Annons:
Etikettplanerar-barn
Läst 2397 ggr
Emgli
3/29/17, 10:15 PM

Spöksymptom

Hello everyone! Jag har sambon vill bli föräldrar och har påbörjat vår resa ❤ P-staven togs ut den 14 mars och efter det har flera oskyddade samlag ägt rum - senast i måndags (27/3). Nu är det som så att jag har upplevt symptom som morgonillamående, mensvärk och ovanliga flytningar. Är idag rätt uppvälld och känner mig.. ja, konstig. Det är en skum känsla. Mensen har inte kickat igång sedan stav uttag. Jag vet att det kan ta tid, men jag har haft ägglossning (livmoderhalssekret) Kan det helt enkelt vara spöksymptom? Det känns som att det är alldeles för tidigt för symptom OM det är så att jag skulle ha blivit befruktad..? Hur tidigt kan man testa sig?


Annons:
Fien
3/29/17, 10:23 PM
#1

Det kan också vara en reaktion på att du tagit ut din p-stav och att kroppen återställer sig. Det kan visa sig som symptom du beskriver. Jag hade liknande när jag tog ut hormonspiral…. det satt i ett par veckor. Det bästa är att testa sig den dagen man väntar sin mens, men eftersom du inte fått igång den än är det ju svårt att veta när det är. Men räkna ca 2 veckor från när du tror du hade ägglossning så bör du kunna testa och få rätt svar. Håller såklart tummarna för att det blir bebis men räkna med att det kan ta lite tid också :).

Alexzandra630
3/29/17, 10:31 PM
#2

Jag mådde likadant när jag tog ut min stav och bytte till kopparspiral. Kräktes även på morgonen en period. Det lugnade ner sig efter några veckor. Men visst kan du vara gravid. Enda sättet att veta är att ta ett gravtest. Lycka till!

elliaslund
3/30/17, 8:14 AM
#3

Det bästa du kan göra egentligen är att vänta tills din beräknade mens kommer (eller inte), kommer den inte så bör du ta ett graviditetstest.
Jag kan rekommendera en app som heter "P Tracker" och är gratis. Där kan du fylla i när ni har haft samlag, det står på ett ungefär när du har mens och ägglossning. Det är bra att veta datumen när du hade din senaste mens och när du testade positivt när du ska till barnmorskan :) Hoppas på ett plus! Kram

MinnaJosefin
3/30/17, 9:47 AM
#4

Så spännande att ni har börjat försöka!:) som sagt så är det ju svårt att veta iom att du inte fått mens än, jag har heller tyvärr ingen erfarenhet av p-stav och hur det funkar men som du och andra skriver så kan det ju vara symptom på att den är uttagen. Jag hade massa spöksymptom dom veckorna det inte tog sig men knappt några den gången det gick:) så hade jag bara 2 symptom: konstant styvna bröstvårtor som gjorde jätteont! Och som vita, tjocka lotion flytningar samma vecka som mensen skulle komma (aldrig haft innan). Jag plussade på bim-4 så man kan få ett plus tidigt:) med sonen plussade jag dock inte försen bim+9 så kan ta tid med. Stort lycka till!:)

Emgli
4/2/17, 2:38 PM
#5

Tack alla för svar! Jag är lite rädd för det där med förhoppningar, för det kan ju vara pga p-staven precis som ni säger. Idag vaknade jag med styva, stenhårda bröstvårtor som ömmar något hemskt!! Räcker att jag bara kommer nära så ömmar det! Har fortfarande "mensvärk" i tjejmagen, men ingen mens i sikte. Det är svårt det där med att vänta tills mensen kommer (eller är beräknad) då jag inte har den blekaste aning. Har inte haft mens på sex år ju. Jag ska vänta en vecka till och sedan köra ett test. Är ju så nyfiken att jag dör, men på samma gång nervös inför att ta graviditetstest. Främst för att det ska visa negativt. Jag vet inte.. men är så inställd på bebis nu stt jag är rädd för att bli äckligt besviken och deppig. Aja, det återstår att se!! :D


Alexzandra630
4/2/17, 3:09 PM
#6

#5 Jag blev gravid på första försöket när jag tog ut min spiral så visst är det möjligt! Men just när man har haft hormon-preparat är det inte helt ovanligt att kroppen luras lite. Jag kände att jag var gravid innan testerna visade på ett plus. Dum fråga men vad är tjejmagen? Har aldrig hört innan.

Annons:
[Devya]
4/2/17, 4:21 PM
#7

Om du inte har haft mens på 6 år så är det mycket möjligt att du känner av symptom som kommer före mensen kickar igång. :)

Jag håller dock ändå tummarna för att det är något annat som  är på gång! Jag själv väntar på inkommande mens men hoppas att den inte kommer. Jag har dock endast gått på p-piller och det är andra månaden sen jag slutade med p-piller. Förväntansfull är man ändå fast man vet att det inte är alltid så lätt att bli gravid då man verkligen vill det. ;)

Emgli
4/2/17, 4:37 PM
#8

#6 "Tjejmagen" är också för mig ett nytt ord, men är en lättare beskrivning på nedre delen av magen där "all the magic" händer ;)


VeronicaKahlbäck
4/2/17, 4:37 PM
#9

Vill man verkligen ha koll så finns det appar där man utöver ÄL och mens kan fylla i symptom, temp, samlag,flytningar osv. Min sista beräknade mens som då även uteblev så hade jag väldigt typiska förkänningar av mens, bara att den här gången så höll dom i sej över beräknat datum så tillslut var jag tvungen att ta ett test då min mens oftast är väldigt punktlig och absolut inte felar närmre en vecka. Min känningar före mens varierar från månad till månad, allt från minimala förvarningat till att ha varenda symptom som kan tänkas - likaså med eventuella smärtor under mens. Då har jag inte p-piller eller motsvarande på typ tio år. När jag åt preventivmedel och när jag slutade så var hela jag en berg och dalbana. Min poäng är att det går inte jämföra med någon annan, inte heller med sej själv under olika perioder i livet.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Emgli
4/3/17, 7:30 PM
#20

#11 - I dagsläget chillar vi på livet lite. Jag har kvar mina symptom. Brösten är fortfarande ömma som satans. Jag satsar på att eventuellt testa mig i nästa vecka - då har det gått två veckor efter ägglossning. Vi hoppas och ser! Längta är stor, men det känns helt okej att det tar lite tid med. Mycket som händer i livet just nu! :)


Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Thiah]
4/4/17, 6:21 PM
#39

Nu har jag rensat tråden från allt som inte rör TS ursprungsfråga som är om hennes spöksymtom. 

Vill man diskutera annat får man gärna starta en egen tråd om ämnet.

[Fialisa94]
4/4/17, 8:44 PM
#40

Just nu försöker vi inte bli gravida, men vårat första halvhjärtade försök så minns jag att jag fick så mycket spöksymtom. Totalt skengravid. Kissade helatiden, ömma bröstvårtor, törstig på natten, frös och svettades om vartannat, molvärk flera dagar mellan ÄL och mens, uppsvälld mage, mensen blev sen med ett par dagar och varade bara i ca 2-3 dagar och jag brukar ha 7-8 dagar. Men jag längtar så mycket så jag stressade nog oerhört kring det. Just nu skriver jag upp varje cykel, vad jag får för "symtom" innan mens. Det är olika månad till månad, men nästan alla ovanstående symtom jag skrev återkommer då och då. Och vissa av dem går att förklara med stress. :D När vi väl börjar igen ska jag försöka slappna av mer. Tillåta mig själv att känna efter men försöka att inte reagera så starkt på varje symtom. Men det är lättare sagt än gjort haha!

Emgli
4/6/17, 12:07 PM
#41

#40 - Det här är jättejobbigt, haha! Vill man något tillräckligt mycket reagerar kroppen. Samma sak när man intalar sig själv att man är sjuk - då förvärras symptomen. Man "känner efter" mycket mer. Jag önskar att det fanns något konkret sätt att veta! Ska vänta till 1 maj med att ta graviditetstest. Jag har fortfarande mensvärk, men också ömmande bröst med bröstvårtor som är stenhårda och jätteömma! Det här är ett helt nytt fenomen för mig, haha.


Annons:
Alexzandra630
4/6/17, 1:27 PM
#42

#41 Fast om du misstänker att du hade ägglossning runt 14 mars behöver du inte vänta till 1 maj. Du kan ta ett gravtest nu.

Fien
4/6/17, 2:52 PM
#43

14 mars tog staven ut. Som jag förstår det har symptomen börjat någon gång mellan den 14 och 29 (när tråden skapades) mars. Så jag skulle säga att om en vecka bör du kunna testa dig, men att vänta till 1 maj låter lite överdrivet, speciellt om du tror att du är gravid…. i annat fall kan det vara bra att man bara får se att det är negativt så att man inte går och hoppas, kroppen håller ju också på att återställa sig från hormonerna…

[Fialisa94]
4/9/17, 2:06 PM
#44

Hur går det? :)

När tror du att du hade ägglossning? Du kom upp i mina tankar idag, håller tummarna för dig!

RoxannaS
4/9/17, 7:49 PM
#45

Är också nyfiken på hur det går.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Emgli
4/10/17, 1:30 PM
#46

#44 #45 - Det rullar på som vanligt :) Jag hade ägglossning (livmoderhalssekret) 27-29 mars och ömma bröst sedan dess. Annars känns det som att allt står stilla typ. Är det ett tecken på att allt bara var spöksymptom ändå? Jag ska faktiskt ta och köpa ett graviditetstest idag, skulle kännas skönt att veta bu eller bä liksom. Tråkigt att gå och hoppas i onödan när det kanske bara är kroppen som vänt ut och in på sig själv de senaste veckorna ;)


Emgli
4/10/17, 2:00 PM
#47

UPPDATERING: Jag har nu tagit ett graviditetstest och tyvärr visade det negativt. Det känns ju självklart tråkigt, men jag var inställt på att det inte var något annat än just spöksymptom. Det känns tråkigt, för självklart hoppades vi på ett plus, men som jag själv läst och många påpekat är det vanligast att det tar ett tag innan kroppen är "back on track". Det är väl bara att invänta mensen då (tjoho). Vi fortsätter att ha oskyddat sex och tar det som det kommer! :)


Fien
4/10/17, 2:45 PM
#48

Låter bra! På ett sätt är det bara skönt att veta så kan man släppa det och gå vidare. Det är ju tyvärr vanligt med gravidsymptom när man slutar med ett hormonbaserat preventivmedel. Håller tummarna för att det tar sig för er men försök att ta det med ro. Bebisarna kommer när de kommer :).

Annons:
[Fialisa94]
4/10/17, 9:34 PM
#49

Tråkigt att höra. Har hört att när man slutar med preventivmedel så kan man få trådiga flytningar, som ett tecken på att kroppen återställer sig och löser upp typ en "slempropp". Vet inte om det är sant eller ej. Men det är nog som alla säger vanligt att uppleva symtom. Sen tror jag också att när man försöker bli gravid känner man efter mer, vi har ju haft mens i så många år så vi tänker inte så intensivt varje månad på hur vi känner innan mens. Jag har som sagt börjat skriva upp mina symtom månad till månad för att kunna se sen vad som skiljer sig när jag blir gravid! :D

Alexzandra630
4/10/17, 9:44 PM
#50

#47 Va tråkigt! Hoppas du får ditt plus snart.

Upp till toppen
Annons: