Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1427 ggr
Djurälskaren87
2017-01-22 10:28

Hur gjorde ni med spjälsäng/barnvagnar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sitter och läser lite för att förberedda mig. Det står att man inte ska ha kudde och täcke till nyfödda. Samtidigt står de att de kan få platthuvud? Kan man köpa bra små kuddar från tex babyproffsen? Hur gjorde ni? Vad hade ni i spjälsängen i början? Eftersom bebis kommer till sommaren tänkte jag ha madrass,spjälskydd och babynest i början och en tunn filt eller lakan. I vagnen en tunn kudde , lakan och filt eller tänker jag fel? Alla gör så olika. Såg denna kudden från babyproffsen kan de vara något?

Annons:
Lilolizeit
2017-01-22 10:51
#1

Jag hade en mjuk kudde som rekommenderades i början, tills han vände sig. I vagn hade jag kudde längre. När han blev förkyld så ställde vi böcker under huvudändan på spjälsängen för att få till lutningen.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fien
2017-01-22 10:58
#2

Vår första är två år nu och när hon föddes skulle man ha en tunn kudde både i vagn och säng. När hon var fyra månader ringde de från BVC och hade fått nya riktlinjer, då skulle man inte ha kudde alls… det där ändras hela tiden, jag har jobbat i babybutik och ett tag skulle man ha så tjock kudde som möjligt…. några som kom in ville ha en 9 cm hög kudde till sin nyfödda (det finns inte och hade nog inte blivit så bra…) Denna gång kommer vi ha kudde i vagnen hela tiden. och en tunn kudde i säng/babynest innan barnet börjar kunde vända sig själv för att undvika platthuvud (vår första har inte platthuvud). När den börjar kunna vända sig själv men inte har kontroll tar jag nog bort kudden i sängen och lägger tillbaka den när barnet har lite mer kontroll på kroppen. Angående täcke/filt så har vi haft en varm tjej (född i januari) så i babynest/säng började hon använda täcke först när hon var 9-10 månader, innan dess hade vi bara pyjamas. Nästa föds på sommaren så räknar knappt med att ha filt eller täcke på den heller till en början. Beror ju lite på hur varmt man har hemma också.

oh-la
2017-01-22 11:14
#3

Köp inte för mycket, utan köp hellre till när bebis kommit och ni har lite koll på vad det är för liten filur. Vi fick jättefin spjälsäng med inredning, och vår 4 månaders har inte sovit en natt i den. Hon vägrar! Istället sover hon i vår säng. Absolut inte optimalt, men hon vägrar sova på annat ställe. Fördelen är att jag byter sida på henne i sängen när hon äter, så hon byter sida på huvudet flera gånger varje natt. Nu byter hon sida själv också. Vi har ingen kudde i vare sig vagn eller säng. Tänk på att bebisar har större problem med värme än kyla. Vi klädde på och körde lite laget på lager. Kudde och täcke har vi helleraldrig haft i vagnen. Lammskinn är ju bra. Det tryckavlastar lite också.

mollyt
2017-01-22 12:54
#4

Vår tjej är 10 månader nu - hade aldrig någon kudde alls. Från början rekommenderas väl ingen kudde om jag förstått rätt? 
Dottern har varit förkyld en gång vid 6mån och haft täppt näsa - då försökte vi bulla upp bakom ryggen på henne så hon "lutade lite" men det gick i….20sekunder! Sedan hade hon hasat runt och lagt sig på tvären. Slutade med att hon fick sova hos mig i bärsjal i fåtöljen, hehe.

Jag hade rekommenderat: Köp ingen nu. Komplettera hellre om ni tror ni behöver en.

[Smulan_88]
2017-01-22 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har kört på Ikeas tunna kudde/babykudde till bägge mina barn och kommer även att göra det till kommande. Det är först när de börjar visa tendens på att de vänder sig som det är viktigt att ta bort kudden, för att minimera kvävningsrisken. Skulle man märka att bebisen blir väldigt platt i nacken/huvudet så finns det en pandakudde som ska vara väldigt bra, skickar med bild. Annars så funkar det så klart utan med och som #1 skriver så är det bara att lägga böcker under benen i huvudändan om de blir täta i näsan eller får ont i öronen. Det som jag kan rekommendera är en "näsfrida" spädbarn under 6 månader andas enbart genom näsan, så en vanlig förkylning bör undvikas. Men blir man ändå förkyld så är näsfridan guld värd! Känns kanske lite äckligt första gångerna men är så bra om de får det kämpigt med andningen.

Djurälskaren87
2017-01-22 14:14
#6

Tack för era svar. Får se vad vi beslutar oss för senare. Kanske bra att köpa platt kudde och ha hemma utifall att. Efteesom det blir på sommaren så slipper man ju köpa åkpåse och allt sånt som annars behövs. Sån pandakudde såg supersöt ut ju😊

Annons:
Pontiac57
2017-01-22 21:33
#7

Jag har kört kudde från start på min son. I vagnen hade jag en liten kudde och i sängen en sån där pandakudde då den passa utmärkt i nestet. När han växte ur pandakudden så blev det ikeas barnkudde som dock inte är rekomenderat för barn under 1 år. Har hela tiden använt stormaskig stickad filt som han älskar

Upp till toppen
Annons: