Annons:
Etikettallmänt
Läst 728 ggr
[freeatlast]
2017-01-23 18:59

brösten när mjölken runnit till

Mina bröst har blivit som ett par gigantiska meloner (hehehe..) nu när mjölken runnit till. Det spänner som fasen, vilket jag antar att det gör för alla. Men nu har det börjat bli som knölar eller klumpar i brösten och de svider och gör hemskt ont. Tror det är för att brösten är överfulla.. En fråga, bör jag pumpa för att tömma dem lite? Eller blir det tvärsom-effekt då mot vad jag vill - alltså att mjölkproduktionen ökar ännu mer?

Annons:
OlgaMaria
2017-01-23 19:07
#1

Det brukar kännas bättre och mjukare efter ett tag :) Du kan låta lite rinna ut i duschen eller badet. Om brösten blir varma brukar det räcka att bara trycka lätt med handen ovanpå bröstet för att en del ska rinna ut. Då stimuleras inte mjölkproduktionen som när man pumpar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[freeatlast]
2017-01-23 19:14
#2

Tack för ett jättebra tips, ska testa det! :-) Skönt att höra också att de inte kommer vara såhär spända hela tiden liksom.

oh-la
2017-01-23 19:52
#3

Det är några dagarna man verkligen ser ut som Dolly Parton där i början :P det är svullna körtlar, mjölk och stas i brösten som gör dem stenhårda. Det går över. Låt bebis snutta så mycket hon (har för mig att du fick en hon, rätta mig gärna annars :)) vill och mjölka försiktigt ut en del :) har för mig att handmjölkning heller inte påverkar produktionen sådär vansinnigt :)

[freeatlast]
2017-01-23 20:00
#4

Haha ja, min sambos min i morses när han fick se dem.. xD "de är ju.. MASTODONTER!" hahaha :-) Det stämmer bra, vi fick en liten tös :-) Tack för mer bra tips!

Lojs
2017-01-23 20:03
#5

Det kan vara mjölkstockning på gång, håll uppsikt på om du börjar känna dig krasslig/febrig. Jag fick det när sonen var bara 3-4 dagar gammal och det var inte kul alls!
Det är bra med värme mot mjölkstockning, om du kan få en lång stund i en varm dusch som #1 skrev och trycka ut lite av extramjölken. I övrigt försök hålla värmen runt brösten så långt som det går. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Smulan_88]
2017-01-23 20:26
#6

Säger som Lojs det låter som om det kan vara mjölkstockning på gång, det ska inte bli knölar i brösten. Att man kan känna av mjölkkörtlarna är helt normalt men när det börjar bli knutor och knölar är det bäst att pumpa ur så knölarna blir borta. Svullnaden lägger sig efter några dagar, överproduktion kan man ha ett tag i början då bebisen puppat igång produktionen innan mjölken runnit till. Dock brukar bebis och bröst synkat inom någon vecka eller två. med första blev jag snittat och fick pumpa under tiden min lilla låg på neo, så hade överproduktion någon månad innan det ställt in sig ordentligt. Mjölkstockning vill man inte få, och då är det bättre att pumpa ut lite alternativt låta det rinna ur i dusch. Men ha koll

Annons:
Aristarcos
2017-01-23 20:51
#7

Grattis freelast till tjejen och lycka till , att trycka på bröstet i varm dusch är bra inte pumpa då blir det värre får du feber eller bröstet blir rött någonstans sök vård!

VildaVittra
2017-01-23 21:42
#8

Har du väldigt mycket mjölk, så kan du sälja den och den används till för tidigt födda barn, man får runt 200 kr litern.

http://vard.skane.se/centralsjukhuset-kristianstad-csk/ditt-besok-hos-oss/forlossning/donera-brostmjolk/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Smulan_88]
2017-01-24 12:29
#9

I Värmland får man 250:-/liter

[freeatlast]
2017-01-25 10:55
#10

Idag känns brösten bättre även om det högra fortfarande gör ont. Det känns dock inte lika "inflammerat" eller hur man ska säga. En sak jag undrar över nu är varför mitt ena bröst bokstavligen är dubbelt så stort som det andra. Vad beror det på? Mitt vänstra var lika stort som det högra igår f.m men sen när jag pumpat båda brösten var det som att det vänstra blev "punkterat". Men det högra hände inte så mycket med.. Kommer de bli lika stora igen eller vad?!? (Orolig..)

[freeatlast]
2017-01-25 10:57
#11

*tillägg* Vill helst inte gå omkring med ett stort och ett litet bröst resten av livet liksom.. :-P

Lojs
2017-01-25 11:08
#12

#10 Skönt att det känns bättre! När det hägra är det som fortfarande gör ont och är svullet så kan det ju absolut vara lite mjölkstockning, fortsätt sköta om det med värme och tryck ut överflödig mjölk så borde det lugna ner sig det med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fien
2017-01-25 11:24
#13

Kan säga att mina bröst var olika stora hela amningsperioden (det högra var större och skillnaden var tydligt märkbar, kan också säga att det är en liten skillnad i vanliga fall också). Min tjej föredrog även högra bröstet så hade väl mer mjölk i det. Jag fick tillbaka min vanliga skillnad (som inte är så stor) efter att jag slutat amma.

Annons:
Aristarcos
2017-01-25 12:46
#14

Det är skillnad också beroende på vart man ammade sist, men det irriterade bröstet kan nog vara större en period med innan det blir lugnt :) tror det ger sig.

 Ibland kan jag få fullpumpade bröst om han sovit lite längre och så :)

Dexterr
2017-01-25 15:30
#15

Minns att  4-5 dagar efter förlossningen så va mina bröst jättestora och hårda med större knölar. Hade frossa och mådde väldigt konstigt. Pratade med dom på neonatal då vi är inskrivna där, och dom sa att jag skulle pumpa ur bröstet helt typ och har jag fortfarande knölarna så skulle jag prata med dom igen. Men knölarna försvann och bröstena blev liiite mjukare. Men tog ett par dagar ändå innan dom mjuknade till efter pumpning. Va verkligen en jobbig period när de var så. 
Nu pumpar jag bara när det behövs, vilket inte är lika ofta alls som de var innan.

[Smulan_88]
2017-01-25 15:41
#16

Själv planerar jag att donnera mjölk, jag brukar ha överproduktion och funderar på om jag från start ska komplittera amningen med pumpen efter för att få öpp stort överflöd… vet vad bra och vilken hjälp det gör till dem på neo innan deras mammors bröst runnit till. Hörde också att i hela Värmland är det endast två nu som donerar och barn födda efter v,30 inte får någon mjölk för att de måste prioritera de minsta bebisarna.

Aristarcos
2017-01-25 20:39
#17

Hade gärna donerat mjölk men får ej pga min diabetes.

Upp till toppen
Annons: