Annons:
Etiketttredje-trimestern
Läst 2966 ggr
Alexzandra630
2017-04-24 20:42

Vändningsförsök

Är det någon som gjort det och kan berätta hur det går till och hur det känns? Min bäbis har legat med huvudet nedåt i varje kontroll men i lördags kände jag hur bäbis vände sig i magen. H*n vände tillbaka sen på söndagsmorgonen men idag har bäbis vänt sig med huvudet uppåt igen och legat så hela dagen. Går in i v 36 i morgon och har ganska rejäla förvärkar. När jag var på föräldraträff idag sa de att om bäbis ligger i säte vid kontrollen v 36 så bokar man ett vändningsförsök till v 37. Så nu vill jag veta hur det går till. :-)

Annons:
MikaelaS_
2017-04-25 00:27
#1

Jag gjorde med vårt första barn. Man får komma in, lägga sig ner och de gör ett ultraljud och för att fastställa att barnet fortfarande sitter i säte. Sen när det är kollat får man en bricanylspruta för att livmodern ska slappna av och vara mer medgörlig. De kollar barnet en stund med ctg och sedan om allt är bra börjar läkaren massera runt bebisen i magen. En del vänder sig på direkten och vissa gör som vår son och vägrar. Han hade sjunkit för långt ner och var inte ens ruckbar. Efter ett svettigt försök av läkaren kollades sonen igen med ctg och sen gjorde läkaren ett försök till. Han drog så svetten rann stackarn. Jag tyckte inte det gjorde ont men det var ju inte jätteskönt, men absolut hanterbart. Efteråt fick jag saft och macka medan sonen kollades igen med både ctg och ultraljud. Vår son vände sig aldrig men det bör tilläggas att han suttit i säte sedan minst vecka 29 när bm började kolla honom. Du behöver inte gå med på en vändningsförsök, det är helt upp till dig. Din bebis verkar ju fortfarande ha gott om plats och många vänder sig ju rätt ganska sent :)

Alexzandra630
2017-04-25 08:24
#2

#1 Tack för svar! Det är alltid skönt att veta hur det går till.

mollyt
2017-04-25 14:28
#3

#1 så er son vände sig inte sen själv heller? Får jag fråga om han föddes i säte också eller med snitt?

MikaelaS_
2017-04-25 16:30
#4

#2 Så lite så, skönt med lite kött på benen :) #3 Nej, han satt sär han satt. Valde snitt då sjukhuset vi tillhörde inte ens enligt de själva är speciellt kunniga och erfarna kring sätesförlossningar.

Liltith
2017-04-25 17:07
#5

Gjorde ett i v 37 men lille sonen. Han låg så högt så det behövdes ingen spruta utan bara lugn andning och svopp så låg han rätt. Kändes inget särskilt vid vändningen men var lite öm i magen 2 dgr efter men inte så det störde.

LovisaC82
2017-04-25 21:28
#6

Jag har också gjort vändningsförsök i vecka 37+2 och det var inte den trevligaste upplevelsen men det berodde mestadels på en envis bebis som hade suttit på rumpan tror jag sen vecka 17-18 och verkligen borrat ner rumpan. När läkaren försökte få in händerna under rumpan fick hon gräva rätt duktigt men gav upp i stort sett direkt. Min vanliga barnmorska sa ganska tidigt att hon inte trodde att det skulle gå att vända bebis just för att rumpan satt så djupt. Jag fick fasta en viss tid innan tror från midnatt och sen var det samma process som nån ovan skrev. Först ctg och ultraljud och kolla hur bebis mådde, mängden fostervatten osv. Sen sattes en infart på handen och så fick jag bricanyl för att livmodern ska slappna av. Den medicinen gör också att hjärtat rusar lite och man får hjärtklappning vilken kan vara lite läskigt och man kan bli lite skakig i musklerna efteråt (jag har astma och är bekant med den sen innan). När dom ser att medicinen verkat och bebis mår bra så försöker dom vända. När försöket är klart får man ligga uppkopplad en stund och så kollar dom med ultraljud så allt är bra. Därefter blir det fika och lite ny energi. Hela min upplevelse blev rätt konstig för jag gjorde mitt försök på en tisdag och jag sa till dom att jag trodde att förlossningen hade dragit igång redan under helgen. Ctg visade också på regelbundna värkar och trots det sattes min snittid 15 dagar fram. På torsdag två dagar efter vändningen fick jag färgade flytningar men nekades att komma in på kontroll så på fredag hjälpte min vanliga barnmorska mig att få komma in på undersökning. 5 timmar senare är sonen född med akutsnitt men mådde iaf toppen, värre med mig som inte alls hängde med i svängarna 😜. Menar inte att skrämma för som sagt här satt rumpan stadigt kilad vilket den ju inte gör på din skrutt. Hoppas allt går bra oavsett hur det blir, snart får du mysa bebis.

Annons:
Alexzandra630
2017-04-25 21:54
#7

#5 och #6 Stort tack för era svar. Det lugnar att höra om olika erfarenheter. Jag vet ju inte ens om jag behöver göra ett vändningsförsök men vill ändå förbereda mig ifall det skulle vara nödvändigt. Längtar tills fredag nu så jag får svar.

mollyt
2017-04-26 19:14
#8

När de försöker vända bebisen - trycker de utanpå magen då och hoppas att bebisen själv ska vända på sig?

Alexzandra630
2017-04-26 19:26
#9

#8 Som jag har förstått det försöker de få bäbisen att göra en kullerbytta i magen. Så ja de använder händerna och buffar på bäbis.

MikaelaS_
2017-04-27 11:55
#10

Ja, de liksom masserar magen och knuffar bebisen runt. De flesta verkar bara behöva lite starthjälp och sedan snurrar de själva.

mollyt
2017-04-28 18:59
#11

Tack för svar!

Alexzandra630
2017-04-28 19:54
#12

Efter besök hos BM så vet jag att bäbis ligger åt rätt håll. Men misstänkte nästan det för i natt vaknade jag av att hela magen kändes som den vändes ut och in och sen har det ilat något fruktansvärt i bäckenet. Men tack för alla svar ♡

MikaelaS_
2017-04-28 21:42
#13

Åh vad bra, hoppas den lille vill stanna så nu :)

Annons:
Intehärutandär
2017-04-30 15:23
#14

Jag gjorde med min ängel. 

V 37 vänder jag henne. Vi kom in i ett rum och fick avslappnande. Vart så darrig att jag knappt kunde gå. Började sluddra. Gick över till rum med UL. Där kom en läkare in och hon kollade med UL, sedan gjorde hon vändningen - som gick på ett par sekunder bara då min flicka låg på snedden. 

Sedan in på rummet igen 30 min för övervakning. Och så hem. 

Dock vände hon sig igen och är född stilla i säte vaginalt. Det dom dock inte varnade för var att vattnet kan gå vid vändning - så hennes vatten var helt borta utan att jag märkt av det.

Upp till toppen
Annons: