Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1060 ggr
[postmortum91]
2017-04-04 23:17

Yes, nu blir det barnverkstad

Tjohooo! Sambon så till slut "ja" till att börja försöka få barn nr 2. Jag blev paff och superglad, studsade av lycka! Vi bor i en tvåa Nu, jättetrångt. Vi söker större och jag så till honom att vi lär ju hinna flytta på 9 månader. Jag kan inte fatta, vi ska försöka få barn 2. Jippie!!! Så spännande och roligt. Imorgon påbörjas det förhoppningsvis. Dottern är 13,5 månader, så som tidigast kommer syskonet när hon nästan är 2 år. Vi får se hur lång tid det tar den här gången. Hur upplevde ni med 2an inom allt? Graviditet, förlossning, känslor, upplevelser, ekonomi etc?

Annons:
jackiejohn
2017-04-04 23:34
#1

När beskedet att bebis nummer två flyttat in i magen kom så blev men såklart glad och förväntansfull, men den graviditeten gick fortare och allt kändes mycket mer avspänt än med första. Att se bebis första gången på RUL var lika känsloladdat som med första men tyckte veckorna gick så fort denna gången emot första. Förlossningarna går inte att jämnföra då jag är akutsnittad i v31+1 med första och andra föddes fram efter en snabb spontanförlossning i v 37+0 men jag "föredrar" vaginal förlossning pga återhämtningen efteråt gick på ett kick i jämnförelse med snittet. Vart ju sjukskriven från v 19 nu med andra barnet pga tidigare förtidsbörd och foglossning men försökte hålla igång vardagslivet med stora tösen som vanligt. Boende och ekonomi, har inte ändrats vi bor på gården vi köpte för 4 år sen skillnaden i ekonomin är lite mer blöjor då äldsta inte är helt torr än utan använder fortfarande en del blöjor och en barnförsäkring till att betala varje månad. Kläder och barngrejer är arvegods från storasyster förutom nya egna plagg hon fått av släkt och familj. Inte köpt ett klädesplagg till henne än och hon är 3,5månad, det är "fördelen" med två töser (i mitt fall då..) och en shoppinggalen farmor som skämmer bort sina små änglar med en hel del kläder och annat kul ;)

[postmortum91]
2017-04-04 23:41
#2

Hur är parrelationen nu va med 1 barn?

jackiejohn
2017-04-04 23:56
#3

Lika bra som innan, skulle väl nästan vilja påstå att vi är mycket mer sammansvetsade nu än innan barnen kom. Visst är det gnabb ibland men vi vet vart vi har varandra och är trygga i det. Sen har vi väldigt "snälla" barn som börjat sova hela nätter från 2,5 månad respektive 2 månader ålder, vilket såklart gjort att vi båda fått sova bra om nätterna tidigt och sparat oss många onödiga gräl pga sömnbrist.

Niini
2017-04-05 11:13
#4

Graviditeten for swoosch :D Visst hann man längta och fundera på vem som var där men inte alls i samma utsträckning som med ettan. Förlossningen skippar vi.. Hade för bra erfarenhet av första så kunde inte annat än bli sämre 😕 Dock var man ju mer förberedd och så när man visste lite vad det handlade om. Ekonomiskt är det inte så stor skillnad, fanns ju i princip allt från förr förutom blöjor, mat etc. Handlade ju dock på mig ännu mer kläder så rent helskotta att få allt att rymmas i lådorna 😂 Överlag upplever jag andra barnet som mycket lättare nog att få, storebror har varit till jättemycket hjälp med att hämta grejer och nu senare också att sysselsätta, trösta etc. 🙂 Pojkarna kommer dessutom jättebra överens (för det mesta)  så där har vi haft tur 👍

MinnaJosefin
2017-04-05 11:24
#5

Då 2:an är i magen och är beräknad om 18 dagar så kan jag bara uttala mig om att den går mycket fortare än med första!! Med sonen kändes det som om jag var gravid i 3 år och nu är det snart redan dags:) så ja, andra graviditeten swishar fort förbi!

OlgaMaria
2017-04-05 14:53
#6

Jag tycker vi kände oss mycket tryggare i våra föräldraroller. Man känner sig trygg och kapabel som förälder - tar alla nya faser med mer ro. Allt som kändes läskigt första gången är piece of cake andra gången, typ. Däremot blir ju allt intensivare och jobbigare. Sömnbristen är hundra gånger värre när man ska roa ett överpiggt storasyskon också mitt i allt. Det var rätt jobbigt för vår relation med lillebrors första år. Min kropp tog skada av all stress också. Magen ballade ur t ex och den har inte blivit som innan fast det nu är några år sen. Man får ta emot den hjälp man kan få utifrån.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Nalaa]
2017-04-05 14:54
#7

Har en dotter på ett år och nummer två i magen (vecka 18). Den här graviditeten hinner man inte tänka på lika mycket som med första, tiden bara springer iväg. Nummer två var inte planerad (eller jo, för vi vet ju liksom hur barn blir till och vi använde inte något skydd) så sambon fick veta i födelsedagspresent:-D Vi har inte köpt något till bebisen i magen än men det blir ju till att inhandla en dubbelvagn i alla fall. Samt en vanlig säng till dottern så lillbrorstern får överta spjälsängen. Ekonomiskt tänker vi att det löser sig alltid, jag hinner inte gå tillbaka till jobbet utan stannar nog hemma ett och ett halvt år till:-p Vi klarar oss och kan till och med spara pengar varje månad. Vi är ekonomiska men unnar oss minsann restaurangbesök och hotellvistelser om vi känner för det, det går ihop:-) Lycka till och hoppas nummer två blir lättillverkad;-)

[postmortum91]
2017-04-05 21:07
#8

Jag kan tänka mig att tiden går snabbare och oron är mindre. 
Relationen är jag ganska oroad över, vi bråkar mer nu men inte mer än våra dåliga perioder vi haft under 8,5 år så jag tror inte det är kaos. Dock har vi kommit överens om att vi måste gå parterapi nu snart så vi är steget före. Och nu när vi har tiden innan andra barnet. Vi måste lära oss kommunicera bättre och hantera konflikter tillsammans. Ekonomin är jag inte oroad över, det löser sig. Jag har ju jobb nu och sambon är föräldraledig men ska söka sig till något snart. Men vi har ju minst 9 månader att ordna med allt.

jackiejohn
2017-04-05 21:32
#9

9# Vore jag i era skor skulle jag fokusera på parterapi och att stärka relationen innan bebis ens påbörjats. Lätt att trilla tillbaka när sömnbrist/illamående/foglossning/hormoneetc kickar in…bättre att vara ordentligt sammansvetsades ett tag innan sånt kommer in i bilden. Men som sagt så skulle jag ha gjort, önskar er hur som haver lycka till med både bebis och relation! :)

[postmortum91]
2017-04-05 21:44
#10

#9 Jag förstår vad du menar. Dock tror jag vet kommer bli bra ändå, vi har redan påbörjat barnverkstaden så vi har redan tagit det steget. Det viktiga nu är att vi tar lärdom från första barnet. Han har nu lärt sig att föräldraledighet inte betyder semester och jag vet att man visst blir trött av att jobba istället för att vara hemma. 
Vi måste helt klart skaffa barnvakt oftare när vi har 2 barn sen, så vi får egentid tillsammans. Än har vi bara gjort det en gång sedan vi fick barn.

MikaelaS_
2017-04-05 22:37
#11

Jag tyckte det var förvånansvärt lätt att få andra barnet. Det var betydligt mer chockartat att få första än att få andra i alla fall. Med vår första snittades jag pga sätesbjudning och sedan visade det sig att sonen kom med diverse "fel" och bekymmer så det blev ganska många sjukhusbesök under hans första två månader. Med andra så var vi typ in snabbt på förlossningen, klämde ut honom och sen åkte vi hem och fortsatte med våra liv. Han fick bara glida med i våra rutiner, något vi verkligen inte hade när första kom. Båda graviditeterna var enkla men visst märkte jag andra gången att kroppen redan var ganska trött. Men så är kag också kass på att träna och hjälpa kroppen.. Ekonomiskt så märker vi ingen större skillnad, vi lade pengar på en syskonvagn och jag köpte en del kläder (mest på rea dock) men inget annat. Det lilla han kostar i månaden täcks mer än väl av de 1200 extra man får i barnbidrag. Relationen är bra, vi kan diskutera hetsigt mellan varven, mest pga trötthet tror jag men vi vet vart vi har varandra och att vi båda är här för att stanna.

mollyt
2017-04-21 05:22
#12

Magiskt - jag läste denna tråd igår och sen på kvällen så sa min man att han vill att vi börjar försöka få ett syskon! #postmortum91 Så roligt om våra småsyskon kommer lika tätt som våra mars-tjejer! ❤️
Jag trodde inte att min man ville börja fören tidigast sen under sommaren så jag har inte börjat äta folsyra ännu (dumt av mig, hade inte tänkt på att jag kunde börja i förväg - men då min man varit osäker på småsyskon en tid så har jag inte velat pressa fram något beslut genom att börja med folsyra eller ens prata så mycket om småsyskon senaste tiden), men jag ska gå och köpa det idag när Apoteket börjar.

[postmortum91]
2017-04-21 12:15
#13

#12 jo det hade varit häftigt. Vi får följa varandra i det här 😊

Annons:
[Nalaa]
2017-04-21 14:14
#14

Min dotter är född i mars 2016 och i augusti väntas småsyskon:-D Oplanerat men efterlängtat och jätteroligt!

Upp till toppen
Annons: