Annons:
Etikettförlossningen
Läst 2590 ggr
Surpan
2/3/17, 9:50 AM

Akut kejsarsnitt, uppvak

Jag skulle vilja förbereda mig lite mer på akut kejsarsnitt. Jag är förlossningsrädd men har valt att försöka föda detta barn vaginalt. Trots det så kan det såklart fortfarande bli akut kejsarsnitt, så jag undrar om det finns någon här som vill berätta lite om sitt kejsarsnitt? Jag ska föda på Karolinska Solna i Stockholm så om någon har gjort ett kejsarsnitt där så är det av extra intresse!

Jag oroar mig framförallt för första tiden efteråt. Jag känner starkt obehag mot att bli lämnad ensam på uppvaket, vilket jag har förstått är det normala om kejsarsnittet sker utanför "kontorstid". Kan jag vägra att köras till uppvaket/skiljas från mitt barn? Om det skulle bli så att de måste ta barnet från mig på grund av medicinska skäl, och att pappan då kommer vara med barnet, kan de ringa någon annan anhörig som kan vara med mig på uppvaket då?

/Surpan

Annons:
OlgaMaria
2/3/17, 10:07 AM
#1

Du kan säkert ringa en anhörig själv eller be pappan att ringa efter någon. Dock är det bra om du använder tiden på uppvaket till att bara ta det lugnt och vila. Jag har gjort två kejsarsnitt och efter det första var min syster med mig på uppvaket, vilket var trevligt, men jag hade nog vilat mer om hon inte varit där. De första timmarna är du bra smärtlindrad så det är bra timmar till att bara vila så mycket du kan så du är piggare sen när du ska vara med bebis. Man kan också tänka att hela situationen ger en fantastisk möjlighet för pappa och bebis att bonda på ett sätt de inte skulle få chans till om du var där första timmarna. Sen blir det din tur.

Jag tror det normala är att du körs till uppvak oavsett vilken tid på dygnet det är, men jag vet inte hur de gör på KS, men jag kan inte tänka mig något annat. Nej, du kan nog inte vägra att köras dit, men de kommer hålla dig där så kort tid som möjligt, och du kommer vara ordentligt övervakad där så du behöver liksom inte känna dig ensam, men pappan och bebis kan ju inte vara där förstås.

Efter mina kejsarsnitt har jag ändå fått en liten stund med bebis innan vi skiljts åt. Man är ju inte riktigt i skick att ta hand om bebisen så det kan också kännas lite jobbigt om man skulle få allt för mycket tid med varann faktiskt. Som sagt, det är väldigt bra att vila så mycket man kan första timmarna, och sen fokusera mer på bebis allt eftersom man piggnar på sig och får mer rörlighet.

Lycka till med allt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
2/3/17, 10:20 AM
#2

#1 Tack för svar! Jag känner som sagt starkt obehag/panik över tanken på att bli lämnad själv i en så utsatt situation. Men då kanske jag kan skriva i ett förlossningsbrev om det och ett nummer till en anhörig som de kan ringa om det skulle vara så. Som jag förstår det så körs man till uppvaket även på dagen, men då får pappan och bebisen sitta med brevid. Men det blev inte så för dig alltså?

Jag vill bara kunna ha någon där för tröst om jag skulle få ångest eller gråta. Flera timmar är lång tid när man är drogad, nyförlöst och ledsen.

/Surpan

[Thiah]
2/3/17, 10:31 AM
#3

Jag har varit på uppvak på ks av andra anledningar men aldrig fått ha en anhörig med mig. Syrran fick ena gången komma och sitta en stund men inte mera. Så jag vet faktiskt inte hur de gör efter kejsarsnitt där. Däremot är det mängder av sköterskor där så man är inte ensam och man hör dem hela tiden.

Lilolizeit
2/3/17, 10:41 AM
#4

Jag gjorde akut snitt och låg på uppvak, min son kom för tidigt så han var med ett helt team av läkare, min sambo gick sen mellan mig och sonen. Sonen låg på neonatalens akutrum, dom körde ner min säng till honom så fort det lugnade sig och jag fick då ha honom på bröstet för första gången. Sen åkte jag tillbaka, var helt slut och sov ett par timmar, sen när jag vaknade satt min mamma med mig på uppvaket. Sen när jag vaknat fick jag dricka å sen ner i rummet till sonen igen.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

OlgaMaria
2/3/17, 11:18 AM
#5

Ja nu blev jag osäker på om man ens får ha anhörig med sig på uppvaket. Tror att de kanske gjorde undantag för min syster (låg på hjärtuppvaket då och inte på förlossningen) och över huvud taget vill de ju ha så lite besök som möjligt för att minimera smittspridning - men också för att den nya familjen ska få så mycket lugn och ro som möjligt. Besök kan man ta när man kommit hem. Efter mina kejsarsnitt så har jag varit hög på glädje över att ha fått se min efterlängtade bebis. Så jag har varit superglad på uppvaket, hehe. Sen finns det massa personal och de är där för dig. Så om du skulle må dåligt, ha ångest, så kommer de göra sitt bästa för att hjälpa dig. Det gäller bara att acceptera det man inte kan förändra och göra det bästa av situationen. Och det bästa i den situationen är att vila. Man får se det som en del av hela processen. Min man+bebis har inte fått sitta med mig och då var det andra kejsarsnittet på dagen en tisdag. Men det kan ju vara olika. Många av deras regler är för ert bästa och för mig kan jag verkligen hålla med om att det är bäst att vara själv några timmar i alla fall. Efter mitt andra kejsarsnitt läkte jag och piggnade på mig väldigt mycket fortare än efter första gången, och en stor anledning till det tror jag var att jag vilade mer och var trygg i situationen andra gången. Jag kunde inte riktigt vila när min syster var där första gången och det var de enda timmarna när jag i princip inte hade ont så jag hade verkligen mått bättre av att bara vila då. För sen när smärtlindringen klingar av så kommer du må så mycket bättre om du vilat och slappnat av i några timmar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

oh-la
2/3/17, 11:27 AM
#6

jag låg på uppvaket på ks efter min förlossning. det var inget akutsnitt dock. hamnade på op eftersom moderkakan inte ville släppa av sig själv. jag var vaken under ingreppert, men ryggbedövad och fullpumpad med lugnande och spenderade ett par timmar där. kan säga att min upplevelse av både förlossningen, op och uppvaket på ks var fantastisk. hade underbara barnmorskor (en bm och en student) plus en supergullig undersköterska under förlossningen som var superlyhörda och gav mig en jättefin förlossning precis som jag ville ha den. på uppvaket var det också ett par urgulliga sköterskor som verkligen tog hand om mig, var inne och frågade hur jag mådde och var allmänt supergulliga.

barnmorskan och studenten hade hunnit gå av sitt pass när jag väl kom ner till familjen. dom kom istället upp till mig, på kvällen när dom gick på igen, på bb bara för att kolla hur jag mådde och om jag hade några frågor. undersköterskan träffade jag på gynakuten 4 veckor senare i danderyd och hon kom ihåg mig, pratade lite om förlossningen och allt runtomkring. jag hoppas verkligen att ks bjuder dig på lika go personal som jag fick. underbara!

jag fick inte med mig någon till uppvaket, men jag var så trött och full av lugnande att sköterskorna som var där och pratade med mig var nog. däremot tycker jag gott att du kan fråga din bm om möjligheten och kanske få det inskrivet i journalen, vid ett akut snitt brukar ju inte barnet må så bra, så frågan är om dom inte ligger på neo eller på observation, men fråga om dom kan ringa någon! jag passade på att sova. visst ville j ag till min bebis, men just då var jag så trött så jag var ganska nöjd med att bara få vara själv ett ögonblick.

Annons:
Surpan
2/3/17, 12:03 PM
#7

Vad fint att höra om era positiva upplevelser. Jag önskar att jag var lika stark som ni är! Jag är nog en väldigt ängslig person och har nog lätt för att känna mig sorgsen. Jag kan inte alls förstå varför det inte ska gå att ordna om det inte finns någon medicinsk anledning. Jag tycker det låter fruktansvärt att ligga i en sjukhussäng utan min man eller mitt nyfödda barn som jag sett fram emot så mycket.. 😭 Ingen som bryr sig om mig… Jag bedöms inte ens vara tillräckligt viktig i mitt barns första timmar för att få vara i samma rum. Usch.

#6 Jag har ring Auroramottagningen på Karolinska (jag har gått till dom under graviditeten). När jag berättat vad jag var orolig för så suckade hon bara och sa "Jaså sånt där". Fick en telefontid om två veckor för att prata om det.

Jag litar inte direkt på sjuksköterskor tyvärr vilket är ett problem i min förlossningsrädsla så att vara bland en massa sköterskor tror jag inte lugnar mig.

/Surpan

oh-la
2/3/17, 12:27 PM
#8

#7, jag förstår… Och jag lider med dig. Just förlossningsrädsla är så hemsk eftersom man inte kan göra något för att undvika det man är rädd för. Man liksom tvingas mot det som skrämmer en hur förberedd eller oförberedd man än är. Min situation var ju lite annorlunda eftersom jag hade min personliga läkare med mig hela tiden, min man. Det gav trygghet att veta att han hade koll. Jag hoppas verkligen att det ska gå bra och att du ska få en bra förlossning omgiven av lika respektfull personal som jag hade.

OlgaMaria
2/3/17, 12:33 PM
#9

#7 Du bedöms vara den viktigaste personen för resten av ditt barns liv, därför måste du få bästa möjliga vård och övervakning så man ser att du återhämtar dig som du ska efter operationen. Du och pappan kommer inte kunna vara närvarande båda två hela tiden. Ni måste dela upp det för att klara att vara bra föräldrar. Och det är bra att du får vila några timmar så att du orkar vara mer med bebis sen. Jag har väldigt mycket erfarenhet av att vara patient så jag kan delvis förstå bristen på tillit, men de flesta vill verkligen göra det bästa för dig, och hur det än är så har du allt att vinna på att hitta ro och vila i situationen. Man mår så dåligt om man hakar upp sig på saker man skulle vilja förändra men som man inte kan förändra. När vi fick vårt andra barn var jag så glad för alla besöksförbud. Det gjorde det enkelt för oss att säga nej till besök och bara ta allt i vår takt på sjukhuset. Över huvud taget var jag så mycket mer avslappnad och tog allt som det kom utan så mycket oro. Det var ju tack vare att det var andra gången, men jag vill peppa dig att gå in i allt som ligger framför med vila och tillförsikt. Det kan hända saker som inte är optimala, men oro gör inget bättre, utan snarare så blir allt så mycket lättare att hantera om man försöker slappna av och acceptera att det som händer, det händer, och jag klarar det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
2/3/17, 1:04 PM
#10

Tack så mycket. Vad ni är fina! Jag kanske letar för mycket efter nyckeln till en fin förlossning. Jag vill så gärna att allt ska bli fint och bra att jag vill göra vad som helst för det. Men ibland finns inget man kan göra. Vissa får inte den bästa förlossningen. Vissa får det skitjobbigt utan att man kunnat förhindra det innan. Det är skitjobbigt. Att vara rädd för allting. Men att ni ändå haft bra erfarenheter trots akuta snitt och separation tröstar en del i alla fall. Tack.

/Surpan

[Smulan_88]
2/3/17, 1:18 PM
#11

Jag vet inte riktigt om du vet skillnaden. Men ett akut kejsarsnitt behöver inte alls ifråga vara "akut", ett oplanerat snitt när man insett att vaginal födsel inte är möjligt kallad akut kejsarsnitt. Då läggs oftast en ryggbedövning och du får stanna på uppvaket tills det att din bedövning har släppt. Skulle det uppstå en akut situation så att bebis måste ut snabbt eller om andra omständigheter skulle förlossningen göra det "farligt/riskabelt" för dig eller barnet så utförs ett "urakut snitt", vid dessa snitt sövs man alltid. Och då handlar det ju om att du möjligtvis kommer sovandes till uppvaket och FU får stanna där och då tills det att de anser att läget är under kontroll och du är medveten och vaken. Oavsett så körs du till eftervården sen, där snittade personer får två-fyra dagars eftervård, information och bindning med bebis. OM inte det är någonting med bebisen i samband med födseln/om allt går komplikationsfritt så är ni separerade högst ett par timmar. Man kan inte vägra uppvaket, eftersom det är deras försäkran om att inte du är påverkad av narkos/bedövning. Och så att du inte har några farliga blödningar efter ett eventuellt snitt. Så de kommer att köra dig dit oavsett. Vad gäller sällskap så är man ju inte ensam då många sköterskor cirkulerar men alltsom oftast så brukar de inte släppa in anhöriga. Där och då, kommer du förmodligen inte känna av tiden på uppvaket som du hade gjort ex, idag under andra förutsättningar. Utan den "lilla stund" man ligger där så är det för att återhämta sig, och bearbeta det man varit med om. Lovar tiden går fort ;)

OlgaMaria
2/3/17, 1:28 PM
#12

#10 Det är bra tankar! :) Allt kommer troligtvis inte bli perfekt, men det kan bli perfekt ändå - dagen du fick möta ditt barn. Det är det enda som spelar någon roll i efterhand, att vi fick ta med vår bebis hem. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Smulan_88]
2/3/17, 2:04 PM
#13

#10 det är nog ganska vanligt att vara rädd för det okända, och det är ju tur att det finns någon att prata med. Det som är, är ju att de beskrivningar du får av oss är ju beskrivningar av våran "första gången" upplevelse så att säga. Jag förstår att förberedelsen gör att man känner sig lite mer trygg med det som möjligtvis kommer eller kan hända. Kroppen är fantastisk och det jag tyckte var det bästa med min första förlossning var att det onda kom ju inte pang bom, utan värkarna kom väldigt oregelbundet och ökade långsamt i styrka innan de blev regelbundna. Och den största skillnaden som är svår att förstå innan man har fått barn är att oftast så är det bara under värkarna som det gör ont, så det onda kommer och går. Det sitter inte i hela tiden. Sen va iaf jag så peppad på att få träffa min bebis så det gjorde att den onda känslan kändes som att varje värk var ett steg närmare att få träffa min bebis. Det som farsinerade mig var att från att det sista "ha så ont", så så fort bebisen kommit ut så går smärtan över. Är man rädd och känner att man inte har kontroll över smärtan eller läget, så finns det massor av alternativ vad gäller bedövning. Så prata med din barnmorska eller aurora om eventuell smärtlindring och vad det finns för alternativ och hur de olika fungerar. Håller tummarna att du får en lugn och harmonisk barnmorska vid födseln som vägleder dig i lugn och ro, informerar dig och erbjuder dig smärtlindrings alternativ efter vad hon anser är i behov. Man kan ju aldrig planera helt en förlossning och det gör ju att man blir osäker, men när väl kroppen börjar komma i gång så hinner man förbereda sig och gå in i det på ett sätt man inte kan tro är möjligt innan man väl är där. Du ska se att det kommer att gå toppen! Kram kram

Annons:
Pontiac57
2/3/17, 5:36 PM
#14

Jag fick ligga själv på uppvaket ca 1 h och det är för att dom ska ha koll på blodtryck osv. Hade sonen mått bra hade pappa och son kommit och hälsat på men han blev inlagd på neo så jag fick ligga själv. Men det som är bra med uppvaket är att man fick tid att andas och ta det lugnt och reflektera över snittet som för mig va lite traumatiskt. Med tanke på hur kort tid man ligger där så klarar man sig bättre själv tror jag :)

Surpan
2/4/17, 9:04 AM
#15

Det känns skönt att ni är flera som berättar att det inte var så hemskt som jag föreställer mig det! Jag hoppas verkligen att jag kommer kunna hålla mig lugn och så om det skulle hända. Det kanske inte känns så ensamt när man väl är där. Tack för pepp! (Inser mycket hur jag verkligen måste sluta googla och hamna på.. Öhm.. "Andra familjeforum" och läsa.. Där blir man ju vettskrämd, här får man stöttning och pepp. Tack igen.)

/Surpan

Madde
2/4/17, 10:15 AM
#16

Jag fick ett akut kejsarsnitt (han ville helt enkelt inte ut). Min sambo fick gå iväg med vår son pga att jag förlorade 1 liter blod och våran son hade 38,5 grader när han föddes. Vi sågs 2,5 timma efter operationen. Jag är väldigt nöjd över mitt kejsarsnitt, fantastiska människor som tog hand om mig under operationen. Väl på uppvaket hade jag en sjuksköterska som tog hand om mig de kommande 2 timmarna tills jag har fått blod, fått upp värmen och fått tillbaka känseln. Försök att inte läsa allt för mycket negativt. I de flesta fall går allt bra. Min kompis fick barn efter mig och hennes sambo och son fick följa med till uppvaket direkt. 😀

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Thiah]
2/4/17, 10:21 AM
#17

#15 svägerskan fick Google förbud vilket hon ännu håller fast vid. Hon blir lätt fanatisk när hon börjar läsa. Så Jo, sluta googla!

[Smulan_88]
2/4/17, 10:27 AM
#18

#15 och undvik familjeliv, har själv fått känslan av att de mest onödiga och okändlosamma kommentarerna tycks komma där. Ibland får man en chock vad folk anonymt där vräker ur sig. Här är det betydligt trevligare ton!! Du ska se att det kommer att gå jätte bra!! Ett tu tre sitter du med din bebis i famnen och alla orosmoment är som bortglömda! Kram kram ❤

Pontiac57
2/4/17, 1:29 PM
#19

Jag tänker även såhär att ja en förlossning kan vara skrämmande oavsett förlossningssätt men det är jätte viktigt att bortse från andra människors dåliga erfarenheter för det är ju deras syn, du kanske inte alls skulle uppleva det lika dåligt för det handlar ju mycket om hur du är som person. Försök bortse från allt negativt och försök se fram emot det för det är bland det bästa i livet att få se sin bebis för första gången, att få hålla den och pussa på den är oslagbart så försök tänka på det istället :)

Surpan
2/15/17, 9:04 AM
#20

Jag har nu fått prata i telefon med min aurora-BM och blivit lugnad och tröstad. Jag berättade även om denna rädsla att bli lämnad själv och hon garanterade att det inte hände om ingen medicinsk orsak låg bakom. Så länge min man är där så han kan hålla barnet så får de vara med mig på uppvaket. Hon skrev också in i journalen att jag verkligen inte könde mig bekväm med att separeras, för säkerhets skull. :)

/Surpan

Annons:
SaraC
2/15/17, 10:41 AM
#21

Jag har gjort akut snitt två gånger och varit vaken båda gångerna. Har inte varit på uppvak utan blivit körd tillbaka till förlossningen och fått lega där ett par timmar innan jag kommit vidare till BB. Fått ha bäbisarna (och maken) med mig i famnen hela tiden i princip 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ceciliaolucifer
2/19/17, 8:48 AM
#22

Har också gjort akut snitt och blev inte sövd :)

Surpan
2/19/17, 10:32 AM
#23

Här på KS blev man tydligen körd till uppvak i "de där två timmarna eller nått" som hon sa. Även på bara epidural alltså. Men som sagt så skulle vi få vara tillsammans även där så jag hoppas det blir så om det skulle bli snitt nu. :)

/Surpan

[GråHäxa]
2/20/17, 12:58 AM
#24

Efter mitt snitt blev jag körd med både min man och bebis till uppvaket. Hade dottern på bröstet och manen vid min sida hela tiden 🙂👍

Upp till toppen
Annons: