Annons:
Etikettallmänt
Läst 1522 ggr
Djurälskaren87
2017-02-28 23:21

Kan man välja om man vill göra kejsarsnitt?

Detta är endast en allmänfråga men kan man välja om man vill göra kejsarsnitt nuförtiden? Tex om man har förlossningsrädsla osv eller vad säger rutinerna idag

Annons:
Alexzandra630
2017-02-28 23:31
#1

Du kan inte gå till förlossningen och säga att du vill ha kejsarsnitt. Däremot kan du få det vid vissa situationer. Extrem förlossningsrädsla med tidigare komplikationer kan göra att du får ett snitt men tror det är extremt svårt som förstföderska om du och bäbis är friska i övrigt. Varför funderar du på kejsarsnitt? Rehabiliteringen är oftast betydligt snabbare efter en vaginal födsel. Kopierat från 1177: Anledningar till planerat kejsarsnitt kan vara sätesbjudning, att barnet ligger med stjärten nedåt i livmodern, som inte kan avhjälpas med ett vändningsförsök havandeskapsförgiftning flerbarnsfödsel efter komplicerad graviditet föreliggande moderkaka, att moderkakan sitter i vägen där barnet ska komma ut förlossningsrädsla tidigare operationer eller skador trångt bäcken stort barn. Anledningar till akut eller omedelbart kejsarsnitt kan förutom det som nämns ovan vara att det blir problem under en vaginal förlossning, som att den tar lång tid eller att värkarna inte är effektiva att barnet inte mår bra, till exempel hotas av syrebrist stora blödningar eller bristningar i livmodern.

Pontiac57
2017-03-01 02:04
#2

Även för små barn är det vanligt med snitt då dom ofta är för svaga för vaginal födsel :)

[Smulan_88]
2017-03-01 06:51
#3

Det är inte helt lätt att få igenom ett snitt, om Du har förlossningsrädsla ta upp detta med din barnmorska. Hon kommer då att skicka dig på aurorasamtal, det är första steget för att komma ett steg närmare ett snitt. MEN det finns ändå inga garantier OM du och bebis mår bra och du har en komplikationsfri graviditet. Tror jag läste att du har moderkakan väldigt långt ner, och OM den inte flyttar sig utan utgör en risk så kan du få beviljat av den anledningen. Men som #1 har nämnt så är det i regel det som gäller.

Alexzandra630
2017-03-01 08:40
#4

Kan ju säga att min väninna hade ganska stor ångest över förlossningen och för henne hjälpte verkligen aurora-samtalen. Jag tror det är väldigt bra att försöka möta rädslan innan förlossningen. De försöker ju göra så mycket som möjligt för att barn och mamman ska vara så säkra som möjligt.

[Nalaa]
2017-03-01 08:54
#5

Jag var nog egentligen aldrig nervös inför förlossningen (förrutom när vi parkerade bilen och gick in på avdelningen vid kvart i när vi hade inbokad tid för igångsättning en kvart senare:-p) men även om man varit lite nervös till och från så måste jag säga att jag tycker att förlossningen gick smidigt (trots allvarliga komplikationer men son sedan gick bra). Själva förlossningen menar nu, med värkarna och att krysta, den delen gick bra! Jag öppnade mig inte fortsättningsvis efter fem cm och efter ett par timmar började de prata om akut snitt men då började det plötsligt hända grejer så jag slapp snitt även om jag önskat att jag skulle få det när jag var i den situationen. Idag hade jag valt vaginal födsel igen om jag får välja och om det är det säkraste för barnet. Man glömmer smärtan så fort och redan på kvällen när dottern hade fötts sa jag att jag såg fram emot nästa förlossning och längtade efter småsyskon:-p Jag var så inne i det, så otroligt fokuserad att jag inte tänkte på annat än att andas, då gick det bra (hög på lustgas och med epidural men ändå:-p). Det var skitroligt och jag längtar verkligen till bebis två kommer:-D

Surpan
2017-03-01 08:57
#6

Jag har gått i Aurorasamtal och fick intrycket att det inte är svårt att få kejsarsnitt om man står på sig. Tyvärr har många en väldigt negativ bild av kejsarsnitt och till och med många inom vården kommer med förlegad och felaktig inormation. Jag valde tillslut i alla fall en vaginal start på min förlossning, men anser att man som kvinna borde kunna välja helt själv. Rekommenderar Aurora om du är rädd. Vill du bolla lite så är du välkommen att skicka ett PM.

/Surpan

Annons:
[Smulan_88]
2017-03-01 09:34
#7

#6 man kan få beviljat snitt på pappret, men om förlossningen spontanbörjar innan "planerat snitt dagen"så kan du när du kommer in få föda bebisen den vaginala vägen ändå. Många omständigheter spelar in, men har kirurgen mycket att göra och det inte finns några risker/komplikationer med en vaginal förlossning så är det bara att "gilla läget". (Tyvärr, oavsett rädsla eller inte)

[Nalaa]
2017-03-01 09:36
#8

Man får tänka att det är naturligt att föda vaginalt. Tänk de kvinnor som gör det helt utan smärtlindring eller föder i bilen eller ute i bushen. Det går det med:-)

Alexzandra630
2017-03-01 09:38
#9

#6 Det är nog väldigt olika från landsting till landsting. Här är det i princip omöjligt att få snitt enbart pga rädsla. Min väninna hade dessutom en väldigt stor bäbis men hon blev inte beviljad. Hennes förlossning slutade ändå i snitt. Men det hade andra orsaker.

Djurälskaren87
2017-03-01 09:52
#10

Jag är kluven men känner mig rädd fakriskt. Inte för att jag upplevt vaginalt ännu men har många vänner som haft komplikationer med sina förlossningar så man blir lite rädd. Jag är rädd att jag inte kommer orka hela vägen utan ge upp mitt i typ. Svårt att förklara men får kolla med min BM lite om det.

[Smulan_88]
2017-03-01 10:50
#11

#10 jag tror att det är naturligt att känna lite rädsla inför sin första förlossning. Och för oss som redan gjort det en gång eller fler är det lätt att "säga att man inte har något att oroa sig för". Men lite så är det, man har inget att oroa sig för. :) Jag va helt inställd på vaginal förlossning med min första och det fanns inte någon stans i min lilla bubbla att bli snittad…. jag gick mer eller mindre igenom hela förlossningsförloppet, men hon kom inte ut, trotts fullt öppen och krystvärkar. Så det slutade med snitt, där och då va jag fruktansvärt besviken på mig själv MEN det va en av de häftigaste grejerna jag varit med om ändå. Ned barn nummer två så ville jag absolut ha en vaginal förlossning, just för att jag visste att slutar det med snitt så får jag aldrig uppleva känslan av att få ut bebis "den vanliga vägen". Jag hade ju lite mer kött på benen eftersom jag "va med hela första förloppet" med första barnet. Men jag måste säga att den vaginala förlossningen va bäst. Det gör ont, men det finns smärtlindring. Så fort bebisen kommit ut går det onda över, känslan att få upp bebisen direkt på magen/bröstet (den fick man inte vid snitt, man har en duk framför strax i början på bröstet) så det va lättare att bonda med bebis nummer två. Sen kom dom in med den "berömda/omtalade" mackan och flaggan för att bebis hade kommit… vid snittet hamnade jag ensam på uppvaket (för att bedövningen i benen skulle släppa).. Så rent generellt allt runt omkring kändes mycket bättre vid den vaginala förlossningen. Ont gör det ju, men det är bara när man har värkar, och det går fort över. Sen finns det ju smärtlindring OM man känner att man inte hanterar den smärta man har/får. Vad gäller läktid så är den kortare vid en vaginal förlossning. Där har svullnaden i regel lagt sig efter en vecka, och om man får några sprickor så läker de betydligt fortare än ett snitt. Jag kände mig "mosig" i mina 8 veckor efter snittet, och då hade jag inga som helst komplikationer med det. Man får/bör inte bära de första 8 veckorna efter ett snitt. Och helst så avråder dom en från att skaffa nästkommande barn, tills snittet har läkt ett år. För det är den tiden det kan ta innan alla lager vävnader har läkt. Man kan bli gravid igen innan, men det är då en ökad risk för livmoderruptur vid kommande graviditet. Sen får man tänka efter, vill man ha en stor familj med många barn, så får man överväga vaginalt de första gångerna iaf. För de avråder att göra fler än tre snitt, för att det blir mycket ärrvävnad i livmodern och ökad risk att det/de gamla snitten spricker.

Surpan
2017-03-01 11:31
#12

#10 Jag förstår dig. Komplikationer är väldigt vanligt tyvärr. Ett offer vi får göra. Men jag tror att i framtiden så kommer vi bli bättre och bättre på att prata om det och då kommer kvinnor få bättre hjälp. Se nu på att de håller på att besätta att alla kvinnor har rätt till bedövning vid vaginala undersökningar efter förlossningen, det är ju kanon! Och det där med att ge upp var jag också rädd för. Och min barnmorska sa att de flesta faktiskt gör det. De kommer till nivån att de orkar inte mer och "vill gå hem". Det skrämde mig som tusan. För man kan ju inte gå hem, man är fast i det. Jag vill bara säga det att det är okej att känna som du gör. Man får vara rädd. Man får faktiskt till och med tycka att det suger att vi ska behöva göra det här. Allting behöver inte vara naturligt och fint för alla. Jag upplever ofta att folk som vill trösta mest försöker övertala en om hur bra/fantastiskt det är att föda barn. Men det är okej att inte känna så. Jag känner inte att det känns naturligt eller fint att föda barn. Och jag är rätt less på att det inte finns bättre möjligheter. Men jag är inte rädd på samma sätt längre. Det kanske är det där sista steget de pratar om - acceptans? Hur som haver, berätta för din BM hur du känner och be om en remiss till Aurora. Allt kommer bli okej ska du se även om det är tufft ibland. :)

/Surpan

Djurälskaren87
2017-03-01 11:37
#13

Man vill lita på vården idag att personalen är kompetenta och man är i trygga händer men det känns oroande emellanåt. Jag är mest orolig föe tiden hemma innan man åker in. Hur vet jag att det är dags? Tänk om jag väntar för länge och de skadar barnet. Mycket såna tankar är det. Jag hoppas och tror att jag får lite mer kunskap på vägen men eftersom detta är första gången och jag vet att man aldrig kan förberedda sig 100 när de gäller förlossningar så blir jag rädd. Jag är en person son gillar att ha kontroll över alla situationer. Jag vill veta när det ska ske och hur man ska ställa in sig därflr kändes det som att snitt är bra för mig då man får ett datum när det är dags.

Annons:
soundtrack
2017-03-01 11:45
#14

#13 att du skulle vänts för llnge innan du åker hem behöver du nog inte oroa dig för, det är betydligt vanligare att man åker in för tidigt och blir hemskickad igen.

Upp till toppen
Annons: