Annons:
Etikettallmänt
Läst 11318 ggr
iluvkottar
3/23/17, 11:04 AM

Vanligt med försenad ägglossning?

Hej! Jag har oftast en regelbundet cykel och min ägglossning brukar vara 7-8 dagar efter min sista mensdag (14 dagar innan BIM). Nu är jag 4 dagar efter BIM. Jag undrar hur sannolikt/vanligt det är att ägglossningen av någon anledning sker senare än man vanligtvis brukar ha? Jag hade nämnligen oskyddat sex 5 dagar efter min beräknade ägglossning. För att min utebliva mens ska bero på graviditet måste min ägglossning alltså ha varit 4 dagar senare än den brukar komma. Är detta något som kan ha skett? Känner mig orolig och jag ska givetvis testa mig så fort det går (om inte mensen kommer) men tycker ändå att det vore konstigt om ÄL skulle varit så försenad?…. har ni några erfarenheter eller tankar kring detta ?

Annons:
Alexzandra630
3/23/17, 11:17 AM
#1

Ja ägglossningen kan ske senare än vanligt. Min cykel varierar mellan 28 till 42 dagar till exempel. Oftast är den 28 dagar men ibland skrämmer kroppen upp mig och har en cykel på 42 dagar. Det enda säkra sättet att veta är ju att ta ett gravtest.

[Devya]
3/23/17, 2:22 PM
#2

Vänta lite, tror du verkligen att ägglossningen sker på den dag som du har räknat ut att den ska komma? Om det ändå vore så lätt.. :)

Även om du har en regelbunden mens betyder ju inte att ägglossningen kommer exakt på den dag den borde komma. Den kan komma tidigare eller senare. 

Jag borde haft ägglossning igår men den kom helt tydligt igång på söndag då jag hade tydliga symptom på ägglossning. Som tur är så visade min app att jag skulle börja på med att ha sex flitigt redan två dagar tidigare, innan jag uppvisade symptom. Jag kan ju nämna att jag har alltid 28 dagars cykel. Min mens är alltid regelbunden och har varit det sedan första gången jag fick mens.

Om du inte vill bli gravid så kan du inte använda en sådan här metod då den är alltför opålitlig. Du borde välja en säkrare metod.

Jag hoppas dock att allt går väl för dig. :)

Upp till toppen
Annons: