Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 6536 ggr
elliaslund
2017-04-21 10:01

BF November 2017 #1

Jag hittade ingen tråd om beräknad födsel i november så jag startar en här.. Hoppas det är OK :-) 

Jag är beräknad 17 november :-)

Annons:
[Thiah]
2017-04-21 11:19
#1

Jag är också sagd 17 nov men vet inte säkert förrän efter vul eller RUL. :) Troligtvis blir jag igångsatt en vecka innan men vi ska se.

elliaslund
2017-04-21 11:57
#2

Hej Thiah! :-) Vad roligt!! Har du fått någon tid till ultraljud ännu? Jag har inskrivning på fredag nästa vecka, men vanligtvis brukar väl "vanligt" ultraljud ske runt vecka 18 har jag för mig väl? :) Kramar!

[Thiah]
2017-04-21 12:58
#3

#2 jag ska få göra kub så 11 maj ska jag få se masken. ;) Då hoppas jag på en lite mer exakt datering. Fick aldrig någon mens mellan att jag slutade med piller och blev gravid så datumet är lite av en gissning (fast jag och min rådgivning (finlands mvc typ) hade samma gissning oberoende av varandra).

MikaelaS_
2017-04-21 23:48
#4

Jag är beräknad 27 november så jag hoppar in här då :)

elliaslund
2017-04-22 11:26
#5

Åh vad spännande Thiah!! Uppdaterar oss gärna när du varit på kub, spännande att höra hur det gick ju och hur det kändes :D

MikaelaS_ du är såå välkommen!! Jag har inskrivning på fredag, ska bli himla spännande att träffa min barnmorska för första gången :)

MikaelaS_
2017-04-23 08:49
#6

Tack :) Jag var på inskrivning 10 april, ska dit nu den 27:e nästa gång för blodprover och allt sånt där. Jag är svårstucken så det blir intressant :)

Annons:
EmiliaTorstensson92
2017-04-24 08:07
#7

Hej! Jag har beräknad BF 29 november efter vad appen på mobilen säger. Ska på första Inskrivningssamtalet 3 maj. Längtar 😍

EmiliaTorstensson92
2017-04-25 21:15
#8

Hur är era gravidsymtomer. För låt men nu låter det lite äckligt. Men idag hade jag "snor"liknande flytningar. Någon mer som haft/har så?

EmiliaTorstensson92
2017-04-25 21:15
#9

Förlåt*

[Thiah]
2017-04-26 05:12
#10

Här behöver du inte be om förlåtelse. Snorliknande flytningar var ett bra ord och jag har haft det till och från .

EmiliaTorstensson92
2017-04-26 07:09
#11

Okej :D när får ni vänta på första ultraljud? Här får vi ta runt vecka 19. Men ska försöka få ett tidigare :)

MikaelaS_
2017-04-26 08:19
#12

Likadana flytningar här också, sprang på toa rätt ofta i början kan man väl säga, haha. Kvittar nog hur många barn jag får, kommer alltid vara livrädd för att det ska vara blod och inte bara flytningar.. Här är RUL första ultraljudet, i vecka 19-20 om man är under 35 och man inte har några avvikelser i släkten. Tidigare kan man bara drömma om att få. Dock har jag lyckats prata mig till ett dateringsultraljud en gång, fick komma efter mycket om och men.

elliaslund
2017-04-26 08:25
#13

Jag har inte fått några såna flytningar men har hört att det är vanligt att få :) Så länge det inte kommer blodklumpar så bör det inte vara farligt!! Bara fråga på ni som undrar, vet inte hur många inlägg jag gjorde i början och alla på detta forumet är så himla goa och förklarar om man inte förstår något!! :)

Sist på hälsosamtalet sa hon att jag ska få göra ultraljud någonstans mellan vecka 17-19, ska på inskrivning på fredag så förhoppningsvis kan man få ett datum för ultraljud, gud så spännande!! 

Har ni berättat för familj och vänner ännu? Vi tänkte ta det efter inskrivningen, funderingar på att köpa bebis strumpor på h&m och ge bort och skriva en text "Detta vill jag ha på mig när vi träffas i november, farmor/mormor/morfar" Lät inte det super gulligt?? Hihi :D

Annons:
[Thiah]
2017-04-26 09:33
#14

Jag går ju kub så ser masken redan då. 11 maj har jag tid. Sen får jag tid för RUL senare. Jag har redan fått lite problem med värk runt ena fogen + underlivet när jag står. Härliga tider alltså… Magen har också börjat växa så jeans är obehagligt som tusan. Blir att tvätta gravidjeansen idag…

elliaslund
2017-04-26 10:05
#15

Vad spännande Thiah :)

Jag tycker min mage inte har växt, den är lite hårdare på överdelen av magen eller hur man säger, men jag har ju några extra kilon på kroppen så det syns nog mindre på mig som är lite överviktig :) Vart köpte du dina gravidkläder? Rekommenderar du något affär som du tycker är toppen? Bra för en annan att ha lite koll redan nu på sånt för rätt som det är säger det ju bara pang sen kommer kulan haha :)

MikaelaS_
2017-04-26 10:16
#16

Vi har redan berättat för svärfar, mamma och svärmor. Eller ja, de två första kom på det själva redan innan jag plussade typ, haha. De känner mig för väl. Resten av familjen får nog veta om några veckor, kommer inte kunna dölja det speciellt länge nämligen. Har också börjat få lite mage, gravidbyxorna har använts flitigt sedan vecka sex eller något, blir så enormt svullen i början. Igår fick jag ha vanliga jeans med hårsnodd, extremt obekvämt. Har också problem med ena fogen thiah, framfogen tar död på mig om jag lyfter för tungt eller hår för snabbt. Hade redan lite problem innan jag blev gravid men nu är det ju tio ggr värre. Blir inte bättre av att det är många tunga lyft på jobbet heller direkt.

[Thiah]
2017-04-26 11:45
#17

#15 jag väntar ju andra barnet så magen kommer snabbare. Min är hård och rund. Men inte på morgonen :p hahah så mycket gas där inne ännu. Jag har köpt mina 2 byxor från HM. Det får duga. Just nu är det dock mjukisar i mängder som gäller.. Mikaela min fog har kanske varit bra i 6 månader innan. Tog så lång tid att läka och jag är inte alls förvånad över att den redan bråkar. Men jag skulle gärna dammsuga i några månader till….Haha. Sen verkar jag har börjat komma in i spökveckorna redan. Symptomen minskar, tröttheten är lättare och illamåendet inte lika jobbigt. Ska väl tacka för det men samtidigt kunde symptomen stannat kvar tills jag varit på kub eller känner rörelse…

EmiliaTorstensson92
2017-04-26 11:49
#18

Vi har en i släkten som har autism och det är ju inte helt klart om det är ärftligt eller inte. Så man kanske kan trycka på det, så man får tidigare ultraljud. Sen har vi försökt blivit gravida över 1,5 år och skulle till IVF och på börja utredning 2 veckor efter att vi plussa. Så vi slapp :D <3 Har hört att man kan få tidigare när man försökt bli gravid länge för att minska oron om man har nått levande i magen eller inte. Jag tycker min mage har blivit tjockare men kanske för jag varit på all-inclusive förra veckan, haha. Då vi skulle göra ivf och hade berättat för några närstående, mycket för att min lillebror ska ha barn i år och min reaktion var att grina typ. Så vi berättade vid påsken. Tänkte berätta efter v.12, men då folk fråga om ivfen och jag ljög och sa olika, så valde vi att berätta. Så närmaste släkten vet om det. Känns skönt att ha berättat :) Vad har folk/barnmorskan sagt till er om tunga luft mm tidigt i graviditeten, är det stor risk med missfall?

EmiliaTorstensson92
2017-04-26 11:51
#19

Lyft*

MikaelaS_
2017-04-26 12:49
#20

Usch vad jobbigt thiah med fogen, då satt det ju i väldigt länge för dig :/ Tyckte jag hade långdraget efteråt, David är ju 20 månader nu och det satt fortfarande i. #18 Åh, vilken överraskning det måste ha blivit när ni plussade! :)) De kommer fråga på inskrivningen om ni har några avvikelser i släkten för att se om ni bör gör kub eller ej. Vet inte om autism räknas dit, för det känns inte som något man kan se på testerna? Fast jag är väldig tråkigt påläst gällande det där. Hon har inte sagt något om tinga lyft alls. Det som kan hända är väl mest att blodkärl kan spricka. Att orsaka missfall själv ska ju vara mer eller mindre omöjligt tydligen.

Annons:
[Thiah]
2017-04-26 13:24
#21

#18 Tänk så det kan gå :D En normal graviditet borde inte påverkas av tunga lyft i början. Och jag tror inte att autism är något som gör att man får kub då det inte syns på ett ultraljud. Och jag har sagt åt alla möjliga människor. Jobbet vet(liten förskola), chefen vet och sen lite vänner och så. Eftersom vi hade ett MA första graviditeten så vet jag att jag ändå vill ha stödet om det skiter sig. Kollegorna skulle ju ändå märka om jag helt plötsligt var borta utan att säga något… Och Jo, den där fogen är skit. Den värker nu för att jag bär en kasse med böcker. Gissar att vi kommer ha en livslång relation…

EmiliaTorstensson92
2017-04-26 20:27
#22

Nej har jag fatta det rätt så är det väl mer down syndrom som de ser sannolikheten att det skulle bli?

[Thiah]
2017-04-27 05:14
#23

#22 precis.

jackiejohn
2017-04-27 08:32
#24

Grattis allihopa! Följer er med spänning, får se om nån av er lyckas pricka den 20/11 mycket fin dag att fylla på ;) Vill bara flika in till #18 att nej högst troligt får ni inget tidigt ul bara för att ni försökt länge, vi höll på i 2 år och plussa dagen före kallelsen till ivf kom men graviditeten ansåg normal så inget tidigt ul, om man däremot gör ivf så gör man ett tidigt i vecka 8-10 cirka om man testat positivt :)

EmiliaTorstensson92
2017-04-27 11:41
#25

Jaha kanske är svårt att få göra det då :( men kanske är olika i olika län så hoppas vi har turen och få det :) Hoppas kan man ju göra i alla fall :D

jackiejohn
2017-04-27 15:22
#26

25# Absolut kan du fråga :) men bli inte besviken om de säger nej, för du har trots allt blivit spontant gravid då spelar det ingen större roll att ni stod i kö för ivf :) (iaf när det kommer till att få tidiga ul)

MikaelaS_
2017-04-27 21:31
#27

Även om det är lite segt att behöva vänta på RUL så får man ändå vara glad att man inte behöver tidiga ul, det betyder ju att graviditeten är normal :) Så försöker jag tänka, för det mesta, haha. Misstänker också livslång relation med den där sablans värken thiah :/ Jag är så TRÖTT, det är helt jäkla galet. Och mitt i allt har Wilmer hamnat i sin värsta trots hittills. Kom som en raket på treårsdagen så han tog visst det där med treårstrots på blodigt allvar..

Annons:
[Thiah]
2017-04-28 05:29
#28

#27 mysigt med treårstrots. :( Joel har en gudasänd period nu. Så snäll och glad och lättsam(bara för att jag säger det brakar väl helvetet loss). Vi körde en rejäl terrible two istället…

MikaelaS_
2017-04-28 08:34
#29

#28 Härligt, hoppas det håller i sig. Wilmer har vart jättelugn ett bra tag nu, tom lyssnat på oss, haha. Så nu får vi igen för det. Tack gode Gud är David lugn för stunden, han var istället galen när Wilmer var lugn..

EmiliaTorstensson92
2017-04-28 08:39
#30

Ja det är väl så man borde tänka, att den är normal. Men jag känner en som fick missfall i typ vecka 16 och då var det ett missfall som hade hänt tidigare bara att kroppen inte stött ut det förrän då. Men man måste ju såklart tänka positivt :D

EmiliaTorstensson92
2017-04-28 08:41
#31

Hur känner man att det är fogarna som gör ont. Alltså på vilket sätt känns det? Jag kan få att det hugger till ordentligt när jag ligger ner och nyser eller snyter mig. Men den smärtan går över rätt fort.

Denna kommentar har tagits bort.
[Thiah]
2017-04-28 11:32
#33

#30 det kallas att man får ett missed abortion. Kroppen fattar inte riktigt att fostret är dött utan fortsätter ganska normalt ett tag. Nya hormoner bildas inte sen så symptomen försvinner och sen stöts fostret ut. Hade själv ett sådant i min första graviditet som upptäcktes på ett ultraljud i v. 13.

EmiliaTorstensson92
2017-04-28 12:29
#34

Okej va tråkigt 😔

Annons:
MikaelaS_
2017-04-28 21:49
#35

Ja, det är ju bra att försöka tänka positivt. Så mycket mer kan man ju inte göra ändå. Dessutom, även om man får se ett pickande hjärta ena dagen så kan det ju bli ett missfall dagen efter. Hemskt men sant, man får försöka vara glad så länge allt verkar normalt. Angående foglossningen så är det, i alla fall för mig, som en molande och ilande smärta. Främst strax innanför venusberget men också bak i rumpan ut mot höfterna. Än så länge känner jag bara av framfogen tack gode gud, men det kommer väl.. är dock mer rädd att min falska ischias ska komma tillbaka, har haft det båda gångerna och det har vart en riktigt plåga. Det du känner av är nog ligamenten, de töjs nu när livmodern växer och kan ibland göra hiskeligt ont. Har jobbat från morgon till kväll idag, löning+fredag+Valborg på ingång=helt galet tempo. Så nu är jag helt slut, var trött redan när jag kom till jobbet i morse. Börjar sju i morgon bitti dessutom. Blir spännande :))))))))

EmiliaTorstensson92
2017-04-29 21:46
#36

Tack för svaret #35 :) Börja hugga idag i sidan av nederdelen av magen när jag legat i soffan en stund och ska ställa mig upp. Kan det också va ligament? Härligt med massa jobb och ob. Själv känner jag mig allmänt trött och orkeslös. Skönt jag tog ledigt igår så det blev långledigt till tisdag. Men om man ska tänka på gravidpengen så är det ju bara jobba på som tusan då de går efter sin årsinkomst. Är inte fastanställd än men går på längre vikariat.

MikaelaS_
2017-04-29 22:55
#37

Ja, låter som ligamenten, smärtan släpper rätt snabbt igen men jag tycker man kan vara småöm ett tag efteråt. Ja, det är härligt att ha jobb. Dessutom dubbel timpenning, är extra roligt att jobba helg, hehe. Fast långledigt låter härligt :) Idag hade vi grillevent på jobbet, mycket folk och högt tempo. Och jädrigt god mat 😊 Jag har också ett längre vikariat, för en som är mammaledig och så blir jag gravid själv, haha.

[Thiah]
2017-04-30 02:02
#38

Jag känner mig som en gammal tant när jag ska resa mig just på grund av ligamenten. Värsta är ju att de bara ibland bråkar så det är svårt att veta när…

EmiliaTorstensson92
2017-04-30 09:24
#39

Fusk med dubbelt betalt på en helg. Vi får typ 45kr extra för att det är helg och storhelg 100kr. (Inom vården i vår kommun). Ja då är det nog ligamenten då :)

elliaslund
2017-04-30 11:14
#40

Känns helt magiskt för min del!!
Den 9:onde maj ska vi få göra vårt allra första ultraljud! Är såå lycklig nu och längtar ihjäl mig!!

EmiliaTorstensson92
2017-04-30 11:38
#41

Va härligt :D vi ska på vårat första besök på onsdag!

Annons:
Velinga1984
2017-04-30 13:16
#42

#39 Fast om man har runt 100 i timpeng så blir det dubbla lönen; allt är relativt 😉 När jag började som undersköterska så hade jag 104 kr i timmen så för mig blev det dubbla lönen. OB ligger samma i alla kommuner , kan skilja om du arbetat privat eller på landsting dock.

EmiliaTorstensson92
2017-04-30 13:44
#43

Ja det är ju klart sant :)! Men en vanlig helg får vi 45 kr mer i timmen och denna helg räknas väl inte som storhelg? Så det var det jag tänkte på att vi inte har dubbelt. Jobbar man i affär tex så är det väl dubbelt varje helg på söndagar iaf :) Jag hade 100 kr/h när jag började 2011. Sen ökar det ju lite varje år

elliaslund
2017-04-30 13:53
#44

Jag har en fråga! Under veckan som kommer ska jag åka in och göra den där fasta grejen (kommer inte ihåg vad det heter) men att man inte får äta/dricka från 23.00 kvällen innan sen kl. 08.00 ska jag vara hos barnmorskan och dricka den där sörjan haha…. Har någon tips? Bör man ha med sig något att äta efteråt?

[Thiah]
2017-04-30 14:28
#45

#44 du ska göra sockerbelastning? Man får dricka en sockrig sörja och så ska de kolla ens blod ett par gånger? Var beredd i så fall på att det tar tid. Och Jo, ha med dig nått att äta och dricka sen. Jag mådde inte värst illa av det men många har mått rejält pyton.

elliaslund
2017-04-30 14:31
#46

Ja precis så heter det ja haha!
Men efter man har druckit sockerlösningen ska man ju vänta i typ 2 timmar på att ta blodprov, får man äta något under dem timmarna? Får man dricka något under timmarna? Jag mår illa konstant hela tiden och det enda som räddar mig från att inte kräkas är loka… Så jag är så nervös inför hur jag ska klara av detta.. Först sitta på en buss i 30 min för att komma till barnmorskan och sen dricka sockerlösning, och sen inte få dricka något alls efter i hela 2 timmar…..

EmiliaTorstensson92
2017-04-30 14:42
#47

Gör alla det där och i vilken vecka eller är det olika? :) jag tror min brors tjej gjorde det för någon vecka sen och idag är hon i v.35, men man kanske gör det fler gånger. Hon mådde så illa så hon kunde inte genomföra det hon skulle..

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
elliaslund
2017-04-30 14:47
#49

Jag gick in i vecka 12 i fredags så när jag gör mitt är jag fortfarande i vecka 12, jag har för mig att hon sa att jag får göra det tidigare då jag har högre bmi än "vanligt" liksom och då är det väl lättare att få graviddiabetes om jag förstod det rätt :)

EmiliaTorstensson92
2017-04-30 15:42
#50

Okej :)

[Thiah]
2017-04-30 15:48
#51

Nej under de timmarna får du inte dricka eller äta :( Jag fick dricka lite tillsammans med lösningen men bara lite. Jag gjorde det efter RUL någongång. Min rådgivning verkar skicka folk på rutin för att göra det medan andra skickar bara som som är i riskzonen för att få graviddiabetes. Jag hoppas jag slipper denna gång.

elliaslund
2017-04-30 15:53
#52

Åhh nej.. Okej :(
Hoppas verkligen jag klarar av detta… Hur pinsamt hade det inte varit om jag drack sockerlösningen och sen behöver springa och kräka upp den… Har dem något annat alternativ till dem som inte klarar av det? Eller måste man försöka tills man klarar det? :( Förlåt för många frågor!! 

Håller tummarna att du slipper!!

[Thiah]
2017-04-30 16:56
#53

#52 du lär inte vara den första som kräks i så fall så det behöver du iaf inte oroa dig över. Vet faktiskt inte hur de gör om man inte klarar det. Någon plan måste se ju ha

MikaelaS_
2017-05-01 21:35
#54

Jag tyckte inte sockerlösningen var farlig alls, vi fick ha med oss en citron som de pressade i och då smakade det mest saft. Gjorde i vecka 28 med första och inte alls med andra vad jag kan minnas, flyttade till annat landsting mellan graviditeterna. Verkar inte få göra något denna gång heller, ligger alltid lågt på sockret så de vill väl inte slösa resurser i onödan, haha. Och ja, jobbar i charken i mataffär så har dubbel timpenning nästan hela helgen och även kvällar :)) Går visst in i vecka 11 idag, har ingen koll alls denna gång känns det som. Tror jag kände kanten på livmodern i morse när jag vaknade. Tycker ibland att tiden gör långsamt men så tänker jag på att en fjärdedel redan är avverkad :o Har haft strålande sol idag och vi har hängt på en bondgård hela dagen nästan. Två enormt trötts barn somnade i bilen på väg hem och är nu klarvakna, bah..

MikaelaS_
2017-05-01 21:39
#55

Och förresten, klarar man verkligen inte av sockeebelastningen då kan man få göra ett försök med en väldigt söt frukost istället sa min första bm. Typ nutella på ljust bröd med oboy eller annat sött till. Typ en sockerchock och sen komma in och mäta. Men så kanske det inte är överallt.

Annons:
[Thiah]
2017-05-02 05:54
#56

#54 jag insåg också igår att detta är sista veckan sen blir det mera "safe". Jättekonstigt. Idag var nog magen där även på morgonen. En liten mjukare siluett än min normala spinkis. Om jag bara skulle få lite matlust och sluta med illamående så vore det toppen.

fluffis
2017-05-02 09:34
#57

Jag vet en som fick en blodsockermätare med sig hem i ett dygn för att mäta blodsockret i tid och otid.

elliaslund
2017-05-02 10:59
#58

Jag ringde till barnmorskan och berättade läget, och tjejen som jag pratade med inne hos mvc var så go! Hon hjälpte mig att lugna ner mig och stressa ner, och förklarade allt i minsta detalj och fick mig att vilja ge det en chans iallafall trots att det kommer vara fruktansvärt att inte få dricka eller äta då jag mår fruktansvärt illa hela tiden, sen att man ska åka en guppig buss i 30 min innan jag kommer fram kommer inte hjälpa så mycket haha. Men kräks jag så kräks jag.. I såna här fall hade jag gjort vad som helst för att ha ett körkort och en bil men men! Håller tummarna för mig imorgon, klockan 08.00 ska jag vara där :) Kram på er vänner

Lojs
2017-05-02 12:26
#59

#58 Jag är i vecka 28 och gjorde min glukosbelastning nu på förmiddagen. Sockerlösningen var riktigt vidrig, det var den, men det var inte mer än typ max 33cl, förra graviditeten var det en hel liter och det var mycket värre att få i sig. 

För min del var det värsta idag att jag fick sitta mina två timmar i väntrummet och jag som var hungrig och sugen på kaffe satt och var skitsur på hela universum, särskilt de människor som var runt omkring och lät en massa. Tydligen är det väldigt ovanligt att man måste sitta i väntrummet, har enbart hört att de gör så på vår mvc.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MikaelaS_
2017-05-02 20:43
#60

#59 Jaha, trodde det var det vanliga. Jag fick också sitta i väntrummet när jag gjorde mitt. Bm nämnde inget alls om det utan sa bara att vi skulle sitta där, var jag och en tjej till samtidigt. Se till att ha bra med batteri på mobilen och en bok eller något :)

[Thiah]
2017-05-06 13:56
#61

V. 13 nudå om man får gissa. Mitt enda symtom just nu är att jag mår illa av för mycket earl grey te… Igår brände det rejält i magen. En brännande känsla under naveln. Och idag kom det brunt i trosan på morgonen. Blev inte direkt förvånad för det är inte första gången. Störigt är det dock.

elliaslund
2017-05-06 15:55
#62

Gick bra på glukosbelastningen!! :)

Men en fråga, jag har börjat ha lite ont i sidan av ryggen på höger sida? Vad tror ni det kan bero på? Är i vecka 13 nu :)

Annons:
MikaelaS_
2017-05-06 19:39
#63

#62 vad skönt :) Vet inte, kan vara allt möjligt :p Aaaallt är ju nooormalt när man är gravid :p Här har jag grymma problem med fogen fram, kommer bli kryckor denna graviditet också verkar det som. Om det nu är någon levande där inne, jag har fortfarande en känsla av att fostret dött. Känslan släppte för ett par dagar men kom tillbaka sen. Känns ju galet långt till RUL i juli. Är dock väldigt känslig och grubblande denna gång, har ju absolut inget annat som talar emot att detta är en fullt normal graviditet. Kan inte minnas hur mycket jag kände av graviditeten sist, trots att det inte ens är två år sedan. Men antagligen så kändes det väl precis såhär. Äh, blir så trött på mig själv.

[Thiah]
2017-05-07 07:27
#64

#63 Jag tänker ganska ofta att det bara är luft i magen.  Fast brösten oftast värker och magen värker osv. Men jag behöver bara vänta till torsdag morgon så får jag svar.

  Är lite orolig för att det skulle visa sig vara ett MA igen men inte så mycket, mår för dåligt för att det inte skulle vara mycket hormoner i omlopp.

EmiliaTorstensson92
2017-05-07 07:32
#65

Vilken vecka är du i Mikaela? Jag är i vecka 11, ska också vänta till i början av juli. Känns ju som en evighet.. Skönt att sockerkollen gick bra! :)

elliaslund
2017-05-07 11:22
#66

Jag trodde jag fick missfall i torsdags, stod upp och höll på med maten då jag helt plötsligt blev helt blöt i trosan, trodde jag hade kissat ner mig men sån tur hade jag inte, kände i ren reflex utanför trosan och där var fullt med blod, sprang till toan och torkade mig innan jag hoppade in i duschen och fann blodklumpar, jag hyperventilerade och grät som en liten bebis för jag tänkte att nu dog älskade bebis.
Jag och sambon åkte med hög fart in till akuten men där fick jag ingen hjälp för "det var för mycket folk och för lite personal" för att kunna hjälpa mig. Vi åkte hem, och åkte in igen nästa dag där jag bönade och bad av att få göra mitt allra första ultraljud för att se om bebis lever eller inte, med hjärtat i halsen. 

Och där låg den.. Sprattlade med armar och ben och den levde! För första gången jag fick se lilla fisen, nu vet jag att det alltid kommer vara en riktig kämpe där inne. På tisdag ska vi på ett ultraljud till för att mäta huvud och grejer, så det var två hektiska dagar med så mycket känslor… Så va rädd om er vänner, och njut för varje minut med bebis i magen för man vet aldrig vad som kan hända!! ❤️

[Thiah]
2017-05-07 12:40
#67

#66 jag har också blött med klumpar och kände att hoppet dog. Men ut kom en liten Joel ändå. Denna gång har jag också blött men då tog jag det lite lugnare. Denna graviditet kom så snabbt så jag är ganska lugn hur det än går. Har UL på torsdag. :)

EmiliaTorstensson92
2017-05-07 15:21
#68

Vilken skräckupplevelse, men jättebra att allt såg bra ut :) Vilken dålig sjukvård vi har att man inte ska kunna få hjälp direkt eller iaf inom ett par timmar när man behöver :(

MikaelaS_
2017-05-07 17:06
#69

Vad skönt att få göra kub ändå, och få kika in och se att allt är bra. Tror också ibland att det bara är luft men sen nästa sekund så känner jag hur livmodern redan blivit tyngre och tar plats. På morgonen innan toabesök så tycker jag mig kunna känna kanten på livmodern. #65 Är också i vecka 11, går in i vecka 12 i morgon :) (tjoho!) #66 Usch vilken skräckupplevelse, det är trist att sjukvården inte har bättre resurser. Idag har vi vart på kalas, svägerskans lilla fyller ett i morgon. Stora killen som står helt själv och pratar. Har gått så galet snabbt, känns som vi hälsade på honom för första gången typ förra veckan och nu är det ett helt år redan på tisdag. Tycker hon har fått ett litet put på magen igen, som inte var där för ett tag sedan. Men man kan ju knappast fråga, haha. Men bebisarna kommer tätt i släkten så det är ju inte omöjligt direkt. Eller så ser jag bara massa tecken som inte finns.. Och till sommaren gifter sig svågern, och hans sambo är färdig efter fem år på högskolan nu i juni. Så nu går vi väl mest och väntar på bebisbesked från dem. De är galet barnkära nämligen :) Det är kul med många små i familjen :)) Jag har väldigt få vänner som hunnit få barn, så förutom svägerskans är det dåligt med små i närheten. Hur har ni det? Är ni först bland vännerna?

Annons:
[Thiah]
2017-05-07 17:22
#70

Jag kände inte livmodern med Joel så har knappt försökt med denna. Men något händer. Psoriasisen reagerar som förra gången med att lugna ner sig. Hoppas det håller i sig. Och jag tror inte naveln klarar sig denna gången, den är redan grund när det närmar sig kvällen… Förutom att få se ett levande pyre hoppas jag få en lite mer exakt bf. Eller få bekräftat att man är i rätt vecka. Några dagar hit eller dit kvittar. Min bästa vän har en son som är 1 år yngre än Joel och dom försöker också skaffa fler. Sen har vi kusinerna som är runt samma ålder. Men resten av vänner är som tur var ganska barnkära och vi blir medbjudna på tex kryssning trots att vi då har Joel med. Känns riktigt skönt.

EmiliaTorstensson92
2017-05-07 21:08
#71

Hur menar ni när ni känner livmodern? Alltså hur och var känner ni :) Jag har rätt många runt om mig som har barn. Min lillebror ska få i juni, så kul med kusiner samma år :D min tremänning ska också ha i juni så blir tre bebisar detta år i släkten. Jag och min bror är först bland våra kusiner att få barn :)

MikaelaS_
2017-05-08 07:11
#72

#70 inte mycket navel kvar här heller på kvällen, har jättedjup navel annars men det är väl väldigt svullet där inne så allt trycks ut redan. Gubben höll på att smälla av igår kväll, jag såg ut att vara i sjätte månaden. Poff säger det varje kväll, hehe. Blir skönt att få ett "riktigt" datum, så vet man ju att man hinner få RUL och allt i tid :) Jag fick ju prata mig till ett ul med David av den anledningen. Denna gång hann mensen komma tillbaka och bli regelbunden så nu ska det väl stämma. Skönt med någon jämnårig i alla fall :) har också tur med barnkära vänner som gärna skämmer bort barnen men ofta vill de göra sånt där det inte riktigt passar att ta med ungarna. Men Rasmus bästa vän är jättegullig, han säger ofta att de gärna vilja följa med om vi planerar någon utflykt med barnen framöver :) #71 Ett tag in i graviditeten när livmodern vuxit tillräckligt har dess övre kant tagit sig över blygdbenet. Då kan man, om man ligger på rygg och speciellt på morgonen, ibland känna kanten på den. Om man stryker med handen uppifrån magen och ner mot skrevet så kan man känna att det blir lite hårdare en bit under naveln. Tror det sker runt vecka 15 med första barnet :) Vad härligt med så många små i närheten :)

[Thiah]
2017-05-08 09:35
#73

#72 ja och är det inte en bebis där inne har jag i alla fall fått rejält med silikon i brösten. Så här stora var de kanske, kanske på slutet med Joel. Kommer kunna ha snygg urringning i sommar. ;) Men skönt att något växer för vikten står ganska stilla… Är idag hemma med monsterhuvudvärk. Ska iväg till tandläkaren nu och får bara stå ut. Värdelöst.

MikaelaS_
2017-05-08 12:15
#74

Haha, det hoppas nog maken ska hända här. Lite tycker jag väl att de vuxit men inte så värst än så länge. Hur mycket gick du upp med Joel? Här verkar vikten också stå rätt stilla än så länge, tack gode Gud i mitt fall för jag har några kg för mycket sen innan.

[Thiah]
2017-05-08 12:55
#75

Jag gick 16 kilo med Joel. Nu skulle jag gärna ta 20…

EmiliaTorstensson92
2017-05-08 16:45
#76

Jag är lite större på kvällarna, plattare på morgonen. Har nog blivit lite större om magen, eller om den är svullen. Har inte gått upp något tror ja. Brösten har fått lite annan form och kanske lite större. :) hoppas få större då de annars är rätt små x) går de tillbaka efter graviditeten eller är de större även efter. Formen fattar jag ju att kan ändras iaf :)

Annons:
[Thiah]
2017-05-08 17:56
#77

#76 jag ammade inte och brösten var tillbaka till samma storlek inom någon vecka, tyvärr.

EmiliaTorstensson92
2017-05-08 18:05
#78

Jaha, va dumt..

MikaelaS_
2017-05-08 19:12
#79

Mina är ungefär lika stora som innan, lite slappare och lite annan form. Men faktiskt mycket snyggare i mitt tycke, har alltid ogillat mina bröst men nu tycker jag att de är ganska fina :) Undra om det är möjligt att känna rörelser så här tidigt, är nästintill övertygad om att jag precis kände ett litet fladder :o

[Thiah]
2017-05-09 06:47
#80

#79 läste på nätet om flera som känt riktigt tidigt så varför inte. Jag tror jag kände någon sorts hårdare Kant i magen imorse men det var ganska nära naveln och där kan det ju inte vara ännu.

MikaelaS_
2017-05-09 10:27
#81

Har också läst det men vet inte om jag tror på det direkt, var väl bara en fis på tvären :p Tycker väl man borde ha lite koll på vad som är vad vid detta laget men kanske inte. Nä, låter väl lite väl högt kanske, fast det beror väl på hur högt upp din navel sitter :p

[Thiah]
2017-05-09 11:05
#82

#81 jag är nog helt normalt byggd siddu så ingen konstig höjd på min navel ;) Och en fis på tvären kan det absolut vara. Tror man blir lite väl observant efter första. Jag har nått som knäpper mig på samma ställe då och då men det skulle betyda att masken sparkat i cirka 4 v och njaeee Ganska häftigt ändå att hamna i spökveckor. Brösten ömmar men det är ungefär allt jag har nu(och då huvudvärk). T.o.m kaffe börjar smaka gott igen. Tur att jag hade liknande med Joel + har UL på torsdag. Är inte lika nervös nu som den gången.

MikaelaS_
2017-05-09 12:10
#83

Ja, man är nog det. Man inbillar sig nog en hel del. Här har jag hiskeligt illmående och kaffet smakar fortfarande skit. Men inget annat. Jag är både lugnare och inte denna gången. Den där äckliga känslan av att något är fel gör ju inte saken bättre men samtidigt så vet jag ju att min kropp gjort detta innan och det funkade ju då :)

Annons:
[Thiah]
2017-05-09 12:19
#84

Och jag tänkte som så att jag ju haft ett MA redan och sannolikheten för ett nytt kan väl inte vara stor. Speciellt när jag ändå har lite symtom. Fast nog är jag ganska nervös inför torsdagens UL. Tur att det är direkt på morgonen. Har varit hemma nu i två dagar och tiden går som tur är snabbt framåt

MikaelaS_
2017-05-09 12:27
#85

Nä, det är väl ganska ovanligt att behöva uppleva två MA :) Skönt att det går snabbt, är ju rätt skönt att redan ha barn och allt att koncentrera sig på tycker jag :)

[Thiah]
2017-05-09 12:37
#86

Nä sannolikheten är ju inte stor men finns. Men som sagt, då kändes det annorlunda. Nu kanske det bara känns lustigt för att man förra gången upplevde allt på nytt. Nu vill jag mest bara nå milstolparna och få det lite överstökst typ. Hahah

MikaelaS_
2017-05-09 12:41
#87

Jag ser mest framemot RUL och sedan de där braiga veckorna i mitten, typ 25-30 när man inte är enorm men känner sparkar och så.

[Thiah]
2017-05-09 14:11
#88

#87 Ah RUL ska bli riktigt roligt. Men jag tror tyvärr att lungorna inte kommer orka lika väl denna gång så ser inte fram emot att bli större än minimalt redan den början..

[Thiah]
2017-05-09 14:12
#89

Ska ni ta reda på könet förresten?

EmiliaTorstensson92
2017-05-09 17:38
#90

Vi tänkte nog ta reda på det, men då säger vi inte det till andra i så fall. Men lär ju bli svårt att inte försiga sig :)

Annons:
[Thiah]
2017-05-09 17:43
#91

#90 kan bli ganska svårt ja. Förstår inte hur vissa lyckas hålla masken. Vi tar reda på allt och gör alla tester man bara blir erbjuden. Och jag skulle aldrig kunna hålla tyst så jag blabbar om könet direkt. Maken bara ler ;)

EmiliaTorstensson92
2017-05-09 18:28
#92

Haha ja det måste bli väldigt svårt. Är rätt svårt att hålla tyst om graviditeten nu också, eller jag är tyst. Bara närmaste släkt och närmaste vänner vet om ännu. :)

MikaelaS_
2017-05-09 21:39
#93

Vi ska nog ta reda på det, är för nyfikna om något annat. Kan inte heller hålla tyst, haha

[Thiah]
2017-05-10 05:36
#94

#93 min mamma sitter också på nålar och väntar. Vi är samma skrot och korn så jag är glad att maken går med på allt… hahaha Jag drömde i natt att jag inte kände mig gravid alls. Tänkte i drömmen att nähäpp då var jag väl inte det då. Men tror det kommer ifrån att jag absolut inte hittar någon tennisboll i magen och sen är man ju nervös inför UL fast man tror att man inte är det. Men imorgon så..

elliaslund
2017-05-10 14:51
#95

Igår var vi på RUL, bebis såg perfekt ut sa han och det är så himla skönt att veta :) Vi fick även höra hjärtljudet för första gången, jisses så mysigt!!

Han sa att om man har tur kan man se med stor sannolikhet könet redan i vecka 16 så det längtar man ju efter också :)

EmiliaTorstensson92
2017-05-10 15:16
#96

Vad härligt att höra att allt ser bra ut :D

[Thiah]
2017-05-10 16:48
#97

#95 Ni var på UL eller kub inte RUL väl? För det görs runt v18 om jag minns rätt. Visst är det något magiskt med hjärtljuden?!

Annons:
elliaslund
2017-05-10 17:26
#98

Oj det var nog jag som blandade ihop det, vet inte riktigt vad det hette nu men dem mätte huvudet och allt på bebis iallafall vet inte vad det kallas 😊 Ja det är helt otroligt med hjärtljuden, längtar tills nästa gång jag får se min bebis haha

[Thiah]
2017-05-11 08:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Hej jag är en svårväckt morgontrött räka… 12+5 dagar sa ultraljudet så bf 18 nov :)

MikaelaS_
2017-05-11 11:03
#100

Åh vad mysigt :D Anar jag en pojk till? :)

[Thiah]
2017-05-11 11:17
#101

#100 Min magkänsla säger pojk men inget annat finns att gå på. Får se den 30 juni på RUL. :)

EmiliaTorstensson92
2017-05-11 11:41
#102

Va kul att fått sett er bebis :D jag går in i vecka 12 idag (11+0). Så inte så långt ifrån dig då.

[Thiah]
2017-05-11 12:05
#103

Nä :) Känns skönt att ha passerat de där 12 v och sen få ultra. Denna gång kunde det även göras utanpå magen och inte vaginalt. Yay… Räkan ligger ganska långt ner till vänster så jag förstår att jag inte hittar någon livmoder.

MikaelaS_
2017-05-11 12:41
#104

Och jag som tyckte jag såg snoppen, haha Jag är i vecka 11+3 idag :) Väntar på att de ska ringa upp från gyn, tänker fråga ändå om man kan boka privat ul hos dem.

Annons:
elliaslund
2017-05-11 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Här är min bebis, är det någon kunnig som anar kön? Hade varit så kul att kunna ha någon att spekulera med hahaha! Jag tror det är en flicka men är så osäker! Spelar såklart ingen roll med kön men så roligt att prata om det ju :)

EmiliaTorstensson92
2017-05-11 14:27
#106

När du skrev ganska långt ner till vänster. Är det därför magen kan se sne ut? Min är lite sne ibland :)

EmiliaTorstensson92
2017-05-11 14:27
#107

När du skrev ganska långt ner till vänster. Är det därför magen kan se sne ut? Min är lite sne ibland :)

EmiliaTorstensson92
2017-05-11 14:58
#108

Tänkte höra om nån mer upplever/upplevt samma. Jag har sen jag plussa nästan hela tiden varit dålig i magen och känner att jag behöver gå på toa med går typ bara på morgonen och då kan det typ bli akut. Nu senaste dagarna har jag även blivit mer gasig i magen. För att göra det ännu äckligare så luktar det inte så gott, hah.

elliaslund
2017-05-12 06:48
#109

Jag känner igen mig i det du skriver EmiliaTorstensson92 haha!

Något som jag också har märkt är att jag får snorliknande flytningar, är det någon mer som har det? Super äckligt jag vet… Luktfria sån tur väl är men inte så fräscht vilket fall som helst haha :)

EmiliaTorstensson92
2017-05-12 09:19
#110

Haha :) ja jag har också haft det. Har ibland. Rikliga flytningar har jag typ varje dag. Behöver byta trosor typ 2 gånger om dagen..

MikaelaS_
2017-05-12 10:02
#111

Haha, jag får också springa på morgonen, fiser som en häst dessutom. Håller på att ta död på maken ibland, muhahah. Jag hade väldigt mycket tjocka flytningar i början men de har minskat nu tack gode Gud. Nu väntar jag mer på de där äckliga vattniga som har en tendens att dyka upp senare. Vet inte hur många gånger jag trodde vattnet hade gått, urk.

Annons:
[Thiah]
2017-05-12 16:24
#112

Jag har redan lite vattniga. För mig får de gärna vänta en stund för jösses så blött det blir i trosan. Tror dessutom jag känner lilla räkan. Det kommer ibland någon svag buff precis där räkan ligger. Långt ner till vänster om naveln. Ganska roligt.

MikaelaS_
2017-05-12 21:24
#113

Usch, hoppas de håller sig borta här. Minns första gången jag fick rejält med vattniga flytningar, var julafton och jag var i vecka 25 med Wilmer. Bröt ihop för jag trodde han skulle födas där och då, hehe. Hade inte blivit förvarnad för det där. Vad mysigt :) Tror också jag känner lite, är fortfarande lite osäker men känns mer som bebisen än tarmarna :)

EmiliaTorstensson92
2017-05-12 22:53
#114

Låter inte som nått att längta efter då, haha. Men du skrev att din bebis ligger till vänster är det då magen kan se sne ut om den ligger åt nått håll? :)

[Thiah]
2017-05-13 05:24
#115

#113 jag tror ju hela tiden att det är blod eftersom jag blött med båda ungarna. (Va häftigt att säga båda. För det är ju faktiskt en liten unge där inne…) #114 Jag har ganska svår skolios som är opererad + är roterad i kotpelare så bebis ligger lite som den ligger. Joel låg på tvären nästan hela tiden. Men jo, magen är nog sned men eftersom hela jag är sned märker inte jag det om jag inte kollar. Men jag känner en tydligare bula på vänster så blev inte förvånad över att bebis ligger mer ditåt.

EmiliaTorstensson92
2017-05-13 08:15
#116

Okej, jobbigt med skoliosen :/ Imorse när jag vakna hade jag som snorliknande/små klumpar som var ljusljus bruna/gula när jag torka mig och nu en timme efter, samma men mörkare. Har ni haft nått liknande?

[Thiah]
2017-05-15 05:20
#117

Livmodern stack upp extra tydligt idag på morgonen. Går inte att ta miste på. På precis samma ställe får jag små sparkar ibland. Är lite som om räkan tar sats med benen och sparkar sig längre in…

EmiliaTorstensson92
2017-05-15 08:31
#118

Mysigt :)

Annons:
MikaelaS_
2017-05-15 14:02
#119

Härligt thiah :)) Jag går in i vecka 13 idag och risken att något händer ska ju nu vara rätt liten, det är ju bra :) Spelade bubbelfotboll i helgen och gick sedan en hel del, när vi sedan skulle gå och äta middag på kvällen så kände jag mig höggravid. Det spände och drog och livmodern kändes som en fotboll. Hujedamej.

[Thiah]
2017-05-15 16:51
#120

#119 jag har nu släppt all nervositet och inser nu att räkan är på G. Maken också. Nu är det bara den där jobbiga väntetiden. Kunde vara utan den denna gång för nu för det är inte "lika spännande" som förra.

elliaslund
2017-05-16 08:04
#121

Jag behöver lite råd känner jag tjejer :)

Jag och killen ska flytta runt den 1 eller 2 juli, vilket betyder att jag kommer vara i vecka 21, just nu har vi inte köpt några bebis prylar eller någonting alls. Men visst bör det vara lagom att köpa det när vi landat i nya lägenheten? Och hur är det med att bära möbler och kartonger? Får jag noll tolerans på det eller är det okej att jag bär när jag är i vecka 21? Hur hade ni gjort? Vill ju heller inte bara stå och kolla på haha, men vill heller inte riskera att bebis tar skada för något :)

EjNot
2017-05-16 08:59
#122

#121 Bra fråga! Jag funtar också på det där med att bära saker. Som jag förstod det innan så är det nolltolerans att lyfta, men förra helgen (då va jag i vecka 21) så va jag illa tvungen att lyfta en soffa men det kändes helt okej? Tror nästan att man får lita på kroppen att den säger till om det inte är bra. Men en hel flytt hade jag nog varit osäker på alltså:-/ Det känns lite väl slitigt. Men några få saker kan du säkert bära men bättre att inte ändå. Jag ska också flytta i juni men då blir det typ bara påsar eller liknande för mig. Man kommer ju känna sig lite överflödig och ivägen men bättre det:) Det låter bra att börja köpa saker efter flytt, jag har tänkt göra samma!

MikaelaS_
2017-05-16 09:22
#123

Thiah: vad skönt :) Haha, fast den där väntan kunde man skippat ja :p #121 Håller med 122 där, lyssna på kroppen. Jag bär mycket och tungt på jobbet, blir många lådor med kött per dag och de väger ofta runt 20 kg eller mer. Största risken är väl egentligen att blodkärl kan spricka, om man har en helt normal graviditet dvs. Och det är ju inte farligt, om än lite läskigt.

MikaelaS_
2017-05-16 09:24
#124

Jobbar för övrigt, på tal om det, sex långa dagar denna veckan. Bra betalt men det kommer kännas på måndag..

[Thiah]
2017-05-16 11:09
#125

Jag lyfter normalt så länge jag orkar. Nu har jag en väldigt dålig rygg så jag är försiktig mer för den än graviditeten. :)

Annons:
MikaelaS_
2017-05-17 13:19
#126

Haha, min bebis har fått fnatt. Fladdrar runt som en galning där inne, känner det supertydligt idag :o

[Thiah]
2017-05-17 14:28
#127

#126 är det bara jag eller tar man det lite mer för givet andra gången? Såklart jag blir glad när pyret rör sig men inte alla sådär pirrigt glad som med Joel. Men är iof inte heller lika orolig över att livmodern ändrat plats i natt( som exempel). Har också haft en sådan extremt dålig vinter och vår. Stressigt och tungt och pyret kom lite väl snabbt mot vad vi planerat​ så kroppen kanske bara har slut på extrema känslor just nu. : P

MikaelaS_
2017-05-17 21:16
#128

Nä, jg vet vad du menar. Man vet vad som kommer liksom, och är nog lite mer chill än första gången då allt var supercoolt. Nu känns det mest som en bekräftelse att allt är bra, en liten hälsning inifrån. Är nästan lite ledsen att det inte är fullt så häftigt nu, dock kommer ultraljuden nog vara precis lika coola oavsett om jag skaffar tio barn. (Ska inte det dock!!!) Så kan det nog vara, är nog begränsat med vad vi klarar av att känna samtidigt. Som tur är. På tal ul, nu är det vara tre veckor tills jag ska ringa och boka til för RUL. Remiss är skickad så nu ska vi bara hitta en tid som passar :)

EmiliaTorstensson92
2017-05-17 21:54
#129

Vad är det för skillnad på RUL och ul? Får passa på att njuta extra om det inte känns lika med andra. Alltså jag älskar torsdagar och ny vecka då man kan läsa om veckan. Imorgon går vi även in i vecka 13 och börjar den mer säkrare perioden. Hur gjorde ni med folsyra? Det bör man ju äta till vecka 12, sen gör den typ ingen nytta. Jag äter fortfarande, har inte bestämt om jag ska äta ur burken eller tills nästa torsdag.

MikaelaS_
2017-05-18 07:07
#130

RUL står för rutinultraljud och är bara benämningen på just det ultraljud man gör i mitten av graviditeten. Det som alla får göra för att kolla upp att bebisen har alla delar och funkar som den ska :) Det är häftigt med andra och tredje, och säkert fjärde och femte också men just det där pirriga nya saknas. Så njut på :) Ska jag vara ärlig så äter jag ingen folsyra och har inte gjort på ett tag. Har supersvårt för att ta tabletter och har kanske tagit hälften av de jag skulle bara. Blev samma med de andra två men förlitar mig rätt mycket på min kost i detta fall. Äter du sånna där kombinerade folsyre- och vitamintabletter så kan du ju fortsätta, annars hade jag nog slutat när de ändå inte gör någon nytta. Min framfog tar död på mig. Att springa runt på klinkers och lyfta tungt hela dagarna är ingen höjdare just nu.

[Thiah]
2017-05-18 07:19
#131

RUL brukar de också kolla hjärtat och njurarna och sådant lite mer noggrant​ än de senare UL jag varit på. Ganska häftigt att se sin lilla producera urin där inne i magen. Min fog har, peppar peppar, lugnat sig (man vet ju hur man ska undvika att reta den och det funkar bra). Däremot är lungorna redan i skiten. All extra vätska märks redan så vi ska se hur länge dom orkar. Med Joel fick jag problem runt v36 och nu är det v13… Bah

Ceciliaolucifer
2017-05-18 09:19
#132

Grattis allesammans! Grattis Thia till bf 18 nov. Det är en bra dag :) (min födelsedag). Tänk för ett år sedan hängde man själv i bf novembertråden 2016. Man trodde aldrig att graviditeten skulle ta slut, men det gjorde den ;) Jag tycker i efterhand att november var en bra månad att få barn. Man är hemma och mkt inomhus ändå pga vädret. Svårast var att bädda vagnen tycker jag. Stort lycka till! :)

Annons:
MikaelaS_
2017-05-18 09:48
#133

#131 Usch, hoppas det inte blir värre snabbt med lungorna. Är ju enorm skillnad på vecka 36 och vecka 13 redan :/ #132 Vad skönt att läsa att du tycker det, har vart lite avig mot att få barn på vintern faktiskt. Det känns rätt bökigt med alla kläder och filtar när bebisen är så pytteliten. Har en född april och en född augusti sen tidigare och det har vart perfekt. Men jag ser verkligen framemot att då fira jul med en nyfödd i familjen, har tvingat maken att ta ut semester efter de tio pappadagarna så vi får hela julen hemma tillsammans. Kommer inte skicka killarna till förskolan i början heller så det blir skönt att vara två då :)

[Thiah]
2017-05-18 11:19
#134

Mitt största problem med vintern är ju att sonen går på dagis med allt vad det innebär. Han kommer ju få vara hemma en del men ändå… Och jag har redan fått låna en vagn som kommer funka i oplogad snö… Hahahaha

RoxannaS
2017-05-18 13:29
#135

Själv har jag en november 2014. Tyckte inte de där med vagnen var så svårt. Åkpåse med fårfäll under. Och sen konsten med lager på lager för att lätt kunna anpassa sig efter temperaturen. Man känner ganska snabbt om de blir för varmt. Och bebisar sover inte jätte gärna när dem är för varma och typ svettas. Så de där löser sig. =) För övrigt väldigt spännande att följa alla er. Längtar själv efter en nr 2. Men har svårt att bli gravid. =( hoppas på 2018 i alla fall. Då blir de ändå 4 år mellan ungarna. Ville ha tätt. Men tji fick jag.. Lycka till alla!


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
MikaelaS_
2017-05-19 10:37
#136

#134 Samma här, känns som att barnen kommer dra hem allt möjligt mysigt som bebisen kan bli smittad med :( Denna vintern tycker jag att typ alla nyfödda fått rs :s #135 Nä, jag kommer köra på liknande upplägg. Får se om vi får en svettpelle eller en fryslort till först bara, har en av varje sedan innan. Men fårfäll och miniåkpåse funkade fint sist så det går nog igen :)

MikaelaS_
2017-05-19 10:38
#137

Och jag håller tummarna för att du snart får plussa igen :)

MikaelaS_
2017-05-20 10:20
#138

Jag tror att vår bebis gillar lunchrummet på jobbet, det där enda stället där jag känner fladdret. Varje gång jag sätter mig ner så kommer hon igång, känns som jag har kolsyrat vatten i livmodern :)) Nu är jobbhelgen igång. Har tokmycket beställningar att göra, lite kul med tanke på att det inte är vår huvudsyssla samt att det finns en delikatessbutik som gör tårtor och plankor. Superkul att folk har upptäckt oss :)

elliaslund
2017-05-23 06:59
#139

I helgen går jag in i vecka 16, då kommer vi berätta för våran föräldrar om bebisen, så spännande och pirrigt haha!! Vi köpte en liten presentpåse till varje person med ett par sockar i, sen ovanför sockarna står en lapp:
"Dessa vill jag ha på mig när vi träffas i november, farmor/mormor/morfar"
Det kan väl bli gulligt? Hihi :)

Annons:
EmiliaTorstensson92
2017-05-23 18:11
#140

Det var jättefint gjort :D

[Thiah]
2017-05-27 19:48
#141

Suck här är illamåendet tillbaka. Det kan helt plötsligt bara komma utan någon direkt orsak. Och ens lite för mycket värme gör att jag mår kasst i hela kroppen och nästan svimmar. :/

EmiliaTorstensson92
2017-05-28 11:40
#142

Nej va jobbigt :( hoppas det känns bättre snart

MikaelaS_
2017-05-28 21:09
#143

#139 Hur tog de det? :) Thiah: usch :( här är jag skonad numera frön illamående, dras istället med en överjävlig framfog. Vill bara gråta ibland på jobbet. Idag har vi lyssnat på bebisens hjärtljud för första gången, David var som förtrollad :))

EmiliaTorstensson92
2017-05-28 22:20
#144

Va härligt :D

[Thiah]
2017-05-29 06:13
#145

#143 jag funderar på att gå med Joel på öppna mottagningen för att lyssna. Så att han också får höra.

MikaelaS_
2017-05-29 07:39
#146

#145 Gör det, var mysigt att göra det tillsammans :) Idag går jag in i vecka 15 (!) Går galet snabbt.

Annons:
elliaslund
2017-05-29 07:58
#147

Är det någon mer än jag här som skriver en liten dagbok eller liknande till bebis? :) Jag skriver varje vecka i ett word dokument och kollar på appen "Preglife" där man kan läsa hur mycket bebis utvecklas och växer för varje vecka, så skriver jag det i dokumentet men typ som ett brev till bebisen. Te.x. "Hej fina bebis, nu är vi i vecka 16 och nu vet ALLA runt omkring oss att du finns och växer i min mage, din mormor och morfar fick reda på det i lördags och farmor i fredags…" osv :)

Jag tänker och planen är att jag varje vecka ska fortsätta skriva i den och sedan när bebis är ute skriva ut allt, kanske börjar man på ny kula eller något senare då den är ute fast att man skriver första ordet, första tanden.. Ja ni förstår nog :)

Tänk vad kul för bebis att få läsa det när den blir äldre, det hade jag tyckt iallafall haha :D

[Thiah]
2017-05-29 11:22
#148

Jag började aldrig​ med Joel för jag vet hur jag funkar. Skulle inte gjort färdigt hans och skulle aldrig hinna/komma ihåg nu. Tycker det är en fin idé om man orkar göra lika bra till alla barnen sen för det är säkert trevligt att få. :)

EmiliaTorstensson92
2017-05-29 15:52
#149

Jätterolig idé. Jag har köpt denna och fyller i den, ska bli så kul att vara onsdag skriva om veckan. Jag går in i vecka 15 på torsdag :D Måste ju dela med mig av vad jag blev igår. Jag blev faster, min lillebror fick sin efterlängtade dotter. På vår låtsas pappas födelsedag och vår tremänninh fick en som igår :D sån lycka. Längtar tills de kommer hem och jag får träffa dem!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
MikaelaS_
2017-05-30 16:00
#153

Jag är som thiah, skulle inte gjort färdigt så har aldrig gjort något sådant. Däremot har killarna varsin bok som handlar om stora händelser efter födseln och de går det väl sisådär med.. Idag är jag TRÖTT, sådär så ögonen svider och vill stänga sig hela tiden. Vaknade av att David spydde på mig i natt och sen blev det liksom ingen riktig sömn efter det.. men Rasmus har semester så vi har lyckats komma iväg till tippen i alla fall, så skönt att bli av med lite skit. Nu har mormor killarna och jag fastnade i soffan med godisskålen. Ska rensa ogräs innan föräldramöte ikväll, får se om det händer något.

Annons:
EmiliaTorstensson92
2017-06-03 09:30
#154

Har nån av er haft eller har nästäppa. Jag har haft i 2 veckor precis idag. Först använde jag receptfritt och det hjälpte typ ingenting, sen tog jag min receptbelagda becotide och den har jag tagit sen i måndags. Alla dagar efter måndagen har varit lika. Måndagen var värst av alla, då kunde jag inte ens dricka på kvällen typ utan att näsan lät. Men nu funderar jag på om det kanske är gravidnästäppa. Men hur ska man veta skillnaden? Tänkte att i så fall kanske vanlig nässpray funkar bättre. Har iaf genomskillningt snor när jag snyter mig, så borde ju inte vara förkylning… Iaf är jag inne i vecka 15 och förhoppningsvis får vi ultraljud om en måndag. Hoppas remissen kommer i brevlådan snart :D

[Thiah]
2017-06-03 09:39
#155

Jag har lite nu (är också förkyld "på riktigt) men hade med Joel i perioder. Sov mycket med munnen öppen :p

[Thiah]
2017-06-03 09:40
#156

Och försök att inte använda nässpray alls för slemhinnorna påverkas och sen är det svårt att sluta.

EmiliaTorstensson92
2017-06-03 09:51
#157

Men jag blir tokig av att ha täppt näsa och när jag nyser eller snyter mig gör det så jävla (förlåt men så är det) ont i magen på sidorna och i mitten ibland. Men är väl ligament eller nått sånt har jag läst mig till, och det ska väl inte va farligt? :)

[Thiah]
2017-06-03 10:20
#158

Jo det är ligamenten som bråkar. Bara att vänja sig 🤪

EmiliaTorstensson92
2017-06-03 11:40
#159

Då kan man stå ut med det :)

MikaelaS_
2017-06-03 22:32
#160

Jag är lite täppt till och från, inget som stör mig än så länge i alla fall. Slapp det de andra gångerna så hoppas på samma tur nu. Vi åkte på magsjuka i onsdags, fick gå tidigare från jobbet och hann precis till bilen innan magen vände sig ut och in.. jag och David har hunnit bli någorlunda bra igen, men Wilmer spyr som en kalv. Blä.

Annons:
EmiliaTorstensson92
2017-06-08 11:39
#161

När mina vänner varit gravida har de pratat om gravidhjärna. Vet inte riktigt hur det stämmer. Men idag invigde jag vecka 16 med att försova mig till 5.45 och började 6.15. Vid frukost sen vid 7.45 drar jag armen över bröstet och känner att det känns konstigt. Tänkte först vilken konstig bh jag har på mig innan jag kommer på att jag glömt tagit på mig någon, haha. Bara åka hem och vända..

MikaelaS_
2017-06-12 11:12
#162

Ja, den där gravidhjärnan.. Jag hävdar bestämt att det förekommer, och det rejält ibland. Igår kom en kund för att hämta en beställning på jobbet och jag hävdade bestämt att hennes tårta var beställd tills på söndag och att hon var en dag tidig.. Tillslut blev hon nog också förvirrad och gick och pratade med min ena kollega. Pinsamt. 

Går idag in i vecka 17 och igår fick vi veta att min svåger och hans blivande fru ska få sitt första barn i januari, så himla kul! Mer barnkärt par får man leta länge efter :) 
Så vår minsting får minst sagt en jämngammal kusin. 

Dock hade tydligen svärfars reaktion vart klockren, han är en av få som vet om att vi ska ha en till och han hade blivit alldeles svettig över alla barnbarn, han har fått fyra sedan 2014 och nu kommer det två till, haha.

Hade tänkt att berätta för svågern med sambo igår att vi skulle ha en till men nu när de kom med nyheter om första barnet så kunde jag inte med att ta stunden ifrån dem :)

EmiliaTorstensson92
2017-06-12 11:47
#163

Mysigt med så nära kusiner. Min bror fick ju en dotter 28/5 och vi BF 29/11. Igår gick jag igenom kläder och kom fram till att av 15 jeans kan jag ha 4 st och vissa av dem kan jag inte ens dra igen knappen :O Det var verkligen ett bevis att det faktiskt händer nått med kroppen. Inte bara magen, utan på sidorna och höfterna också. Fick höra av en kompis idag att det inte är säkert att kroppen går tillbaka där helt efter, så kanske får inhandla massa jeans efter..

MikaelaS_
2017-06-12 11:58
#164

Ja verkligen, min svägerska och hennes man har en pojk som är fem veckor äldre än vår Wilmer och sedan har de en pojk som är åtta månader yngre än David och nu får svågern i samma veva som vår trea då. Så det blir tre kusinpar i samma åldrar, det är väldigt kul :) 

Ja, nu börjar man lägga ut, hehe. Jag sitter och kikar på gravidkläder nu. Magen har exploderat och jag har bara ett par gravidbyxor kvar och de har över 2,5 graviditet nu. Upptäckte igår att det är hål i skrevet på dem :(

[Thiah]
2017-06-12 12:47
#165

Jag kan inte har samma jeans som innan Joel pga höfterna. Eller de gick på igen kanske 2 år efteråt men sitter inte lika skönt mer

Jag är helt slut efter helgen. Vi var igång/ute ganska mycket och helt klart orkar inte kroppen. ÄR liksom konstant dödstrött. 

Har läkare imorgon så ska ta upp foglossningen, sammandragningarna(som kommer så fort jag skyndar till bussen) och andningen. Hjälper inte direkt att jag är tokförkyld också…bah

Fick veta att joels kusin kanske också får ett litet syskon ungefär 5v efter oss. Jag hoppas det vore fallet! 🙂

Lojs
2017-06-12 13:23
#166

#163 Mina höfter blev tydligt bredare efter sonen fötts. Även när jag gick ner i vikt till typ 5 kg mindre än innan jag blev gravid med honom så fanns det inte en chans att komma i de gamla jeansen. Men vad jag förstått så är det väldigt olika på olika kvinnor, så man kan ju hoppas på att kunna ha samma. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

EmiliaTorstensson92
2017-06-12 16:27
#167

Skönt att någon mer känner sig trött, eller skönt och skönt. Jag måste typ sova middag om jag inte ska somna 8 i soffan på kvällen, haha. Och när jag kommer till jobbet på morgona så skulle jag bara vilja åka hem och lägga mig igen..

Annons:
[Thiah]
2017-06-12 16:51
#168

#167 när jag väntade Joel somnade jag stående i bussen påväg hem… Min kollega lät mig har vilan med barnen varje dag och där slumrade jag säkert runt 20-40min. Men ändå sov jag​ stående på bussen :p Denna gång har jag varit trött och sovit massor men nu kan jag sova med sonen varje ledig dag. Och jag somnar ändå, oftast, runt 9 tiden på kvällen.

EmiliaTorstensson92
2017-06-12 18:30
#169

Och jag som ska börja jobba dygn snart, kan bli spännande ;)

[Thiah]
2017-06-12 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

Dagens mage… Syns kanske att räkan favoriserar ena sidan….

RoxannaS
2017-06-12 18:54
#171

#170 Haha oj. Fin mage. Om än lite sne. *fnissar*


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2017-06-12 19:04
#172

#171 haha ja lite snett är det. Haha man vet ju vart man har den iaf, räkan alltså

soundtrack
2017-06-12 19:37
#173

#163 för mig har problemet mer varit att byxorna nästan varit för stora efteråt istället. Glömmer tydligen kvar både höfter och rumpa på förlossningen :P

[Thiah]
2017-06-15 05:47
#174

Varit hos läkaren (rutinbesök) som kunde konstatera att räkan ligger långt ner, nästan nere vid troskanten. Jag verkar bära bebisar lågt vilket underlättar andningen. Men hon kunde inte förklara varför mitt underliv värker så och sa att det är bara att kämpa så får jag komma tillbaka för sjukskrivning senare i höst. Tex om jag skulle få mer sammandragningar… Jahapps… Att få tid hos dom läkarna brukar ta en stund så vill jag har sjukledigt efter semestern(börjar 1juli på den) så får jag nog gå via vanliga hälsostationen vi har. Men hittills går det okej att vara på jobbet bara jag sitter mycket och inte stressar. Om jag bara skulle bli av med förkylningen också….

Annons:
elliaslund
2017-06-15 08:50
#175

Hej allihopa :)

Var på ultraljud igår och allt såg kanon bra ut, går in i vecka 19 på fredag :)
Hjärtat slog fint, moderkakan låg bra och hela bebisen såg välskapt och fin ut sa hon, MEN, något kön kunde hon inte se. Bebis låg med benen i kors (rackarns unge) hahaha, redan finns där pappagener sa jag till sambon då han också brukar jävlas lite haha!
Men, då berättade barnmorskan att detta är det allra sista ultraljudet jag ska gå på då allt såg bra ut. Det tycker jag känns lite trist ärligt talat haha, och om vi nu vill få reda på kön får vi åka till Malmö för ultraljud där som kostar runt 1500 kronor och då går det självklart inte att garantera att dem ens kan se könet. 
Såklart spelar kön ingen roll för oss, att bebis mår bra ÄR ju det viktigaste såklart!! Men fasen en del av mig vill ju sååå gärna veta om det är en prinsessa eller en liten prins där inne i magen!! Men att betala den summan när det inte är säkert att dem kan se låter knasigt i mina öron… Hur hade ni gjort? Kramar!

[Thiah]
2017-06-15 11:06
#176

#175 äsh vilken bråkig bebis! 

Jag ska gå först den 31.6 (är då i senare delen av vecka 19) och hoppas få se bebisens kön då. Är jättenyfiken! Men här anser dom att v19 är ganska tidigt för att få se allt ordentligt så har jag tur får jag komma tillbaka i mitten av juli och se bebis igen. 

Men om bebisen inte visar sitt kön på RUL och vi inte får mera UL så hade jag nog åkt privat och kollat. Är så pass nyfiken att jag vill veta.

MikaelaS_
2017-06-15 22:57
#177

Vi har RUL 3 juli, är i vecka 18 då tror jag. Tidigaste RUL jag vart på. Hoppas allt går att se, orkar inte åka hela vägen dit igen för ett nytt RUL. Är för lat. Skulle inte betala 1500 för att KANSKE få se kön. Vi kommer nog fråga om hon kan se men det brukar vi fråga i slutet och vill hon kika lite till är det en bonus, vill hon inte så får vi vänta och se. Kanske vore kul med en överraskning denna gång ändå. Med David sa hon att det var en tjej, jag sa Nä, det är ju lillebror. Vilket sedan bekräftades på tul då han glatt visade upp allt. Idag är jag inne på dag nio på jobbet, elva timmar med en kvarts rast. Det känns i benen, är alldeles svullen kring anklarna. #170 Haha, vad gullig :))

EmiliaTorstensson92
2017-06-16 03:01
#178

Kul! Jag har också ultraljud 3 juli. :) Igår gjorde jag mitt sista pass på jobbet som elevassistent, dels för det känns osäkert då barnet kan va utåtagerande och dels för att jag inte kan jobba hela terminen. I personalgruppen visste ca 6 + rektorn om att jag ska ha barn av drygt 20 personer. Rektorn tackade av mig och hade tillåtelse av mig att säga som det var varför jag skulle sluta. Så där stod jag och rektorn bredvid varandra och de flesta hade redan förstått det. Har ju annars ätit väldigt mycket mat. Men sååå mycket trodde jag inte det syntes, men igår kändes magen större och hårdare än innan. Sovit ett fåtal timmar och nu är vi på väg till Arlanda :D

elliaslund
2017-06-16 09:36
#179

Haha jag är så himla löjlig, mina hormoner spökar attan med mig och jag vill ha kontroll över ALLT hahahaa! Så när vi gick ifrån barnmorskan efter sista ultraljudet var jag sååå besviken för att jag inte fick reda på könet. Hur löjligt är inte det egentligen?! Bebis mår skit bra och växer som attan inne i min mage och DET är det allra viktigaste!!! Nu när jag lugnat ner mig tycker jag faktiskt att det kommer bli så spännande!! Tänk sen på förlossningen, efter allt ont och skrik får jag äntligen se vår lilla räka och även då få reda på om det är en prins eller prinsessa, hur spännande?! Längtar ihjäl mig!!

Klart det är roligt att veta könet, men det kan ju bli så fel ändå. Många som trott under hela graviditeten och fått bekräftat av barnmorska att dem ska få te.x. en pojke, sen rätt som det är kommer det ut en liten flicka. 

Så näää, upp med hakan *säger jag till mig själv såklart* bebis mår kanon bra i magen och allt ser jätte fint ut :)
Hur är ni andra med eran hormoner? Går in i vecka 19 nu och dem spökar så himla mycket för mig, känner knappt igen mig ibland haha.

Massor av kramar :)

MikaelaS_
2017-06-16 10:29
#180

#178 Vad kul :) Vad ska du göra fram tills bf? Och vart ska ni åka? :) #179 Haha, det är lurigt det där med hormoner. Jag känner mig mest avdankad, men det är nog mycket pga stressen just nu också. Är mest trött och allt känns lite hopplöst.

[Thiah]
2017-06-16 11:28
#181

Avdankad är rätt ord här med. Sov som en kratta hela natten, förkyld och jäklig. Grät av trötthet när sonen vaknade 5(!!) imorse. Maken sa åt mig att stanna hemma vilket jag lite motvilligt gjorde. Kl.9 somnade jag som en sten på soffan och sov mer än djupt i nästan 2 timmar. Maken är också hemma idag så Joel är en riktigt kort dag på dagis(han övar på ny avdelning) medan jag faktiskt bara sovit. Välbehövligt!

Annons:
EmiliaTorstensson92
2017-06-16 12:56
#182

Vi är i Kroatien och vet ni, jag vakna med halsont och när jag dricker gör det ont. Kanske halsbränna? Vet inte vad det är riktigt. Sen täppt, på flyget hade jag lock för öronen så det gjorde ont. Glömde stödstrumporna hemma. Väl på flygplatsen kommer vi först till där man hämtar sina väskor och vi blev kvar till sist. Min väska är borta. Hoppas den kommer imorgon! Jag ska jobba som personlig assistent i sommar åt en rullstolsburen tjej och till hösten vara timvikarie :)

MikaelaS_
2017-06-16 13:49
#183

Gud så skönt att få stanna hemma och sova. Jag blev instället inringd tidigare pga kaos, är alldeles för mycket att göra :s Wilmer bytte avdelning idag, blev nog konstigt för båda killarna när de inte skulle vara tillsammans för båda var lite spaka. Lite komiskt när de mest slåss annars. #182 Låter som en trist start på semestern, hoppas det snabbt blir bättre!

EmiliaTorstensson92
2017-06-16 13:52
#184

Ja vi kom till ett toppen hotell iaf och hittills är det som förväntat :D

MikaelaS_
2017-06-17 14:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#185

Vart ska detta sluta om detta är vecka 17? :o

EmiliaTorstensson92
2017-06-17 14:44
#186

Ja det kan man undra, min mage känns också rätt stor redan :) jag vet inte om det är inbillning eller inte men ser ut som magen vid navel/lite nedanför dunkar. Typ som jag skulle ha hjärtat där. Kan man se barnet så? Känns inget men..

[Thiah]
2017-06-17 15:18
#187

#185 haha jaaadu… Har en bekant som är beräknad 28 nov och hon sa att hon är så liten och smidig… Jahapps :p haha #186 Gissar att det är din egen puls du ser. Blir ju lite annorlunda i huden när kroppen töjs av bebisen.

EmiliaTorstensson92
2017-06-17 15:34
#188

Ja så kanske det är :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
MikaelaS_
2017-06-17 16:54
#190

Liten och smidig, det är inte jag i alla fall, haha. Tycker det är mage mest överallt, även innan måltider nu.

[Thiah]
2017-06-17 17:06
#191

Magen är inte så fasligt stor men jag har ont i ärret, ont i underlivet i allmänhet och sen magen. Har sammandragningar som är obehagliga men inte smärtsamma… Brösten har i alla fall slutat ömma så mycket .. Emilia hur har du det i Kroatien? Fått väskan?

EmiliaTorstensson92
2017-06-17 18:16
#192

Blåsigt har vi haft idag. Väskan skulle komma 18, men har inte kommit än, så får se :) Ska bli så skönt att ta allerginässpray, astmaspray och allergitablett när jag fått den. Min näsa är hemsk när jag inte tar nässprayen morgon och kväll och min andning kan förvärras när jag inte tar astmasprayen som jag ska (morgon och kväll). Men dumt att klaga, jag har ju semester och det är varmt :)

EmiliaTorstensson92
2017-06-17 18:17
#193

Och alla bekymmer försvinner lite om man tänker på hur lycklig man är som väntar barn. Orkar liksom inte ens bry mig om jag skulle råka ha sönder något eller nu som väskan är borta. Innan skulle jag fått panik och ångest.

[Thiah]
2017-06-30 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

Vi fick fick idag hälsa på en till liten Orvar (vi kallar Joel så ibland). Vi har visst inte skygga pojkar för dom visar glatt upp sig för ultraljudet. Jag har moderkakan i framvägg liggande mot blåsan. Så räkans huvud ligger på moderkakan som sen ligger på blåsan. Är inte förvånad över att kissblåsan får smällar som gör mig rejält kissnödig. För första gången gjorde det också rejält ont när hon tryckte ner ul grejen. Just där på moderkakan/huvudet. Vi såg på bilden hur allt trycktes ihop och det gjorde så ont!

EmiliaTorstensson92
2017-06-30 13:40
#195

Oj att de trycker så hårt, jag blir typ irriterad bara min sambo rör min mage. (Så klart inte om han nu vill känna på bebismagen och sagt det innan men) Vi ska dit nästa vecka :D gick in i v19 igår.

Annons:
[Thiah]
2017-06-30 14:55
#196

#185 med Joel tryckte som aldrig såhårt. Denna lilla räkan ligger nog bara så dumt till + att det samtidigt trycks på moderkakan + urinblåsan

EmiliaTorstensson92
2017-06-30 16:57
#197

Okej :)

EmiliaTorstensson92
2017-07-01 15:33
#198

Igår vid 22 började jag få ont i magen, på natten kunde jag knappt sova pågrund av att det gjorde så förbaskat ont. I övre magen typ mellangärdet. Tog två alvedon och då kunde jag sova iaf. Men idag har jag haft ont igen i några timmar och nu har jag fått ont i högra sidan längre ner typ som håll fast det håller i sig. Nån som varit med om liknande? Åt pulver sås som var två månader gamal, tänkte att det borde väl hålla sig längre när det är torrvara. Blev lite dålig i magen, men det är jag nästan jämt, men inte så. Mått lite illa..

MikaelaS_
2017-07-02 23:12
#199

#194 åh vad mysigt thiah :D Fast inte det där när hon tryckte då.. Vi har RUL i morgon på förmiddagen. Ska bli skönt att få kolla om allt är bra. Lilla bebisen tränar karate eller något just nu, blev ett himla liv där inne :)

mikkan01
2017-07-03 00:02
#200

#198 Jag kan också få ont i typ solar plexus området, fick veta att det är rätt vanligt, testa novalucol! det har hjälpt mig :) Som jag förstått det är det typ halsbränna/sura uppstötningar som inte kommer upp som gör att det gör ont…

~mikkan

[Thiah]
2017-07-03 05:16
#201

#199 jag kom just på att ni ju ska få se Blåsnippan idag! Så spännande!! Jag måste säga att jag saknar nog att han moderkakan i bakvägg. Känner ju Folkert (vi försöker med alla namn vi kan…haha) ibland men inte alls så mycket som han verkar röra sig.

MikaelaS_
2017-07-03 11:40
#202

Blåsippan visade sig vara en minisnopp, han var inte blyg direkt :D Så nu blir det triss i pojkar för vår del :)) Jag hade moderkakan i bakvägg denna gång, längs hela baksidan mer eller mindre men den låg en bra bit från utgången som tur är :)

Annons:
EmiliaTorstensson92
2017-07-03 13:00
#203

Skoj :D jag ska på UL om 30 min. Är så himla nervös, mått illa sen jag vaknade, hihi

[Thiah]
2017-07-03 15:51
#204

#202  Vad sa största bror då? Han hade ju bestämt kön redan…🤪

#203 Spännande 🙂

MikaelaS_
2017-07-03 17:04
#205

#203 Kul :)) hur gick det? #204 Har inte hunnit berätta än, ska göra det ikväll när jag slutat :) Rasmus har bestämt att han ska heta Viggo, gillar det mer och mer så det blir nog så :)

[Thiah]
2017-07-03 17:26
#206

#205 riktigt fint namn ju. Vi tänker mer Thord-inga eller Folkert ;)

EmiliaTorstensson92
2017-07-03 19:42
#207

Det gick jättebra på ultraljudet. Dock hade vi en surkärring som gjorde ultraljud, förlåt ordval, men hon var verkligen det, så förstörde upplevelsen lite. Men så skönt att se en levande krabat i magen :D Vi fick bilderna skickade till mobilen. Jag trodde man fick utskrivet. Tur vi har skrivmaskin ;)

Denna kommentar har tagits bort.
MikaelaS_
2017-07-03 21:05
#209

#206 Ja, har egentligen lite svårt för namn som låter som smeknamn men det blir bättre och bättre och passar dessutom ihop med Wilmer och David. Röstar på Thord-inga! #207 vad tråkigt med en surkärring, kan verkligen förstöra hela ögonblicket. Vår var jättetrevlig och verkade inte ens störas av Rasmus tjugo frågor eller vad han nu höll på med. Blev förresten flyttad till 5 december så passar egentligen inte i denna tråd längre men hänger kvar ändå 😊 Vi fick våra utskrivna, sex stycken slog hon till med till och med :)

Annons:
[Thiah]
2017-07-03 21:22
#210

#209 nämen ska Thord-inga komma före Viggo?! Nu förstörs ju våran rutin ;) #207 äsch vad trist! Det där kan verkligen förstöra hela upplevelsen… Suck Och vi fick också utskrivet. Tror jag fått runt 5-8 bilder varje gång på båda grabbarna.

MikaelaS_
2017-07-04 12:10
#211

#210 Ja, är alldeles bakvänt denna gång. Men eftersom du antagligen bli igångsatt (?) och jag lär gå över så hade det väl ändå skilt typ en månad på dem. Fick du nytt datum?

EmiliaTorstensson92
2017-07-04 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

Vi fick fem bilder och en film skickade :) men en bild var typ uppifrån huvudet, ser lite läskigt ut, hehe. Men allt var bra.

[Thiah]
2017-07-04 13:17
#213

#211 kanske igångsatt vi ska se. Och vi fick behålla 18nov. Fast bilden på skallen sa att han var 2 dagar äldre. Just nu vill jag bara att han ska bli stark nog att slå igenom moderkakan så jag känner mera rörelser. Det ena som hjälper ju är kall cola typ. #212 En film? Coolt! Och jag har också fått bilder ovanifrån. Joels hjärna är en fin fjäril. Folkerts är mest sudd ;p haha

EmiliaTorstensson92
2017-07-04 19:45
#214

Ja en på typ 7-8 sekunder. Kanske var för vi fråga om man fick filma. Hade viljat lyssnat på hjärtljudet i filmen men denna var ljudlös :)

MikaelaS_
2017-07-04 22:35
#215

#213 Så du har moderkakan i framvägg? Ledsen om du skrivit det, jag har i sånna fall glömt :/ Då ligger du typ tre veckor före mig denna gång då :) #214 Coolt med film, det har vi aldrig fått. Vad är det för high tech sjukhus du går till? Vi fick en bild på ansiktet framifrån denna gång, den är skitläskig :o

EmiliaTorstensson92
2017-07-04 22:55
#216

Jag har också moderkakan fram, men känner bebisen ändå men hon sa att när den växt mer kommer jag känna mer. Falun :)

Annons:
[Thiah]
2017-07-05 08:24
#217

jo jag har den framtill. Lagom som kudde ovanpå urinblåsan. Dessutom ligger ju räkan långt långt ner. Aningens störigt. 

#216 vad skönt, saknar mina rörelser.

MikaelaS_
2017-07-05 11:36
#218

Ja, det där med blåsan. Så trevligt… fick svar på varför jag kissar absolut hela tiden denna gång, Viggo ligger med huvudet neråt och skallar min blåsa. Trevlig kille (y) Med de andra har jag inte ens kissat oftare i slutet

MikaelaS_
2017-07-07 00:37
#219

Nu såg jag första sparken på utsidan, och minuten efter lyckades jag ha handen på rätt ställe så jag fick känna en spark också :))

EmiliaTorstensson92
2017-07-07 11:03
#220

Åå va mysigt :D

[Thiah]
2017-07-07 15:43
#221

Här har det börjat sparka/dunka hejvilt. Ganska roligt eftersom jag varit så orolig. Orvar(japps han har bytt namn) verkar hata när han kläms lite men ligger ändå så mycket utåt han bara kan… Känner även när han sparkar inåt, det gjorde jag aldrig med Joel. Sådär smått äckligt…

MikaelaS_
2017-07-10 10:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#222

Lillkillen här verkar också hata att klämmas, blir ett jädra liv om jag sitter ner och lutar mig framåt för mycket. Viggo verkar mest sparka utåt, typ i troskanten. Är det några bakåt så hamnar de nog rätt i moderkakan så de känner jag inte. Däremot gör han en del kullerbyttor, magen går i vågor på kvällarna. På onsdag går vi in i vecka 20 IGEN, lite surt att bli flyttad bakåt men det känns ändå som att det går rätt fort :) Blir tjock fort denna gången, magen är stenhård.

MikaelaS_
2017-07-17 21:50
#223

Hur går det för er? Jag jobbar massor just nu, är i koma på kvällarna men försöker renovera klart matsalen innan lillebror anländer. Dagarna bara svischar förbi.

Annons:
[Thiah]
2017-07-18 05:40
#224

Vi har semester och Joel har en gnällig period. Jag är inne i någon sur period för allt dom gör här hemma irriterar skiten ur mig.

Men Odvar mår bra och sparkar glatt mer och mer. MAken kunde känna utanför igår. Joel ville sällan sparka mot hans varma hand men Odvar verkar mera vilja. För efter kanske 3 min med makens varma hand på min mage så satte cirkusen igång.  

Tiden däremot skulle kunna ta det lugnare nu på semestern och sen swisha förbi…

EmiliaTorstensson92
2017-07-20 21:54
#225

Det går bra för mig också. Jag mår bra och bebis också. Jobbat dygn nu varannan dag sen i fredags så ska bli skönt att gå av imorgon bitti och va ledig till på måndag. Bebis i magen börjar kännas mer och jag har känt mot handen några gånger. Inte sambon än tyvärr men det kommer väl snart :)

[Thiah]
2017-07-31 14:34
#226

Hb har sjunkit till 104. Rådgivningstanten (Finlands MVC) blev orolig för de sammandragningar jag får, fast de lugnat sen. Hon förstod inte alls varför inte läkaren redan för en månad sen bett om urinprov för att utesluta infektion. Så det ska jag göra imorgon, tur att jobbet ligger nära labbet. Sen måste jag kolla hur det går att jobba. Blir det sammandragningar på jobbet måste jag till läkaren och be om sjukledigt. Urk

MikaelaS_
2017-08-01 14:44
#227

Önskar nästan att det var jag som fick be om sjukledighet.. är så less på jobbet just nu. De drar ner timmarna så mycket att jag kommer öka i inkomst när jag går hem sen..

[Thiah]
2017-08-01 18:38
#228

#227 äsch vad trist :( är du berättigad till visst antal timmar? Tänkte du ansöka om sån där, vad det nu heter, i förtid? Jag klarade jobbandet ganska bra. Tpg set megalugnt hela dagen. Ganska lätt eftersom vi bara hade 6 lugna barn och var 3 vuxna. Så några veckor i lugn takt klarar jag säkert av… Kanske

EmiliaTorstensson92
2017-08-01 23:04
#229

Ska bli spännande att se vad mitt hb ligger på haft dåligt i många år minst mellan 2007-2015 så har det åkt upp och ner. Hade 56 i februari 2007 och fick mer blod då. Men har börjat äta extra gravidvitaminer som barnmorskan sa att jag kunde ta tills jag ska dit den 14/8 och se hur vädena ligger. Jobbigt med sammandragningarna :/

MikaelaS_
2017-08-01 23:06
#230

#228 Ja, har 62,5 % på papper som tur är. Men 25 timmar i veckan blir ju ganska liten inkomst tråkigt nog. Hade inte tänkt söka graviditetspenning men har tänkt om och kommer söka iaf halvtid, antagligen mer eftersom min sgi nu blir baserad på denna sommaren och jag hittills jobbat typ 130%. Själva jobbet känns inte tungt, inte än i alla fall men just att jag snart kan gå hemma med mer betalt svider lite.. Skönt att det var lugnt på jobbet, var det hos oss också idag. Märks att semstrarna börjar lida mot sitt slut. När får du svar på proverna?

Annons:
MikaelaS_
2017-08-01 23:08
#231

#229 oj, 56 är ju väldigt lågt :o Vet de varför du sjunker så lågt? Jag ska till bm nästa torsdag, alltid skönt att få veta hur man ligger till. Hoppas klara mig undan järntabletter, magen är lire skum redan som det är nämligen..

[Thiah]
2017-08-02 04:58
#232

#229 oj 56 är riktigt lågt. Jag har 104 och fick förmaningar… Jag får veta testerna idag tror jag. Tog urin + svabb prov och det brukar gå fort. Min mage stannar så fort det börjar komma gravidhormoner. Så jag har egentligen förstoppning hela tiden och måste fundera vad jag äter. Så får jag tabletter är det kört…

EmiliaTorstensson92
2017-08-03 21:26
#233

Alltså egentligen vet jag inte. Men hade stora blödningar och varannan vecka ibland. De hitta en cysta som jag fick ta bort med p-piller. Men när jag var till kvinnokliniken sist och prata om det så koll hon upp det och sa att hon idag inte ens skulle kalla det cysta. Så jag vet inte egentligen varför..

EmiliaTorstensson92
2017-08-03 21:27
#234

Jag vann en lokal hopptävling bara nån vecka innan jag fick mer blod. Snacka om att jag måste ha suttit och styrt bara och hästen gjort all jobb!

[Thiah]
2017-08-10 05:42
#235

Andra veckan på jobbet och jag sitter mest där. Klarar inte av att göra mer fysiska saker så jag mest sitter och tittar på barnen. Har ont i ena fogen, ont i underlivet, svullna fötter, sammandragningar, muskelbristning på ena sidan, går som en pensionär , nätterna är skit osv osv… Magen har satt stopp och den där kraftiga tarmtömningen som min nya medicinska gegga lovade var mera en fjärt i rymden. :P Ni märker ju hur positiv jag är… Borde jobba till 12 oktober men det finns inte en chans. Just nu försöker jag till slutet av augusti så barnen hinner landa efter semestern. Som tur är är nya kollegan underbar (och min gamla) och dom gör allt för att underlätta. Jag ska försöka att i alla fall vara på jobbet nästa vecka när alla barnen kommer tillbaka. Sist mådde jag såhär mycket senare och att redan må dåligt efter 25v är värdelöst både psykiskt och fysiskt. Tror dessutom inte maken förstått hur annorlunda det är denna gång, han börjar ana nu kanske….

[Thiah]
2017-08-16 08:06
#236

Hur går det för er? Jag känner mig som en pensionär. Dricker laxermedel och äter vissa tabletter på morgonen. Sen på kvällen dricker jag blutsaft och dricker ofta en näringsdryck. Hahaha Bebis ligger ännu långt, långt ner. I natt kunde han kittla mig i ljumsken så jag kände det på benet. Undrar när han tänkte vända sig. Tror Joel vände sig efter v30.

MikaelaS_
2017-08-16 10:32
#237

Här gick det kanon, fram tills för någon vecka sedan då allt brast känns det som. Känner mig ganska låg, har så ont i framfogen att jag gråter ibland och magen behöver definitivt inget laxermedel. Får akutspringa titt som tätt. Ska äta järn för första gången nu också men köpte droppar för klarar inte av tabletter. Har semster nu och förstår inte riktigt hur jag ska orka gå tillbaka till jobbet på måndag. Högsäsongen är i alla fall slut mer eller mindre så mina timmar har minskat rejält, tack gode Gud. Hade inte orkat braka på med 120% en vecka till. Måste vara mysko att ha bebis så långt ner, min lille når precis upp till revbenen nu och övar dessvärre gärna karate mot dem så fort han kan. Är en galet livlig bebis, de andra två har vart så lugna så jag hoppar till varje gång han sätter fart. Vilket är typ dygnet runt.

Annons:
[Thiah]
2017-08-16 12:28
#238

#237 droppar? Vad är det som finns? Ja revbenen klarar sig ju men blåsan och allt annat får sig. Oddvar är varannan dag barn. En dag lugn en dag disco. Kan du få såndär gravidpenning?

MikaelaS_
2017-08-16 15:46
#239

Niferex i droppform, ska ta 20 om dagen men har inte kommit till skott än. Usch ja, springer och kissar absolut hela tiden. Stor nackdel att vara kort just nu,25 veckor gammal bebis når redan både blåsa och revben samtidigt :( Jo, försäkringskassan var rätt säker på att jag kommer bli beviljad. Går i sådana fall hel femte oktober, hoppas innerligt på detta. Men nu har en tjej på jobbet sagt upp sig så verkar bli en del timmar ändå fram till dess kanske. Hur har ni det? Kan ni också söka något motsvarande?

[Thiah]
2017-08-16 16:06
#240

Om det finns fara för barnet eller modern i yrket kan man få beviljat något liknande. Men jag får lättast sjukledigt har en vecka i taget. Foglossingen börjar komma så jag gissar på max 1-2v till. Blev sjukskriven v.29 eller om det var 30 med Joel så ganska lika.

MikaelaS_
2017-08-16 16:47
#241

Okej, är det inte stressande att få en vecka i taget? Hur funkar det med ersättning då? Här måste man ju skicka in och masa med massa papper hela tiden.

[Thiah]
2017-08-16 17:03
#242

Jag kan få sjukskrivet flera veckor i taget om läkaren bara vill och den 13 oktober är min första mammalediga dag. Men får jag en vecka i taget behöver jag ändå inte fylla i en massa papper. Bara lämna in intyget till chefen och fylla i min sjukblankett på nätet. Supersmidigt :)

MikaelaS_
2017-08-16 19:33
#243

Aha, låter ju ganska smidigt ändå. Går alla hem en månad innan?

[Thiah]
2017-08-16 19:40
#244

#243 det är lag på att blivande mödrar ska gå 30 vardagar innan bf. Lördagar räknas som en vardag men inte röda helgdagar. Så jag får denna gången jobba sista dagen 12 oktober. Förra gången var ju påsken före hans bf så fick lite "extra" dagar :)

Annons:
MikaelaS_
2017-08-17 09:02
#245

Grymt bra lag tycker jag, så borde det vara här också :)

EmiliaTorstensson92
2017-08-19 13:21
#246

Jobbigt det lät med alla gravidsaker och ondheter :( Jag själv ska väl egentligen inte klaga, jag mår rätt bra. Får ont i korsryggen om jag går och står mycket en dag så kan va skönt att lägga sig ibland. Ligamenten gör skapligt ont ibland när jag vänder mig i sängen. Var till första riktiga barnmorskebesöket i måndags och allt såg så bra ut med lillkillen. Jag fick börja äta järntabletter. Niferex. Ätit 4 om dagen förut men då duroferon och dessa ska vara mildrade så det borde min kropp tåla ;) Ullared i helgen ska bli så kul att verkligen börja shoppa på riktigt nu. Barnvagnen är klar men massa annat ska ju också inhandlas. Jag är "bara" timvikarie så här är det bara jobba på eller va hemma utan lön. Kan nog heller inte stämpla då jag på måndag börjar plugga till undersköterska och ska då få studiebidrag men det ska nog gå bra ändå :D Tänkt jobba till i början av oktober iaf :)

Oliviahack
2017-09-05 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#247

Hur går det för alla?
Här växer det på och jag är nu i vecka 31.
Bf är 11 nov men jag går ändå efter första datumet som är den 9 nov.
Jobbar inget mer utan är sjukskriven tills graviditetspenningen börjar.
Har fått känna på förvärkar och nu även foglossning om än lindrig sådan. Förra veckan började mitt illamående igen och har fått spy en gång. . Hade hoppats på att det skulle försvinna för gott ^^ Vi väntar en pojke som vi har fått bekräftat 3 gånger, han kunde inte dölja sitt kön. Senast var på ett VUL för 2v sedan då han hade rumpan nedåt så kunde vi se pungen och snoppen hur tydligt som helst. 
Sf mått i v30 låg på 27 så ligger helt normalt. Tror inte det blir en gigantisk bäbis tack o lov.

[Thiah]
2017-09-05 16:16
#248

29v och 3 dagar här. Tiden står helt stilla!. Oddvar bråkar i magen men värsta värken har lagt sig. Jag har 5v kvar att jobba men tror mer på 1-2. Just nu sitter jag ändå och lstar mig mest på jobbet för alla lyft och böjande gör att sammandragningar sättwr igång. Mitt hår är dessutom skit nuförtiden och underlivet svullet. Är nästan orolig för framfall men tror mera det är musklerna/vävnaden precis runt mitt gamla ärr som svullnat. . Suck.

MikaelaS_
2017-09-10 20:08
#249

Jag tycker tiden går jättesnabbt, snart bara en fjärdedel kvar för min del :o 

Har 16 pass kvar att jobba, varav en del är korta. Trodde inte jag skulle längta tills jag skulle få gå hem men det gör jag. Blir anfådd för precis allt och framfogen jävlas väldigt med mig. 

Och svullet underliv känner jag allför väl igen, och mina slemhinnor är värre än någonsin, kan knappt torka mig efter toabesök utan att bli tårögd. Har köpt någon fuktkräm som jag hoppas ger resultat.

Ska du jobba i morgon Thiah? Eller har det blivit dags för sjukskrivning nu?

Läste förresten i begagnat-tråden att Oddvar har massa kläder nu, blev lite svettig för jag har inte ens börjat tänka på sånt där än. Svägerskan fick massor av bebiskläderna sist eftersom jag inte trodde vi skulle få en till så snabbt. Blev missförstånd mellan oss så hon sålde dem vidare sedan, medan jag trodde jag skulle få tillbaka dem.. Kanske borde börja gå genom och sen beställa lite :o Är ju ändå vinterbebis och vårt hus är dragit så bara blöja kommer inte funka denna gång..

[Thiah]
2017-09-11 06:01
#250

Ojdå "bara" 16 pass kvar. Känns jättelite. Jag är hemma idag men för en rejäl förkylning och inte enbart oddvar. Ska se vad läkaren säger idag för lungorna orkar inte alls med att vara sjuk + gravid. Håller just nu på att tvångsväcka tackar oddvar med isvatten och buffar. Tycker han varit lite slö sen igår… Undrar om mina lungor påverkar honom såpass… kanske måste ringa förlossningen och fråga efter att jag varit hos normala läkaren. Ja kläder har vi som tusan. Trodde inte jag skulle få tillbaka en hel Ikea kasse så köpte en kasse kläder billigt. Sen har mamma fått av grannen osv osv…. Har inte köpt ett enda nytt plagg åt oddvar ännu. Tror allt jag kommer köpa är nån sorts ylledräkt (har du tips?) Som ska fungera i bilskyddet + inuti fårfällsåkpåsen och i bärsjalen. Trist med missförstånd om kläder men säkert lätt hänt. :/ Men jag tror att denna gång kommer vi mest använda hela "pyjamasen" och inte massa Body och byxor i början. Man blir ju bekväm. Räcker att vi ska pröva tygblöjor.

MikaelaS_
2017-09-11 09:07
#251

Ja, när jag räknade dagarna så blev det väldigt verkligt det hela :o 5 av dagarna jobbar jag dessutom bara 4 timmar. 

Kanske vore skönast att få bli sjukskriven för dig nu då? Så att det inte blir värre med förkylningar och allt. Vet inte om jag skulle överleva en förkylning nu, blir andfådd av att andas bara och ansträngd andning på det hade nog tagit kål på mig. 

Hoppas han kommit igång nu? Läskigt när de tar det lugnt lite för länge :(

Tyvärr inga tips på ylledräkt, är själv fast i den djungeln. Ska också ha i babyskyddet och selen/sjalen tänkte jag. Har kikat på Polarn och pyrets i merino, de ser fina ut men är ju inte billiga direkt. Behöver dessutom tre stycken för killarna har vuxit ur sina fleeceoveraller och i år vill jag ha ylle istället till alla tre. 

David hade typ bara pyjamas på sig sitt första halvår, förutom om vi skulle iväg på något speciellt. Superbekvämt med heldress, vet att många inte gillar med dragkedja men det tycker jag är kanon. Går liksom inte fortare än så. 

Har också funderat på tygblöjor men har kommit fram till att jag är alldeles för lat..

Annons:
[Thiah]
2017-09-11 09:51
#252

Ska till läkaren nu om 20min så får se vad hon säger. Och jag är alldeles för snål för att lägga ut mycket pengar på en ylledräkt åt oddvar hans första tid. Och till dagis starten har vi redan en eftersom man får en i mammalådan. Kanske blir en simpel i fleece för de där första veckorna. Är han svettig som Joel och det inte är -20 ute kommer han klara sig med en tunnare fleece i vagnen. Vår åkpåse är så himla tjock och varm och är det mycket snö får han ändå åka sjal ute. Vi kommer sen varva tyg och vanliga. Första veckorna blir det nog bara vanliga och sen börja ha tyg hemma / kortare resor. Tänker inte köpa miljoner sorter eller kämpa mig blå med det. Fick köpa en hel kasse med mestadels små blöjor för 50kr så därför prövar vi.

MikaelaS_
2017-09-12 15:53
#253

Vad sa hon? Ja. Samma här, vill inte lägga 600 kr på något som används någon månad. Misstänker att vi ändå inte kommer vara ute jättemycket om det är svinkallt, det är jag för bekväm för. Låter som en sund inställning :)

[Thiah]
2017-09-12 17:40
#254

Ja alltså gårdagen….jag fick stanna 10 timmar på akuten medan dom kollade olika saker i jakt på en eventuell blodpropp. Men hade inget fel mer än förkylning och normal andfåddhet…. Fick en hel veckas sjukskrivning men ska försöka fixa för de sista 3 1/2 v också. Ska ringa mödravården imorgon och be om att få en tid till läkaren. Nu börjar jag liksom ge upp det här med jobbet… Min kompis hittade en ylledräkt i strl 50 åt mig igår på en loppis. 20€ kostade den men då har Oddvar något första tiden och nått bra att åka hem i.

MikaelaS_
2017-09-14 13:53
#255

Oj, det var inte riktigt vad jag väntade mig att få läsa :o Är ju inte lång tid kvar så du bör ju bli beviljad sjukskrivning, är de sjukskriven nu så.. det blir ju liksom inte bättre ju mer gravid man är. Jag är oerhört andfådd, och det känns som att någon sitter på min bröstkorg hela tiden. Börjar bli riktigt tungt att jobba nu och jag längtar mest tills den andre oktober då jag får lov att gå hem.. hoppas bara jag blir beviljad GP, annars får vi snåla. Har tagit ut lite semesterdagar i alla fall så får i värsta fall komplettera med några föräldradagar. Kanon ju :) jag har inte orkat leta mer, men det börjar ju bli dags att fixa i ordning allt nu. Upptäckte häromdagen att wilmers vinterstövlar inte passar i år, var övertygad om att de skulle göra det.. tråkigt upptäckt.

[Thiah]
2017-09-14 16:08
#256

Jag måste ringa vanliga läkaren imorgon igen och be om en tid. Hoppas dom har. Är så otroligt trött redan att jag sover dagsvila på kanske 1-3 timmar utan problem. Orkar helt ärligt inte ens ha Joel hemma just nu, på full tid. Får ta pauser när jag promenerar till och från dagis. Så det tar lång tid. Hoppas jag får en läkare imorgon som kan skriva resten av tiden på en gång. Annars får jag väl jobba och sitta i en stol och sova… Typ… Blodtrycket går också sakta neråt men järnet går upp. Oddvar ligger som sin bror, på tvären. Huvudet är lite under mitt hjärta och benen i andra sidans ljumske. Och han hatar dopplern lika mycket som sin bror…haha. När får du veta om gp? Trist att snåla men ibland ett måste. Insåg just hur lite lön Ah får som mamma ledig. Som det dessutom ska betalas 25% skatt på.. Hallelujah typ. Men vi verkar ha rätt till bostadsbidrag i alla fall. Alltid nått liksom…

MikaelaS_
2017-09-15 08:06
#257

Hoppas verkligen han fixar det direkt, blir ju mindre jobb för både dig och han i slutändan om du slipper ringa dit varje vecka. Haha, jag satt igår och fyllde i vilka dagar barnen ska gå på förskolan när jag går hem. Hade tänkt låta dem gå en dag i vecka, tre timmar är det här. Men innan jag visste ordet av det hade jag fyllt i två dagar varannan vecka och tre dagar varannan. Insåg att jag är i stort behov av att få vila mig. Tror det är roligare för dem på förskolan just nu dessutom, jag är rätt tråkig för stunden.. Järnet ja, köpte ju droppar för typ en månad sedan men har ännu inte kommit ihåg att ens öppna flaskan.. borde nog det :o Min lille herre snurrar runt som besatt, ligger ofta med huvudet neråt dock och det är ju lovande. De ringde från försäkringskassan igår, de har alla uppgifter de behöver men tydligen har chefen glömt skriva mitt namn på sin del av papprena så de är inte giltiga.. så de har skickat tillbaka dem till mig. Blir så trött. Annars verkar det som att det kommer gå genom. Alla klagar på att försäkringskassan är så enormt tröga men min sgi tog två dagar och från att de mottagit min ansökan nu om GP tog det också bara två dagar innan de hörde av sig :o Jag måste ha en sanslös tur. Bara jag får veta innan sjätte oktober så är det bra, för då får jag ersättning helt från början. Ja, inte blir man rik av att få barn, haha. Jag har mer än dubblat min föräldrapenning denna gången men är ändå nervös över hur vi ska överleva.

[Thiah]
2017-09-15 08:46
#258

Läkaren får jag träffa på måndag. De har sådan brist på personal idag att bara akuta får komma dit Tänkte sen fylla i att Joel går kortare dagar tills dec sen han ska få börja ha 2 lediga dagar i veckan + korta dagar. Men allt beror på sjukskrivningen på måndag. Joel orkar inte vara hemma med mig hela tiden och han drar sådana humörsvängningar med mig. Gråter och skriker och har sig för alt han kommer på. Ingen av oss njuter… Men samtidigt skulle en lägre räkning för dagis vara rolig.

Annons:
MikaelaS_
2017-09-15 14:46
#259

Segt, men då hinner du ju iaf inte komma tillbaka till jobbet mellan väl? Tror inte mina ungar orkar med mig heller hela tiden, har dåligt samvete över att uppta två platser jag inte behöver men det får va just nu känner jag. Är nog bara skönt för ungarna att komma ut lite. Jag ska ringa och ändra tillbaka till 15 timmar för barnen nu snart, så då betalar vi bara 530 kr för David och Wilmer går gratis. Känns som ett rån nästan.

[Thiah]
2017-09-15 15:13
#260

#259 jag hoppas jag blir helt sjukskriven då. 3 1/2v jobb kvar fortfarande annars…men innan läkaren på måndag är jag inte på nått arbete alls. Tidigast tisdag går jag. 530kr är ju ingenting. Lyx. Vi kommer betala runt 1100 nu för enbart Joel när han går som minst timmar. Men normalt betalar vi 229 för Joel och säkert blir det ungefär samma summa för lillebror. Så vissa månader har vi, enbart med dagis och försäkring över 7000 i räkningar. Men den dagen den sorgen just nu. Är långt dit.

[Thiah]
2017-09-16 07:11
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: