Allmänt om graviditet

BF Augusti 2017 #2

2017-02-15 21:45 #0 av: PerhapsimAnna

Tycker vi fortsätter på ett nytt inlägg då vi snart uppnått maxkommentarerna på förra!

Senaste frågan handlade om cravings, har ni några?!

Förra inlägget:

http://gravid.ifokus.se/discussions/585965538e0e7445a1001933-bf-augusti-2017?discussions-1

Anmäl
2017-02-15 21:52 #1 av: Kijsen

#298 åh jag är alltså inte ensam!! Gud, sålänge jag får potatis är jag nöjd liksom haha
Har ju alltid varit en köttälskare men kan nu istället bara bli sugen på potatisen och såsen man har till, mums!

Anmäl
2017-02-15 22:33 #2 av: Djurälskaren87

1# haha vad kul vi är två. Jag verkligen älskar det. Kan äta de jämt :)

Anmäl
2017-02-16 00:48 #3 av: Pontiac57

Den här gången har jag än så länge bara haft avsmak för det mesta hehe

Tror jag har känt dom första sammandragningarna nu också efter ett par tunga arbetsdagar. Betydligt tidigare än förra grav :)

Anmäl
2017-02-16 05:38 #4 av: mikkan01

Samma som #3. Har inga direkta cravings utan bara avsmak för vissa grejer. Ville ha massa surt i början på graviditeten, juicer, apelsiner, blodapelsin osv men det har avtagit.
Sambon får dock en jäkla massa cravings. Han är sympatigravid haha 😅

~mikkan
Medarbetare på Hår iFokus.

Anmäl
2017-02-16 08:22 #5 av: Lojs

Jag missade den här tråden när jag svarade i den andra, jag klistrar in min kommentar så att den hamnar rätt.

#298 Tyvärr, känner inte av några cravings, inte alls förra graviditeten heller. Lite tråkigt, jag hade gärna blivit sugen på något kul.
För mig är det mer att jag blir sugen på allt jag ser, om jag ser någon efterrätt på Facebook eller maträtt på tv, eller bara att jag kommer att tänka på någon mat så blir jag jättesugen och jättefixerad på just det just då, men det är grejer som jag gillar annars med, bara att jag blir jättesugen, även om jag är mätt eller så. :)
Min kropp tycker tydligen mest att jag ska gå upp en massa i vikt, trots att jag redan är överviktig så den borde vara nöjd. ;)

Potatissug skulle kunna vara att kroppen tycker du behöver magnesium, har du några kramper, typ i vaderna? Kramper kan vara tecken på magnesiumbrist. Du skulle kunna kolla vilken annan mat som är hög på magnesium och fundera på om du är sugen på det med. Teorin är ju att cravings kan tyda på ämnen kroppen behöver.

//Louise

Anmäl
2017-02-16 22:11 #6 av: Djurälskaren87

Gravings är inte så bra alla gånger haha. Jag vill ha mos igen nu när jag kommer hem.

Har ni börjat kolla på lite babysaker?

Anmäl
2017-02-17 00:03 #7 av: PerhapsimAnna

Jag har fått avsmak för det mesta men när jag är hungrig äter jag helst hamburgare haha :)
Vi har allt sedan innan så kommer mest bli blöjor :)

Anmäl
2017-02-17 00:17 #8 av: Kijsen

Vill även tipsa er som inte vet att det finns några gratis babyboxar som man kan få med lite smått o gott i till bebis och mamma :) tex så har Apotek hjärtat, apoteksgruppen, Loyds apotek, babyproffsen och libero gratis boxar.

Anmäl
2017-02-17 11:45 #9 av: Nalaa

Så då är det kanske inte konstigt med sammandragningar redan? Har fler känt av det?

Vi har också allt förrutom dubbelvagn, ny stor säng till dottern så bebis kan få spjälsäng och blöjor:-p

Jag blir inte sugen på något specifikt utan det varierar men suget finns där absolut (tyvärr mest onyttiga saker som cheeseburgare, lökringar, Palle Kulingchoklad, ostchips och sånt:-p)... Åh, Max lökringar med sour cream and peppersåsen:-)

Anmäl
2017-02-17 11:46 #10 av: Nalaa

Magen börjar synas nu, i alla fall vi som vet om det tänker på det. Det är SÅ mysigt! Vår älskade lilla minibebis!

Jag försöker komma ihåg att ta bilder varje vecka, det gjorde jag med dottern med, det är kul att ha! Hoppas dock inte att jag blir lika stor den här gången men eftersom vi vet om att det blir igångsättning senast vecka 38 så har jag ju fem veckor tillgodo där eftersom dottern föddes i vecka 43:-)

Anmäl
2017-02-17 12:12 #11 av: mikkan01

Har inte känt av några sammandragningar än, ingen mage, inga direkta sug och nu dricker jag kaffe igen på daglig basis, något jag inte kunnat göra sen någon vecka innan jag plussat. Man får väl njuta av det, allt kommer väl på samma gång sen ;) Hoppas på en så lätt graviditet som möjligt.

Börjat kika runt på bebissaker, mest för att få ett hum på priser (herre vad dyrt allt är!!) och vad man vill ha.
Att hitta en vagn lär väl bli det svåraste. Vad jag läst mig till så föredrar jag nog emmaljunga (kommer bo på landet när bebis kommer) både på utseende och funktionalitet. Men det är ju så dyrt. Får hoppas att man gillar dom lika mycket när man testkört och sen hoppas på att man hittar någon billig på blocket. :)

~mikkan
Medarbetare på Hår iFokus.

Anmäl
2017-02-17 12:38 #12 av: Lojs

Vi har ultraljud på tisdag, så snart vi varit på det och sett att allt är ok så ska vi börja shoppa tänker vi. =)

//Louise

Anmäl
2017-02-17 14:12 #13 av: Nalaa

Ja, det är sjukt dyrt med bebissaker! Vi köpte vagnen begagnad (men oanvänd) och med den kom chassi, liggdel, sittdel, biladapter, babyskydd och två åkpåsar till ligg- och sittdel. Allt detta för 5500 kr:-)

Spjälsäng fick vi men annars har vi köpt allt själva. Mycket kläder från Tradera (ett klädpaket med över 30 plagg för typ 200 kr) och två besök i Ullared då vi köpte allt från nagelsax till badbalja och kläder. Sjukt dyrt men sjukt kul! Och man har ju kvar allting nu till bebis två så den hör gången blir det "billigare". Mamma sydde babynest och gav oss i present och sen har det ju trillat in en hel del leksaker och klädesplagg då och då från nära och kära:-)

Anmäl
2017-02-17 14:15 #14 av: Nalaa

Tror att det blir den här för vår del:

B-Agile Double från Britax är en robust och stabil syskonvagn, perfekt för den växande familjen. B-Agile Double är precis lika praktisk som B-Agile och ryms genom en vanlig dörröppning och kan styras med en hand. Vagnen har justerbart säte ända ner till liggläge, vilket gör att den även passar för nyfödda.

- Enhandsgrepp vid upp- och hopfällning med automatiskt lås när den fälls ihop
- Avtagbar sittdel
- Justerbart säte ända ner till liggläge
- Click & Go-adaptrar kan köpas till, vilket gör det enkelt att skapa ett travel system
- Lätt aluminiumchassi
- Ryms genom en dörröppning
- Inbyggd fjädring
- 5-punkts säkerhetssele som går att justera på höjden
- Låsbara svängbara framhjul
- Bekvämt mjukt vadderat handtag
- Avtagbar och duschbar sufflett med meshpanel
- Stor förvaringsficka i suffletten
- Rymlig varukorg
- Punkteringsfria hjul
- Hjul som går snabbt att ta av för en mer kompakt vikning
- Låsbara swivelhjul fram
- Inkluderar regnskydd

Maxvikt: 15 kg per säte
Mått: H104 x B78 x D105
Mått ihopvikt: H76 x B72 x D31 cm
Vikt: 13,2 kg

Anmäl
2017-02-17 21:17 #15 av: Fislisa

Svarade i gamla tråden haha

Jag har senaste veckan fått sammandragningar när jag går eller rör mig. Hade det med förra också.

Men däremot har jag sjukt ont ibland, oftast är det när jag ligger på vänster sida och ska vända mig. Inatt gjorde det så ont så jag fick tårar. Varför blir det så??

Inga cravings, typ ingen aptit alls. Fick tips om att hamburgare brukar gå bra, testade och spydde som en gris efter. Så det blir nog inga fler hamburgare för mig på länge :/

Jag har inte köpt någonting.
Vi ska byta rum med en av grabbarna, så jag vill ha det gjort innan vi köper grejer. Typ skötbord och sånt.

Kollar lite på vagnar men har inte hittat nån jag gillar än

Anmäl
2017-02-17 21:35 #16 av: Fislisa

Måste visa magen. Känner mig sjukt stor!
Är i vecka 16 (15+3)
Mina vänner säger att jag har tvillingar :@

Anmäl
2017-02-17 22:57 #17 av: Lojs

#15 Var får du ont någonstans när du ska vända dig?

//Louise

Anmäl
2017-02-17 23:17 #18 av: Fislisa

I magen, precis över blygdbenet typ.
Det är inte sammandragningar..
Antar att det är ligament eller nåt, väldigt obehagligt hur som helst :/

Anmäl
2017-02-18 00:54 #19 av: Pontiac57

Det är troligtvis ligamenten jag har problem med samma. Ingen fara men ont gör de :/

Vi ska endast köpa en syskonvagn och lite personliga grejer. Vagnen blir en emmaljunga double viking 735 då vi redan har en vanlig viking och jag ääälskar emmaljunga :)

#14 är inte den enbart framåtvänd?

Anmäl
2017-02-18 07:15 #20 av: Nalaa

Bra fråga! Det är den nog... Hittar ingen bild på den med framåtvända barn... Men det tror jag är vanesak:-)

Anmäl
2017-02-18 07:16 #21 av: Nalaa

Jo, man kan vända som man vill!

Anmäl
2017-02-18 09:00 #22 av: Djurälskaren87

16# är de första barnet? Min mage kom med i v 15/16.

Anmäl
2017-02-18 09:02 #23 av: Djurälskaren87

16# fin mage föressten.

Anmäl
2017-02-18 10:58 #24 av: Fislisa

#22 nej tredje :) men sju år sen jag var gravid sist :O
Såg ut såhär i vecka 23 med andra barnet ;)

Anmäl
2017-02-18 20:55 #25 av: PerhapsimAnna

#18 #19 Mina foglossningar satt endast i blygdbenet förra grav och det är som en svidande känsla samtidigt som det känns väldigt obehagligt och stramar ner i ljumskarna. Kanske kan vara de?

Anmäl
2017-02-19 11:39 #26 av: Kijsen

Är det någon som vet om massage är ok under graviditeten? Jag är i v.16 och har haft problem med min ländrygg sedan många år tillbaka och hade verkligen behövt en omgång snart :p
Nu menar jag djupgående massage och inte den där tramsiga avslappningstjofräsen som inte hjälper.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.