Annons:
Etikettlivet-efteråt
Läst 2391 ggr
Fien
2/11/17, 3:03 PM

Det här med kläder till barn...

Jag tror jag blir tokig! Rosa eller blått. Blommor eller traktorer. Prinsessor eller spindelmän…. hur kan klädkedjorna gå runt? Varför finns det inte mer neutrala kläder till barn? Precis gått runt i 1,5h och letat kläder till min dotter. Men eftersom jag vägrar köpa rosa prinsesskläder så har jag inte fått något uträttat. Och varför ska en tvååring kläder behöva se ut som något som hade passat bättre på en vuxen, med figursytt och skärningar för en kroppsform en tvååring inte har? Hur tänker ni kring detta? Var köper ni kläder? Tips om man vill ha mer könsneutrala kläder eller åtminstone inte rosa tyllkjolar.

Annons:
Agafia
2/11/17, 3:06 PM
#1

Du har ingen i din familj / släkt som kan sy ? Eller du själv 😉

Emo
2/11/17, 3:15 PM
#2

Jag sydde själv till mina och skrattade åt alla som förfasade sig över vissa plagg. Sonen kläddes i en rosarutig skjorta när han kom hem från BB. Dottern kläddes i riktiga jeans innan hon fyllde 1 år. Sådana fanns inte att köpa på den tiden.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2/11/17, 3:17 PM
#3

Polarn o pyret brukar vara en bra affär med mer "vanliga" barnkläder.

https://www.polarnopyret.se/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sparven88
2/11/17, 5:04 PM
#4

Jag håller med ang idealet. Innan jag fick min son var sambon och jag och "fönster-shoppade" lite, och vi såg jeans i slimfit för en 1-1.5-åring. Det är för mig helt obegripligt. Hur lätt kan det vara för de små att leka och röra sig i såna kläder?

Lojs
2/11/17, 5:15 PM
#5

Jag har haft samma problem med sonen när han var mindre. Allt jag ville ha var färgglada, slitstarka kläder som var sköna att röra sig i, men roliga färger får tydligen inte pojkar ha enligt klädkedjorna. Visst, det finns dyrare ställen med underbara kläder, men i den takt de blir för små så funkar inte det för mig mer än enstaka plagg. Visst, man kan köpa och sälja på Tradera, men jag tycker det blir himla jobbigt i längden och så kul tycker jag inte det är med kläder. ;) Jag antar att det är sånt som de flesta vill ha tyvärr, tillgång och efterfrågan och sådär. :( (Numera väljer sonen kläder själv, han är åtta år, han gillar döskallar och allmänt "coola" kläder, förutom att han älskar mysbyxor, så nu har vi inga problem).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

OlgaMaria
2/11/17, 5:55 PM
#6

Finns en hel del märken med mer unisexkläder och glada mönster och färger m.m. Googla runt och beställ på nätet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Niini
2/11/17, 6:02 PM
#7

Tycker Lindex har rätt bra utbud med bekväma, neutrala kläder :)

[Smulan_88]
2/11/17, 6:06 PM
#8

Jag brukar köpa kläder från H&M upplever mest stress av att shoppa i butik och mycket lättare att sålla över nätet. Kollade in nu och klart att det finns en hel del rosa men dom har även en hel del andra färger, dock går det ju åt pastell färger men finns lite av allt upplever jag. + bra priser.

OlgaMaria
2/11/17, 6:08 PM
#9

Håller med… orkar verkligen inte köpa grejer i butik.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
2/11/17, 7:38 PM
#10

Jag har köpt mycket second hand och köper alla färger. Sen har jag får mycket begagnade kläder av kollegor med bara söner. Elva har rosa kläder som hennes farmor köper och blå med traktorer som vi fått. Åhlens har en hel del neutrat också samt HM om man tittar på det som inte är för prinsessor… Köpt mycket från killavdelningen på hm.

Lilolizeit
2/11/17, 8:48 PM
#11

Tycker åhlens och lindex har bra neutrala kläder, jag har iaf vandrat på både tjej och killavdelningarna när jag handlat åt sonen. Kappahl tycker jag också har helt okej i de mindre storlekarna. Men det mesta har jag köpt begagnat på loppisar eller tradera då letat under unisex. Sonen har alltid klätt sig i neutrala färger. Håller dock med er om att alternativen ofta är prinsessa eller traktor!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

SaraC
2/11/17, 9:13 PM
#12

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Smulan_88]
2/11/17, 9:30 PM
#13

Geggamoja har ju endel med iof

Annons:
tlover
2/11/17, 10:42 PM
#14

Vi köper mest på secondhand, då går det ju att hitta lite ovanliga kläder om man har tur. Sen bryr vi oss inte om det är tänkt för killar eller tjejer. Dotterns favorit är tex en mörkblå tröja med polisbilar på

l'm back

[Nalaa]
2/12/17, 7:06 AM
#15

Jag tycker att det finns mycket neutralt på H&M och Lindex, och PoP med för den delen. Sen brukar vi köpa en del på Tradera, där finns hur mycket som helst:-) Något jag gillar på H&M är att de har tvåpack bodies och så är det "ta tre betala för två" vilket innebär sex stycken bodies för 200 kronor:-)

Fien
2/12/17, 8:10 AM
#16

Kan tyvärr inte sy kläder själv… annars hade det ju varit roligt. Hm och lindex tycker jag tyvärr tillhör värsta sorten. Går man in i deras butiker är det ju totalt uppdelat på en kill- och tjejavdelning… sen kan man hitta något enstaka plagg på någon av avdelningarna men generellt tycker jag att det är väldigt uppdelat tyvärr. Pop och me&i köper jag en del ifrån men som någon nämnde tycker även jag att det blir lite för dyrt att bara köpa där… vi har en ganska "vild" dotter så kläderna slits… sen blir det en del begagnat och Tradera också, ffa till förskolan. Jag blir mest väldigt ledsen av att se hur det ser ut i butikerna idag, och det utbud som finns och jag ifrågasätter varför det ska behöva vara så uppelat för så små barn? (Även för större barn men då kan de ju välja mer själva, men om alla andra tjejer har rosa tyllkjolar (för att det är det sim finns) så kommer ju min dotter också vilja ha det…)

Roxie
2/12/17, 9:26 AM
#17

Duns, villervalla, polarn o pyret, småfolk, me&i, mini rodini m.m för att nämna några som har könsneutrala kläder. Själv älskar jag Duns!

// Sofia

Roxie
2/12/17, 9:27 AM
#18

Köper mycket på Tradera.

// Sofia

[Smulan_88]
2/12/17, 9:37 AM
#19

#16 kag kommer nog upplevas som "världens hemskaste människa" med denna kommentaren. Har man gjort statementet "könsneutralt" så hoppas jag att man resonerat och även tänkt efter vad man skickar för signaler till sitt barn, För det är väll det som är grundtanken? Barnet ska få chansen att vara som det vill och känna att det är okej att se ut som man vill.? Jag tror att många fastnat i det moderna träsket (för det är just vad det är) att allt ska vara könsneutralt. MEN jag reagerar på att det slinker fram kommentarer dom exempelvis din Fien. "Om dom andra har kommer min dotter också att vilja ha en rosa tyll kjol"…. jaha men är det då inte okej? Hon har ju fått uppfostran att välja, eller? Jag upplever att många som är inne på könsneutralt sänder signaler att barnet i slutändan INTE får vara hur det vill, vilket från början väll var grundtanken? Flickor får vara könsneutrala eller maskulina i sina val. Och pojkar får vara könsneutrala eller feminina i sina val. MEN en flicka får i regel inte välja att vara feminin och gilla rosa och killar (fast det känns ändå som om det inte är lila hårt med pojkar, dom får använda blått och grönt) ska helst välja åt det femininare hållet. Jag köper kläder efter tre kriterier; komfort, hållbarhet och barnets vilja. Jag har nämligen två barn som KAN välja, den kommande får relativt könsneutralt men även "typiska" pojk och flickfärger, trotts att jag vet att det är en flicka. Sen om man utför detta icke vetenskapliga test (vilket det är för konsekvenserna av den halvdana neutraliseringen vet ingen vad det blir) Vad sänder man för signaler med sina egna kläder? Som mamma hoppas jag då att man inte använder ex; bh, spets underkläder, string trosor, tajta linnen och tröjor, korta klänningar och shorts. För det är kläder framtagna av män för att få en fröjd för ögat. Så jag kan då tycka att varför exprimentera med ens barn men inte föregå med gott exempel? Vet att det är ett trådkap, men vill veta hur man resonerar. Vart drar man gränsen och har man tänkt att det ska få för konsekvenser?

Roxie
2/12/17, 9:47 AM
#20

Mina kriterier är också hållbart, bekvämt, praktiskt och helst ekologiskt. Jag väntar första barnet (en pojk) och har hittills köpt kläder i alla möjliga färger, inklusive rosa och blått. Kanske var fel av mig att använda könsneutralt, för min poäng med färgglada kläder är att barnet ska få möjlighet att hitta sin smak. Skulle aldrig hindra mitt barn från att välja "pojkiga" kläder och färger om det nu är det han önskar. Men jag vill heller inte vara den som bestämmer att han ska ha "blått och tufft" bara för att han är just pojk. För mig handlar det alltså om att skapa förutsättningar för att barnet så småningom ska få hitta sin egna grej.

// Sofia

Annons:
Roxie
2/12/17, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

:)

// Sofia

Lojs
2/12/17, 10:41 AM
#22

#19 Jag tänker som #20 på ett ungefär. Tills barnet är gammalt nog att välja själv så väljer jag (enligt min smak) roliga, slitstarka och bekväma kläder. Jag gillar roliga färger och framför allt variation, är inte så förtjust i blommönster, figurer mm, men det slinker med ibland. 
När barnet är gammalt nog att ha åsikter om kläder så får det välja helt själv (inte sommarkläder på vintern eller så, utan inom rimliga gränser). Sonen har gått igenom perioder med traktorer, bilar, skylanders osv och har hela tiden valt väldigt "pojkiga" saker. Det är helt ok för mig, vill han vara "pojkig" så får han vara det, vill han byta och välja helt andra typer av kläder så är även det helt ok, han får vara den han är. 
Men fram tills barnet kan välja själv så väljer jag helst könsneutralt, för det är vad jag trivs med, och jag ser heller ingen poäng i sig själv att ge barnet en tydlig könsroll innan det är något barnet känner av själv eller efterfrågar på egen hand. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fien
2/12/17, 11:43 AM
#23

Bra skrivet #20. Jag är inte ute efter 100% könsneutralt som du verkar ha uppfattat det #18. Men jag har svårt att förstå det ideal som finns idag. Vår dotter har rosa, blå, grå, gröna, en hel del röda kläder för att nämna lite färger. Det har jag också. Och min sambo också. För att vi vill det. Enligt mig skulle barnkläder kunna vara mer färgglada och kunna passa både tjejer och killar. Det är ju inget konstigt om en vuxen kvinna har en marinblå tröja tex, men om min dotter har det så misstas hon nästan direkt en kille, för man följer inte mönstret… Jag är inte typiskt "flickig" själv utan jag har kläder i alla möjliga färger, men ffa kanske mycket blått. Jag tycker absolut att hon ska få välja själv när hon är stor nog att göra det. Men om alternativen att välja på är väldigt uppdelade på kön så blir det valet för mig väldigt konstigt… för mig är det nu lite som att butikerna styr marknaden och pojkar har blått och flickor har rosa… om det för flickor inte finns alternativ så blir ju valet enkelt (och ganska tråkigt).

[Smulan_88]
2/12/17, 11:47 AM
#24

#20 #22 jag håller helt till fullo med om det ni skriver. Men ser ofta att det kommer kommentarer som visar på att det INTE är okej med vissa mönster/färger. Och undrar då om dom har blivit uppmärksammade på att dom säger "emot sig själva" genom att i slutändan inte låta barnet välja. Vilket väll ändå är grundtanken med könsneutralt?

Fien
2/12/17, 11:53 AM
#25

#24 ja när barnet är moget för det, jag anser inte att en tvååring är mogen att ta beslut om sina kläder… Sen verkar du ha mycket mer värdering i ordet könsneutral än vad jag har. För mig handlar det mer om att jag tycker att marknaden är väldigt begränsad i långa butiken.

OlgaMaria
2/12/17, 12:13 PM
#26

Det är inte butikerna som styr utbudet, det är konsumenterna. På Åhléns.se är kläderna bara uppdelade efter storlek, inte kön.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jackiejohn
2/12/17, 12:25 PM
#27

Min stora tös har alla färger, allt från marinblått till rosa, gult, grönt, beige, vitt,svart, grått rött,lila osv med olika tryck på…prickar, blommor, texter, bokstäver, djur etc. Köper nästan uteslutande alla kläder på H&M men även lindex och kapphal. Hon har aldrig blivit misstagen för att vara pojk? Däremot fick hon frågan av en äldre herre om hon var pojk eller tös när hon var klädd i rosa från topp till tå 😅 (rosa overall och mössa) Hon är snart 2,5år men hon får ha vilka kläder hon vill när hon börjar bestämma själv. Är helt ärligt lite trött på allt tjata om könsneutralt hit och dit, hörde här för ett tag sen att man ska säga "Jag har två barn" och man får inte säga som i mitt fall då "Jag har två döttrar" för då ger jag dom en könsidentitet… ett sidospår förvisso men ändå, jag tycker det är enkelt att handla jag köper de jag finner snyggt och praktiskt. Vi bor på gård så hon har blåställ men ingen tror ju hon är pojk för de? Det är långt ifrån enbart rosa tyllkjolar och blåa tröjor med traktorer på det finns ju allt däremellan i alla möjliga färger/mönster på H&M bla :)

Annons:
Sarah
2/12/17, 1:09 PM
#28

Bara för att det är uppdelat i butikerna så betyder det inte är man är låst till flickavdelningen om man har en dotter. Att klä sitt barn neutralt innebär inte att man bara använder neutrala färger. Neutralt innebär att man inte låser barnet i en klädstil. E väljer mer och mer vad hon vill ha nu och då finns det flera stilar att välja på.

Sarah
2/12/17, 2:29 PM
#29

Sen håller jag inte med om att bhs finns till för män, bh finns till för att ge brösten stöd :) stringtrosor är inte heller bara för männens skull, iaf jag använder dem av praktiska skäl, som när jag rider. För mycket tyg mellan benen annars :p Man ger konstiga signaler om man fokuserar för mycket på utseende, punkt. Om allt handlar om att dottern ska vara söt eller sonen stark. Man ger felaktiga signaler om man står och synar sig själv i spegeln dagarna i ända, eller om man kommenterar utseenden negativ /för ofta. Att vi väljer alla färger handlar mycket om hur vi vill att andra ska bemöta dottern. Om hon kläs endast i rosa fluffiga klänningar, vad är det första andra människor säger till henne då, varje dag? Ååååh vad söt du är!! Det vill jag undvika så länge det går. Hon är skitsöt, men det är inte hennes viktigaste kvalitéer, jag vill att folk ska se förbi kläderna och ge henne komplimanger och kommentarer om den hon är som person.

[Nalaa]
2/14/17, 8:18 PM
#30

Vad synd att inte alla butiker kör samma upplägg, i vår stad är det inte uppdelat utan allt hänger i samma utrymme (i alla fall för små barn, när man sedan kommer upp i storlekarna 92 och uppåt är det uppdelat)!

JossanH
2/14/17, 9:36 PM
#31

Har 2 döttrar. En på 2,5 år och en på 4,5 år. Båda har tagits för pojkar när de varit små pga att vi inte uttryckligen har klätt dom speciellt "flickigt". Jag gillar färger, jag gillar bekväma kläder och jag gillar när det är praktiskt att leka i. Rosa hör inte till de färger jag föredrar och därför har vi få plagg som är rosa från då barnen var bebisar. Jag har idag en 4,5 åring som alltid vill köpa klänningar. Som leker "Frost" mest hela tiden. Som vill vara prinsessa och ha rosa och glitter i mängder. Jag lägger ibland fram kläder som "förslag" men oftast klär hon sig som hon vill ändå. Oftast i klänning. Nu är iaf perioden över då hon helst hade 4-5 klänningar på sig samtidigt 😅 Och 2,5 åringen då!? Jo hon ser ju upp till sin syster och kör också mycket klänning och prinsessa just nu. Ingen som känner mig väl hade väl en tanke på att våra barn skulle springa runt i tyllkjolar och klä sig som prinsessa var och varannan dag. Men så är det. Och så får det bli. Jag hade önskat en mer neutral stil men vad tusan, de måste få välja också. Ibland blir det kalsonger med dinosaurier på, tigerrandiga byxor med en pastellig klänning till och gröna strumpor. Så länge de är någorlunda hela och rena så 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
2/15/17, 5:54 AM
#32

#31 4-5 klänningar samtidigt? Hur kunde hon röra sig? :D Det där med kläder är egentligen så löjligt. När blöjbarn kommer med så tighta jeans att jag knappt får av dem så har det gått för långt. Jag strävar till mjuka,sköna kläder som barnet fritt kan röra sig i. Resten struntar jag i. Men nog är jag så "programmerad" att jag redan undrar om en eventuell lillasyster skulle kunna ärva Joels pyjamas med bilar på….

Surpan
2/15/17, 7:03 AM
#33

Jag har samma problem när jag letar kläder ibland. Jag vill bara ha barnkläder i roliga färger och mönster. Nu är vårt barn inte ens född ännu så vi kikar mest på barnkläder i små storlekar, vilket i och för sig är astråkigt eftersom det mesta till nyfödda är typ vitt, grått eller blekrosa. Och det är väl okej men jag föredrar roliga färger (vad har hänt med oranget? Jag älskar orange och gult, hittar inte ett enda plagg i butik…)

Det jag verkligen inte förstår är det här behovet av att klä ut sitt barn till små vuxna och att pynta dom. Är barn inte tillräckligt söta som dom är?

Hårband trots att barnet knappt har hår, volanger, klänningar… Och till pojkar hårda skjortkragar, fluga, hängslen. Som #32 säger, små jeans. Varför? Saker som inte har någon funktion, det ska bara se sött ut trots att det antagligen är obekvämt för barnet.

Det är bara ett litet steg under bikini och örhängen på småbarn tycker jag.

/Surpan

JossanH
2/15/17, 7:34 AM
#34

#32 ja du, ibland klämdes det på en kjol eller 2 också :P. Liten och tunn med lite lösa klänningar, då är det inga problem att klämma på sig många. ang pyjamas och liknande så avskyr jag att det på den fronten ofta är väldigt uppdelat i tjejigt och pojkigt så har mest handlat på "killavdelningen" av den enkla anledningen att de haft mer neutrala pyjamaser där och inte med en massa volanger eller nattlinnen som vi tycker är väldigt opraktiskt då vi sover med öppet fönster och det blir kallt om täcket åker av. #33 ja jag har själv varit extremt känslig mot hårda material som liten så blir automatiskt att jag undviker det till barnen också. Förstår inte heller varför kläder ska vara så tajt. Äldsta har alltid varit väldigt tunn i kroppen och ändå har vi ett par tröjor (som vi fått) från hon var 1-1,5 år som satt tajt på hennes små armar. Vilka barn är de sydda till egentligen!?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[Nalaa]
2/15/17, 9:36 AM
#35

Precis som vi klär upp oss inför fest tycker jag att det är kul att sätta upp håret på dottern eller låta henne ha hårspänne, det blir ju extra fint med. Sen håller jag med om att sätta hårband och grejer när barnen inte ens har hår men för vår del (son har fått klippa håret på vår tiomånaders dotter redan tre gånger) har det inte bara varit av kosmetiska skäl utan också av praktiska eftersom hon får håret i ansiktet annars:-) Ja, kläderna ska ju vara sköna för dem, det är verkligen det viktigaste. Men jag måste säga att jag gillar Newbies jeans, de är mjuka och har ett annat tyg på insidan som är mjukare mot barnets hud:-)

[Nalaa]
2/15/17, 9:36 AM
#36

Precis som vi klär upp oss inför fest tycker jag att det är kul att sätta upp håret på dottern eller låta henne ha hårspänne, det blir ju extra fint med. Sen håller jag med om att sätta hårband och grejer när barnen inte ens har hår men för vår del (son har fått klippa håret på vår tiomånaders dotter redan tre gånger) har det inte bara varit av kosmetiska skäl utan också av praktiska eftersom hon får håret i ansiktet annars:-) Ja, kläderna ska ju vara sköna för dem, det är verkligen det viktigaste. Men jag måste säga att jag gillar Newbies jeans, de är mjuka och har ett annat tyg på insidan som är mjukare mot barnets hud:-)

Upp till toppen
Annons: