Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 2877 ggr
[Thiah]
3/14/17, 4:12 PM

Magkatarr och tidigt gravid

Som rubriken lyder. Hur vanligt är det med magkatarr som tidigt gravid? Läste lite på olika sidor och där verkade det rätt vanligt. Är det någon här som upplevt det? Är själv bara i typ v4 men ovanför naveln har det varit så obehagligt idag. Trycker och är jobbigt om jag t.ex. böjer mig ned. Känns som den magkatarr jag hade som yngre. Och ni som upplevt det, hur lindrade ni det?

Annons:
RoxannaS
3/14/17, 5:09 PM
#1

Jag fick magkatarr som gravid. Minns inte när de började dock. Men jag åt Novalucol typ hela tiden för att hålla halsbrännan nere. Försiktig med krydda, kolsyra, koffein, osv. Annars kan du köpa omeprazol på Apoteket. Men prata helst med en läkare / bm innan. Betydligt mycket billigare på recept.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
3/14/17, 5:09 PM
#2

Tyckte för övrigt att vanligt kranvatten var de värsta man kunde dricka. Jäklar vad problem jag hade att bryta ner det. Slåss dock med magkatarren än idag. 2 1/2 år senare. Och kan fortfarande inte bryta ner vanligt kranvatten. :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
MinnaJosefin
3/14/17, 9:09 PM
#3

Här är en som lidigt av magkatarr, magproblem och ibs under 4 års tid. Jag var jätteorolig för hur magen skulle påverkas när jag blev gravid, men jag har inte haft några problem alls! Mina vanliga magproblem är som bortblåsta och jag kan äta allt, som jag definitivt inte kan som ogravid. Mitt tips är att äta omeprazol, dom du köper på apoteket är till 2 veckors period, det tycker jag du ska köra på. Du behöver något som stabiliserar magsyra under längre tid, inte något som bara lindrar tillfälligt utan att göra något åt problemet. Omperazol är helt ofarligt att äta som gravid:)

Alexzandra630
3/14/17, 9:48 PM
#4

Slänger bara in en hint om att man inte bör äta omeprazol om man äter levaxin. Jag har haft stora problem med magkatarr och halsbränna under graviditeten. Mitt bästa tips är havregrynsgröt. Det har hjälpt mig oerhört mycket med mina besvär. Hittade tipset på ett forum för gravida och tänkte att det kunde ju knappast hjälpa men det gör det.

Ceciliaolucifer
3/14/17, 10:35 PM
VeronicaKahlbäck
3/15/17, 7:58 AM
#6

Jag har problem med reflux/bråck i magmunnen vilket i perioder av olika anledningar leder till att magsyran går upp i matstrupen. Nu och annars använder jag Novalucol/gaviscon och gör enligt konstens alla regler. Ingen stark mat, inget kaffe, inte för fet mat, äta lagom mycket och lagom ofta osv. Dricker ganska mycket för att få vidare mat som fastnar och sköljer ner magsyra, ligger också alltid med stöd så jag inte ligger plant - sistnämnda är väl mest om man får problem upp i matstrupen. Omeprazol klarar jag inte av alls och minns väl hur läkaren som en gång skrev ut det påpekade att det inte var något jag skulle börja med utan att testa allt annat först och att jag inte fick fastna i ett slentrianmässigt användande av det.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: