Annons:
Etiketthälsa
Läst 1523 ggr
RoxannaS
2017-02-09 12:36

Problem med ägglossning

Börjar återgå i mina tankar igen kring problemet jag har med min ägglossning. När jag gjorde abort pga MA i somras så sa läkaren att det ser ut som att jag har pco. Men jag fick ingen diagnos på det och jag fick inte heller någon hjälp med det. Hon skulle ringa tillbaka i november för att kolla hur det gått. Och visst har jag haft något liknande mens 1 gång i månaden sen dess och då tyckte läkarn att det lät som att det var på G med ägglossningen också… Fram tills i Januari månad. Då jag är säker på att jag fick ägglossning den 11:e. Mensen blev fruktansvärt sen. Räknade först 14 dagar efter ÄL och sen ytterligare 12 dagar innan den här konstiga blödningen dök upp. Den ser inte alls ut som mens. Den är jätte mörk brun, slemmig och mer som mensen som jag haft när jag inte haft ÄL. Jag har en fruktansvärt molande värk i högra äggstocken (?) just nu och jag fattar seriöst ingenting. Varför blev mensen så sen om jag nu inte blev gravid och varför blev den så konstig över huvud taget? Min vanliga mens när jag har ÄL brukar vara klarröd och lite tjockare liksom. Nu är det mörkt brunt, blaskigt och slemmigt. Och väldigt snålt i mängden. Men inte ens när jag inte har ÄL har den den här färgen. Utan är fortfarande mer åt det röda hållet. Vet inte riktigt vad jag ska tro längre. Håller på att bli galen. Har skickat efter en tid till gynläkaren. Nu får dem ju faktiskt ta och kolla upp mig ordentligt tycker jag. Men kände ändå att jag ville ha någon att bolla lite tankar med. Så jag tänkte kolla med er som har typ pco eller andra svårigheter eller kanske bara erfarenhet eller så vad ni tror om det här?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[Thiah]
2017-02-09 13:25
#1

Jag tycker det är så trist att det ska ta sådan tid innan ni får hjälp med sånt här. Misstänker som pcos är det väl bara att fortsätta utreda och inte tvinga dig att vänta, skriva till gyn själv osv…

RoxannaS
2017-02-09 13:31
#2

#1 Ja jag menar ju det. Det är helt vansinnigt. 

Tog mig liksom 3 1/2 års tid att bli gravid första gången med regelbundet sex liksom, och då blev det missfall, gick 2 månader tror jag, sen blev det missfall igen, sen gick det 4 månader och sen fick jag behålla graviditeten den gången, och nu gick de ju liksom 1 1/2 år igen innan jag blev gravid, vilket slutade med MA… 

Och ändå så tycker inte läkarna att jag behöver någon hjälp. Nä men hallå 3 av 4 av mina graviditeter blev ju avslutade innan vecka 8.. Något stämmer ju inte? Och varför ska de ta så lång tid att bli gravid för? Jo de sa ju läkaren själv, att jag har massa äggblåsor men troligtvis släpper dem inte speciellt ofta med tanke på att de var fler än vad man normalt har i äggstockarna samtidigt.. Och jag får ju molande värk i äggstockarna flera gånger per månad… så troligtvis kommer de nya äggblåsor hela tiden också så det blir tryck i äggstockarna.. 

Så jag fattar inte hur det inte kan vara värt att göra något åt? Ska jag behöva gå runt med detta elände med molande värk konstant pga att dem inte tycker att jag behöver hjälp?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Thiah]
2017-02-09 14:59
#3

När man läser om flera här på forumet som har stora problem så blir man bara matt. Så himla trist att det ska vara bökigt för 9/10 kvinnor att ens få hjälp!

RoxannaS
2017-02-09 15:09
#4

Ja det är helt vansinnigt. Min kompis fick hjälp direkt. Hon fick diagnosen direkt. Och det höll på att knäcka mig. Fy vad förbannad jag blev. Känner mig så sviken av vården… Ringde i alla fall gyn idag. Har sån jädrans molvärk i höger sidan av magen just nu. Håller på att bli tokig. Fick veta att de är väntelista på att få tid till läkaren där… Men blev uppsatt på den i alla fall. Så skulle jag få en kallelse om ett par veckor sa hon.. :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Fialisa94]
2017-02-09 15:21
#5

"Ett par veckor" brukar i min erfarenhet betyda typ 2 månader. När jag stod i kö för KBT terapi hos psykiatrin blev "ett par veckor" nästan 1,5 år. Men hoppas dem har bättre koll på gyn. Får du inte kallelse inom 4 veckor så är det bäst att ringa och påminna.. suck!

Fien
2017-02-09 15:53
#6

Ja ett par veckor blev åtta månader för vår dotter… då ringde jag efter en månad men vi var i kön och skulle bli kallade när det var vår tur. Du kan ju alltid prova att söka akut om du har ont av det, det kanske kan snabba på förloppet lite. Tyvärr tror jag inte ni är prioriterade när det kommer till fertilitetsundersökning då ni redan har ett barn på "naturlig väg", även om det tog tid… så bättre är kanske att söka akut för smärtan/illamående/obehag som pågått en längre tid och inte blir bättre.

Annons:
RoxannaS
2017-02-09 16:40
#7

#5 Ja det är det jag är rädd för också. Men fick i augusti en telefontid i slutet på november. Och den höll dem. Så de känns som att de kan finnas lite hopp ändå. Ska absolut hålla koll så det inte tar för lång tid. :/ #6 Men fy vad skamligt. :( Det är ju inte ont så pass att jag lider av det. Anser inte att jag behöver hjälp akut. Har ju alvedon 665 mg som jag fick pga mensvärken och magkatarr och då bör man inte ta Ipren. Det var inte fertilitetsutredning jag tänkte på heller. Jag vet ju att jag kan bli gravid på naturlig väg. Men när kroppen håller på att krångla såhär så tar det hårt på mitt psyke. Det är vad jag vill ha hjälp med. Få bukt på vad kroppen sysslar med. Få igång ägglossningen. Min kompis fick tabletter för ändra hormonen i kroppen så kroppen kan göra äggen mogna så man får ägglossning. Det är vad jag hoppas på att kunna få också. För jag vet att jag har problem med hormonen när det gäller för äggen att mogna. Det sa ju läkaren också. Mår inte illa heller. Har mer molande värk i höger äggstock. Vilket jag aldrig haft i samband med en blödning men i samband med att jag borde ha ägglossning och den inte kommit. Får molande i äggstockarna 2 ggr per menscykel. Ena gången på ena sidan andra gången på andra sidan. Sen kommer mensen. Men den här gången stämde ingenting. Kissar oftare än vanligt. Fick ömma bröstvårtor. Uppblåst mage. Och enligt killen har jag betett mig lite mysko också så han trodde seriöst att jag var gravid. Men gravtestet säger negativt. Och den här blödningen började för 4 dagar sedan. Kom en liten fläck i bindan. Sen ingenting. Inte ens när jag torkade mig. Gick 7 timmar kanske innan nästa fläck kom. Först dagen därefter kom de mera. Igår kom de knappt någonting. Idag kommer de knappt någonting heller. Färgen är mysko. Konsistensen är mysko. Och stämmer inte alls med hur min mens dyker upp eller hur den beter sig. Normalt kommer mensvärken först. Drygt 1 timme innan mensen visar sig och då rinner det dugligt de första 3 dagarna så de går rakt igenom en normal tampong på Max 1 timme. Nu har jag kunnat haft samma 4-5 timmar och de har fortfarande inte blivit fulla liksom.. :/.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Fialisa94]
2017-02-09 22:29
#8

Om du vill prata med någon snart och bolla tankar så kan du ju ringa 1177 och fråga vad det kan bero på om det inte är graviditet! Dem brukar vara väldigt snälla dem gångerna jag ringt dit!

RoxannaS
2017-02-09 23:15
#9

#8 Ringer inte dem mer än nödvändigt. Har aldrig fått någon bra respons därifrån och det slutar alltid med att dem ändå ber en att vända sig till vårdcentralen eller akuten. Förr förra gången jag ringde dem så hade jag tydligen en blodpropp.. De var en överansträngd muskel pga att kräkande.. så nä de kommer inte på tal i första taget. :/ annars hade jag ringt dem direkt.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2017-02-10 14:55
#10

Men gud vilket roligt liv jag har just nu. Mensen är på väg mot sitt slut. Har bara trosskydd nu och de kommer inte ens något i den utan bara när jag går på toa och torkar mig blir de lite rosa. Men jag har fått tillbaka molvärken i magen?? Vad tusan är det här?


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Fialisa94]
2017-02-10 16:05
#11

Hur längesedan är det sen du tog ett gravtest nu? :)

RoxannaS
2017-02-10 16:39
#12

#11 3 dagar kanske? Men det var negativt då vet jag. Inte ens en antydan till sträck. Vore konstigt om jag skulle vara gravid trots blödningen. Har varit helt blödningsfri de andra graviditeterna. :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Smulan_88]
2017-02-10 18:46
#13

Vårat första barn tog 13 månader, när vi försökt med andra barnet valde vi att söka hjälp efter 2 år. Dom berättade då att IOM att vi fått ett eget biologiskt barn så OM det skulle behövas en ivf så skulle vi få bekosta den själv. Dom satte hur som helst upp oss i kö. Efter tre månader så kom en bekräftelse att vi hade fått en tid, 6 månader senare. Så det kan ju ta lite tid, men blir man inte gravid så är ju det lite "samma" läge, bättre att sätta upp sig i kö än att vänta förgäves kände vi. Dock hann det att ta sig 4 månader innan på påbörjad utredning. Nu med nummer tre tänkte jag som så, min syster har nämligen pcos och har därför av läkare blivit ordinerad hormonellt preventivmedel för att på så vis hålla kroppen och dess hormoner på en bra nivå. Hon har blivit gravid efter 1-2 försöket med alla sina tre barn. Så jag kände att jag ville testa om det fanns något samband, har läst runt lite och det är många av dom som äter vanliga p-piller som det tar sig 1-2 gången. + att jag läste någon stans att 3 första månaderna efter p-piller stopp så kämpar kroppen så otroligt mycket att komma tillbaka hormonellt att man har alltid ägglossning dom månaderna. Man skulle då helst äta p-piller minst 6 månader för att kroppen skulle "fatta" principen. Sagt och gjort eftersom första barnet tog 13 månader att få till och andra barnet tog 2,5 år så upplevde jag att jag inte hade något att förlora. Min BM sa dock att för att BLI gravid så rekommenderar dom ju inte att man använder preventivmedel. Så man får väll ta det med en nypa salt ; ) MEN denna gång funkade det iaf för oss, på andra försöket tog det sig. ---- Tänkte en tanke.. till Roxanna iom att du har fått missfall och har svårt att bli gravid. Du har inga problem med sköldskörteln typ hypotyreos? För omedicinerat kan det ju försvåra och även leda till missfall

Annons:
RoxannaS
2017-02-10 18:57
#14

Problemet är att min kropp inte klarar av hormonbaserade preventivmedel heller. Kan inte äta varken p-piller eller mini piller så det hjälper tyvärr inte. Möjligtvis hormonspiralen kan ha hjälp eftersom jag blev gravid några månader efter att jag tog ur den. Men kroppen försökte stöta ut den och den fick mig att må psykiskt dåligt pga rädslan för att sätta in den efter första försöket hamnade fel. Så det är ingen metod jag väljer igen bara för att heller. :(

Sköldkörteln har jag precis kollat upp. Har det ärftligt i släkten men mina provsvar skulle vara utan anmärkning så. :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
RoxannaS
2017-02-13 22:54
#15

Känns fortfarande sjukt. Något stämmer fortfarande inte… Det ilar liksom fortfarande i musklerna i brösten. De har de aldrig gjort förut förutom när jag varit gravid…? Mår illa. Känner mig yr och får blodsocker fall. Men de molar fortfarande i vad jag misstänker är högra äggstocken. Speciellt efter sex. Så sjukt att det ska ta sån tid att få hjälp att komma till en läkare på gyn för att få börja gräva i vad det är frågan om… Verkar ju bero helt på vart man bor någonstans. En vännina till mig fick liksom vänta max 1 vecka och gick därifrån med piller för att både sätta igång äggstockarna och sätta igång mensen.. Varför skiljer de sig så? Hade jag kunnat och haft möjlighet hade jag också vänt mig dit. Men de är 7,4 mil enkel resa dit och jag är utan bil.. Blir för bökigt och dyrt att åka kommunalt. Men de börjar tära på mitt psyke att kroppen helt plötsligt bara får spel. :(


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
zakkris
2017-02-14 06:28
#16

Jag visste inte att jag hade problem då jag gått på p-stav i flera år, och efter det hade jag konstig mens, men tänkte att de är väl bara efter det. Men nu 5 år senare har jag än problem. Har heller inte fått diagnos, men vet att jag har pco efter att vi gick på utredning, men pga min man har problem med så behandlas jag inte för det för de kommer inte hjälpa oss utan bara slösa pengar. Och i början av mars ska vi till första mötet för ivf. Ibland måste man tyvärr ligga på ganska hårt för att komma nån vart, vilket är tråkigt

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Upp till toppen
Annons: