Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1648 ggr
elliaslund
3/29/17, 12:03 PM

Ultraljud och NÄR/HUR berättade du?

Hej allihopa!

Idag har jag varit på mitt allra första hälsomöte på MVC, super spännande!
Och om en månad ska jag på inskrivning, det går fort nu men samtidigt sååå sakta haha :) Men jag tänkte bara höra med er om en sak, när jag skriver in mig kommer jag gå in i vecka 11 prick. Och jag frågade angående ultraljud, när får jag göra mitt första för jag har hört att man kan få göra det så pass tidigt som i vecka 8-9 (jag är i vecka 6+5 nu) men hon sa att jag kommer få göra det tidigast vecka 18.
Tror ni att jag på något sätt kan få se det tidigare eller ska jag behöva böna och be för det? Haha hur gjorde ni? :)

Sen en fråga till… Eftersom jag "bara" är i vecka 6+5 nu, vilket inte alls är långt gånget i det hela loppet, när berättade ni för nära och kära att ni var gravida? Missfallsrisken kommer ju egentligen att finnas under hela graviditeten och jag känner kanske att jag iallafall bör vänta tills vecka 12.. Men sen samtidigt så är det ju så jobbigt att inte få berätta för mamma och svärmor, men jag vill ju heller inte att hela familjen ska veta, sen kanske det händer något snett imorgon eller nästa vecka eftersom jag inte är långt gången… Jag och killen har pratat så länge fram och tillbaka, men vi har absolut ingen aning om NÄR vi ska berätta, ge oss gärna lite råd och tips..
När berättade ni och HUR berättade ni?
Vi vill gärna göra en rolig grej av det den dagen vi berättar, typ köpa bebisstrumpor och ge bort, visa ultraljudsbilden eller köpa muggar där det står te.x. "världens bästa mormor" på. 
Många frågor och lång text, men vi känner att vi behöver lite tips :)

Annons:
Candela
3/29/17, 12:16 PM
#1

Vi fick göra första ultraljudet i vecka 13 och valde att berätta efter att det var gjort. Eller ja, egentligen berättade vi dagen innan för svärmor var alldeles för nyfiken på vad för möte det var vi skulle iväg på 🤐

Ett sätt för att få ultraljud tidigt är ju att säga att man vill gör KUB-test, för då måste UL göras mellan vecka 11-14 (tror jag det var). Men i vissa landsting måste man uppfylla vissa kriterier för att få gör KUB-testet.

jackiejohn
3/29/17, 12:19 PM
#2

Alla erbjuds rutinultraljud i v 18-20 en del landsting erbjuder kub till alla i v 13 medans andra landsting enbart erbjuder till de som är 35+ eller tillhör nån riskgrupp. Så rent krasst vill man ha ett ultraljud tidigare än som erbjuds så får man bona privat och betala, priser skiljer sig över landet :)

SuperLimm
3/29/17, 12:21 PM
#3

Min syster köpte fotoalbum till vår mamma och pappa och gav, på hade hon skrivit en liten lapp där det stod någonting i stil med "fotoalbum att använda till ert första barnbarn". Hon berättade ganska tidigt, tror det var innan vecka 12 då dom ändå var hemma över helgen, dom bor några timmar bort nämligen. Dom berättade det på fars dag till pappa. Tror dom berättade även för mormor och morfar samma helg och några dagar senare över telefonen till farmor och farfar då dom inte bor i samma stad.  Resten av släkten fick veta runt jul när dom var hemma igen och hade UL bilder med sig.

Själv vet jag inte hur jag vill göra när det väl är min tur. Jag och sambon har pratat lite löst om det bara och vi är båda överrens om att vi kommer berätta för våra närmsta innan vecka 12. Ifall att något händer så vet folk varför man är ledsen, så slipper man ta allt från början liksom. Sen får vi se hur vi berättar, men troligtvis berättar vi bara utan några paket eller liknande.

Mvh Linn

elliaslund
3/29/17, 12:21 PM
#4

Åh vad kul :) Vad menas med ett KUB-test? Jag ska absolut fråga min barnmorska om det då, men när man gör ett ultraljud i vecka 13 som du gjorde, såg man fostret bra då eller var det bara en liten liten ärta liksom? Haha jag är total nybörjare på detta så hoppas du inte tycker jag är jobbig :)

Djurälskaren87
3/29/17, 12:23 PM
#5

I mitt landsting är de dom över 35 som blir erbjuden kub i v 12 annars får man bekosta det själv och det valde vi att göra. Vi berättade för vår familj i v 8. Tänkte att händer något vill vi ha det stödet. Offentligt gick vi ut efter kuben i v 13.

elliaslund
3/29/17, 12:25 PM
#6

Tack snälla för eran kommentarer!! Intressant att läsa :)
Hinner inte läsa allas ordentligt just nu haha, men bomba gärna med förslag ni som har med så läser jag igenom allt lite noggrannare senare :) Kram

Annons:
Candela
3/29/17, 12:26 PM
#7

#4 Kroppen ser ut som ett barn i miniatyr. Huvudet är fortfarande stort i förhållande till kroppen, men de kunde ju se armar, ben, hjärnan, hjärtat, magsäcken osv.

Candela
3/29/17, 12:27 PM
#8

KUB är ett kombinerat ultraljud och blodprov som visar hur stor risk man har för att barnet ska ha en kromosomavvikelse.

Alexzandra630
3/29/17, 12:29 PM
#9

Kolla vad man får för undersökningar i ditt landsting. Det är olika mellan olika landsting. Det ser du på 1177.se. Om du inte blir erbjuden ett tidigt ultraljud (det verkar inte som det enligt din BM) så kan du boka ett privat ultraljud som du får bekosta själv. Vi berättade i v 8 för närmsta familjen. Skulle jag fått missfall hade jag berättar det ändå.

Candela
3/29/17, 12:34 PM
#10

Du kan ju googla på ultraljudsbilder som är från olika veckor för att få en uppfattning om hur mycket man ser. Kanske kan vara bra om du ska boka privat och vill kunna se tillräckligt mycket.

JazzBass
3/29/17, 12:40 PM
#11

Med första barnet (f.2014) berättade frun (dåvarande sambo) för sin mamma genast efter att hon fick fått positivt utslag på graviditetstestet. (Hon ringde dock mig först förstås 😛). Jag berättade åt mina föräldrar i vecka 8, och åt syskonen strax efter. Samtidigt ville vi att de inte skulle sprida vidare ordet just p.g.a. missfallsrisken. Det känns mer tryggt att berätta efter vecka 12 även om risken förstås inte försvinner helt, och om det skulle gå så illa kan det också vara skönt att ens närmaste vet om det. Vi har dock besparats från sånt, lyckligtvis. 

Med andra barnet som kom ifjol somras berättade vi tidigare åt flera, mest för att vi var på väg på min morfars begravning i v. 7-8 ungefär, och sambon hade så kraftigt graviditetsillamående att hon inte visste om hon skulle klara av att delta, och alla matrestriktioner som gäller för gravida gör det inte heller lättare att försöka spela icke-gravid. Så vi berättade. Allt gick dock bra.

Nån rolig grej gjorde vi inte av det hela någondera gången, och vi hade inte nån tanke på att göra nåt sånt heller. Och om det skulle gå illa med graviditeten så skulle det kanske vara extra jobbigt om man hade gjort det,. Dessutom blev våra föräldrar (och många andra också förstås, men i synnerhet föräldrarna) så otroligt glada av nyheterna då man berättat, så nånting mer har inte känts alls nödvändigt heller. 🙂

Ultraljud erbjuds här i Finland (eller åtminstone i vår stad) i vecka 12 och 20, och vid behov också senare om de ser behov av det t.ex. om magen inte växer enligt kurvan eller nåt. Personligen tycker jag man fick mest ut av den första ultran eftersom hela barnet ryms med "på bild" då, speciellt i 3D-ultran som erbjöds med andra barnet. Det har varit svårare vid den senare att få nån helhetsbild, utan det har varit mer koll av mått och kroppsfunktioner, samt könsidentifiering (om man vill).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oh-la
3/29/17, 12:40 PM
#12

det kan vara bra att veta att KUB inte är ett ultraljud för att få kolla lite på fostret, utan ett diagnostiskt verktyg. alla ultraljud finns för att undersöka fostret av olika anledningar. tidiga ultraljud brukar göras för att fastställa graviditetens längd, KUB för att mäta risken för kromosomavvikelser och RUL för att se så fostret och fostrets organ utvecklas normalt. det är superviktigt att vara medveten om varför dessa tester görs. du kan exempelvis inte göra ett KUB och inte vilja veta utgången. vad gör du om du får hög sannolikhet för kromosomavvikelser? fostervattensprov erbjuds efteråt, men med det kommer en liten ökad risk för missfall.

jag gjorde ett privat ultaljud i v 9 på grund av oro och betalade för det. gjorde också KUB, men inte för att se fostret, utan för att jag ville veta om eventuella avvikelser. väljer ni att göra KUB är det också viktigt att ni redan innan bestämmer er för vad ni vill göra om fostret har en kromosomavvikelse. det är inget kul att ta det efteråt.

[langtan09]
3/29/17, 1:41 PM
#13

Jag och min sambo valde att berätta för utvalda nära personer i vecka 8, förutom min mamma som visste om det från plusset eftersom jag inte kunde låta bli att ringa henne. :-) Med min sambos tillåtelse förstås! Sedan blev det lite då och då i den takt som det kändes bra. Vi gjorde inget KUB men däremot en "tidig datering" (som det hette för oss) i vecka 12. Sedan gjorde vi RUL i vecka 20 och först då gick vi ut helt offentligt med det för all släkt och vänner. :-)

Annons:
[Thiah]
3/29/17, 2:30 PM
#14

#11 samma här i södra Finland men veckorna är mellan 11-14 och sedan typ 18-21. Så det är inte enbart en vecka som erbjuds :) Men jag är inte säker på om du får den tidiga ul utan kub. Jag har alltid gjort kub nämligen.

Lojs
3/29/17, 2:41 PM
#15

Vi har inte möjlighet till kub i vårt landsting och det hade blivit dyrt att åka och göra det någon annanstans så vi avstod. 
Vi berättade för de närmaste i vecka 12 och för resten via facebook med en bild på ultraljudet i v 17. 
Jag tycker man får känna lite själv hur tidigt man vill berätta. För min del hade det varit för jobbigt att berätta för alla om ett tidigt missfall, jag hade blivit mer förstörd om alla visste om det, så för mig var det väldigt viktigt att vänta till en "tryggare" vecka. Men för andra kan det ju vara att man vill ha stödet vid ett missfall så man får se till sig själv.

Vi gjorde inget speciellt alls när vi berättade nu, men med sonen gav jag och dåvarande sambon bort en bok som heter "barnbarnsboken" till sonens far- och morföräldrar, dels kul sätt att berätta, dels en bra bok för dem att läsa. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MinnaJosefin
3/29/17, 2:43 PM
#16

Vi har första UL i vecka 20 och vi har väntat med båda till dom veckorna (gravid med andra u vecka 38). Visst har vi varit spända på att få se lillen och en lång väntan, men vi har aldrig känt att vi måste skynda oss med UL. Dom sätter ju vecka 18-20 av en anledning. Däremot tycker jag man borde få ett till sent i graviditeten men det är en annan femma:) kub har jag aldrig velat, b la för jag vet barn som kommit ut som haft problem men enligt kubet skulle varit "friska". Man oroar sig som mamma ändå under graviditeten:) vi har berättat i vecka 12 båda gångerna. Första gången fick min mamma en mugg där det stod "mormor" på. Hon tittade först tyst på den sen skrek hon rätt ut haha. Det blev hennes fjärde barnbarn men första gången som mormor:)

JazzBass
3/29/17, 2:44 PM
#17

#14 - Ja lite flexibilitet är det förstås kring veckorna men dom siktar här på v12 och 20 i alla fall. 🙂

Vad de där olika förkortningarna ni talar om betyder har jag ingen aning om. 🤔 Det enda man i det här sammanhanget har talat om av vad jag har hört är ultraljud och fosterdiagnostik.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
3/29/17, 2:55 PM
#18

#17 kub är fosterdiagnostik :)

JazzBass
3/29/17, 3:36 PM
#20

#18&19 - Ok, tack! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[Thiah]
3/29/17, 4:21 PM
#21

#19 både jag och jazzbass bor i Finland men mellan länderna är det mesta ganska lika ändå.

Intehärutandär
4/3/17, 2:14 AM
#22

Du ska berätta då Du känner Dig redo för stödet.

Missfallsrisken slutar vid v 22. Sedan är det fosterdöd och begravning. 

Jag var naiv och trodde att barn inte dör efter v 12 om de inte var väldigt sjuka. Första gången berättade jag direkt i v 5-6. Andra gången direkt och v 12.

Upp till toppen
Annons: