Annons:
Etiketthälsa
Läst 1443 ggr
labradoodle
2017-03-13 09:58

Orolig. Gravid och hypotyreos/låg ämnesomsättning

Hej,

Jag fick reda på att jag hade underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, i vecka 12. Värdena var inte katastrofala så vi började med en låg dos Levaxin, 50 mg. Runt vecka 23 fick jag dock höja dosen till 100 mg eftersom blodsvaren var sämre igen.

Nu är jag i vecka 27 och oroar ihjäl mig 😕Vart jag än läser om mitt tillstånd så står det bara om alla sjukdomar som barnet kan få.  Det står att det är mest kritiskt om mamman haft underfunktion under de första 12 graviditetsveckorna, och det hade jag antagligen.

Jag kan inte släppa tanken på att vårt barn kan ha ha tagit skada och fått funktionsnedsättningar som t.ex. autism. Och den här oron tar upp väldigt mycket av min energi…

Finns det någon som själv genomgått det jag gör nu, som kan skriva någon liten rad? Eller kanske känner någon som fått samma diagnos som jag? Framförallt undrar jag vad som hände med barnet. Vill gärna höra allt, goda som dåliga erfarenheter…

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
Alexzandra630
2017-03-13 10:23
#1

Jag fick samma diagnos som dig. Men jag började med levaxin i v 14 (Har jag för mig). Det hjälper inte att oroa sig och du har ju gjort vad du kunnat för att ditt barn ska må bra. Bara för att man har en underfunktion så betyder det inte att barnet blir sjukt. Jag är i v 30 nu.

[GråHäxa]
2017-03-13 10:59
#2

Jag har varit i samma sits som dig. Jag fick reda på att jag hade underfunktion i v. 11 eller om det var v. 12. Jag blev jätteorolig av allt jag läste på nätet. Men jag skulle nog vilja säga att det låter mycket värre på nätet en vad det egentligen är. För mig gick det jättebra, min dotter är en frisk snart 1 åring. Jag har hunnit höra om ganska många som har haft underfunktion tidigt i graviditeten nu, men jag har faktiskt aldrig hört om någon vars bebis tagit skada av det. Det finns alltid skräckhistorier på nätet men försök att inte gräva ner dig i dom. #1 Visst hjälper det inte att oroa sig men man kan ju inte hjälpa att man oroar sig heller

[Smulan_88]
2017-03-13 12:02
#3

Här är en till med hypotyreos. Doktorerna har ju koll på dig och du äter levaxin, och iom att de inte va katastrofala det första så kan du nog vara lugn. Själv äter jag 125 microgram, men känner mig lugn.

Alexzandra630
2017-03-13 15:05
#4

#2 Jag förstår absolut att man kan bli orolig. Men här har ju TS gjort allt hon kan och då får man ju försöka hålla sig lugn. Stress och oro är ju inte bra för barnet heller. Blir det en komplikation kunde den ju lika gärna uppstått om hon varit fullt frisk. Så tänker jag iaf, det är inte nyttigt att oroa sig för saker som inte hänt ännu.

[Smulan_88]
2017-03-13 18:07
#5

Den vanligaste "biverkningen" är missfall eller förtidsbörd. Men iom att det gått bra hittills och hon nu medicinerar så borde risken vara lila stor som för vem som helst. Sen vad gäller "diagnoser" typ Aspbergers eller autism till exempel, så vet dom ju inte exakt vad som gör att just vissa barn får det. Skulle de veta säkert så skulle ju samtliga mammor förmodligen liksom kub få göra ett test, för att utesluta vissa syndrom.

Upp till toppen
Annons: