Annons:
Etikettväntar-barn
Läst 694 ggr
[Thiah]
2017-02-10 12:25

Ni som väntar andra, tredje,fjärde...?

Hur har ni som väntar ert andra, tredje osv.. barn förberett redan existerande syskon?

Har ni t.ex. pratat eller läst böcker?

Annons:
Fien
2017-02-10 12:30
#1

Jag har sagt att lillasyskon är i magen på mig. Det har resulterat i att hon nu går runt och säger sitt namn + bä (bäbis) och pekar på sin egen mage… hon är två år. Supersöt tycker jag! Tänker att vi får prata med om det ju mer det närmarsig och ju större min magen blir. Läsa böcker och helt enkelt prata om det.

MinnaJosefin
2017-02-10 12:51
#2

Väntar andra barnet och min son blir 6 år nu i mars. Han förstod ju direkt vad det innebär då han pratat lääänge om att han vill bli storebror plus att han är i den åldern han är i, så han förstår det lixom:)

soundtrack
2017-02-10 13:22
#3

Alice fick en kusin i somras, när hon var 2. Vi förklarade för henne då att det bodde en liten bebis i Emmas (min syrras mage) och sen försvann ju Emmas mage när bebisen kom så det sambandet kopplade hon då. Vi berättade för Alice efte kub:et, att jag hade en bebis i magen precis som Emma hade haft. Hon fattade direkt vad det innebär o drog paralleller till sin kusin. Efter RUL berättade vi att bebisen är en lillasyster o nu pratar vi om o med lillasyster varje dag. Alice klappar o pussar mycket på lillasyster (magen) o pratar mycket på förskolan att hon ska bli storasyster. Hon leker mycket med dockor o det är mycket blöjbyten, köra runt i vagn osv o hon vet att hon ska få hjälpa mig med det sen :) vi har läst lite böcker om småsyskon också. Det känns som att Alice har förstått väldigt väl att det snart kommer en bebis, men hon förstår ju inte fullt ut exakt vad det kommer innebära ;)

Lojs
2017-02-10 13:37
#4

Sonen är 8 och har tjatat om ett syskon i ett par år nu, så han är minst lika glad och förväntansfull som jag och maken! Dagen efter vi berättat för honom hade han berättat för hela klassen, han är himla glad och stolt.
Det jag tänker på är att prata om de jobbiga sidorna med, så det inte kommer som en överraskning.
Jag tror inte han riktigt har insett att jag kommer älska och bry mig om bebisen lika mycket som jag älskar och bryr mig om honom, det kan ju inte vara lätt att vara ensambarn och mammagris och sedan få konkurrens, oavsett hur mycket man sett fram emot ett syskon. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jackiejohn
2017-02-10 17:14
#5

När magen började växa så sa vi bara att det är en bebis i mammas mage, sen började hon självmant pussa/gosa och klappa på magen. Och då sa vi bara "åh får bebis en puss, va snäll du är" tex. Så nej inga böcker eller dyl hon förstod ändå och kopplade snabbt ihop när lillasyster var född att det var bebis som vart i mammas mage. Hon blev 2 år i november-16 :)

Lilolizeit
2017-02-10 17:51
#6

Vet inte om sonen förstår faktiskt.. han är snart 20månader. När jag säger att jag har bäbis i magen så nickar han, kittlar mig och säger "bebis killikill" haha alternativt lyfter upp min tröja för att se om de finns ett barn där eller om det är magen. Extremt gulligt, men tror inte han hänger med på att det kommer ett syskon..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[Nalaa]
2017-02-11 10:23
#7

Vår dotter är bara tio månader gammal så jag vet inte hur man kan förklara eller förbereda henne. Hon sparkar när hon ligger på skötbordet och då säger jag att hon måste vara försiktig för det är en bebis i mammas mage:-p Men hon är ju så liten själv så hon förstår ju inte - vi får nog mer försöka ordna praktiska saker, så som sovplats och så där så hon inte blir avundsjuk när bebisen kommer för att den plötsligt tar hennes säng och liknande:-p

Juvela
2017-02-11 10:23
#8

Vi pratade mycket om det. Stora syster var ju 5,5 när de var dags så hon förstod ju mycket och hade också längtat efter att bli stora syster. Men vi läste även en bok som heter "Snart ska vi ha en baby!"

lkmf
2017-02-12 00:17
#9

Vi har prata lite om det men vet inte hur mycket han förstår då han bara är 1 år.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Upp till toppen
Annons: