Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 3993 ggr
[Thiah]
4/4/17, 6:31 PM

BF April 2017 #2

Ni har ju ännu en hel månad på er så ni hinner säkert fylla en till tråd. 😎

Gamla

Annons:
MinnaJosefin
4/4/17, 6:33 PM
#1

Åh, vad skönt att slippa scrolla 2 timmar för att läsa dom senaste inläggen:)

fluffis
4/4/17, 6:38 PM
#2

Intressant Thiah. Som jag förstår så måste man vara öppen åtminstone lite för att man ska kunna sätta in ballongen, men det är/var ju inte jag. Vi får väl se :)

[Thiah]
4/4/17, 7:14 PM
#3

#2 Jo man måste vara en cm i alla fall fick jag höra. Jag var själv öppen 1-2cm ganska länge så jag hade inte det "problemet". Men det finns väl någon gel dom kan sätta för att få tappen att mogna?

MinnaJosefin
4/4/17, 7:22 PM
#4

#3 på mig satte dom en sån gel på en propess (såg ut precis som en tampong) för att få tappen att mogna. Dom satte den 10 på förmiddagen och kl 19 när jag tyckte det började göra ont så åkte den också ut.

fluffis
4/4/17, 7:43 PM
#5

Jag fick också en gelstav vid förra förlossningen. Det var efter det jag fick muskelryckningar och mådde rätt dåligt, så jag får nog ingen sån igen. Dessutom ska de ju ta det lugnt pga. kejsarsnittet. Men en liten stund går kanske. Vi får se. Usch, nu blev jag nervös igen :)

MikaelaS_
4/4/17, 7:57 PM
#6

#5 Är det av någon särskild anledning hos just dig som de ska ta det lugnt pga snittet? För när jag frågade om det sist så spelade det absolut ingen roll. Man vill ju gärna veta om det finns några risker.

Annons:
Pontiac57
4/4/17, 8:21 PM
#7

#6 min bm sa att när man genomgått snitt så klassas det som riskdörlossnibg iom att ärret i livmodern kan gå upp så det bör övervakas under värkarbetet :)

[Smulan_88]
4/4/17, 8:53 PM
#8

#7 helt rätt! Dessutom så är det alltid ökad risk för snitt vid en igångsättning. Men ballong är det "mest naturliga", då det till skillnad mot preparat får kroppen att fatta själv vad den ska göra. Cytotek är ju ett annat alternativ, MEN det ger allt som oftast helt andra oregelbundna värkar vilket kan göra "mer skada än nytta" (+ att den egentligen används vid abort, så ballong är helt klart +) Jag gjorde snitt med min första, detta efter en långdragen förlossning som aldrig rycktes ta slut. (36h) men barn nummer 2 föddes vaginalt. Det är en riskförlossning just för att det gamla snittet kan brista, men de för in ett litet instrument på insidan av livmodern som mäter trycket för att se så inget brister. Det är VÄLDIGT ovanligt men det kan hända. Men då är det extra skönt att vara på plats. Btw snart är aprilbebisarna här, heja heja!! ❤ :)

fluffis
4/4/17, 8:59 PM
#9

#6

Ingen särskild anledning vad jag vet. Man är ju trots allt sydd och har inte längre en hel/intakt livmoder. Den borde inte vara lika stark. Och har man två kejsarsnitt i bagaget så ska man inte föda vaginalt alls. Och efter tren kejsarsnitt så ska man helst stoppa :) Det är vad de har sagt till mig men det kan ju bero på andra saker också.

jackiejohn
4/4/17, 11:19 PM
#10

Märkligt..jag är snittat med första och nu när jag fick andra (född vaginalt, en snabb spontanförlossning) sa de inte ett dyft om nåt med snittet enda jag fick höra av bm och läkare var 1 snitt är lugnt men efter 2 snitt är det nej på vaginal förlossning. Ingen som mätte nåt tryck eller kollad nåt särskilt med mitt ärr när jag födde tvåan. Så detta måste skilja sig över landet helt klart! Följer tråden spänt nu för nu kommer det snart börja "trilla ut" massa bebisar😍

MikaelaS_
4/5/17, 7:44 AM
#11

Hm, ingen sa något eller mätte något på mig i alla fall. Jag åkte in när jag var fullt öppen så ingen övervakade mitt värkarbete heller, fick inga besked om att åka in tidigare eller så. Men jag och Jackiejohn tillhör samma sjukhus så det är väl inte en del av deras rutiner då kanske.

MikaelaS_
4/5/17, 7:47 AM
#12

Och ja, superspännande att följa nu när det är så himla nära för er :))

fluffis
4/5/17, 8:32 AM
#13

Nånting om mätning har jag inte hört talas om. Men tror ni inte att de haft extra koll på er ändå Jackiejohn och MikaelaS? Jag menar, det är klart att de inte säger något när ni kommit in och ska föda. Känns onödigt att oroa precis då. Däremot borde de ha sagt något i förväg kan jag tycka.

Själv känner jag också att det finns massor av saker som jag inte fått reda på. Och ändå har jag träffat barnmorskor stup i kvarten och pratat jättemycket med dom.

Annons:
Melliaa
4/5/17, 10:47 AM
#14

Lycka till nu Fluffis, du har ju bebis närsomhelst nu!! :D Har 3 dagar kvar till BF och inga tecken på att lillan vill komma ut… Varit på 3 TUL totalt och bebis beräknas vara +20% större nu, inget de gör något åt mer än att de sa att det inte är jättebra om jag går över 2 veckor… Min barnmorska ska iaf göra en hinnsvepning imorgon, så håller tummarna för den, även om jag är mkt medveten om att det bara funkar ibland…! Blir ny hinnsvepning på måndag sen om inte denna tog, så hoppas hoppas det blir bebis senast nästa vecka!! Bebis blir ju större för varje dag så känner mig lite stressad över det, annars hade jag nog varit lugnare!

fluffis
4/5/17, 11:20 AM
#15

Lycka till själv Melliaa!

Jag tycker också det är läskigt när de växer och ligger på plus, så det är du inte ensam om. Vad bra att du får hinnsvepning. Det är i alla fall nåt :)

Själv är jag glad att jag lyckats gå på toa idag! :) Det har varit lite trögt om man säger så…

jackiejohn
4/5/17, 12:49 PM
#16

#13 Jag kan bas svara för mig men nej, svaret jag fick när jag frågade en läkare av nyfikenhet var att så länge allt flyter på normalt och inte blir väldigt väldigt långdraget kollas det inget extra pga snittet. Min andra förlossning var avklarad på ett kick så nej de gjorde inga extrakontrollen ändå :)

[Smulan_88]
4/5/17, 3:22 PM
#17

#16 är nog olika i olika län då, i Värmland (eller iallafall i mitt fall) förde de in en elektrod för att se så att man inte får livmoderruptur, den är liten och mäter trycket i magen under värkarna. Skulle trycket gå ner, så är det ett tecken på att livmodern brustit och då utförs ett urakut snitt. Men som sagt det är nog lite olika beroende på vart i landet man bor. Sen kan ju säkert rutiner och riktlinjer ha ändrats, men detta gjordes i januari 2015 när jag väntade sonen.

fluffis
4/5/17, 3:33 PM
#18

#16

Ja, men då hade de koll iom att de visste och inte ignorerade det. Var ungefär som du skrev som jag menade men jag uttryckte mig nog dåligt. Sorry. Jag tänkte likadant att det inte behövs göras något särskilt så länge allt flyter på som det ska. Det viktiga är ju att de vet om att du har ett kejsarsnitt sen tidigare och att de är förberedda på att eventuellt gripa in om allt inte går som det ska.

I mitt fall är det ju lite speciellt iom att jag ska bli igångsatt och det kan ju ta lite längre tid än en förlossning som sätter igång av sig själv.  Och de har inte sagt något mer än att igångsättningen ska vara skonsam. Jag antar att det är bäst om allt går i lagom takt :)

--

Jag har kommit på att jag har glömt att fråga hur länge vi behöver ligga inne efteråt. Sist var vi kvar i ca fem dagar men det hände så mycket så jag vet inte exakt vad det berodde på. Förhoppningsvis kommer vi hem innan påsk :)

jackiejohn
4/5/17, 3:46 PM
#19

18# Haha ja men precis, vi menar samma men uttryckte oss olika :P Får tro du är hemma till påsk! Vi åkte hem 7h efter hon var ute denna gången :) 17# Sedär..det gjorde de aldrig på mig men det är ju lite intressant ändå att det verkar vara så olika? Fick min första november -14 och andra kom i december -16. Bor i Dalsland…men MikaelaS och jag är ju båda snittade med första ungen och tillhör samma sjukhus och på oss har de ju gjort lika, tror MikaelaS minsting är född -15? (Om jag inte missminner mig..)

MikaelaS_
4/5/17, 4:02 PM
#20

Japp han är född augusti -15 :) Jag frågade om snittet tidigare men de sa inget ens om eventuell långdragen förlossning. Bara att det inte gjorde något och mina barn kom ju ändå skapligt tätt. Måste fråga om detta på måndag :)

Annons:
fluffis
4/5/17, 4:41 PM
#21

Då har ni ju ändå fått olika information, MikaelaS och jackiejohn, och på samma sjukhus. Låter skumt.

Låter skönt att åka hem efter bara sju timmar! :)

jackiejohn
4/5/17, 5:02 PM
#22

#21 Jag fick min info från MVC läkaren och vi går inte på samma mvc…men ja lite skumt. De sa bara till mig att det kan bli påfrestande om det blir väldigt väldigt långdraget eller om man sätta igång annars räknas 1 snitt som inget snitt. Var underbart att få komma hem så fort! :)

MikaelaS_
4/5/17, 5:09 PM
#23

Önskar att någon sagt det till mig också, nu gick det ju bra men välinformerad är det ju aldrig fel att vara. Vi åkte hem sju timmar efter vi kom från förlossningen till BB sist. Var skönt att komma hem till Wilmer men denna gång ska jag stanna iaf ett dygn och bekanta mig med bebisen i lugn och ro. Är minst sagt ett annat kaos här hemma nu än när David kom, haha. Så det får Rasmus rodda. Kikar in här titt som tätt nu för att se om det kommit någon bebis eller om någon åkt in ännu :)))

soundtrack
4/5/17, 5:17 PM
#24

Nä ni, blir nog ingen BF-bebis här inte *muttrar* ingen tillstymmelse till att bebis är på väg. Hoppas på snabb hemgång den här gången, men då gäller det ju att bebis tittar ut vid rätt tidpunkt på dagen. Gissar på att den obligatoriska läkarundersökningen bara sker under "kontorstid". Förra gången var vi kvar i ett dygn efter att Alice hade tittat ut, kändes onödigt länge..

MikaelaS_
4/5/17, 5:57 PM
#25

#24 vi fick till en läkarundersökning söndag morgon så här var de iaf ganska flexibla :)

soundtrack
4/5/17, 5:59 PM
#26

#25 att dom görs alla veckodagar är jag rätt säker på, men gissar på att dom sker mellan kl 8 o 16 typ. Så föds bebis framåt eftermiddan så kan jag tänka mig att det är svårt att ta sig hem samma dag.

MikaelaS_
4/5/17, 6:16 PM
#27

Här görs inget om det är efter fyra eller helg så jag blev rätt förvånad, hehe Mjo, men det kan väl stämma. Jag ska stanna längre nästa gång, även om det var skönt att komma hem snabbt så är det ju rätt skönt att få varva ner och få maten serverad också ;)

Annons:
fluffis
4/5/17, 6:32 PM
#28

I vilket fall som helst så skulle jag vilja stanna två dygn, tills PUK-testet är avklarat, så att man slipper åka in igen för det känns klyddigare och jobbigare tycker jag :) Men sen vill jag hem :)

Har ni som åkt hem tidigt åkt in igen för kontroller eller nåt?

soundtrack
4/5/17, 6:36 PM
#29

Ja, vi skrevs ut efter lunch på måndagen o sen var vi tillbaka för PUK o hörselprov ett par dagar senare. Men jag gör hellre så än är kvar, tyckte att det var så myclet skönare att komma hem o sova i sin egen säng osv.

fluffis
4/5/17, 6:38 PM
#30

Min man föddes tre veckor före BF, jag föddes tre dagar före BF och blivande storebror kom visserligen med akut kejsarsnitt på BF men då hade jag åtminstone fått uppleva lite blod, slempropp och mensvärksliknande värk dagen före. Så vad sysslar den här bebisen med egentligen? Jag känner inte ens något tryck neråt längre och inga tecken alls. Känns udda. Börjar bli frustrerad!

soundtrack
4/5/17, 6:46 PM
#31

Jag har dålig koll på Davids släkt (mer än att hans syrra födde 2,5 v före nu då), men jag o mina syskon kom alla före BF, min syrra födde på BF, min moster födde sina före BF. Så ja, jag undrar också varför mina bebisar ska stanna kvar onödigt länge 😡

soundtrack
4/5/17, 6:47 PM
#32

Och jag har ju ändå haft lite känningar med förvärkar, mensvärk, tryck neråt och att slemproppen släppt lite i flera dagar nu. Morr.

fluffis
4/5/17, 7:53 PM
#33

Ja, morr!

[Thiah]
4/6/17, 12:12 AM
#34

Lyx att ni får välja att åka hem tidigt. Jag kommer kanske kunna få välja mellan 1dygn eller 3 typ… Och säg åt era bebbar att komma nu, vi är ju otåliga ;)

Annons:
MinnaJosefin
4/6/17, 7:41 AM
#35

Här får man åka hem tidigast 6 timmar efter förlossning om man vill. Förutsatt att alla mår bra och amning funkar med bra grepp. Min son föddes med för kort tungband vilket dom inte upptäckte försen dag 3 på bb… Och där hade dom gått och undrat varför han inte tog bröstet, stackaren. Fick trycka ut mjölk på en tsk och ge honom. Sen bröstmjölk på flaska. Jag är så taggad på att helamma denna gången:) även om jag vet om att det kanske inte funkar pga andra orsaker med men jag hoppas verkligen det går. Jag gav Leon bröstet ändå för jag tänkte att det var mysigt för både han och mig, även om det inte funkade för han att dricka så verkade han vara nöjd med att ligga och sutta på bröstet.. Nu kom jag helt plötsligt in på amning haha. Men jag hoppas i vilket fall att vi kan åka hem såfort som möjligt efter förlossningen:)

MikaelaS_
4/6/17, 9:07 AM
#36

Haha, är det alltså bara jag som tänker passa på att ligga kvar och götta mig med nästa barn?

fluffis
4/6/17, 9:15 AM
#37

#36

Jag tycket det låter som en väldigt klok idé, speciellt med två småbarn hemma.

Jag känner också att det kan vara skönt att varva ner lite. Hoppas bara vi får eget rum :)

soundtrack
4/6/17, 9:21 AM
#38

Jag tillbringar så mycket tid på sjukhuset ändå, vill inte vara där i onödan på min fritid ;) Nej men ärligt. Hos oss ska förväntas man kunna klara sig bra själv så då kna jag lika gärna vara hemma o bli uppassad av David istället.

fluffis
4/6/17, 9:28 AM
#39

#38

Låter inte så dumt det heller :)

MikaelaS_
4/6/17, 9:33 AM
#40

#37 tyckte också det, haha. Är ju ofta högt tempo hemma och att få igång amning och allt i lugn och ro låter rätt skönt. Stannar jag dessutom till efter testerna så slipper vi åka de 40 minuterna tillbaka någon dag senare denna gång. #38 Nä, det förstår jag :) Jag blir inte speciellt uppassad här hemma så tror sjukhuset är bättre, haha. Så länge jag har mobilen och en bok så blir det ju rena rama semestern ;)

MikaelaS_
4/6/17, 9:34 AM
#41

Hur går det annars tjejer? Klättrar ni på väggarna än? :p Hälsa era små att den sjunde är en ypperlig födelsedag ;)

Annons:
soundtrack
4/6/17, 9:47 AM
#42

Jag har klättrat på väggarna i flera veckor nu :P igår var jag skitless o sur över att än en gång inte klämma ur mig ungen i tid, idag känns det bättre. Jag har ju egentligen varit inställd på detta hela tiden. Men till helgen vore lagom, underlättar med barnvakter osv om hon tittar ut på helgen. Plus att David är hemma då. När han är på jobbet kan det i värsta fall ta drygt 2 timmar för honom att komma hem, vilket känns som ett litet stressmoment..

fluffis
4/6/17, 12:30 PM
#43

Förlossningsavdelningen skulle ringa runt nio imorse och här gick vi och vankade nervöst av och an. Halv elva ringde de och det var som jag misstänkte - fullt upp! Dvs. de har inte tid för mig så jag har inte åkt in. Det kanske kanske finns en mikroskopisk chans att jag kan åka in i eftermiddag. I så fall ska de ringa. Annars ringer de imorgon bitti igen och imorgon ser chanserna goda ut att det ska finnas plats. Ingen annan är uppsatt på igångsättning imorgon, sa barnmorskan.

Asså det känns som att vara fast i limbo med väskorna packade men att inte veta när man ska åka, och stackars Vibjörn förstår nog inte vad som händer. Vi är nervösa här hemma.

Min man har snart avverkat en hel veckas semester så nu får vi bara tre veckor ihop efteråt (han har tagit ut två v sem och så de tio pappadagarna). Känns kasst men å andra sidan hade jag inte klarat mig utan honom den här veckan så han har ändå "gjort nytta".

Jag måste sluta med att ha förväntningar. Hade nästan räknat med att bli igångsatt på BF igår. GAH!

MinnaJosefin
4/6/17, 12:47 PM
#44

#41 det går bra men är jobbigt med både foglossning och att känna sig så stor! Vissa nätter har jag regelbundna och onda förvärkar, de två senaste inga alls (inga som jag har vaknat av iaf) dock kommer det mer under eftermiddag/kväll. Jag har 17 dagar till bf men vill bara att det ska starta nu… det ska bli så spännande att se hur förlossningen blir denna gången med:)

Melliaa
4/6/17, 1:20 PM
#45

Hoppas du får tid snart Fluffis! Var inne för o göra hinnsvepning innan idag, hon sa att det var moget men längst bak var det stängt plus mkt bakåtlutat, så hon kom inte åt och nådde inte som hon skulle… Så ja, nytt försök på måndag igen när jag är BF+2… Just nu känns det verkligen inte som att bebis kommer snart, trodde jag skulle vara lik min mamma som fött typ alla sina barn i V 37-39 av sig själv, hon har bara gått över med ett enda av dem… Blir ju inte bättre av att ALLA runt omkring hör av sig nästan dagligen och frågar om man känner något, om det startat, om bebis kommer idag etc…!!! Sorry för negativiten, börjar ställa in mig på att det nog kanske inte blir bebis så snart som jag trott…

MikaelaS_
4/6/17, 4:04 PM
#46

#43 Men det är ju iaf många röda dagar som han kanske ändå skulle vart ledig så att ni kan dra ut lite på dagarna? Wilmer är född på skärtorsdagen och då tog Rasmus en pappadag den dagen men sen var det ju långhelg. Så allt som allt var han hemma 19 dagar tror jag, bara med pappadagarna :)

fluffis
4/6/17, 4:14 PM
#47

#46

Ja, det är rätt bra att det kommer lite röda dagar.

#45

Du får hoppas på andra gången gillt :)

#44

Ajaj, låter inte skönt. Jag vet inte om jag längtar efter värkar eller inte, men vissa värkar ska man ju ta sig igenom så jag antar att jag längtar :)

------

Jag kände lite värk kring mage och rygg tidigare men den gick över efter en stund. Och ingen förlossningsavdelning har ringt så det lär inte bli något för mig idag. Jag hoppas på imorgon istället :)

soundtrack
4/6/17, 4:17 PM
#48

Den här dagen tar nog priset som sämsta dan under sen här graviditeten. Mådde ok i morse men sen dess har humöret gått spikrakt åt helvete. Är så jäkla less och bitter nu så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Haft Alice hemma idag och slagit rekord i att vara dålig mamma dessutom. Vet inte hur jag mentalt ska orka med detta i upp till 2 veckor till ärligt talat :(

Annons:
fluffis
4/6/17, 4:20 PM
#49

#48

Stackars er. Förstår att det är jobbigt.

Liltith
4/6/17, 6:15 PM
#50

Här händer inte mkt heller :) haft några lite längre sammandragningar men inget som är nåt att tala om. Magen sjunkit men tror det beror mer på att han nu ligger åt rätt håll. Pris som sämsta mamma har man fått här oxå. Tålamodet finns helt enkelt inte och jag som sällan tappar humöret :( stackars stora sonen som ju inte har nån barnomsorg förrän efter sommaren, fått lämna sina kompisar och de vanliga rutinerna. Vara med mig som inget orkar är ju självklart inget roligt i längden även om vi försöker att hitta på saker, baka, plantera och leka ute. Idag hade jag fortfarande samma blodtryck dock +1 i protein i urinen men inget mer än att jag skall hålla reda på symtom och ny koll om två veckor. Väntan är seg men snart är den slut och nästa fas att vara flerbarnsförälder startar! Hjälp! Vad har man gett sig in på ;)

MinnaJosefin
4/6/17, 7:46 PM
#51

#50 haha säger också hjälp med att bli flerbarnsförälder! Undrar hur mycket annorlunda det kommer bli, den klassiska "kommer jag kunna älska ett till barn lika mycket som jag älskar Leon? Är det ens möjligt?" Till att fundera på om det blir mycket mer jobb, återigen sömnlösa nätter, kommer jag kunna uppfylla bådas behov lika mycket och sen alla praktiska saker i vardagen haha. Måååånga tankar:)

MinnaJosefin
4/7/17, 7:38 AM
#52

Hur vanligt är det att bebisar byter sida såhär i slutet? I förrgår var den helvild och jag kände helt plötsligt hur hickan var på vänstra istället för högra. Den har bara legat på högra sen iaf vecka 28. Den är inte fixerad men ligger långt ner i bäckenet. Nu snurrar den jättemycket!! Den lägger sig på höger ibland med överkroppen och benen till vänster och sen helt plötsligt tvärtom! Så har den aldrig gjort innan… Är där helt plötsligt mer plats i magen? Haha. Förstår ingenting, varför gör den så såpass nära förlossning… Jag är rädd att mitt vatten kommer gå denna gången med och den snurrar så muycket så navelsträngen åker ner och kläms.

fluffis
4/7/17, 7:54 AM
#53

Jag oroar mig inte över kärleken till fler barn. Den räcker alltid :) Det känns värre med tiden och uppmärksamheten. Jag vill vara en väldigt närvarande förälder. Att gå upp mitt i natten oroar mig också. Hatar det. Men nu vet jag att det finns ett slut på det, eller åtminstone en förbättring :)

Oj MinnaJosefin! Själv känner jag bara av hickan i mitten.

soundtrack
4/7/17, 7:59 AM
#54

Könner samma som dig fluffis, att jag kommer älska bägge lika mycket är jag övertygad om, men hur ska man räcka till!? Lillasyster ligger åt vänster i magen och oftast könner jag av hickan långt ner åt vänster men det händer att jag könner av den på andra ställen också utan att hon har flyttat på sig. Vet inte hur det kommer sig… När får ni veta om ni ska in idag fluffis?

MinnaJosefin
4/7/17, 8:01 AM
#55

#53 ja, jag förstår inte alls vad den har för sig haha. Förhoppningsvis fixerar den sig snart, men räknar inte med det försen förlossningsdags… Hoppas att det blir igångsättning för dig idag! Hur känns det? Nervöst?:)

Annons:
fluffis
4/7/17, 9:23 AM
#56

De ringde precis. Fortfarande fullt men det kommer att öppnas upp platser i eftermiddag. Jag klagade över att bebis fortfarande rör sig dåligt så fick en akuttid hos specialistmödravården kl 11. Nu har vi bråtttom att packa det sista och lämna sonen hos mormor o morfar.

soundtrack
4/7/17, 9:30 AM
#57

Ojoj! Hoppas inte det är nån fara med bebis utan att hen bara ligger på nått knasigt vis. Och stort lycka till om dom drar igång allt nu! Jag behöver iaf inte oroa mig över avsaknad av fosterrörelser. Fattar inte vad ungen styr med där inne ibland. Hon kan inte vara superstor heller för det känns som att hon har väldigt mycket utrymme att böka runt på fortfarande.

Lilolizeit
4/7/17, 10:24 AM
#58

#56 lycka till nu fluffis! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MinnaJosefin
4/7/17, 11:17 AM
#59

#56 lycka till!!:)

fluffis
4/7/17, 12:44 PM
#60

Tack ska ni ha! Undersökningen gick bra. Han rörde på sig när jag druckit vatten. Gott om fostervatten. Och så hade han helt plötsligt fixerat sig! Läkaren kollade två ggr. Jag som tycker att allt känns som att det går bakvänt. Magen högre. Färre sammandragningar. Färre tecken överlag.

fluffis
4/7/17, 12:46 PM
#61

Har blivit inbjuden till förlossningsavdelningen halv två så snart drar det igång :)

Liltith
4/7/17, 12:51 PM
#62

Åh vad härligt! Lycka till nu!!

Annons:
Lilolizeit
4/7/17, 1:41 PM
#63

#61 Gud så spännande! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MikaelaS_
4/7/17, 2:25 PM
#64

Åh så spännande :D

Melliaa
4/7/17, 3:21 PM
#65

Lycka till!! :) <3

fluffis
4/7/17, 3:48 PM
#66

Gaah. Dom vill ta det lugnt iom mitt tidigare snitt så har jag tur så kommer väl ungen till midsommar!

Tappen är 2 cm.

Lilolizeit
4/7/17, 3:56 PM
#67

#66 fy va drygt! Men va blir det då? Bara att avvakta tills de sätter igång själv eller har du fått någon ny tid?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
4/7/17, 4:05 PM
#68

Jag ligger inne men jag är ju inte öppen alls så de ska sätta nån tygbit och det kan ta ett dygn  innan det händer något, så att jag kan få en ballongkateter och bli igångsatt på riktigt. Sen kan ju det också ta tid.

Lilolizeit
4/7/17, 4:07 PM
#69

#68 åh hoppas att det går så fort som möjligt.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
soundtrack
4/7/17, 5:45 PM
#70

Hoppas det inte blir allt för utdraget och jobbigt för dig! Jag går runt med lite halvjobbigt förvärkar, men det blir väl inte nått av det den här gången heller.

MinnaJosefin
4/7/17, 8:21 PM
#71

#68 #70 håller tummarna att det snart startar för er båda!:)

soundtrack
4/7/17, 8:38 PM
#72

Här verkar det inte bli nått nu heller. Har börjat få lite panik inför förlossningen. Senaste veckan har jag mest varit peppad. Känt lite oro för att uppleva smärtan igen men ändå tänkt att det kommer gå rätt snabbt o smidigt denna gången med. Men ikväll slogs jag av tanken på allt som kan gå fel och nu känner jag mest "nej nej nej, måste jag!?" Skulle gärna snabbspola framåt nu..

Sarah
4/7/17, 8:43 PM
#73

Lycka till Fluffis! Äntligen :)

fluffis
4/7/17, 8:45 PM
#74

Visst vill man snabbspola! Men hoppas ändå att det startar snarast för dig. Man ska ju ta sig igenom det i vilket fall som helst.

soundtrack
4/7/17, 9:12 PM
#75

Ja det är ju lite sent att ångra sig :P

MinnaJosefin
4/7/17, 10:10 PM
#76

Försöker inte tänka på smärtan som komma skall, när jag råkar tänka för mycket på det så tänker jag bara "jaja, det är en sån kort tid och sen får man ett helt liv." Jag saknar nästan när man väntade första för jag oroade mig aldrig för då visste jag ju inte vad som väntade och när jag väl var inne i det så skulle det ju genomföras. Denna gånger blir det en psykiskt påfrestning innan för nu vet jag ju:) meeen återigen, det är ju så sjukt värt det!!

Annons:
fluffis
4/8/17, 6:43 AM
#77

Sängarna här är inte sköna. Har inte fått mycket sömn inatt. Det har börjat komma en del värk men har nog bara känt av en enda värk. Är stopp i näsan. Är allergisk mot sjukhusets kuddar som luktar blommor för fulla muggar. Från halv fem har vi fått lyssna på gnyenden från rimmet intill. Det var så obehagligt att vi fick sätta igång musik. Längtar tills ungen är ute :)

soundtrack
4/8/17, 1:36 PM
#78

Hoppas det hänt lite mer för dig nu! Måste vara akitsegt att ligga inne o vänta på att det ska dra igång. Tycker det är tråkigt hemma och här kan man ju ändå sysselsätta sig lite mer. Här går det fortsatt segt på bebisfronten. Har mycket sammandragningar och slemproppen fortsätter att släppa i omgångar, men mer än så blir det inte. Suck.

Liltith
4/8/17, 4:00 PM
#79

Idag har jag mer eller mindre haft ont i framfogen hela dagen! Brukar ändå vara ok i rörlighet på morgonen och bli gradvis värre men idag gör det ont och bara sätta ner vänsterbenet. Tog en längre promenad igår kväll så vet inte om det var det som gjorde det men har känt av just framfogen mer sedan lillemans vändning till huvudläge. Inget annat nytt under solen här utan försöker ta dag för dag men har en hel vecka framför mig med en trotsig och skrikig 3,5 åring innan pappa är hemma över påsk och kan hjälpa till. Nästan så Lillebror kan hålla sig inne tills dess så kanske man hunnit vila upp sig lite ;) kämpa på aprilmammor ( och alla andra oxå såklart)

[Smulan_88]
4/9/17, 8:41 AM
#80

Hur går det för er tjejer??

soundtrack
4/9/17, 9:03 AM
#81

Inget på G här iallafall. Hoppas fluffis fått sin lilla/e nu!

Lilolizeit
4/9/17, 9:03 AM
#82

Undrar också hur det går. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MinnaJosefin
4/9/17, 11:29 AM
#83

Ja, hoppas den har kommit nu!:) om inte, så Hejja Hejja. 14 dagar kvar nu.. jag vill att den ska komma såfort som möjligt men INTE ikväll, för då ska jag se Bob Dylan haha. Så typiskt om vattnet går under konserten…

Annons:
Melliaa
4/9/17, 1:02 PM
#84

Kämpa på alla, snart har vi våra bebisar!! Och fluffis, håller tumme att du fått träffa din guldklimp nu!! <3 1 dag över tiden för min del och inga känningar som vanligt. Hade EN ond förvärk igårkväll och blev hoppfull, tills den släppte och inga fler kom… Hinnsvepning imorgon (om jag öppnat mig något, ytterst tveksam), ska dock ta upp min oro för stort barn då, i vecka 39+2 beräknades hon väga 4151 g och hade då ökat 253 g/vecka sen mitt förra TUL i vecka 37. Fortsätter hon med den ökningen kommer hon ju väga 4404 g nu på tisdag i 40+2, och veckan efter det 4657!! Sen vet jag om deras felmarginal men är ju just det, tänk om hon väger mer?!? Och ska jag ändå behöva gå över 2 veckor??? För alla i vården säger bara att "ja, det är ju bra om du inte går över 2 veckor" men det enda jag blir erbjuden är hinnsvepning som inte ens gått att göra än då jag inte var öppen… Börjar bli väldigt orolig… jag som såg fram emot förlossningen innan!

fluffis
4/9/17, 8:22 PM
#85

Det har varit trögt och jobbigt med igångsättningen. Hade värkar i två dygn typ men öppnades aldrig mer än 5 cm så det blev kejsarsnitt till slut. I eftermiddags dök han ut :)

soundtrack
4/9/17, 8:24 PM
#86

Åh, stort grattis! Hoppas ni mår bra trots pärsen :) (Det är det där som gör att jag är så rädd för igångsättning… hoppas vekrkligen jag slipper det den här gången också…)

Lilolizeit
4/9/17, 9:04 PM
#87

#85 stort grattis till ännu en liten pojk :) Hoppas att ni alla mår bra!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Smulan_88]
4/9/17, 9:16 PM
#88

#85 Stort GRATTIS till en liten son Fluffis!!!

Liltith
4/9/17, 10:00 PM
#89

Stort grattis till lillebror fluffis!

MinnaJosefin
4/9/17, 10:31 PM
#90

Åh, grattis!! Tog 27 timmar för mig när jag sattes igång.. brutalt ont och öppnade mig bara 3 cm på 20 tim. Hoppas slippa det denna gången:)

Annons:
[Thiah]
4/10/17, 6:16 AM
#91

Grattis Fluffis!

MikaelaS_
4/10/17, 6:34 AM
#92

Grattis!!

fluffis
4/10/17, 6:42 AM
#93

Tack alla! Tyvärr hamnade liten på neonatal igår och har varit där inatt. Hade jobbigt med andningen och förmodligen fostervatten kvar i mage och lungor. Han  fick lungorna röntgade men när min man lämnade honom sent inatt var han pigg. Har andats med nån sorts maskin som ska vidga lungorna.

Själv mår jag sådär. Nämn ett ställe där jag inte har ont :) Men det går ju över som tur är.

Heja er andra!

MikaelaS_
4/10/17, 7:46 AM
#94

Usch, tur man vet att de är fantastiskt duktiga där. Men det är hemskt när de går iväg med den lille. Hur stor var han? Stämde tul? :)

Melliaa
4/10/17, 8:43 AM
#95

Stort grattis!!! Hoppas bebis och du mår bättre snart<3

Melliaa
4/10/17, 8:43 AM
#96

Stort grattis!!! Hoppas bebis och du mår bättre snart<3

Melliaa
4/10/17, 12:31 PM
#97

SF måttet hade ökat hela 2 cm på en vecka så blev ingen hinnsvepning idag utan fick tid till att träffa läkare på specialistmödravården imorgon, som ska fatta beslut om igångsättning istället! De sa att jag inte skulle få gå över 2 veckor iaf så hoppas på bebis nu i veckan! Synd bara att det inte ville sätta igång av sig själv, såg fram emot det…

Annons:
fluffis
4/10/17, 4:44 PM
#98

#94

Jo, precis.

3776 gr så typ 100 gr mer än storebror. Fast 3 cm längre än storebror. Och mörkt hår och bruna ögon till skillnad från storebror som har blå ögon och hyfsat ljust hår. TUL ja… typ 100 gr mindre än beräknat så det stämde ganska bra tycker jag. Fast sen kom han 4 dagar efter BF också om man nu ska räkna in det också.

Tack Melliaa! Då har du också bebis snart! :)

Lilolizeit
4/10/17, 5:03 PM
#99

#98 var det cpap han fick då för andningen? Hur går det nu? Så spännande att de har så olika utseende. Vibjörn har jag tyckt varit väldigt lik dig, är lillebror lik pappa då kanske? :) Har ni något namn till liten än?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MikaelaS_
4/10/17, 6:23 PM
#100

Låter som en bra storlek, jag önskar att mina barn kunde ha lite hyfs och väga ungefär så mycket :p Vad spännande att de är så olika :) Är också nyfiken på namn :D

fluffis
4/10/17, 7:56 PM
#101

#99

Japp. Han har inte haft på flera timmar nu så vi håller tummarna.

Förresten liten har mörkblå ögon. Såg bruna ut i ett visst ljus. Kanske blir bruna sen. Namnet är nästan bestämt. Får återkomma :)

#100

Hihi, dina får ta och skärpa till sig lite ;) Har ni beställt en pojke igen?

MikaelaS_
4/10/17, 10:34 PM
#102

Ja, tycker änna det. De har vart så pyttesmå, knappt man vågat ta i dem :o Hade ju vart lite coolt med triss i pojkar men samtidigt så hade det vart häftigt att få ha en dotter också. Men jag har en känsla av vad det är, magkänslan har stämt två gånger då vi får se om den stämmer igen :)

fluffis
4/11/17, 12:23 AM
#103

#102

Säg säg! :)

MikaelaS_
4/11/17, 7:52 AM
#104

#103 Hihi ;) Nä men, jag tror att det är en liten tjej denna gång :) Hur går det för er? Och hur mår du?

Annons:
soundtrack
4/11/17, 7:53 AM
#105

Hoppas lillebror piggat på sig fluffis! Statistiken talar väl för triss i killar för er Mikaela ;) vad jag har hört så är iaf chansen/risken (beroende på vad man har för inställning) att nr 3 har samma kön som tidigare 2 (om de är av samma dvs) är väldigt stor. ------- Stiltje på bebisfronten här. För nån vecka sen var jag övertygad om att hon skulle komma rätt snart men nu känns det som att det nog kommer ta en vecka till… suck.

MinnaJosefin
4/11/17, 8:01 AM
#106

#105 förstår att det känns segt för dig! jag har inte ens nått bf än och går och väntar på att det ska dra igång… hur har du det med förvärkar och sammandragningar? Jag får förvärkar för lilla minsta, känns som om livmodern är extremt "känslig/retlig" eller hur jag ska uttrycka det..

MikaelaS_
4/11/17, 8:01 AM
#107

Ja, det har jag också hört. Har flera vänner som har tre barn, alla av samma sort så det verkar ju så :) Jag blir lika glad oavsett :) Men vore lite lustigt om vi fick en tjej, för då har vi precis som svärföräldrarna. Både kön och åldersspann på barnen, +/- ett par månader. Vad segt för er. När jag gick över med David så fick jag höra flera ggr att Tänk hur länge du vart gravid, några dagar till gör väl varken till eller från? Helt galet irriterande men det stämmer väl egentligen. Men de där dagarna var ju fasen lika långa som hela graviditeten.

Sarah
4/11/17, 8:08 AM
#108

Grattis Fluffis :) Men nej, det är inte större sannolikhet att få samma kön en tredje gång. Sannolikheten är samma varje gång man är gravid. 51% kille och 49% tjej.

Sarah
4/11/17, 8:09 AM
#109

Sök på "vilket kön får barnet" på scb.

MinnaJosefin
4/11/17, 8:14 AM
#110

#107 precis, nu när man vet att det kan kicka igång när som och man bara går och väntar så känns ju denna tiden som tortyr när det INTE händer något haha. Med sonen gick vattnet på bf, då hade jag ju inte gått och väntat alls, för jag hade ju hela tiden fått höra att förstfödeskor nästan alltid går över tiden. Nu när jag inte heller behövde vänta på sonen så känns det som om detta redan dragit ut på tiden fast det är 12 dagar till bf:) min bm säger att om man inte har gått över alls med antingen första eller andra så går man nästan aldrig över tiden heller.. hoppas det är så, isf har vi bebis senaste till nästa helg igen:)

soundtrack
4/11/17, 8:23 AM
#111

#106 för några veckor sen hade jag mycket förvärkar och sammandragningar, var ju vid flera tillfällen som vi trodde att det nog var på G. Men nu könner jag knappt av nått alls. Nu säger ju inte det så mycket, hade i stort sett inget sånt när jag väntade Alice, men ändå. Känns så segt när inget händer… Skulle vi få en nr 3 nån gång (vilket vi inte tänkt dock) så lär jag väl gå över med den med 😏 #108 hm, måste googla lite för jag upplever det ändå som betydligt vanligare att nr 3 får samma kön som dom andra 2, iallafall i min omgivning..

Annons:
Sarah
4/11/17, 8:29 AM
#112

#111 är inte det ett av de stora samhällsproblemen idag? Att man tror sig uppleva samband/ upplever samband på liten skala och därmed tror att det är sant :) men det är iaf inte sant att statistiken talar för en tredje pojke, om man inte tänker att det är lite större sannolikhet att man får pojkar generellt.

[langtan09]
4/11/17, 11:36 AM
#113

Stort grattis till bebisen Fluffis! Hoppas allt går bra med den lille :)

fluffis
4/12/17, 9:12 AM
#114

#113. Tack!

Frustrerad på neo. Det är bara min bebis tredje dag i livet men det känns som om vi varit på neo i minst en vecka. Jag hatar alla maskiner och slangar. Det gör att det inte är lätt att hålla eller flytta. Amningen är knepig. Antingen somnar han eller så bara fjantar han. Undrar vad som är mest svullet; mina tuttar eller under mina ögon :)

Lilolizeit
4/12/17, 9:28 AM
#115

#114 usch ja, jag vet vad du menar. Inget känns riktigt naturligt, att ta upp eller ha i famnen, när man är insvept i sladdar och maskiner.. man vänjer sig dock, men förhoppningsvis behöver ni inte stanna så länge. Behöver han ännu hjälp med andningen?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Smulan_88]
4/12/17, 10:13 AM
#116

#114 har de gett dig en pump iaf, så produktionen kommer igång ordentligt? Det missade de nämligen första två dygnen med första att ge mig på neonatal vilket gjorde att det blev obalans sen.

Liltith
4/12/17, 11:33 AM
#117

Åh hoppas det snart ordnar upp sig med lilleman. Här vart det en sväng till förlossningen i morse då jag har haft smärtsamma värkar från 23 på kvällen. Provade bada varmt samt alvedon med efter det hade jag 2 minuters värkar med 3-5 min emellan. Slemmisen lossnar och är lite blodigt. Försöker att stanna hemma då jag inte vill åka in i onödan men kl 4 orkar jag inte längre utan får komma in. Värkarna avstannar nästan så fort vi lämnat av sonen hos mor och far men vi fortsätter då de ändå kommer regelbundet men rätt långt isär och är ca 1 min långa. Väl inne blir jag undersökt och tappen är 2 cm och jag är kanske 3 cm öppen. Besvikelse! Får iallafall lite goa piller och åker hem. Har vaknat hela morgonen av värkarna men fått sova lite. Slemmisen går fortfarande och värkar kommer lite då och då. Ev gick även vattnet nu när jag var på toa då det liksom bara kom något trots att jag redan kissat och det var liksom inte viljestyrt. Jaja tiden får utvisa nu skall jag försöka äta lite och sova lite medans pillren fortfarande har nån verkan :)

soundtrack
4/12/17, 11:37 AM
#118

#117 åh, snart har ni er bebis här! :) Här händer abolsut ingenting. Har BM-besök imorgon, får se om det verkar vara nått G överhuvudtaget då.

Annons:
Pontiac57
4/12/17, 7:51 PM
#119

Grattis till bebis fluffis, håller tummarna att han piggnar på sig snart! Spännande liltith då kanske bebis kommer snart!

Melliaa
4/12/17, 8:10 PM
#120

Krya på både dig och lilleman Fluffis!! 117# Wow, låter ju onekligen som att bebis vill titta ut väldigt snart för din del!! När hade du BF? Ska du kolla upp det iomed du misstänker vattenavgång? Här händer absolut ingenting, 4 dagar över BF o inga tecken alls…:/ blivit lovad igångsättning imorgon Tors-söndag senast iaf för sen beräknas bebis vara för stor för att födas vaginalt… Så ja, blir att avvakta telefonsamtalet imorgon fm och se om de har plats redan imorgon mot förmodan!

fluffis
4/12/17, 8:38 PM
#121

Vi mår bättre här tackär. Vi får nogse åka hem redan imorgon eller på fredag :)

Det verkar bli många påskbebisar här :) Heja heja

soundtrack
4/12/17, 8:40 PM
#122

Jag är glad om min kommer ut till midsommar *muttrar*

MinnaJosefin
4/12/17, 11:48 PM
#123

#117 låter som att bebis vill ut! Spännande:) Bm besök imorgon, ska be henne göra en undersökning för att se om det har hänt något… hoppas!

Liltith
4/13/17, 3:45 AM
#124

Här går allt sin gilla gång. Lillen sparkar och jag har värkar lite till och från. De har ändrat karaktär litegrann och sitter mer i ryggen än i magen nu. Slemmisen ( hur mkt finns det!) går hela tiden och nu kommer det även lite blod. Troligen ingen vattenavgång utan jag som tryckte fram bebis som tryckte på blåsan ;)

soundtrack
4/13/17, 7:19 AM
#125

#124 tråkigt att det ska vara så utdraget för dig! Jag sitter o väntar på BM. Hoppas på hinnsvepning så får vi se om det kanske kan hända nått. Tror dock inte att jag är så pass "mogen" att det hjälper.

Annons:
soundtrack
4/13/17, 10:20 AM
#126

Besöket gick som väntat - ingen bebis på G än. Tappen var mogen men jag var inte öppen mer än att hon fick in ett finger. Hon kunde svepa runt lite iallafall så får vi se om det kanske kan skynda på nått. Magen växer som den ska och nu var bebis så gott som fixerad. Inbokad för igångsättning om en vecka men hoppas verkligen vi slipper det!

Lilolizeit
4/13/17, 10:40 AM
#127

#126 hoppas att det sätter igång innan dess!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
4/13/17, 12:01 PM
#128

#126

Sklnt att det går framåt i alla fall, om än sakta.

Liltith
4/13/17, 12:31 PM
#129

Nu ligger vi inlagda på förlossningen iallafall. 5 cm öppen och värkar till och från. Nåt har det gjort att gå hemma och pinas ;) Snart så händer det!

Lilolizeit
4/13/17, 12:35 PM
#130

#129 så spännande! Lycka till nu :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Smulan_88]
4/13/17, 12:50 PM
#131

#129 vad skönt att det är på G, kämpa på, snart är belöningen här!!! ❤

fluffis
4/13/17, 1:05 PM
#132

#129

Lycka till. Snart har du din skatt! :)

Annons:
MinnaJosefin
4/13/17, 1:58 PM
#133

#129 åh, spännande! Kämpa kämpa och lycka till:)

soundtrack
4/13/17, 3:21 PM
#134

#129 härligt! Snart är ni i mål!

Madde
4/13/17, 4:39 PM
#135

#129: Lycka till. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

soundtrack
4/13/17, 5:54 PM
#136

Haft sammandragningar hela dagen som nu gått över till att börja bli lite smärtsamma. Ska bli spännande och se om det blir nått av det eller om det bara är retning från hinnsvepningen. Svepningen jag fick med Alice hjälpte ju inget men jag minns inte om jag ens fick några sammandragningar då.

Lilolizeit
4/13/17, 5:58 PM
#137

#136 håller tummarna! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
4/13/17, 6:18 PM
#138

#136 hejja hejja!

soundtrack
4/13/17, 6:25 PM
#139

Har inga förhoppningar om att det ska hända nått närmsta dygnet eller så, men det vore ju trevligt om det iallafall ger någon form av effekt.

Annons:
Melliaa
4/13/17, 10:02 PM
#140

Lycka till #129!!!

soundtrack
4/14/17, 4:41 AM
#141

Det verkar bli en liten påskbebis här. Haft värkar i drygt 2 timmar nu, dock oregelbundna och för glesa än så länge. Oroar mig för resan till förlossningen, ska ju komma massa snöblask och vi har sommardäck på bilen :/

Melliaa
4/14/17, 10:03 AM
#142

Spännande soundtrack!! Håller tumme för en påskbebis för din del!!<3 Är fullt på förlossningen varje dag så de trodde inte jag skulle få plats för igångsättning förrän söndag, så ställer in mig på det. Lär ju inte sätta igång av sig själv heller trots 6 dagar över tiden idag, inga tecken alls på att något är på G…

soundtrack
4/14/17, 10:08 AM
#143

Skrev lite i stora barn-väntar-tråden förut. Det stannade av lite här på morgonen men nu har jag börjat få mer värkar igen, hoppas det kan rulla på nu. Tråkig väntan Melliaa :/ men man ska aldrig säga aldrig!

Liltith
4/14/17, 11:02 AM
#144

Kl 05.56 kom då äntligen vår Oliver efter kejsarsnitt då han inte vandrade ner i kanalen. Sjukt trött mamma och pappa efter dessa dagar och nätter utan sömn men nu är det över. Bf var ju eg 19/4. 3545g och 50 cm lång. Lite trött men ändå pigg på bröstet och har nu fått lite ersättning och sover gott. Håller tummarna nu Soundtrack att det är din tur och att alla andra snart har sina knoddar vid sin sida :)

Lilolizeit
4/14/17, 11:21 AM
#145

#144 Stort grattis till din lille oliver! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

soundtrack
4/14/17, 11:29 AM
#146

Grattis! Det börjar dra ihop sig här. 3-5 min mellan värkarna i 1,5 timma nu. Gör förbannat ont men det funkar fortfarande. Är snökaos här så vill inte åka till förlossningen i onödan….

Annons:
Liltith
4/14/17, 12:06 PM
#147

Håller tummarna att det är er tur nu!!

MinnaJosefin
4/14/17, 2:19 PM
#148

#144 grattis till er lille gosse!:) #146 åh, nu är det nära, hoppas det går bra att köra i snökaoset när ni beger er och att resten av förlossningen funkar fint! Blir så avundsjuk, jag vill också föda nuuuu!:)

fluffis
4/14/17, 4:46 PM
#149

Grattis Liltith!

Äntligen soundtrack! Lycka till! Kör försiktigt.

MikaelaS_
4/14/17, 5:48 PM
#150

Grattis Liltith! :) Spännande soundtrack, hoppas ni kommit fram tryggt och säkert!

soundtrack
4/14/17, 8:32 PM
#151

Tittar in en snabbis och meddelar att en liten Idun föddes 15:44 idag. Det gick fort, från 4 cm till födsel på 1,5 timma. Vi mår bra allihop, får tillbringa natten här för det blir för sent att åka hem nu. Återkommer med mer info när vi landat hemma :)

Liltith
4/14/17, 8:45 PM
#152

Åh grattis då fick våra små samma födelsedag :) stort grattis till er lilla Idun!

MikaelaS_
4/14/17, 9:25 PM
#153

Åh, grattis! Det var verkligen fort :o

Annons:
fluffis
4/14/17, 9:33 PM
#154

Grattis! Är spänd på att höra mer :)

MinnaJosefin
4/14/17, 10:46 PM
#155

Grattis!!:)

Lilolizeit
4/15/17, 9:53 AM
#156

Stort grattis! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[langtan09]
4/16/17, 7:15 AM
#157

Stort grattis Soundtrack! Vad häftigt att det gick så fort :) 

Kan för övrigt inte låta bli att bli lite avundsjuk på er som fått era små nu. Längtar ju bara ännu mer tills det blir min tur! :) ❤️

[langtan09]
4/16/17, 7:16 AM
#158

#144 stort grattis till dig också! :)

fluffis
4/17/17, 1:11 PM
#159

Vi diskuterade ju kejsarsnitt tidigare och när det började pratas om kejsarsnitt under min förlossning så fick jag reda på att ett tredje barn skulle i så fall innebära ett planerat kejsarsnitt och därefter bör/ska jag inte skaffa fler barn. Detta visste jag sedan tidigare.

Under operationen berättade överläkaren som opererade mig att det fanns mycket ärrvävnad sedan mitt första kejsarsnitt (förmodligen pga att jag hade en infektion) och att väggarna inte var så starka. Därmed avråds jag från att skaffa ett tredje barn.

Inte för att vi tänkt oss ett tredje barn men man vet aldrig. Saknar ändå en flicka på sätt och vis och det hade varit trevligt att ha valmöjligheten.

Lilolizeit
4/17/17, 2:08 PM
#160

#159 så tråkigt fluffis. :( Även om man inte tänkt ett tredje så vill man ju ha möjligheten precis som du säger..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
soundtrack
4/17/17, 3:17 PM
#161

#159 vad tråkigt :( det känns ju ändå som nått man vill kunna välja själv. Vi vill inte heller fler barn, men det känns ändå skönt att veta att möjligheten finns om man ångrar sig. (Min BM på förlossningen tyckte för övrigt att vi definitivt ska skaffa ett barn till, för jag är tydligen gjord för att föda barn (enligt henne då) jag har inte riktigt haft tid att skriva klart min fl-berättelse, men den kommer snaaaaart, då kommer en förklaring till hennes uttalande.) Annars försöker vi anpassa oss till tvåbarnslivet här hemma, inte helt enkelt…

MinnaJosefin
4/17/17, 7:42 PM
#162

#159 jag beklagar… sorgligt att inte kunna göra valmöjligheten om fler barn själv:( hoppas att er lille gosse mår bra och att ni myser för fulla muggar!:)

soundtrack
4/18/17, 1:27 PM
#163

Då så, då tänkte jag dela med mig av hur Idun kom till världen. Hur det var fram till lunchtid har jag ju skrivit innan. 11:45 ringde jag förlossningen, då hade haft värkar med 3-5 min mellanrum i nästan 2 timmar och senaste 20 min var dom ännu lite tätare och gjorde väldigt ont. Var självklart fullt på vår närmsta förlossning så vi fick åka till grannstaden vilket jag var måttligt road över. Visserligen skiljer det det bara ca 15 min i restid, men vädret var ju uselt… Vi kom in på förlossningen strax före 12:45. I bilen in hade jag bara nån enstaka värk, såklart… men det var likadant förra gången att det klingade av när vi väl åkte in men ganska snart drog igång igen så jag kände mig rätt lugn. När jag hade legat med CTG en stund så började värkarna komma tillbaka. Vid undersökning 13:15 var jag bara öppen 3 cm och tappen var inte utplånad. Hade vi bott i stan och det varit bättre väder så hade jag nog blivit hemskickad, men nu fick vi en timma på oss att försöka promenera igång det. Så vi gick och fikade och tog en promenad på sjukhuset. Under tiden fick jag mer och mer värkar som gjorde vansinnigt ont så efter 45 min gick vi tillbaka. Undersökning 14:15 så var jag öppen 4 cm och vid värkar utplånades tappen så gott som helt, så nu fick jag stanna. Fick flytta in på förlossningsrum och kvällspasset tog över. Vi kom in på förlossningsrummet 14:45, då började jag med lustgasen. Precis som förra gången funkade den inte riktigt bra på mig, effekten kom hela tiden försent hur mycket jag än försökte tajma med värkarna. Ca kl 15 bad jag om EDA, men BM ville att jag skulle avvakta lite med risk för att förloppet annars skulle avstanna. Det ville jag ju inte så jag tänkte att jag får försöka bita ihop en stund till. Samtidigt fick jag den värsta värken hittills och höll på att krevera… då förslog dom att jag skulle sitta på en pilatesboll för att hjälpa kroppen lite. Sagt och gjort. Satt väl på bollen i ca 15 min, fick under tiden flera gräsliga värkar och efter en stund kom en känsla som var väldigt bekant - trycket nedåt… eftersom dom nyss hade sagt att det var för tidigt för EDA så tänkte jag att det måste vara så att jag egentligen behöver bajsa. Ringde efter BM, som inte var där just då. Förklarade läget, hon frågade lite förvånat om det kändes som krystvärkar och jag sa att det iallafall kändes väldigt bekant. Blir undersökt och är då öppen 7 cm. Behöver kissa så vi går på toa och när jag sitter där får jag återigen värkar som känns som krystvärkar. BM säger ungefär "du kommer föda barn snart. Vill du försöka hinna få EDA?" Jag hinner fråga "hur snart" så går vattnet. Tillbaka till sängen, nu är väl klockan strax efter 15:30, trycker nedåt blir värre och värre. Här fattar jag fortfarande inte vad som är på väg att hända, allt har gått för fort för att jag ska hänga med. Får ställa mig på knä i sängen och hänga över huvudändan. Andas lustgas som en galning, så pass att dom måste säga åt mig att sluta för att jag är på väg att bli för borta i huvudet. Jag känner hur kroppen pressar på och hör i bakgrunden hur nån kommer inte och säger "oj, är det dags" och får ett ja till svar från min BM. Dags för vad tänker jag? Och typ då börjar huvudet passera… jag uppfattar detta men ändå inte, jag kan verkligen inte ta in att ungen ska ut redan!? På 3-4 krystvärkar är hon ute och jag befinner mig halvt i chock och fattar ingenting. Klockan är 15:44, 45 min tidigare var det för tidigt för EDA… min BM var nog lite chockad hon med över hur fort det helt plötsligt gick. Trots det snabba förloppet klarade jag mig med 2 ytliga bristningar. Det var mycket pga detta som BM ganska snart uttryckte att vi borde skaffa fler barn för jag var ju uppenbart skapt för att föda barn… (men nej, så roligt ska vi inte ha det! Är inte alls pepp på,att genomgå varken graviditet eller förlossning igen) Det var en nätt liten dam som tittade ut, endast 48 cm lång och 3240gram. Alice var också liten för att att vara född i v 42, så det är väl tur att mina bebisar valt att stanna kvar lite extra där inne. Vi fick tillbringa natten på BB (eller rättare sagt på förlossningen, för det var fullt på BB), jag hade hellre varit hemma men man blir ju inte utskriven kl 22 på kvällen.. men vid 10:30 på påskafton var vi på väg hem. Nu har det ju gått några dagar och vi försöker anpassa oss till 2barnslivet. Alice är en stolt storasyster men hon utmanar oss också för fullt just nu då hon inte riktigt gillar att inte få all uppmärksamhet längre.. Idun är en mönsterbebis som bara äter och sover just nu. Amningen har kommit igång bra, jämfört med förra gången så rann mjölken till redan efter typ 2 dagar och på besöket på BB-mottagningen idag låg hon bara på -100 gram från födelsevikt. Hon vill såklart sova bredvid mig så i två nätter nu har vi fått sova med 2 barn i sängen vilket först kändes helläskigt men vi har lyckats lösa det bra och säkert. Själv så är jag trött men mår bra. Det enda som krånglar lite är att jag är hård i magen, men det kommer nu snart ge sig. Vi har varit ute på promenader varje dag och det är så skönt att kunna röra sig obehindrat igen. Hur går det för er som är kvar? Melliaa borde ju vara igångsatt vid det här laget!?

MinnaJosefin
4/18/17, 1:59 PM
#164

#163 vilken härlig berättelse! Upplevde du det som att det gick för snabbt eller du är nöjd med förloppet? Jag är orolig för att smärtan blir panikartad om det kommer gå för snabbt.. Jag är taggad på att få bebis nu och att inte vara gravid haha. Bf nu på söndag, får inte förvärkar alls lika ofta längre (knappt inga). Känns inte som att något är pågång, kanske att det gör lite mer ont där nere, känns ömt och som att det är ett tryck. Får se när den bestämmer sig för att dyka upp, storebror börjar bli riktigt otålig:)

soundtrack
4/18/17, 2:18 PM
#165

#164 det gick nog lite för fort, för som du säger blev smärtan väldigt intensiv. Förra gången upplevde jag att den trappades upp lite mer, nu gick allt från noll till hundra typ. Men jag tycker att jag kunde hantera smärtan skapligt ändå, jag fick aldrig panik eller så. Men hopplöst att lustgasen inte kunde funka bättre på mig… Jag hade ju inte mycket till förkänningar dagarna innan heller. Men den där hinnsvepningen gjorde ju som sagt susen! :)

MinnaJosefin
4/18/17, 2:51 PM
#166

#165 har nästa bm tid nästa vecka, om bebis inte kommit till dess, så har jag gått över tiden och kan fråga bm om en hinnsvepning!:) det kan man bara få om man börjat öppna sig va? Gör det ont? När började du känna av att den funkade?

soundtrack
4/18/17, 4:45 PM
#167

#166 jag har fått bägge graviditeterna och har då inte varit öppen mer än att dom fått in ett finger men tappen har varit "mogen". Förra gången hände ingenting, hade lite molvärk efteråt bara. Denna gången fick jag också molvärk och hade sedan ganska mycket sammandragningar under dagen. Under eftermidddagen gick det över till förvärkar och jag hade rätt ont under kvällen. Sen avtog det så när jag gick o la mig vid 21 så kände jag typ inget och sov ju sen rätt ostört fram till 02:30 när värkarna drog igång. Man brukar väl säga att om hinnsvepningen har effekt så kommer barnet inom 48 timmar och många börjar ju få tydliga känningar samma dag. Det gör lite ont, inte så att man inte står ut men visst känns det. Beror väl lite hur hårdhänt BM är också. Min vispade runt rätt rejält.

Annons:
Sarah
4/18/17, 5:21 PM
#168

Grattis till bebis :)

Lilolizeit
4/18/17, 5:26 PM
#169

#163 tack för att du delar med dig! Låter som en bra förlossning och skönt att du kände att du kunde kontrollera smärtan trots det snabba förloppet! Å om jag inte sagt det, så välkommen Idun! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

jackiejohn
4/18/17, 6:31 PM
#170

Grattis till pojkarna Fluffis och Liltith! :) Grattis till lilla Idun! Underbart fint namn…hade inte maken varit så emot de hade min äldsta hetat de :) Fick däremot döpa katten till det haha! Spånnande med så snabb förlossning, fick också den kommentaren av bm nu när jag fick mini! Endast en liten pytte bristning och snabb förlossning (inte lika snabb som sig men 11h från första känningen tills hon var ute..) skrevs in i min journal att det går fort när det väl sätter igång för risken att det går ännu snabbare nästa gång :)

soundtrack
4/18/17, 6:40 PM
#171

#169 kontrollera och kontrollera ;) jag fick som sagt inte helpanik iallafall. Men i och med att det gick så fort så hann jag väl aldrig få panik heller.. #170 här blev det 13 timmar från att jag vaknade på natten med värkar tills hon kom ut. Med Alice var det 14,5 timma. Men då gick jag från 3-4 cm till förlöst på 7 timmar istället så det var ju lite mer "långdraget".

fluffis
4/18/17, 6:49 PM
#172

Vad intressant läsning soundtrack! Hur upplevde du krystvärkarna jämfört mot värkarna före?

Jag blev avis och inspirerad när du pratade om att gå ut och gå så idag gjorde vi slag i saken och gick ut en runda. Dock var det kallt och snöade lite till och med här i södra Skåne, så det blev en kort runda, men ändå skönt :)

Det dröjde sex dagar innan jag fick igång magen och gick på toaletten, och det var inte utan hjälp. Är fortfarande hård i magen nu när bebis är nio dagar.

Jag funderar på om min make är ovanligt snygg idag (han är dessutom nyklippt) eller om det bara är min sexdrift som börjar komma tillbaka efter en halv evighet 😃

soundtrack
4/18/17, 6:59 PM
#173

#172 krystvärkarna har bägge gångerna gett mig en känsla av att jag behöver bajsa :P världens tryck nedåt samtidigt som dom gör jävligt ont. Vissa upplever ju inte krystvärkarna som speciellt smärtsamma men jag tycker att dom gör vansinnigt ont. Det som var en stor skillnad denna gången var att jag upplevde att kroppen skötte sig mer själv. Med Alice kändes det som att jag slet som ett djur i 40 min, nu minns jag knappt att jag aktivt behövde krysta utan det kom mer av sig självt. Förlossningsställningen var ju klart mer gynnsam denna gången. Sexdriften ja, undrar när den tänker återvända. Den är långt borta just nu, heh.

Melliaa
4/18/17, 11:55 PM
#174

Inte hunnit läsa allt ännu, men hunnit uppfatta att Soundtrack o Liltith fått sina små, stort grattis!! Och ledsen att höra det Fluffis<3 Jag fick tid för igångsättning i fredagskväll, så fick cytotec vid 20.30, var då vid inskrivning öppen 3 cm o livmodertapp på 1-2 cm. Fick en del ondare sammandragningar men inget mer regelbundet än var 5:e minut o inte särskilt smärtsamt. Fick dos varannan timma drygt med lyssning på ctg o så däremellan. När det närmade sig den 5:e dosen mitt i natten och vi låg o sov på förlossningen så frågade jag vad man gör om inte cytotec fungerade, och då sa hon bara "att man ger max 12 doser, sen får man byta metod men vi ska nog få ut er bebis på ett eller annat sätt"! Haha, kändes just då som att inget hänt hittills så detta skulle nog inte fungera… men hon kopplade ctg som vanligt och sa att om en halvtimma tar vi den 5:e dosen. Hon hann bara gå ut ur rummet och sen kände jag en knäpp i magen och vattnet forsade ut! Ringde på klockan och jovisst, min kropp hade startat igång nu o värkar började komma. Var tydligen öppen 3 cm fortfarande men tappen var nästan utplånad. Hon satte då skalpelektrod för att kunna övervaka bebisen och jag fick en morfinspruta. Fick massa intensiva värkar o sprutan kändes inte som att den hjälpte ett dugg… Efter en timma sa barnmorskorna att de skulle kolla om något hänt och Jahopp, då var jag 10 cm öppen! Dock visade det sig att bebisen låg med huvudet vänd mot min navel istället för mot min rygg så nu behövde bebis vända sig rätt innan jag kunde få krystvärkar. Fick äntligen lustgas här och allt är som en dimma efter det då jag ju hade extremt intensiva värkar men hon vände sig aldrig rätt helt enkelt… Efter 4 h fullvidgad med massa hemska värkar sa de att det fick räcka nu, fick bli akut kejsarsnitt för att få ut henne. Lite trist avslut och inte som man ville men ut måste ju bebisen och hon vände sig aldrig rätt, de sa att hennes storlek kan ha bidragit till problemet även om inte det förklarar varför hon aldrig vände rätt sig. Fick en påskbebis i lördags iaf och hon mådde jättefint, 4650 g o 54 cm lång! Helt fantastiskt fin, värd allt tusen gånger om<3

Annons:
MinnaJosefin
4/19/17, 7:33 AM
#175

#173 stort grattis!! Vilken rejäl flicka ni fick, exakt samma mått som när jag föddes hehe. Då är det bara min bebis kvar eller? Jag har haft riktig konstant molvärk sen igårkväll, inatt trodde jag det var pågång för det gjorde så ont… spände i ryggslutet igårkväll med, men det känner jag inte längre. Däremot molar det fortfarande mycket och det släpper inte. Ställer jag mig upp och gör något så känns det ännu värre. Förvärkar antagligen.

Pontiac57
4/20/17, 1:18 AM
#176

Grattis till alla bebidar! Så roligt att man får läsa om förlossningarna också :)

Melliaa
4/20/17, 1:29 PM
#177

Tack! #175 Lustigt att det var exakt samma mått som dig!! Alla som hör hennes längd o vikt och ser bild på henne säger oj vilken stor tjej, men sen när de sett henne live så säger alla att hon är mkt mindre än de trodde! Låter ju som att det är på G för dig snart, kämpa på, snart har du din bebis<3

soundtrack
4/20/17, 2:33 PM
#178

Verkar ha missat nått inlägg nånstans, men förstår det som att du fått din bebis också Melliaa? Grattis! :)

Liltith
4/20/17, 3:24 PM
#179

Phu idag är vi äntligen frikända och helt hemsläppta. Lillen kom ju den 14/4 efter värkar som började på tisdag kväll kom han äntligen till världen på fredagen 05.45. En hemsk förlossning som till slut avslutades med snitt då han inte roterade ner i bäckenet. 3 timmar kämpade jag med krystvärkar i helt öppet tillstånd men nä inte den gången heller. Jag var så trött under snittet så jag somnade på vägen till op, under och efter. Ut kom iallafall en liten Oliver på 3578g och 50cm. Dock fick han åka till neo under lördagsnatten då hans socker sjönk och han bara kräktes av all tillmatning. Så två dagar med dropp och sond sen började det vända men då började hans gulsotvärden att gå upp så vi blev hemsläppta på permis. Tillbaka idag och alla värden bra. Nu äntligen skall vi njuta! Härligt att fler fått sina små och håller tummar att du snart får se din liten utanför magen!

Melliaa
4/20/17, 3:31 PM
#180

#178 Tack! Har skrivit en liten förlossningsberättelse i inlägg #174 :) #179 låter rätt likt min förlossning då, var också så slut så jag somnade till flera gånger under och efter snittet! Envisa bebisar vi har som inte vill rotera sig rätt…! Hemskt att höra att ni hade det jobbigt med honom efteråt, skönt att det verkar bättre nu dock!<3

soundtrack
4/20/17, 3:52 PM
#181

#179 men oj vad tufft ni haft det! Skönt att ni får komma hem nu :) #180 nä? Det enda jag ser i det inlägget är "Inte hunnit läsa allt ännu, men hunnit uppfatta att Soundtrack o Liltith fått sina små, stort grattis!! Och ledsen att höra det Fluffis<3"

Annons:
fluffis
4/21/17, 10:00 AM
#182

#179

Låter rätt lika som vi hade det  med att först kom inte ungen ut och sen neo. Skönt att ni fått komma hem!

Jag ser också det korta inlägget i #174 precis som soundtrack.

Melliaa
4/21/17, 12:48 PM
#183

Testar kopiera det igen: Inte hunnit läsa allt ännu, men hunnit uppfatta att Soundtrack o Liltith fått sina små, stort grattis!! Och ledsen att höra det Fluffis<3 Jag fick tid för igångsättning i fredagskväll, så fick cytotec vid 20.30, var då vid inskrivning öppen 3 cm o livmodertapp på 1-2 cm. Fick en del ondare sammandragningar men inget mer regelbundet än var 5:e minut o inte särskilt smärtsamt. Fick dos varannan timma drygt med lyssning på ctg o så däremellan. När det närmade sig den 5:e dosen mitt i natten och vi låg o sov på förlossningen så frågade jag vad man gör om inte cytotec fungerade, och då sa hon bara "att man ger max 12 doser, sen får man byta metod men vi ska nog få ut er bebis på ett eller annat sätt"! Haha, kändes just då som att inget hänt hittills så detta skulle nog inte fungera… men hon kopplade ctg som vanligt och sa att om en halvtimma tar vi den 5:e dosen. Hon hann bara gå ut ur rummet och sen kände jag en knäpp i magen och vattnet forsade ut! Ringde på klockan och jovisst, min kropp hade startat igång nu o värkar började komma. Var tydligen öppen 3 cm fortfarande men tappen var nästan utplånad. Hon satte då skalpelektrod för att kunna övervaka bebisen och jag fick en morfinspruta. Fick massa intensiva värkar o sprutan kändes inte som att den hjälpte ett dugg… Efter en timma sa barnmorskorna att de skulle kolla om något hänt och Jahopp, då var jag 10 cm öppen! Dock visade det sig att bebisen låg med huvudet vänd mot min navel istället för mot min rygg så nu behövde bebis vända sig rätt innan jag kunde få krystvärkar. Fick äntligen lustgas här och allt är som en dimma efter det då jag ju hade extremt intensiva värkar men hon vände sig aldrig rätt helt enkelt… Efter 4 h fullvidgad med massa hemska värkar sa de att det fick räcka nu, fick bli akut kejsarsnitt för att få ut henne. Lite trist avslut och inte som man ville men ut måste ju bebisen och hon vände sig aldrig rätt, de sa att hennes storlek kan ha bidragit till problemet även om inte det förklarar varför hon aldrig vände rätt sig. Fick en påskbebis i lördags iaf och hon mådde jättefint, 4650 g o 54 cm lång! Helt fantastiskt fin, värd allt tusen gånger om<3

soundtrack
4/21/17, 3:14 PM
#184

#183 fortfarande samma som förut. Vad konstigt!?

Melliaa
4/21/17, 7:52 PM
#185

Jag fick tid för igångsättning i fredagskväll, så fick cytotec vid 20.30, var då vid inskrivning öppen 3 cm o tapp på 1-2 cm. Fick en del ondare sammandragningar men inget mer regelbundet än var 5:e minut o inte så smärtsamt. Fick dos varannan timma drygt med lyssning på ctg däremellan. Innan jag hann få 5:e dosen kände jag en knäpp i magen och vattnet forsade ut! Ringde på klockan och jovisst, min kropp hade startat igång nu o värkar började komma. Var tydligen öppen 3 cm fortfarande men tappen var nästan utplånad. Hon satte då skalpelektrod för att kunna övervaka bebisen och jag fick en morfinspruta. Fick massa intensiva värkar o sprutan kändes inte som att den hjälpte ett dugg… Efter en timma sa barnmorskorna att de skulle kolla om något hänt, då var jag 10 cm öppen! Dock visade det sig att bebisen låg med huvudet vänd mot min navel istället för mot min rygg så nu behövde bebis vända sig rätt innan jag kunde få krystvärkar. Fick äntligen lustgas här och allt är som en dimma efter det då jag hade extremt intensiva värkar men hon vände sig aldrig rätt… Efter 4 h fullvidgad med massa hemska värkar sa de att det fick räcka nu, fick bli akut kejsarsnitt för att få ut henne. Lite trist avslut och inte som man ville men ut måste ju bebisen och hon vände sig aldrig rätt, de sa att hennes storlek kan ha bidragit till problemet även om inte det förklarar varför hon aldrig vände rätt sig. Fick en påskbebis i lördags iaf och hon mådde jättefint, 4650 g o 54 cm lång! Helt fantastiskt fin, värd allt tusen gånger om<3

[Thiah]
4/21/17, 7:55 PM
#186

Jag ser alla Melliaas inlägg i sin fuööhet. Sitter på mobilversionen.

Melliaa
4/21/17, 7:57 PM
#187

Hehe, ser ni inte inlägget i #185 så ger jag upp, var väl inte meningen att min förlossningsberättelse skulle gå att läsa då…! ;) Kort sammanfattat så igångsättning med cytotec, efter vattnet gick så gick jag från 3 cm till 10 på en timma. Sen låg hon vänd fel med ansiktet så i 4 h var jag fullvidgad med massa intensiva värkar men hon vände sig aldrig rätt. Slutade då med akut kejsarsnitt tyvärr. Ut kom en frisk och jättefin tjej på 4650 g och 54 cm i lördags på påskafton <3

[Thiah]
4/21/17, 8:03 PM
#188

#187 Jag har som sagt kunnat läsa det alla 3 gånger både på datorn och mobilen. Undrade förut varför du skrev samma sak flera gånger ;)

Annons:
soundtrack
4/21/17, 8:29 PM
#189

#185 ser jag ;) men inte dom tidigare som sagt.. sitter på iPad. Har inte kollat via mobilen dock. Anyway, vilken tuff förlossning! Förstår att det kändes tråkigt att avsluta med snitt efter att ni kämpat så, men huvudsaken är ju att er lilla tjej kom ut :) och som MinnaJosefin sa - vilken rejäl tjej! ----- Idag har vi varit på bvc o Idun har redan passerat sin födelsevikt! Med storasyster tog det nästan 3 veckor… I övrigt är hon en riktig mönsterbebis än så länge som bara äter o sover i princip o de korta stunder hon är vaken så är hon allmänt nöjd. Hoppas det håller i sig för storasyster är desto mer krävande just nu…

MinnaJosefin
4/21/17, 8:29 PM
#190

Jag blev med förvirrad haha. Har också kunnat läsa och se alla inlägg:)

fluffis
4/21/17, 10:08 PM
#191

#185 ser jag också men inte de tidigare. Har surfplatta med android.

Vad störigt att hon inte ville lägga sig rätt. Du som kämpade så! Härligt att höra att du redan har fallit för henne :)

#189

Oj, vad kul. Min smalis ligger fortfarande 100  g under. Eller gjorde i onsdags när vi träffade BVC.

MinnaJosefin
4/22/17, 9:47 AM
#192

Har någon av er upplevt stark mensvärk som är konstant på bara höger sida? Haft smärtsamma förvärkar sen 3 inatt och dom känner jag nere i hela magen. Men den där konstanta molvärken är alltid bara på höger sida.. bebis är inte fixerad men bm sa förra veckan att den lagt sig tillrätta med ansiktet mot höger, men mensvärk på bara höger sida har jag känt längre än när bebisen valt att titta åt höger. Någon som haft liknande?

fluffis
4/22/17, 10:36 AM
#193

#192

Den där molvärken vandrade runt på mig när jag hade värkar.

annia1
4/22/17, 10:29 PM
#194

Jag hör inte hit, men hoppar in med lite förklaringar på tekniska bitar av iFokus. Ansvariga kanske kan hålla dessa i minne om samma saker dyker upp igen.

Skrolla behöver man inte göra. Använder man datorn så håll musen i TS så dyker det upp länkar uppe till höger i det, klicka på olästa så hoppar man till första olästa. Använder man mobil och då mobilversionen så finns en liten pil uppe till höger som är samma sak. Använder man mobil, men vanliga versionen av iFokus så får man se till att klicka i visa skrivbordsby. Brukar man hitta under inställningar i webbläsaren. I ipad får man klicka på uppdateringssymbolen och välja visa webbversion. Sen får man peta till med fingret i TS så ska länkarna dyka upp.

Bildspel, nu är det ett tag sen jag såg sånt här på sajten, men bildspel syns inte i mobilversionen. De som använder mobilversionen ser ingen bild överhuvudtaget då.

Sen det som ställer till problem med bla inlägg 174. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska formulera mig för att få det rätt. När man skriver tecknet mindre än + siffran 3 då man vill visa det som symbolen hjärta så ser iFokus vanliga versionen det som kod och texten efter "hjärtat" försvinner för de som använder dator eller fullversion i mobil/platta. Så vill man skriva så man får hjärtat så får man skriva det sist i inlägget. De som använder mobilversionen ser hela inlägget, men inte de som använder vanliga versionen.

Det som alltså som gör att texten försvinner är <3

.

MinnaJosefin
4/28/17, 9:16 AM
#195

Hej! Hur går det för aprilbebisarna?:) jag är så avundsjuk på att ni har dom på utsidan nu… jag misströstar nu på bf+5 och tror det blir en maj bebis istället. Inatt var första natten på länge med förvärkar, och dom gjorde ONT! var säker på att det var dags, men jag vaknar alltid till på morgonen och så är dom borta.. gick med det hela dagen igår också. Idag känns det lugnt. Min bästa vän hade bf igår, så det är skönt att vi kan ventilera och spy ut oss allt vi känner, hon fyller för övrigt år idag, så kul om antingen hennes eller min kommer idag:)

Annons:
fluffis
4/28/17, 9:57 AM
#196

Vad drygt att du ska behöva dras med onda förvärkar som inte leder någonstans. Jag hade blivit galen. 

Min bebis är 19 dagar gammal och det tuggar på. Har ont i brösten och var på akuten i söndags med hög feber. De hittade ingenting. Bebisen är jättego och vill helst vara i famnen eller hänga på tutten :) Han går inte riktigt upp i vikt som han ska. Hoppas det ordnar sig om det slutar göra ont i brösten snart :)

MinnaJosefin
4/28/17, 11:13 AM
#197

#196 kan det vara dom onda brösten som ger dig feber? Kom ihåg att jag fick väldigt hög feber ett par dagar pga mjölkstockning. Hoppas i vilket fall att du mår bättre! Åh, vad jag också vill mysa med bebis nu… Det ordnar sig säkert, hänger nog ihop med brösten, det är så skönt att vi har sån vård här att vi kan kolla våra små regelbundet om det behövs och att man får hjälp:)

Liltith
4/28/17, 3:03 PM
#198

Här blir lilleman snart 2 v och allt börjar gå sin gilla gång. På en vecka och friskrivning från neo när han vägde 3560g till inskrivning på bvc igår på 3906g. Sover och är vaken långa perioder i taget men inatt hade jag tur och Oliver somnade 22.00 och vaknade 01.00 för att amma en sväng sen vaknade han inte förrän strax innan 07.00. Ammade en sväng till och sov till lite efter 8. Första natten som såg ut så iförsig :) börjar öka matintaget oxå märker man då han kan amma till och från i ibland 3-4 timmar men sen sover han ju lika länge efteråt. Ja livet går ju framåt, har dock mått riktigt dåligt typ baby blues och gråtit och haft en 3,5 åring som är mitt i trotset men fick i veckan veta att vi fått förskoleplats från aug iallafall så man ser nån slags slut på den biten iallafall.

Melliaa
4/28/17, 3:31 PM
#199

#195 Har tänkt på dig och undrat hur det gått för dig, snart har du bebis ska du se!! :) Är sä sjukt drygt att gå över så vet precis hur du känner dig…! Går jättebra här annars, hon är 13 dagar gammal och världens snällaste och lättaste bebis, så jag kan inte klaga på något mer än amningen som jag inte var beredd på att det skulle göra såå ont! Äntligen inga sår på bröstvårtorna längre och vänsterbröstet går ganska problemfritt numera, men höger, är tortyr varje gång första 15 sekundrarna typ, fattar inte vad skillnaden är… Tur ungen är så söt och glad hela tiden så man tycker det är värt det. Matglad är hon också så är långt över födelsevikten redan nu!

fluffis
4/28/17, 3:43 PM
#200

#197

Ja, läkaren skyller på brösten. Känns som om mjölkgångarna svider rejält typ inflammation. Borde ju försvinna nu när jag käkar Ipren regelbundet. Vi får se. Som det är nu kan jag leva med det även om jag hoppar till emellanåt när han suger.

Hoppas din bebis vill titta ut snart!

#198

Vad lyxigt att sova så länge :) Ja, rutinerna är totalt oregelbundna. Störigt tycker jag :)

Min bebbe är inte uppe i sin födelsevikt trots att han är över två veckor så vi är ordinerade intensivamning, minst var fjärde timme fast helst var tredje eller oftare. 

Jag grät ett par gånger på en kvart på andra eller tredje dagen när vi var på neo och jag vaknade tidigt och trött och upplevde det som att jag blev beordrad att byta blöja på mitt barn, av personalen. Annars har jag varit hur lugn som helst. Skönt eftersom jag hade en fruktansvärd förlossningsdepression med förra barnet. Jag är dock nervös nu när maken ska börja jobba nästa vecka. Mest för storebrors skull.

soundtrack
4/28/17, 4:46 PM
#201

Här börjar vardagen infinna sig. Idun fortsätter att vara en mönsterbebis som mest äter och sover och inte gör så mycket väsen av sig däremellan. Sover helt ok på nätterna, vaknar var tredje timma för mat. Men vi samsover o liggammar så jag lider inte så mycket av det. Amningen strulade en del med storasyster i början men funkar kanon denna gången och hon växer så det knakar. Var på bvc idag, ökat 360g o 2 cm på 1 vecka! Det som krånglar mest här hemma är storasyster som testar oss järnet just nu..

Upp till toppen
Annons: