Annons:
Etikettallmänt
Läst 2100 ggr
Crunchy123
1/18/17, 8:48 PM

Flyttar livmodern på sig när man är kissenödig?

Hej! Är i veca 14 (13+0) och har känt det som jag tror är livmodern i ca en vecka strax ovanför blygdbenet. Men jag har märkt att "knölen" flyttar på sig. När jag är kissenödig så känner jag dem precis över naven och då är det helt "tomt" ovanför blygdbenet. Är det livmodern jag känner och brukar den flytta på sig så mycket?

Annons:
Aristarcos
1/22/17, 8:32 AM
#1

Urinblåsan trycker upp livmodern i början därför man inte bör kissa innan rutin ul^^

Crunchy123
1/22/17, 10:30 AM
#2

Aha tack för svaret! :D häftigt att den flyttar på sig så mycket!

Alexzandra630
1/22/17, 1:35 PM
#3

Tycker det låter skumt att den rör sig så mycket. Jag gjorde ett ultraljud i v 14 och var hysteriskt kissnödig och livmodern var precis ovanför blygdbenet.

hellomissduh
1/22/17, 6:20 PM
#4

Håller med #3. Jag vet att livmodern flyttar sig lite upp när man har fylld blåsa, men inte upp till naveln.

Crunchy123
1/22/17, 8:20 PM
#5

Ja jag tycker också att det är lite konstigt… vet inte om det spelar nån roll men jag är ganska kort så avståndet kanske blir mindre innuti magen men utanpå blir det mycket om man jämför med någon som är lång… ? Det kanske bara är tarmarna jag känner uppe vid naveln då? Och så typ "försvinner" livmodern en stund.

Pontiac57
1/22/17, 9:14 PM
#6

Fast jag tycker inte det känns jätte konstigt. När jag va på UL i v 9+0 kände doktorn min livmoder strax under naveln (visserligen blev han också förvånad) så för någon som är några veckor längre gången kan den stiga mer. Jag är visserligen omföderska men det borde inte spela in så mycket

Annons:
[Smulan_88]
1/22/17, 9:18 PM
#7

Livmodern kan vara frammotlutad eller bakåtlutad. Är den det senare så kan det ju hända att den lägger sig bak mot ryggradennistället för framemot och det är därför du inte känner av den när du är kissnödig. Och det är tarmarna du känner, Alternativt är du längre gången än du tror.

Surpan
1/23/17, 6:38 AM
#8

Menar du att livmodern flyttar sig upp ur bäckenet? För det tror jag inte är möjligt, då är det nog någonting annat. Livmodern sitter ju liksom ihop med tappen och slidan så den kan ju inte bara vandra upp ur bäckenet. Den expanderar bara. Kanske är någon annan svullnad? Gaser?

/Surpan

Elsa
1/23/17, 2:55 PM
#9

Jag är i vecka 14+4 och min livmoder ligger typ 3 cm ovanför troskanten typ. Den ligger dock där varesig jag är kissnödig eller inte :p är iofs överviktig så är väl annat då kanske :)


Djurälskaren87
1/23/17, 9:34 PM
#10

Är i v 14 imorn å inte känt livmodern ännu

Upp till toppen
Annons: