Annons:
Etikettförlossningen
Läst 1166 ggr
[Smulan_88]
2017-01-29 13:21

Stamcells donation isamband med födsel/förlossning

Hur ställer ni er till att donera eller att själva till familjen ta tillvara på stamceller i samband med födsel/förlossning? Jag funderar och funderar. Jag miste själv en lille ror när jag var 8 han var då 6 år gammal och hade blod cancer. Detta va -97 och då hade man inte kommit fram till det genombrott de gjort med stamceller utan strålning, cellgifter och benmärgstransplantation var hans enda alternativ. 1997 så överlevde 1 av 7 barn den cancerformen han hade idag är det 1 av 4 barn som dör. Så oddsen att överleva har helt klart blivit mycket bättre och då främst tack vare stamceller… Så jag funderar lite då detta är "sista barnet", bör eller behöver vi tänka över att göra en bra sak till någon som är sjuk? Alternativt spara OM något av våra barn blir sjuka? Det är ändå en relativt "lätt grej" att göra… Någon mer än jag som går i samma tankar? Eller kanske till och med börjar tänka lite på detta isamband med att jag nämner det? Hur tänker ni?

Annons:
[Smulan_88]
2017-01-29 13:22
#1

Sorry för stavningen, jag och mobilen tycks inte sammarbeta ;)

[Thiah]
2017-01-29 13:47
#2

Hade jag fått valet hade jag gjort det. Vi deltog i allt vi ombads vara med på. Tycker det är viktigt att ställa upp. Vi ombads vara med i 2 olika saker (kan inte minnas nu) och då var det blod från navelsträngen samt några droppar från Joel och mig.

[Smulan_88]
2017-01-29 14:11
#3

#2 intressant! Jag är också sån som tycker om att hjälpa i den mån jag kan. Så ska helt klart göra mer efterforskningar om detta, är ju "bara" i v.25+0 så hinner kolla upp detta lite till räknar jag med. Finns det någon som gjort detta själv tidigare kanske? Med erfarenhet.?

Lojs
2017-01-29 21:25
#4

Jag har läst på för lite för ett ställningstagande känner jag, jag vet inte hur de gör på vårt bb. Om det går att ta stamceller från navelsträngen och fortfarande få sen avnavling tills navelsträngen slutat pulsera känns det ok tror jag, men som sagt, vet inte hur rutinerna ser ut hos oss.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Smulan_88]
2017-01-29 22:27
#5

#4 nej men precis, jag skulle gissa på att det är endera eller. Sen är det ju inte alla sjukhus som kör på sen avnavling heller trotts att detta är best för bebisen då det kan handla om en blodvolym (+-) 30%. Så att läsa på är ju självklart det viktigaste och att den man har med sig är välinformerad om hur och vad som ska göras vid födseln. Som föderska är man ju så inne i allt annat så det är svårt att hinna med i barnmorskornas/förlossningsläkares hanterande av allt. Och det känns ju surt om de är snabba med klamp och klipper navelsträngen och dessutom att man senare går miste på både bebisblod och stamceller.

Lojs
2017-01-30 07:27
#6

#5 Man kan i alla fall begära sen avnavling överallt så vitt jag vet, så länge en själv och bebis mår bra och man inte måste separeras för att bebis ska få vård så fort som möjligt. När jag fick sonen för drygt 8 år sedan var jag väldigt noga med sen avnavling och då var det inte rutin på vårt bb eller särskilt vanligt som förfrågan, men det var inga problem att få det ändå. Min dåvarande karl var tydligt informerad av mig att han skulle ha koll och säga till om jag inte mindes/hade koll, men som det var hade jag bra koll själv jag med. (På andra saker med, som att be att inte få värkstimulerande som de ville ge typ på ren rutin mm).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: