Annons:
Etikettallmänt
Läst 1061 ggr
Djurälskaren87
2017-03-01 10:41

Moderkakan helt täckt. Någon?

Igår på RUL fick jag reda på att min moderkaka är helt täckt så när barnet sparkar känner jag inget. Vissa har bara täckt på höger sida och kan känna fortfarande på vänstersida men i mitt fall är de helt täckt så de kan dröja några veckor innan jag känner något alls. Men hon sa jag har lite underhudsfett så kanske går snabbare för mig. Lite trist. Någon som haft samma?

Annons:
soundtrack
2017-03-01 10:57
#1

Vet inte vad du menar med att den är helt täckt? Jag hade min i framvägg med första barnet och kände inga rörelser förrän i v21 eller nått (minns inte exakt såhär 3 år senare. Men hade RUL sent och det dröjde nån vecka till efter det).

Djurälskaren87
2017-03-01 11:00
#2

1# Bm sa igår att den täcker hela sidorna där barnet är. Hon sa väldigt mycket så svårt att hänga med exakta ord hon uttryckte men den täckte hela magen inuti så när barnet sparkar så är det som stötdämpare överallt. Vissa som har i framvägg kan tex ha en öppning på Vä sida där de känner barnets sparkar mer osv

Fien
2017-03-01 11:00
#3

Med helt täckt antar jag att du menar att moderkakan ligger i framkant, typ som en kudde som dämpar rörelser från bebis genom magen? I så fall hade jag det min första graviditet, är också smal så även om jag kunde känna rörelser på insidan runt vecka 20-22 så tog det nog till ca vecka 25 innan sambon kunde känna något. Denna gång har jag moderkakan i ryggen och jag tycker det är läskigt hur mycket det känns den här gången jämfört med förra… jag får ju inte sova ordentligt sen vecka 16 typ… oroa dig inte, du kommer att få känna rörelser framöver och på slutet när bebis är stor och förhoppningsvis har vänt sig är sparkarna upp mot revben och magsäck rätt så jobbiga… :)

Djurälskaren87
2017-03-01 11:03
#4

3# ja precis stötdämpare överallt i princip då de inte finns någon öppning. Min syster hade framvägg men hade öppning på VÄ sida så när barnet sparkade där kände hon mycket. Är inte orolig men lite trist bara men jag kan inte påverka det såklart. Känns skönt att man iallfsll vet anledningen till vad de kan bero på att man inte känner sparkar nu eller om några veckor. Kände bubblor i magen igår iallfall

Fien
2017-03-01 11:10
#5

Ja, hade jag fått önska så hade jag gärna tagit moderkaka i framkant den här gången också, nu när jag fått prova båda…:). Ser dock fram emot att man kanske kan se en fot eller knä den här gången, förra gången var det mer diffusa rörelser liksom.

Pontiac57
2017-03-02 00:46
#6

Jag hade min i framvägg och har ingen aning om den va heltäckande då dom aldrig sa någonting om det. Men jag kände första sparkarna runt v 22-23 och kände ingen skillnad om bebis sparkade frampå eller på sidorna

Annons:
Alexzandra630
2017-03-02 08:13
#7

Vill bara påpeka att mängden underhudsfett avgör inte hur lätt man känner rörelser. Jag har mycket underhudsfett och kände första rörelsen i v 16 och är förstföderska.

Djurälskaren87
2017-03-02 09:52
#8

7# Det var BM som sa det iallfall sen om de stämmer eller inte har jag ingen aning om…

Djurälskaren87
2017-03-02 09:53
#9

Har du i framvägg också då? För detta syftade hon på vi som har i framvägg och som i mitt fall väldigt täckande moderkaka.

Alexzandra630
2017-03-02 10:17
#10

#8 Ville mest bara påpeka det till andra som är inne och läser på forumet. Det var nämligen en fundering jag hade i början av min graviditet om underhudsfettet skulle göra skillnad för känseln. Jag har livmoderkakan i bakvägg.

[Smulan_88]
2017-03-02 10:17
#11

Här är en till som har i framväggen. Dom sa aldrig hur täckande den var, men skulle gissa att den är heltäckande. Kände lite "fladder" tidigt typ v.14 sen så kunde jag inte känna någonting p till v.22-24 någon gång. Det är först nu i v.30 som man känner dagligen och även på utsidan, innan har det varit så man har kunnat oroa sig… men nu känns det lugnare. (Detta är mitt tredje barn, men första med moderkakan i framväggen). Och ja det är som dag och natt. Kan betryggande säga att sparkarna kommer men tyvärr lite senare Ibsen mån som för en som har i bakvägen.

Djurälskaren87
2017-03-02 11:04
#12

8# Absolut! 11# Ja det känns tryggt att veta att man har i framvägg så man vet att de kan dröja ett tag innan man känner. Men känner lite bubblor då och då men inte så ofta. Han var livlig på RUL iaf hehe.

[Smulan_88]
2017-03-02 11:20
#13

#12 Då är nog bubblorna din lilla bebis som gör sig till känna :) jag hade nog aldrig själv i min vildaste fantasi kunnat tro att det är så stora skillnader som det ändå är, så man lär sig något nytt varje gång :) Alla mina graviditeter har Skillt sig från varandra, och man blir lila farsinerad varje gång att kroppen kan reagera så olika på en graviditet både vad gäller symptom, rörelser från bebisen, formen på magen och förlossningen. Den ena är som sagt inte den andra lik.

Annons:
Djurälskaren87
2017-03-02 11:23
#14

13# Ja de är helt otroligt. Jag trodde aldrig de skulle vara så olika när man är gravid jämfört mot andra heller men kroppen är ju unik:)

[Nalaa]
2017-03-02 14:53
#15

Det kanske inte avgör hur vida man känner sparkarna i vanliga fall men om moderkakan är täckt kanske det spelar roll eftersom det då blir "ännu ett lager ("tjockare" lager)" att ta sig igenom när sparkarna väl kommer:-) Jag kan bara tänka mig att det är så, är inte insatt eller så:-)

Djurälskaren87
2017-03-02 15:15
#16

15# Precis så hon menade :)

Upp till toppen
Annons: