Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 1542 ggr
elliaslund
2017-03-21 09:01

Barnets efternamn (?)

Jag har en liten fundering, om ett par inte är gifta, hur väljer man efternamn till sitt barn? Jag och killen har pratat lite löst om det, han har ett enkelt efternamn medans jag har dubbla efternamn då mina föräldrar verken var gifta eller kom överens om vad jag och mina syskon skulle ha för efternamn.

Och i och med att jag har dubbla, blir det lite knasigt om vårt barn får 3 efternamn hahaha! Men på något sätt känns det lite konstigt för mig att inte få ge mitt barn mitt efternamn, och samma känner killen för sitt efternamn.. Detta kanske ändras senare och någon av oss känner att ena passar bättre än andra.

Hur gör man? Hur gjorde ni och hur tänker ni med detta? :) KRAM!

Annons:
soundtrack
2017-03-21 09:20
#1

Dottern o kommande lillasyster har sambons namn. Vi har båda två tråkiga -son namn och om/när vi gifter oss blir det säkert så att jag tar hans så då kan barnen lika gärna heta det på en gång. Bryr mig inte ett dugg om att dom inte har mitt efternamn faktiskt.

Oliviahack
2017-03-21 09:54
#2

Jag o sambon har båda två dubbla och även ovanliga efternamn. Vi har tänkt o ta ett namn från båda, och då de namn som betyder mest för oss. Det ska ju klinga snyggt också ;)

Fien
2017-03-21 10:00
#3

Vi har pappans efternamn på första barnet, nästa kommer i sommar och kommer också få pappans. Jag har ett väldigt ovanligt efternamn som ofta blir felstavat osv… Jag tänker att pappan är ju lika nycket förälder som jag är, så att de har hans efternamn är inte konstigt för mig.

Alexzandra630
2017-03-21 10:01
#4

Vårt barn kommer få sambons efternamn. Jag hade nog velat ha bådas namn egentligen men det klingar så illa. Och jag skulle gärna ta sambons efternamn om han någon gång skulle gå med på att gifta sig.

Djurälskaren87
2017-03-21 10:06
#5

Vi tar sambons namn här.

[Nalaa]
2017-03-21 10:06
#6

Våra barn får mitt efternamn eftersom vi gifter oss snart och då tar sambon mitt efternamn. Anledningen är att jag aldrig skulle få för mig att byta bort min pappas namn och sambon vill gärna att vi heter samma så det var hans val att byta och därav också ge barnen mitt namn:-) Gissa om det betyder My Kent för mig att han gjorde det!

Annons:
bohan85
2017-03-21 10:16
#7

Bebisen får mammas efternamn vid födseln. Om man har barn sedan tidigare får syskonet samma efternamn som store**** om man ex valt pappans namn där ( tror det är så). Vi tog mitt efternamn då det är ovanligt, sedan gifte vi oss och då tog min man mitt efternamn.

bohan85
2017-03-21 10:16
#8

Men man kan ju såklart ändra när papprena kommer hem!

Sarah
2017-03-21 10:18
#9

Hon fick sambons namn då vi inte tyckte att mitt passade med hennes förnamn. Jag kommer aldrig byta mitt namn och det stör mig inte att vi har olika efternamn.

Surpan
2017-03-21 10:44
#10

Vi tog mitt namn då det är finare än sambons (han har ett -son namn). Hade absolut kunnat byta namn till något jag tycker är finare om min partner hette det. Det är bara ett namn. Personligen så tycker jag att dubbelefternamn känns lite konstigt.

/Surpan

EjNot
2017-03-21 11:05
#11

Jag tror vi kommer köra dubbla på barnen. Både jag och min sambo har lite ovanliga efternamn och tror inte att någon av oss är villiga att släppa sina;) Vi har heller inga planer för giftemål inom någon snar framtid.

[Thiah]
2017-03-21 11:51
#12

vi är gifta men har ändå olika namn. Jag och sonen delar och maken har sitt eget.

Lilolizeit
2017-03-21 12:21
#13

sonen heter (och 2an kommer få heta) sambons efternamn. Det är ett släktnamn, dom är, med sonen, bara 4st kvar som har det namnet så det var för mig givet att sonen skulle ha det namnet så inte namnet "dör ut". Jag har ett vanligt efternamn som inte betyder något för mig, min mamma har ett annat och min pappa har bytt bort sitt så vi alla heter olika, det är inget speciellt i min familj. :) Lyckas jag och sambon gifta oss någongång tar jag nog också det namnet.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lojs
2017-03-21 12:47
#14

Min son har efternamnet från sin pappa, mitt ex. Så med nya bebisen tycker jag det är dags att den bebisen får mitt namn. Maken hade väl egentligen velat ha sitt, men ingen av oss vill ge barnet dubbelt efternamn (det blir superlångt i så fall) och det blir nog att jag får som jag vill. =)
Tanken var egentligen att jag och maken skulle komma fram till ett nytt, gemensamt efternamn när vi gifte oss, men vi kom aldrig överens om något. Förhoppningen skulle väl vara att vi lyckas filura ut ett nytt efternamn innan bebis kommer, men jag tror det kommer bli svårt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

elliaslund
2017-03-21 13:42
#15

Tack så mycket ni som kommenterar! Tycker det är spännande att läsa hur ni andra tänker och gör :) Det kommer säkert bli sambons efternamn då det är "enklare" än mitt dubbelefternamn som är så himla långt så jag får väl ge efter om det där haha! Gifter vi oss är det självfallet att vi kommer ta hans efternamn så det blir nog bäst så ändå :) Tack åter igen för eran tankar och åsikter! :)

MinnaJosefin
2017-03-21 15:06
#16

Barnet får mitt efternamn då sambon ändå tänker ta mitt när vi gifter oss. Sonen har mitt efternamn (han är inte sambons biologiska), så skulle bebisen ta sambons så blir det bara massa extra jobb för att ändra sen.. plus att jag har dubbel efternamn, så det blir en himla massa om sambons med ska vara där:)

[langtan09]
2017-03-21 16:25
#17

Vårt barn kommer att få min sambos efternamn. Vi tycker att det passar bättre ihop med det förnamn vi tänkt oss. ^_^ Jag själv har ett ovanligt och svårstavat efternamn, vi tänker oss att jag tar min sambos efternamn med när vi gifter oss så vi alla heter samma. 🙂

zakkris
2017-03-21 16:26
#18

Man har väl några veckor efter födsel att bestämma sig tror jag. Om ni skulle gifta er hur skulle ni göra då? Så hade jag tänkt.

Nu hann vi gifta oss, men hade vi fått barn som vi planerat så hade mitt barn fått gubbens namn då det är ett familjenamn, medan mitt är vanligt, barnet skulle liksom känna att denne var med i familjenamnet som 3e generation, det är ju trots allt första barnet i tredje led i familjen.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

jackiejohn
2017-03-21 19:42
#19

Våra barn har makens efternamn, inget konstigt då vi var gifta och jag tog makens namn (har dock kvar mitt som mellannamn..) Värt att tänka på är att man kan inte ha två efternamn längre, ett utav namnen blir ett mellannamn. Vems efternamn ska då bli mellannamnet? Klart båda kan används men det är bara ett som kan stå som efternamn. Himla knöligt att proppa in massa namn då…spelar det så stor roll egentligen? Annars om man tänker gifta sig i framtiden så väljer man det namnet på barnen. Nu heter vi alla samma här hemma men jag personlig tycker inte det är nån big deal…skulle dock inte ge mitt barn ett efternamn som mellannamn bara för att bådas namn måste finnas med.

Djurälskaren87
2017-03-21 21:00
#20

19#Jag har hört att fr.o.m. Juni i år kan man ha två efternamn

Annons:
jackiejohn
2017-03-21 21:14
#21

20# Jaha okej, då blir det ju enklare om man vill ge sitt barn flera efternamn :)

Starfall
2017-03-22 11:22
#22

Min sambo har ett dubbelefternamn medan jag har ett enkelt efternamn. Vår dotter har fått ett av sambons efternamn och mitt efternamn, så nu heter hon båda :) Den dag vi gifter oss kommer vi heta samma som henne :)

[Smulan_88]
2017-03-22 16:42
#23

När vi väntade vårat första barn så kände jag att jag inte ville argumentera, för det va inte så noga för mig. och dubbelnamn tyckte jag själv att det bara kändes jobbigt, så dottern fick det "ovanliga" efternamnet Andersson. När vi väntade barn nummer två så gifte sig jag och min man, och han ville mycket hellre ha mitt namn. Som hör till en relativt unik skara. Så då fick vi byta namn på barn 1 och sambo/mannen :-D Så man kan ju ändra sig ;)

Elsa
2017-03-22 18:11
#24

Nu är vi ju gifta och jag tog mannens efternamn, men om vi inte hade varit gifta hade nog bebis fått mitt efternamn :) mitt förra efternamn är ganska ovanligt, men finns några som heter det iaf. Mitt nya däremot är det bara mannens familj + faster som heter :)


mollyt
2017-03-31 20:27
#25

Vi gifte oss innan (skapade ett eget gemensamt efternamn) så dottern heter samma som vi. Det kändes mest praktiskt att vara gifta inför förlossningen om något skulle hända samt att min man då skulle slippa ansöka som faderskap efteråt.

Candela
2017-04-01 14:37
#26

Vi har länge haft tankar på att byta efternamn till ett eget gemensamt (vi är inte gifta än). Alltså ansöka om namnet via patentverket. Vi vet redan vad för namn vi vill ha, och kan inte hitta någon annan i Sverige som heter det. Men det kostar ju pengar (både själva ansökan, och sen att skaffa nya körkort och allt sånt), så det har liksom inte blivit av. Dessutom bör man ha ytterligare två namn som back-up om ens förstahandsval inte blir godkänt, och där har vi kört fast.

Antar att barnet kommer få mitt efternamn om vi inte hunnit byta innan födseln. Vi har båda sson-namn, men mitt är mer ovanligt än hans.

Candela
2017-04-01 14:39
#27

#25 Man kan skriva under faderskapet redan under graviditeten :) Min barnmorska rekommenderade oss att göra det så fort vi kommit in i vecka 22.

Annons:
soundtrack
2017-04-01 16:29
#28

#27 det är olika från kommun till kommun med det där.

becka89
2017-04-03 09:09
#29

Sonen fick mannens efternamn då det är ett eget köpt släkt namn och vi ändå hade tänkt gifta oss vilket vi gjorde samtidigt som sonen döptes. Liten i magen får efternamnet automatiskt:)

Upp till toppen
Annons: