så mycket blod och de hänvisade hela tiden till kurator om jag behövde prata av mig. Jag förstår inte varför man ska belasta fel del av vården för en sånn sak… Det är lite som att ringa veterinären när bilen krånglar.

SuperLimm
4/28/17, 10:08 PM
#25

#22 Jag hade en tid till mödravårdscentralen. Jag tror inte dom tar emot något akut överhuvudtaget. Ska man ringa och prata med dom så måste man ringa innan klockan 10 samma dag, annars finns det inga telefontider kvar. Då hamnar man också hos någon i en helt annan stad. Behöver man göra något akut så får man ta kontakt med gynmottagningen eller kanske även med förlossningen eller nått. 

Barnmorskan jag pratade med i onsdags var väldigt nonchalant. På henne lät det som att det inte var någon stor grej eftersom det är så vanligt med missfall tidigt. Hon tog till och med upp det faktum att dom flesta inte ens märker att dom varit gravida eftersom missfallet kommer som en sen mens istället. Den biten vet jag redan och det hade jag inte alls behövt höra. Det är en stor grej för mig och nej det är inte som en sen mens. Jag har haft gravidsymtom i flera veckor och vetat om att jag varit gravid i två veckor. Så hon var rätt tråkig att prata med. Då var sjuksköterskan på 1177 mycket snällare att prata med. BM jag pratade med varken hänvisade till eller frågade om jag behövde prata med någon. 

För övrigt så blöder jag fortfarande och har rätt ont i magen emellanåt. Jag har inga som helst symtom kvar. Tänkte vänta några dagar och sen ta ett nytt graviditetstest bara för att vara säker.

Mvh Linn

Djurälskaren87
4/28/17, 11:22 PM
#26

25# Så ska man inte alls bli bemött! Lider verkligen med dig!

Alexzandra630
4/29/17, 9:15 AM
#27

#25 Om de har så dåligt med tider är det ju ytterligare en anledning att avboka tiden eftersom de inte kan göra något för dig. Jättetråkigt men sant. Jag fick en tid hos BM nästa vecka på hennes kaffepaus för att det är så fullbokat. Så de gör ju vad de kan om man måste ha tider. Jag beklagar verkligen och jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är att genomgå ett missfall (jag visste inte att jag var gravid utan trodde mensen uteblivit pga stress, använde dessutom preventivmedel). Har du någon du kan prata med det om?

Annons:
SuperLimm
5/2/17, 8:04 PM
#28

#27 jag har min sambo, mamma och kollega. Har även pratat med lite kompisar men ingen jag känner har gått igenom samma sak. Har gått helt okej senaste dagarna, var på jobbet i fredags och idag utan problem. Tror det har slutat blöda nu också. Kommer lite rosa och bruna flytningar ibland. Hur länge ska det blöda egentligen? Ikväll är det jobbet. Antar att det är för att jag är ensam hemma ikväll.

Mvh Linn

Alexzandra630
5/2/17, 8:18 PM
#29

#28 Jag blödde typ i 10 dagar. Sen tog det en ganska bra stund innan kroppen kändes normal igen (3 månader ungefär). Ungefär när jag slutat blöda kom de jobbiga känslorna men det var bara att försöka hantera sorgen. Jag vet att det är jättetungt nu men det går över.

Upp till toppen
Annons: