Annons:
Etikettallmänt
Läst 2037 ggr
Djurälskaren87
3/21/17, 1:12 PM

Tillväxtkontroll

Om ca två veckor ska jag på min första tillväxtkontroll för att se så bebis växer men växer inte barn olika? Ni som varit på tillväxtkontroll hur har det gått för er?

Annons:
Alexzandra630
3/21/17, 1:31 PM
#1

Man ser så de följer en normal kurva. Och sen jämför man med RUL eller andra TUL. Varför ska du göra TUL? Jag ska på mitt om 2.5 v.

Pontiac57
3/21/17, 2:31 PM
#2

På ett TUL kollar man bl a flödet från navelsträngen och vikten på bebis. Dom ligger oftast på en medelkurva och man gör ofta flera TUL för att jämföra hur bebis växer. Ultraljud är ju heller inte 100% dvs att vikten kan diffa en del i verkligheten

[Nalaa]
3/21/17, 2:51 PM
#3

Jag kommer också göra flera TUL eftersom dottern vägde nästan fem kilo när hon föddes vilket gjorde att hon fastnade på vägen ut och det blev en massa komplikationer och drog ut på tiden. Detta vill vi inte ska hända den här gången, därav flera TUL för min del:-) Jag tycker det känns bra att de har extra koll:-)

Fien
3/21/17, 2:57 PM
#4

Menar du tillväxt ultraljud eller en vanlig kontroll när man mäter magen? Gjorde du inte nyss RUL?

Djurälskaren87
3/21/17, 3:07 PM
#5

Jag menar inte via UL utan vanligt kontroll när man gör kontroll av livmodern. Trodde det var samma sak haha. Är som sagt förstföderska.

Fien
3/21/17, 3:16 PM
#6

Misstänkte att det var det du menade… :) Det skiljer sig lite från var man bor exakt vad man gör. I Göteborg fick jag tex lämna blodprov, kolla min vikt, mäta blodtryck och mäta magen. Och sen lyssna på hjärtat. I Skåne har jag fått lämna urinprov, mäta magen, kolla min vikt och lyssna på hjärtat. Sen gör man en glukosbelastning i vecka 28 ca.

Annons:
Djurälskaren87
3/21/17, 3:34 PM
#7

6# jag förstår. Men om de är så att inte magen har växt som de önskar blir de extra kontroll då antar jag? Tänker på att alla magar är ju olika med

Fien
3/21/17, 3:47 PM
#8

Ja men man utgår från en kurva. Min mage är inte speciellt stor men man mäter liksom var livmodern slutar och så nerifrån någon punkt vid underlivet… så måttet baseras på det. Hade ingen stor mage förra gången heller men låg ändå på normal hela vägen… skulle det vara väldigt avvikande eller plötsligt bli avvikande så sätter man ju in passande åtgärder då. Vi fick tex ett tul i vecka 35 förra graviditeten för att min nya bm inte tyckte att min mage växt. Men jag tyckte att det kändes som hon mätte annorlunda mot min förra bm, vilket visade sig stämma.

oh-la
3/21/17, 4:22 PM
#9

Det är ingen standardkurva, utan en personlig kurva. Tanken är att man ska se just på din egna kurva om något händer. Även om alla magar är olika ska det ändå växa enligt en kurva, och avviker man från sin egen kurva kan man behöva kolla om något är fel.

Djurälskaren87
3/21/17, 4:27 PM
#10

Ok då förstår jag :)

Alexzandra630
3/21/17, 4:35 PM
#11

På mina kontroller hos BM så mäter vi magen och lyssnar på hjärtljuden. De kollar även min vikt, blodsocker, hb och blodtryck. Huvudsaken med magmåttet är att man följer sin egna kurva.

Djurälskaren87
3/21/17, 4:47 PM
#12

Tänker på första besöket har jag väll ingen egen kurva ännu då de inte mätt ännu eller jämför de med det på RUL med? Har någon varit med om att de är avvikande förrut?

soundtrack
3/21/17, 4:53 PM
#13

Det finns en "medelkurva" och det finns en gräns för hur mycket man får avvika från den åt ena eller andra hållet. Men det är nog väldigt ovanligt att man hamnar utanför dom gränserna vid första mätningen.

Annons:
Alexzandra630
3/21/17, 5:15 PM
#14

#12 Min mage är större än normalt typ. Mitt mått är längre än standardmåttet men varje kropp är olika och varje BM mäter olika. Jag har blivit mätt 2 gånger nu och följer min kurva perfekt enligt BM.

Fien
3/21/17, 5:31 PM
#15

Ja jag fick ju avvikande när jag bytte barnmorska. Vi flyttade från Göteborg till Skåne så blev en ny person som mätte. Hon skickade mig på tul i vecka 35, allt såg bra ut. Ofta kommer inte avvikelserna förrän senare i graviditeten och kan då bero på minskad näringstillförsel tex beroende något fel med moderkakan, havandeskapsförgiftning etc men då kommer de agera utifrån den avvikelse som sker. Oroa dig inte för det nu, du går ju på kontroller för att sådant ska kunna upptäckas.

Velinga1984
3/21/17, 6:30 PM
#16

#12 Det finns som sagt en beräknad medelkurva, BM kommer förhoppningsvis visa dig kurvan på datorn där du får se vart du hamnade.  Så länge du följer din kurva så görs ofta ingen åtgärd såvida du inte ligger för högt eller för lågt under den redan från början. 

Alla barnmorskor ska mäta likadant, men det skiljer sig ändå åt. Jag bifogar en rätt intressant länk till dig som förstföderska där du ser vilken kurva vi pratar om :)

http://www.babyhjalp.se/livmodern-matt-symfys-fundus

[Nalaa]
3/22/17, 12:51 PM
#17

Har du mätt magen innan? Vad sa de att du hade för SF-mått? Jag kände mig enorm (gick upp 26 kilo) och med en mage som kändes som att den skulle spricka och välta mig framlänges:-p Jag låg ändå normalt på kurvan och SF-måttet var inte avvikande, trots det ploppade det ut en stor liten tjej på nästan fem kilo (eller… ploppa är kanske fel uttryck… Det tog tid och blev ju komplikationer men till slut gick det bra:-))!

Djurälskaren87
3/22/17, 1:00 PM
#18

17# Nej inte mätt innan. Ska dit den 11/4 på första kontroll.

Muminmamman3
3/22/17, 3:50 PM
#19

Med andra pojken hoppade min kurva ner ett steg mot slutet av graviditeten, genom att den slutade växa mellan två besök. Han föddes fin och normalstor ändå! 👍

Djurälskaren87
3/22/17, 4:19 PM
#20

19# I slutet kanske de inte växer lika mycket kan jag tänka mig

Annons:
[Smulan_88]
3/22/17, 4:54 PM
#21

#19 och #20 i slutet brukar SF-måttet stå still eller till och med minska. Det handlar om att bebis sjunker ner i bäckenet. Men magen kan ju sjunka i olika veckor så inte alltid detta märks hos barnmorskan.

Intehärutandär
3/23/17, 1:06 AM
#22

Jag hade ett bokat på bf-dagen. Helt galet. Hon dog dagen innan bf och vägde då 2,5 kg och var 51 cm. Normal ändå. Vid vändning i v 37 så beräknade dem henne på 21,5 % och att hon skulle väga 2,9 kg ungefär vid födsel.

Djurälskaren87
3/23/17, 10:09 AM
#23

22# Fy vad hemskt. Vet du varför hon gick bort ?:(

Intehärutandär
3/23/17, 6:17 PM
#24

#22 Hon gick bort för jag låg på höger sida under värkarna så att navelsträngen ströps då hon också saknade vatten.

Djurälskaren87
3/23/17, 7:50 PM
#25

24# Beklagar verkligen. Madröm att gå igenom.

Upp till toppen
Annons: