Annons:
Etikettertipsråd
Läst 1558 ggr
JonnaB
1/19/17, 5:54 PM

Barnvagns djungel

Hur tänker ni kring barnvagn, det finns ju inte bara en modell och färg! Vi har kollat lite men har ni tips om vagn? Sambon är 189 och jag på ynka 152! Jag har inget körkort så vagnen måste kunna rulla många mil! Eftersom längsskillnaden är så stor måste den kunna passa oss båda, inte för hög för mig el för låg för honom!

Annons:
AmandaChristina
1/19/17, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi kollade på nytt länge, och de drog sig mot en Britax smile 2. Men sen började vi leta begagnat också och hittade den vagn som verkligen gjorde mig förälskad!! Ville ha en lite mer robust som ska klara av att släpas upp och ner för 3 våningar dagligen, blev sååå glad när jag hittade min super viking 😍

Sen är de stort plus att man kommer undan lite billigare oftast om man hittar rätt, och jag valde att köpa ett chassi jag gillade med en liggdel jag inte gillade, sålde liggdelen och köpte den på bilden istället! De kräver lite tålamod, men de är sååå värt det!

Fien
1/19/17, 6:06 PM
#2

Jag jobbade i babybutik under min studietid så jag har sålt många vagnar!!dock några år sedan så är inte helt uppdaterad på alla nya modeller men kani alla fall ge generlla råd. En första sak att tänka på när man är lång är att höj- och sänkbart handtag är att föredra framför teleskop. Teleskopet gör att ju mer man vinklar upp det för den långa desto närmare vagnen kommer man… långa personer tenderar ju att ha långa ben så det blir svårt att gå i ett lite högre tempo… Sen får man fundera på andra saker, går den in i ev hiss? Ska den bäras för trappor flera ggr per dag? Ska den in i bil ibland? Går du mest i skog eller på asfalt? Bor du där det blir nycket snö? Sen är det mycket smaksak… kommer gärna mer fler råd när jag vet lite mer vad du vill ha…

JonnaB
1/19/17, 6:53 PM
#3

Hiss bryr jag mig knappt om då jag själv inte kan åka hiss, vi kan ta vagnen i trappuppgången så det är bara en liten trappa som den behövs bäras upp(om jag inte kan få hyresvärden och bygga ramp) jag kommer nog mest och gå på asfalt men min mamma bor i skogen så lite skog blir det nog! Vi har en Volvo V70 så måste gå in i den! Snö är det inte jätte mycket, jag själv hatar kyla! Sittdelen måste gå att ha på båda hållen! Jag vill helstinte "skumgummi" handtag! Helst inte fasta hjul men låsbara, smidig varukorg och plats för att kunna sätta mugghållare och skötväska smidigt.

JonnaB
1/19/17, 6:53 PM
#4

Hiss bryr jag mig knappt om då jag själv inte kan åka hiss, vi kan ta vagnen i trappuppgången så det är bara en liten trappa som den behövs bäras upp(om jag inte kan få hyresvärden och bygga ramp) jag kommer nog mest och gå på asfalt men min mamma bor i skogen så lite skog blir det nog! Vi har en Volvo V70 så måste gå in i den! Snö är det inte jätte mycket, jag själv hatar kyla! Sittdelen måste gå att ha på båda hållen! Jag vill helstinte "skumgummi" handtag! Helst inte fasta hjul men låsbara, smidig varukorg och plats för att kunna sätta mugghållare och skötväska smidigt.

Alexzandra630
1/19/17, 7:47 PM
#5

Vi kommer köpa en stokke trailz. Det var inte alls vad jag ville ha från början. Vi åkte runt i flera butiker och frågade, klämde och provkörde. Den vagnen jag hade siktat in mig på och i princip bestämt mig för passade oss inte alls. Så åk och titta på vagnar och provkör!

Fien
1/19/17, 8:01 PM
#6

Ja att åka och titta är nödvändigt. Köra, fäll ihop, lyft etc. Testa i bil. Fundera på om ni vill kunna klicka babyskyddet på chassit (går med många modeller idag). I stort sett alla vagnar som säljs med liggdel har en vändbar sittdel. Låter ju om att ni har goda förutsättningar för att kunna välja vilken vagn ni vill :). Gott om plats i bagaget och ingen trång hiss. :) Vagnar med två mindre snurrande hjul fram är betydligt enklare på plant underlag… men det går kortare eller enstaka gånger i skog också. Det blir lite tyngre för dig att putta bara. Den viktigaste faktorn för er verkar ju vara att ni är så olika långa och det ska funka för båda. Så höj- och sänkbart handtag hade jag rekommenderat, men det är en smaksak och man måste prova.

Annons:
Ceciliaolucifer
1/20/17, 5:07 AM
#7

Bugaboo buffalo! :) jag är 163 cm och sambon 195 cm. En bra kvalitetsvagn med teleskophandtag.

JonnaB
1/20/17, 8:59 AM
#8

Vi har idag en Icandy (fick av en väninna som extra vagn till systerdottern 7 mån, den vagnen älskar jag! 'Men den ser dum ut när sambon kör för vagnen ser jätte liten ut!

becka89
1/20/17, 9:41 AM
#9

Vi har en Britax Smile 2, perfekt vagn men mannen är 178 och jag 162 funkar bra och smidigt för båda, har en v70 går in på längden så halva bagaget finns fortfarande till annat. Men var inne på bugaboo donkey oxå men den kostade väldigt mycket typ dubbelt mot smilen :)

JonnaB
1/20/17, 12:18 PM
#10

Ja, vi har med tittat lite på britax smile 2;) får nog åka runt och känna och klämma lite

klass_13
1/20/17, 1:13 PM
#11

Vi är jättenöjda med vår smile 2, köpte den när vi hade en sedan och nu med kombi så är halva baggageutrymmet tomt. Kolla på t ex babyland, dom brukar ha förra årets "utgåva" billigare än årets och det är inte några stora skillnader.

soundtrack
1/20/17, 2:19 PM
#12

Vi köpte brio Smile (dvs föregångaren) till första barnet och trivs kanonbra med den så har inga planer att byta vagn nu till nr 2.

Lilolizeit
1/20/17, 2:39 PM
#13

Har haft samma som #12 och tycker också den är toppen, bytte endast för att jag behövde köpa syskonvagn.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
[Smulan_88]
1/20/17, 4:39 PM
#14

Vi bor på landet så föredrar en vagn med fasta hjul så första vagnen vi skaffade var en "Emmaljunga Sports Classic" toppen, men det man bör tänka på med Emmaljunga är att de är bland marknadens tyngre vagnar, många upplevs stora och klumpiga. Fördelen är att de är bland de största vagnarna, med hög kvalitet och bra comfort. Våran andra vagn blev av modellen Emmaljunga super nitro, jag har ju då en förkärlek till fasta hjul, men denna har svängbara framhjul. Så denna följer oftast med till stan. Ett stort plus men det gäller säkert de flesta märken är att man kan kombinera sitt/liggdelarna på de olika chassierna

Pontiac57
1/20/17, 10:32 PM
#15

Jag kör på 2 vagnar då jag vill ha en hemma på landet med fasta hjul och bra gung så det fick bli en Emmaljunga city cross som är underbar! Jag upplever den inte tung eller klumpig utan perfekt för oss. När vi åker iväg har jag en Emmaljunga viking som är deras "minsta" modell. Den är inte lägre (däremot högre än cc:n med sittdel) men smalare och svängbara framhjul. Bredden och dom svängbara hjulen gör den perfekt för trånga butiker m.m. Nu behöver man ju inte två vagnar men känn och kläm och kolla på både liggdelen och sittdelen så att du känner att dom funktioner du vill ha finns.

Crunchy123
1/21/17, 10:16 AM
#16

Någon som har erfarenhet av trille viper 4s? :)

NinniH
1/21/17, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

För oss föll valet på en Emmaljunga mondial duo combi leatherette. Gillade utseendet på vagnen och tycker om kvalitén på den. Enda är att jag nog skulle föredragit svängbara framhjul. Så till nästa blir det nog bara att jag köper ett nytt chassi. Dock användes liggdelen relativt sällan, eftersom det var smidigare att använda bärselen, eftersom vi bor på 3:e våningen utan hiss och har hundar.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

JonnaB
1/21/17, 7:57 PM
#18

Emmaljunga mondial duo tycker jag är för höga för mig! Min väninna köpte den när hon fick sin förra året och jag når knappt och kan plocka ur/lägga ner henne

mollyt
1/25/17, 8:37 PM
#19

Vi har en Emmaljunga Ozone (jag 160cm och min man 185cm). Jag läste någonstans att knäledshandtag är bättre för korta personer och teleskop om man är lång. Vi bor också utan hiss så det blir mycket skumpande i trappor för vår del och där tycker jag att vårt handtag som går att ställa näsan rakt upp är SJUKT mycket lättare att gå i trappor med än när jag lånat kompisars vagnar som inte har lika bra handtag som går att få upp lika högt som på vår vagn (blir en helt annan hävkraft då!). 

Vi resonerade så att det var jag som skulle gå flest barnvagnspromenader i början av föräldrarledigheten (när bebis ändå mest ligger och sover i vagnen) och då valde vi vagn med störst hänsyn till mig. Längre fram när hon blir äldre så kommer vi inte vara ute i "timmar i sträck" på långpromenader för då har vi ett barn som kommer vilja komma ur och gå själv osv.

Upp till toppen
Annons: