Annons:
Etiketthälsa
Läst 1181 ggr
ladygrenners
2017-02-25 11:48

Råd om UVI

Hej allihopa!

Fick rätt nyligen reda på att jag är gravid (är i v 8, 7+3 idag) och jag behöver lite goda råd. Sedan två dagar tillbaka tycker jag att jag får ont i urinblåsan efter att jag har kissat. Smärtan håller i sig typ 5-10 minuter efter att jag varit på toa sedan försvinner den. Det svider inte när jag kissar och jag tycker inte att jag behöver tömma blåsan oftare än "normalt" (kissar ju rätt ofta ändå pga. graviditeten, så antar att en potentiell UVI kan maskera sig bakom det?). Fattade inte riktigt att det kunde vara UVI först eftersom jag inte haft det tidigare utan trodde smärtan berodde på hormonförändringar och att livmodern blir större och trycker mot blåsan, men efter lite surfande på nätet inser jag nu att UVI är rätt farligt och ska tas på allvar om man är gravid! 

Ska självklart kontakta vården angående detta för jag vill inte gå runt med UVI men problemet är ju att det är lördag idag och VC har inte öppet! Vad ska jag göra? Känns ju inte riktigt som att mitt tillstånd är akut så jag behöver söka vård på sjukhus (har ingen feber, eller illaluktande flytningar eller annat som tyder på allvarlig infektion) men jag blir ju självklart orolig över hur det här kan påverka fostret (och mig, såklart)! 

Vad hade ni gjort? Kan jag vänta och ringa VC på måndag morgon?

/Ladygrenners

Annons:
Pontiac57
2017-02-25 11:55
#1

Drick surt t ex tranbärsdricka, lingondricka el citron det hjälper mot UVI. Går det inte över till på måndag så bör du kontakta vården

Alexzandra630
2017-02-25 13:03
#2

Sålänge du inte får feber eller jätteont i magen under helgen är det ingen fara. Är du orolig så ring 1177 och rådfråga. Du kan lugnt vänta till måndag.

ladygrenners
2017-02-25 13:42
#3

#1 och #2 tack så mycket för bra svar! 🙂

/Ladygrenners

DenLin
2017-02-25 15:38
#4

Drick mycket vatten, med rejält med pressad citron i, brukar kunna mota bort uvi om det inte gått för långt.

MinnaJosefin
2017-02-25 20:00
#5

Drick massor så du sköljer ur bakterierna! Jag äter just nu antibiotika (gravid vecka 32) mot en uvi, jag gick med den ca 3 veckor innan den behandlades, det är ingen fara! Sålänge du inte börjar få feber, ont i ryggen eller känna dig allmänt dålig och påverkad, då ska du in till akuten. Jag har haft många njurbäckeninflammationer, så jag vet tyvärr vad en uvi kan leda till.. men det låter inte som någon fara för dig utan se till att dricka mycket så du sköljer ut bakterierna med kisset och ring barnmorskan på måndag:) har du inte hunnit ringa dit än så ring vårdcentralen angående uvi:n.

ladygrenners
2017-02-26 19:08
#6

Tack så mycket för bra och lugnande svar! Jag dricker mycket vatten och tranbärsdryck men tycker inte att jag blivit vare sig bättre eller sämre sedan igår (vilket nog är bra, iallafall att jag inte är sämre). Imorgon ringer jag till VC! 

Tack igen.

/Ladygrenners

Annons:
Alexzandra630
2017-02-26 19:28
#7

#6 Skönt att du inte är sämre iaf. Hoppas att det går över snabbt när du får medicin. Uvi är inget kul.

Upp till toppen
Annons: