Annons:
Etikettallmänt
Läst 981 ggr
Lizelda
2017-02-20 13:10

Tester för foster

Vad finns det för tester för fostren? Om man oroar sig för hjärnskador och dylikt? Vet att det finns en del men inte vilka och vad de gör.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Alexzandra630
2017-02-20 13:24
#1

http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Fakta-och-rad/Undersokningar/Fosterdiagnostik/ Om du går in på 1177 och väljer ditt län och söker på fosterdiagnostik så kan du se vad som erbjuds just hos dig.

[Smulan_88]
2017-02-20 13:24
#2

*inte helt svar på din fråga…. utan ett litet sidospår. Men antar att du frågar pga oro. Är hjärnskador inte mest relaterat till förlossningen? Tänker syrebrist* Annars är det väll ärftlighet, och D finns det ju säkert extrakontroller i form av ultraljud. Tänker typ hjärnskador i samband med downs eller vattenskalle. Tror sällan de gör extrakontroller om det inte handlar om gener och avvikelser vid RUL.

Lizelda
2017-02-20 13:35
#3

Extrakontroller lär garanterat vara nödvändigt och då antar jag att de löser allt sånt?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

VeronicaKahlbäck
2017-02-20 13:47
#4

"Hjärnskador och dylikt" är ju väldigt brett. "Extrakontroller lär garanterat vara nödvändigt", beror ju på mer exakt vad man letar efter, varför det skulle vara nödvändigt och om dom har möjligheten. Vet flera olika personer som som haft genetiska avvikelser eller varit med om saker under graviditeten där det ändå inte utretts under graviditeten eventuell påverkan av det, för att det inte funnit metoder helt enkelt.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
2017-02-20 13:49
#5

Alltså det här med smarta telefoner som nästan skriver åt en. Ignorerar grammatiska brister! Om du kan specificera vad du är ute efter eller vad det är för speciell situation det rör sej om så kanske någon kan hjälpa men annars är det värsta gissningsleken.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Lizelda
2017-02-20 14:46
#6

Eftersom det gäller kusiner så känns det som att extrakontroller kommer ske.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[Smulan_88]
2017-02-20 15:30
#7

Om allt ser normalt ut på RUL då kommer nog ingen uppföljning att ske. Men som tidigare nämnt så beror det helt på vilken typ av hjärnskador du syftar på. På RUL kollar de ju bägge hjärnhalvor och huvudformen så är inget avvikande där så gör dom nog inget mer. Vad gäller kusiner oavsett om det är fostrets eller dina så känns det något avlägset, sjukvården kollar främst på föräldrar, dvs du och fostrets pappa och sedan ett led upp dvs kommande far och morföräldrar.

Maria
2017-02-20 15:46
#8

#6 Menar du att du och din partner är kusiner?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

oh-la
2017-02-20 15:51
#9

jag antar att du menar baserat på släktskap (i detta fall kusiner) hos föräldrarna. det finns en del kontroller som kan göras, både hos föräldrarna innan man eventuellt blir gravid. det finns hela team på bland annat Karolinska som arbetar med fostergenetik och med att kartlägga föräldrar där det finns, eller misstänks finnas, genetisk sjukdom. de undersökningar man kan göra på fostret är väl i första hand KUB och RUL. även fostervattensprov kan säga en del om fostrets genetiska förutsättningar, men det är inte helt riskfritt, och det man kontrollerar är i första hand kromosomavvilekser. 

det som är viktigt att påpeka är att genetiken inte "hittar på" missbildningar  bara för att föräldrarna är släkt. däremot är risken större att man har samma avvikelser som behövs i två upplagor för att ge ett barn med skador. man skulle alltså lika gärna kunna kolla föräldrarna och se vilka eventuella avvikelser som finns, och finns det anlag för svåra sjukdomar kan man göra en kontrollerad befruktning med "designade" foster som saknar genen. 

skulle man som kusiner planera barn ihop skulle jag nog rekommendera att man vänder sig till sin fertilitetsklinik för samtal och för att lägga upp en eventuell strategi innan man öppnar bebisverkstaden. de tester som finns är inte riktigt anpassade för fall med högre risker och är ganska smala.

[Devya]
2017-02-21 07:14
#10

#8 Spelar det någon roll vem hon syftar på? :) Kusiner som kusiner. 

Är det inte annars rekommenderat att man inte skaffar barn med sin kusin? Min mamma var tillsammans med sin kusin (de visste inte ens om det i början då de dejtade utan fick reda på det här långt efteråt). Hon råkade bli gravid men såg till så att hon fick missfall (hur ska jag inte riktigt gå in på här). Idag så finns det ju dock en del man kan göra för att se om fostret verkar ok och så vidare. Men jag tror nog det bästa är att inte skaffa barn med sin kusin för det blir lite för nära i släktskapet. Onödigt stora risker skulle jag vilja säga. Om det ändå inte går att undvika eller om man verkligen vill gå igenom det hela så borde man kanske uppsöka någon som verkligen vet vad de talar om så man inte behöver gå omkring och oroa sig alltför mycket.

Om det finns stora risker så bör man nog avsluta planerna på att skaffa barn. I det stora hela vill man väl ha ett friskt barn så att hon/henne inte får ett alltför svårt liv. Sen igen så tänker sällan folk på det viset utan vill över allt annat ändå skaffa barn och nu syftar jag inte på människor som är släkt med varandra utan på människor i allmänhet. :)

Jag önskar ändå lycka till, till vem än det är som funderar på att skaffa barn. :)

Surpan
2017-02-21 08:31
#11

Som #9 säger så riskerar inte barnet att bli hjärnskadat eller liknande bara för att föräldrarna är kusiner. Hjärnskador är ju som namnet antyder en skada, och inte en genetisk sjukdom. Risken som finns är att det är vanligare att det dyker upp genetiska (recessiva) sjukdomar som bägge parter bär på. Men risken vid endast ett led av släktskap är faktiskt inte alls så stor som man kanske tror. Dock så finns det en viss ökad risk för missfall, vilket är för att kroppen själv avslutar graviditeter där fostret inte är livsdugligt. Jag är osäker på om det ens blir några extra tester, om allting då ser bra ut på rutinultraljudet. Om ni vill leva ihop och vill skaffa barn så gör det. Vi har alla våra bra och dåliga gener och vi är alla oroliga för våra små barn.

/Surpan

Maria
2017-02-21 08:39
#12

#10 Varför jag frågade var för att inlägg #7 verkade tro att det gällde att kusiner kanske bar på något ärftligt.

Då blir ju frågan om det handlar om kusiner som får barn eller om sjukdomar kan gå i arv om man har en kusin med detta tillstånd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lizelda
2017-02-21 19:20
#13

Finns inga kända genetiska problem så sett, överlag friska och seglivade människor :) Men det kan ju vara svårt att veta allt om man inte har jättebra kolla på alla sidor av leden liksom, ingen av oss vet särskilt mycket om våra fäders sidor, så då vill man ju gärna testa även om det inte bör finnas något problem.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Surpan
2017-02-21 19:53
#14

#13 Jag skulle tro att KUB och rutinultraljud räcker för att fånga upp mycket, men naturligtvis går det aldrig att garantera friska barn. Dock är barn till nära släktingar väldigt ovanligt i sverige, så jag skulle inte bli förvånad om det finns något läkarteam som skulle vilja ta lite prover, om inte annat för studier skull. Du kan alltid ringa MVC och fråga, de kanske vet mer eller kan ta reda på det åt dig/er. :)

/Surpan

Lizelda
2017-02-21 20:01
#15

#14 Av det jag kunnat läsa mig till så är det bara ökad risk för genetiska sjukdomar då risken dubblas. Klart man inte kan garantera ett friskt barn men vill ju göra så mycket som möjligt :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sarah
2017-02-22 16:32
#16

Det är lagligt att gifta sig med kusiner då man inte anses vara speciellt nära släkt. Så länge det inte gjorts för ofta i släkten bakåt. Inavel (låter så negativt och fel då man pratar om människor) är ju dessutom vanligt i djuraveln för att förstärka positiva drag. I andra kulturer är det vanligt och betyder inte att det automatiskt blir ngt fel på barnet.

Upp till toppen
Annons: