Annons:
Etikettallmänt
Läst 1710 ggr
[Smulan_88]
2017-01-24 21:51

Rutiner vid minskade foster rörelser?

Jag har moderkakan i framväggen och känner därefter inte lika tydligt bebisens fosterrörelser. Jag är i v.24+2 men har sista två-tre veckorna känns sparkar dagligen, iof även under dagen idag. Men nu under kvällen är hon lugnare, dvs inga sparkar. Hon brukar alltid sparka på kvällen. Jag har två barn sedan tidigare så inte helt nybörjare på detta med att vara gravid, men då satt moderkakan i bakvägen. Hur och när bör man åka in och kolla upp? Nu ska jag ju visslingen in till barnmorskan i morgon, så tänkte nämna och fråga henne för jag upplever att sparkarna varit mindre kraftfulla än för tex en vecka sedan, men det kanske bara är att bebisen ändrat rörelsemönster.? när från vilka veckor åker man in till förlossningen och kollar upp rörelserna? Men äldsta barnet åkte vi in en gång men då va jag liksom i v.35 så då va det ju inga frågetecken..

Annons:
[Smulan_88]
2017-01-24 22:52
#1

Nu har hon vaknat, hon har förmodligen vänt på sig.. så istället för att sparka på sina vanliga ställen så sparkar hon  nu mot utgången och neråt. 

lugn igen 🤪

Pontiac57
2017-01-25 00:45
#2

Det jag fick lära mig att innan v 30 ffa är det vanligt att dom vänder sig och sparkar inåt så man inte känner rörelserna. Prova alltid att dricka ett kallt glas saft och lägg dej på vänster sida, kommer bebis inte igång så ring förlossningen. Jag åkte in 1 gång dagen innan bf pga sonen inte reagerade på alla grejer jag provade 8 h senare va han ute med akutsnitt :)

Alexzandra630
2017-01-25 10:28
#3

Är det någon som vet när man kan "läsa" bäbis rutiner? Min lille har väldigt varierande dagar och ibland blir jag lite orolig. Hur länge ska man vänta tex när det varit stilla innan man ringer? Förlåt för trådkap smulan

Fien
2017-01-25 10:47
#4

#3 min tjej hade noll "rutiner" i magen. Ibland sparkade hon mest på morgon, ibland fm, ibland em, ofta höll hon dock igång på natten sista veckorna. Hon var heller inte mönsterbarn när det kommer till ät- och sovtider när hon föddes (som vissa barn är). Tror det är väldigt individuellt och inte något som alla upplever det där med rutiner…

Djurälskaren87
2017-01-25 11:10
#5

Jag har läst att efter vecka 26 bör man känna bebis dagligen och har de gått mer än 8 timmar sen sist ska man åka in

[Smulan_88]
2017-01-25 12:26
#6

#3 tycker om trådar som utvecklas inom samma genre så helt ok ;) Även om jag har barn sedan innan, så känner jag mig lite som en nybörjare igen. Ändå är yngsta "bara" 2, men älsta är 6 i år så lite avlägset. När jag väntade första barnet så va hon beräknad 4 veckor innan mig, när hon hade 2 veckor kvar till BF så åkte hon in för minskade fosterrörelser. Hennes bebis hade dött i magen, så hon tvingades föda ut bebisen. Kändes jättehemskt och va då själv på helspänn. Så känns bra att läsa om andra hur de har gjort och vilka rutiner de har tagit del av.

Annons:
[Smulan_88]
2017-01-25 12:27
#7

Det ska stå att när jag väntade första barnet så var en bekant beräknad 4 veckor innan mig… Gravid hjärnan glömmer tydligen vissa delar av texten i huvudet :*D

Alexzandra630
2017-01-25 16:50
#8

#6 Det var ju tur det! Hade nämligen tänkt starta en tråd själv men kapade din istället. Jag förstår att du är orolig om det hände din bekant! Jag är mest orolig att jag inte ska vara uppmärksam nog. Men idag har bäbis hållt låda nästan hela dagen.

Skogskvinnan
2017-01-25 19:46
#9

Min bm har sagt att efter v 30 ska man alltid ringa fl och rådgöra med dem om man känner förändringar/minskade fosterrörelser. Åkte själv in för en vecka sedan och fick kollat upp på bb. Är i v 36. På bb har de lite olika kriterier som avgör om man får komma in direkt, eller om man ska ligga hemma två timmar och räkna rörelser innan man hör av sig igen.

Pontiac57
2017-01-26 01:09
#10

Alla bebisar har inte ett rörelsemönster men jag tror att om man som blivande mamma är informerad om minskade fosterrörelser så känner hon nog på sig när något är fel

[Smulan_88]
2017-01-30 16:34
#12

#11 toppen :) Hörde även av min bm att dom har ändrat rutinerna, så nu följer de alltid upp med ett ultraljud vid minskade fosterrörelser. Det vet jag att dom inte gjorde iaf -11 så rutinerna går framemot.

Upp till toppen
Annons: