Annons:
Etikettallmänt
Läst 8635 ggr
Djurälskaren87
2017-01-23 21:06

Mamma sushi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar sushi och äter mamma sushi. Jag la upp en bild idag på en sida att jag åt mamma sushi och genast började folk skriva att tänk på barnet men det är ju ingen rå fisk jag äter utan endast avbokado och inside out med crabstick. Det bör väll vara ok?

Annons:
DesK
2017-01-23 21:09
#1

Det är okej, jag tror att folk inte vet vad som menas med mammasushi.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

soundtrack
2017-01-23 21:23
#2

Det är tom ok att äta "vanlig" sushi nu för tiden, så länge den är nygjord (och så bör man skippa tonfisken).

Fien
2017-01-23 21:26
#3

Läser man på Livsmedelsverkets rekommendationer så får man faktiskt äta färsk sushi (dvs sådan som görs på restaurang och inte har varit vacuumförpackad). Det enda man inte ska äta är rå tonfisk (minns dock inte varför). Jag åt sushi förra graviditeten :). Denna gång har det inte blivit av, tycker det är godare när det är varmt ute :) Tror folk har för lite att göra om man orkar bry sig om vad andra äter… njut du av din sushi och hänvisa till Livsmedelsverkets rekommendationer för gravida.

Sarafiaklara
2017-01-23 21:29
#4

Precis som soundtrack skriver så går det t.o.m. att äta vanlig sushi. Så här står det på Livsmedelsverkets hemsida: "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum." Gissat att tonfisk kan bero på att rovfisk innehåller mycket kvicksilver, har för mig att även icke-gravida inte bör äta tonfisk för ofta.

Alexzandra630
2017-01-23 21:30
#5

Om man ska undvika allt som folk tycker att man inte ska äta så kan man knappt ens dricka vatten. ;-) Jag följer livsmedelsverkets rekommendationer. Men dessa är ju rekommendationer inte lagar…

Djurälskaren87
2017-01-23 21:30
#6

Tack för svar. Då slipper jag känna ångest.

Annons:
[Smulan_88]
2017-01-23 21:31
#7

#3 tonfisk kan innehålla höga halte kvicksilver så det är därför. Annars har jag hört samma, så länge ingredienserna är färska så är det OK att äta.

Djurälskaren87
2017-01-23 21:32
#8

Tonfisk på burk äter jag dock…

soundtrack
2017-01-23 21:34
#9

#8 det är ok, iaf enligt Livsmedelsverket.

[Smulan_88]
2017-01-23 21:35
#10

#8 jag med, men ät Abbas den har fått bäst i test och registrerad efter test med minst kvicksilver på marknaden + att de är hårt kontrollerade då de är bland de större på marknaden

Djurälskaren87
2017-01-23 21:35
#11

Ja jag läste det där oxå. Man kan inte undvika allt.. man får äta med måtta

DesK
2017-01-23 21:37
#12

#10 Förlåt, sedan när säljer Abbas färsk fisk?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Smulan_88]
2017-01-23 21:38
#13

Säkrast att få färsk är ju att göra själv… https://m.youtube.com/watch?v=6HkLMSSkW9g

Annons:
[Kijsen]
2017-01-23 21:57
#14

Jag älskar också sushi och har redan ätit det flera gånger under min graviditet (är i v. 11+3) och jag köper det ifrån en sushirestaurang i min stad där det alltid är nygjort och färskt! Inga problem :) Däremot undviker jag att ta tonfisk och annan skum fisk, men det gör ju inget, för dom är inte lika goda ;) ät på du!!

Sarah
2017-01-24 08:16
#15

Flera tonfiskssorter är utrotningshotade, så det bör man ju ha i åtanke…

Surpan
2017-01-24 08:37
#16

Jag äter vanlig sushi (utan tonfisken). Sålänge laxen är färsk och odlad så är det helt okej. Folk har jättemycket åsikter om vad gravida gör/inte gör. Skit i dom.

/Surpan

DesK
2017-01-24 09:35
#17

Nu vill jag inte förstöra eller göra någon ledsen, men odlad lax är ofta proppfull med antibiotika och all fisk bör ha varit fryst i minst ett dygn, när man vill äta den rå.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Fien
2017-01-24 10:09
#18

Nej, odlad lax innehåller låga halter antibiotika och det är odlad lax som rekommenderas till gravida och små barn: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/fisk-och-skaldjur/rad-om-odlad-lax/ Däremot innehåller vildfångad lax ofta höga halter av kvicksilver, dioxin och PCB och bör bara ätas ett fåtal gånger per år av gravida. Restaurangerna fryser fisken innan den serveras både till gravida och andra, det är därför det är okej att äta färsk sushi, medan vacuumförpackad bör undvikas.

Sarafiaklara
2017-01-24 15:16
#19

#18 Precis det är odlad lax som kan ätas, den behöver inte heller frysas men jag har för mig att sushiställen ska frysa sin fisk ändå. Appropå tonfisk så skriver Livsmedelsverket så här: "Tonfisk på burk tillhör en annan art än den tonfisk som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver" Men det bästa vore väl om alla läser på själva inne på Livsmedelverket istället för att gå på vad de tror eller vad nån bekant säger. Synd att undvika att äta sånt man gillar helt i onödan.

[Smulan_88]
2017-01-24 15:45
#20

Sen det som är med rå fisk oavsett sort är att den kan innehålla parasiter/mask men det kan den oavsett om den är färsk eller inte, den KAN överleva höga temperaturer och frysning. Men detta är ovanligt.

Annons:
PerhapsimAnna
2017-01-24 16:38
#21

Ät på :D jag älskar sushi i vanliga fall och åt som en tok förra graviditeten men denna graviditeten verkar det inte fungera alls :(

Djurälskaren87
2017-01-24 16:42
#22

Jag har kollat livsmedelsverket nu och det står att man även ska vara försiktig att köpa färdiga mackor. Jag köpte senast idag på jobbets cafe.. kanske ska ta sånt lite med en nypasalt med? Mackorna är nygjorda

PerhapsimAnna
2017-01-24 17:06
#23

#22 Sådant som du ska försöka undvika är tex skinka som legat öppet några dagar. Oroa dig inte om dom är nygjorda!

dragonstar
2017-01-26 03:12
#24

Som all annan inom mat beror de på vilket land de kommer från. Har för mig att Norge har minst antibiotika och annat till sina djur i hela världen.   Detta ska man följa även om man inte är gravid men av någon anledning börjar alla skrika högt om dom ser en gravid göra något medans alla andra totalignoreras.
Ska dom lägga sig i vad folk äter kan dom ju börja kritisera tillverkarna istället.

Jag säger kolla vad livsmedelsverket rekommenderar, köp svenskt så långt de går och följ din egen instinkt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

DesK
2017-02-22 09:21
#25

Till er som tror att det är riskfritt att äta odlad lax! 

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/odlad-lax-full-av-forbjudet-bekampningsmedel

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: