Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1388 ggr
Dexterr
2017-04-07 17:26

3 mån vaccin, febernedsättande?

Idag fick dottern 3 mån vaccinet och dom på bvc sa att man kan ge febernedsättande men de finns bara från 5kg som jag sett iaf o då sa hon att jag skulle kolla med apoteket eftersom hon väger 4kg. Enligt dom så kunde vi inte ge nånting alls till henne. 

Så OM hon får feber, hur och vad ska vi göra? Finns det något man kan ge som går efter kg? 
Hon har väldigt ont verkar de som, har svullnat rejält o är rött, rodnaden har minskat däremot.

Annons:
Lilolizeit
2017-04-07 17:36
#1

Jag har för mig att läkaren/sköterskan vi hade räknade om hur mycket vi skulle ge från den som är från 5kg, de finns ingen annan. Kan du få kontakt med läkare eller sköterskan? Tycker det är jätte dåligt att skicka hem er med så dålig information.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fien
2017-04-07 18:01
#2

Ring 1177 och fråga annars. De kan koppla dig till en barnläkare.

OlgaMaria
2017-04-07 18:03
#3

Trösta och amma. Det värsta brukar gå över ganska fort. Och febernedsättande behövs oftast inte.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilolizeit
2017-04-07 18:06
#4

När min son var under 5kg så var det visserligen inte för febernedsättande som han kunde få alvedon, utan för om han hade extremt ont av stelkrampssprutan.. Hur som bör du få tag på en läkare som kan ge dig rätt svar.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Pontiac57
2017-04-07 18:33
#5

Alvedon orallösning ska vara för färre kilon? Jag gjorde så när min grabb fick sprutan och blev dagen av den att jag halverade dosen då han inte kommit upp i vikten heller och det hjälpte för honom

Sarah
2017-04-07 20:08
#6

Feber i sig är inte farligt, behöver inte ge om det inte blir väldigt hög feber under lång tid.

Annons:
JossanH
2017-04-07 21:44
#7

Febernedsättande i samband med vaccin bör man vara extra restriktiv för att undvika en reaktion på preparatet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Dexterr
2017-04-07 23:30
#8

Pratade med 1177 och dom sa att jag inte skulle ge något då hon inte är 5kg än :/ hon sa oxå att jag måste isf prata med nån läkare som relommenderar alvedon men hon kunde/vågade inte göra det. Svullnaden och rodnaden har iaf lagt sig o hon skriker inte så hysteriskt längre. Har förhoppningsvis somnat för natten nu :) Fick iaf bra tips hur jag ska göra om hon får feber. Hon hade 37,8 o sen har de gått ner nu till 37,2. Hon har legat runt 37 hela dagen o sen höjdes de, fortfarande inte feber men liten höjning, sen gick de ner igen. Så hoppas de håller sig så:)

Fien
2017-04-08 03:34
#9

37.8 räknas knappt som feber och det behövs inte ge alvedon. Vi ger vår tjej alvedon när febern närmar sig 39.5 och hon är märkbart påverkad, framförallt på kvällen så hon ska få sova. Feber är en reaktion på att kroppen läker och är inte farligt så länge den inte blir för hög, dvs över 40 grader egentligen.

[Thiah]
2017-04-08 06:21
#10

Jag ger inte heller om det inte är över 38 och sovtider. Försöker undvika medicin åt sonen. Men när febern kommer kan man pröva att hålla bebis sval, alla kläderna bort.

Muminmamman3
2017-04-08 07:16
#11

Håller med ovan angående feber. Vi använder endast febernedsättande om barnen har ont, inte kan sova pga feber/ont eller om de har väldigt hög feber. Mycket vätska, svalt i sovrummet och mycket tröst räcker en bra bit. Samtidigt är det ett val varje förälder själv gör när man bör/vill sätta in febernedsättande. Lycka till med mini och hoppas hon mår bättre nu! ❤

Pontiac57
2017-04-08 09:37
#12

Jag tror tom att det står på 1177 om att man inte ska ge under 39? Jag gav iaf för att sonen hade ont och bara skrek :)

JossanH
2017-04-08 10:11
#13

#8 hur länge skrek hon otröstligt? Om barnet har en ihållande, otröstlig gråt under några timmar (tror det är 1 eller 3 timmar, minns inte riktigt), så bör man konsultera läkare om ni tänkt fortsätta vaccinera. Ihållande, otröstlig gråt (brukar vara en gråt man inte känner igen som förälder) tyder på hjärnsvullnad, som är extremt smärtsamt och är en biverkning av vissa vacciner där rekommendationen är att avbryta vaccinering med risk för skador på hjärnan vid kommande vaccinationer. Det står om detta i FASS.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: